quote:
Politie pakte 800 Feyenoord-supporters op
(Novum) - Rotterdam. De politie heeft zondag rond de voetbalwedstrijd tussen Feyenoord en Ajax in Rotterdam bijna twee keer zoveel Feyenoord-supporters opgepakt dan zondag werd gemeld. In totaal werden ongeveer achthonderd mensen aangehouden, de meesten nadat ze weigerden gehoor te geven aan een oproep van de politie om te vertrekken. Zondag werden vierhonderd aanhoudingen gemeld, maar het aantal arrestanten kon pas in de loop van de nacht worden vastgesteld.
Al tijdens de voor Feyenoord teleurstellend verlopen wedstrijd verlieten fans van de Rotterdamse voetbalclub het stadion, waarna ze onderling slaags raakten. Vervolgens keerde een aantal fans zich tegen de politie, die direct ingreep en ongeveer veertig arrestaties verrichte.
Na de wedstrijd bleef een groep supporters wachten op een viaduct, waar fans van Ajax langs moesten om huiswaarts te keren. Deze Feyenoord-aanhangers werden gearresteerd omdat ze bevelen van de politie weigerden. Het merendeel van de arrestanten is na verhoor met een proces-verbaal naar huis gestuurd. Ruim tien supporters kregen een dagvaarding en zeven fans zitten maandag nog vast.
De politie benadrukt dat het door het snelle ingrijpen nauwelijks onrustig is geweest in Rotterdam. Feyenoord verloor de wedstrijd met 4-2 en verspeelde daarmee de mogelijkheid om uit te komen in de Champions League, het belangrijkste clubtoernooi van Europa.
Ik was hier dus ook bij en zou graag ook mijn deel van het verhaal hier even willen vermelden.
Na de wedstrijd Feyenoord-ajax besloten we (ik, broer, pa) om richting auto te lopen, die dus onder het viaduct stond. Eenmaal aangekomen op het viaduct waren er groepjes aan het rennen en was het zo druk dat je er nauwelijks doorheen kon komen. Ook bleven we gewoon even staan kijken, zoals we eigenlijk altijd wel doen.
Toen de ME-linie aan de ene kant van de brug verder opschoof, kwam er opeens vanaf de andere kant ook een linie aanzetten, waardoor je dus als het ware werd opgesloten.
Daarvoor waren er misschien 3 stenen gegooid en een fakkeltje, niets bijzonders
Na zo een tijdje te hebben gestaan tussen de 2 linies in zagen we opeens dat er stadsbussen aan kwamen rijden, en we zagen de bui al hangen, iedereen die op dat moment op de brug stond werd 1 voor 1 meegenomen en in de bus gedouwd na fouillering en aanbrengen van tie-raps (hoe schrijf je dat?)
Hierbij werd niemand gespaard, bejaarden (met looprek
![]()
), kinderen van +-8 jaar oud, zwangere vrouwen, iedereen werd meegenomen.
In bussen werden we naar het gerechtsgebouw in Rotterdam gebracht alwaar we nog een uurtje in de bus moesten wachten en in een garage gedouwd werden met ongeveer 100 man. De andere supporters zaten verspreid over andere cellen en ook nog een aantal bussen waren bij dat politiegebouw bij pathé de kuip.
We hebben ongeveer 6 uur bij elkaar vast gezeten, eerst in de bus, later in het cellencomplex.
Pas toen er een vrouw flauwviel, brak een beetje de pleuris uit. Iedereen begon te schreeuwen en tegen die deur aan te schoppen, die pas na 2 á 3 minuten openging, maar niet om te helpen, om met knuppel in de hand klaar te staan om iedereen terug te rammen (dit gebeurde uiteindelijk niet). We moesten zelf maar zorgen dat die vrouw naar buiten werd gedragen.
Ook werd er toen nog een zwangere vrouw naar buiten gelaten (7 maanden!!)
Pas toen zagen ze de ernst in, en gaven ze ons 2 emmertjes water en gooiden ze ook nog plastic bekertjes naar binnen. Dieren in het dierentuin hebben het nog beter!
Om half 10 mochten de minderjarigen naar buiten, tekenend was wel dat toen 30 á 50% van de cel leegliep! En dan heb ik het niet over 16-17 jarigen, maar ook echt gewoon 11 tot 15.
Uiteindelijk werden we om ongeveer kwart over 10 naar buiten gelaten! Na het nemen van een fototje. We waren opgepakt voor samenscholing.
Samenscholing! Hoe wou je een voetbalstadion met 35000 man uitlopen, zonder samenscholing?
even ter illustratie, de wedstrijd was kwart over 2 afgelopen.
Buiten zag ik gelijk mijn pa terug, en konden we dus snel naar huis.
Fouten in het nieuwsbericht:
Er werd niks geweigerd, je kon gewoonweg niet weg. (een paar man zijn nog van de brug gesprongen aan het begin)
Fans van ajax moesten helemaal niet langs ons, de treinen gingen richting centrum.
Maarja, je bent het wel gewend dat je als voetbalsuppoter zo behandeld wordt. Je bent godverdomme het laagste in de maatschappij, want je gaat naar voetbal.
Dit is gewoon allemaal vooropgezet, als je zag hoe alles was georganiseerd. Bussen van de RET (waar waren die vorig jaar zo snel?) overal ME.
Ze hebben hun zin gekregen, ze hebben 800 gevaarlijke voetbalsupporters opgepakt!
bloedhonden.
![]()
[ Bericht 10% gewijzigd door MarkNMGN op 24-04-2006 21:56:45 ]