abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 22 april 2006 @ 13:03:00 #1
74480 VicEd
Kenya Njema!
pi_37183056
Het wordt weer eens tijd voor een nieuwe tent.
En na vorig jaar lang te hebben getwijfeld (en dus niets gekocht) moet er dit jaar de knop worden doorgehakt.

We hebben voor ons gevoel nog twee opties (al kan dat door jullie reacties natuurlijk weer veranderd worden).
De vraag is dan ook wie heeft één van deze twee tenten en wat zijn de ervaringen?

Ter info:
We zijn echte auto kampeerders. Switchen meestal tussen de twee en drie dagen van camping. Deze zomer verhuizen we zeer waarschijnlijk naar Oost Afrika, en ook daar zullen we regelmatig gaan kamperen (wat is er nou beter dan een leeuw vanonder je luifel te bestuderen )

De tenten (beide van het merk Eureka!):





Onze voorkeur ligt op moment bij de Eureka! Tunnel vision Aire. (de eerste)
pi_37184078
Ik ben ook opzoek naar een dergelijke tent. Die krengen zijn alleen zo ontstellend duur

Ik weet natuurlijk niet wat jouw criteria zijn, en waarom je voorkeur bij de eerste tent ligt. Misschien kan je daar ets over vertellen?

Voor mijzelf zou de voorkeur bij de onderste tent liggen omdat je als je de zijkanten dichtritst behoorlijk wat extra ruimte hebt (bijvoorbeeld om in te zitten als het regent), of als extra slaapplaats/bagageruimte. Hij ziet er ook niet uit alsof hij moeilijker op te zetten is dan de eerste tent.
  zaterdag 22 april 2006 @ 13:50:52 #3
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_37184119
Even een domme vraag van een tent-leek.

Zijn bijna alle nieuwe tenten tegenwoordig waterdicht? Of was dat vroeger ook al zo?
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  zaterdag 22 april 2006 @ 15:09:17 #4
74480 VicEd
Kenya Njema!
pi_37185751
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 13:49 schreef octopussy het volgende:
Ik ben ook opzoek naar een dergelijke tent. Die krengen zijn alleen zo ontstellend duur

Ik weet natuurlijk niet wat jouw criteria zijn, en waarom je voorkeur bij de eerste tent ligt. Misschien kan je daar ets over vertellen?

Voor mijzelf zou de voorkeur bij de onderste tent liggen omdat je als je de zijkanten dichtritst behoorlijk wat extra ruimte hebt (bijvoorbeeld om in te zitten als het regent), of als extra slaapplaats/bagageruimte. Hij ziet er ook niet uit alsof hij moeilijker op te zetten is dan de eerste tent.
Eerlijk gezegd is he voorkeur voor de eerste tent niet onderbouwd. Gewoon gevoel en hoe hij er in het echt uitziet. Hij is wel 10cm hoger waardoor je in die tent echt rechtop kan staan zonder je hoofd het doek raakt.

Als ik logisch nadenk is de onderste tent inderdaad iets groter waardoor je meer spullen kan opbergen en een beter zit plaats hebt bij slecht weer.
Hij is iets duurder maar niet veel. En ja ze zijn duur, maar een vakantie huisje of appartement is nog altijd duurder dan een goede tent die je een behoorlijk aantal jaren kan gebruiken.
Portable huis!!
  zaterdag 22 april 2006 @ 15:11:10 #5
74480 VicEd
Kenya Njema!
pi_37185788
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 13:50 schreef jojomen4 het volgende:
Even een domme vraag van een tent-leek.

Zijn bijna alle nieuwe tenten tegenwoordig waterdicht? Of was dat vroeger ook al zo?
Goede tenten zijn allemaal waterdicht (ook vroeger). Die van de Bart Smit niet zo
Enkelsdaks tentjes kunnen nog wel eens goed nat worden doordat condenswater van het doek druipt (net een druipsteengrot).
  zaterdag 22 april 2006 @ 15:12:38 #6
74480 VicEd
Kenya Njema!
pi_37185815
Aan de hand van de vorige post, direct een vraag.

Katoen of Technical cotton?
Wat zijn de ervaringen en zeker bij warm weer.

En kan een katoenen tent een Afrikaase stortbui aan? Of komt er voor de tent dicht trekt eerst een behoorlijke hoeveelheid water binnen?
  FOK!fotograaf zaterdag 22 april 2006 @ 17:51:38 #7
73911 ultra_ivo
pi_37189354
Pffft, wat een bungalows heb jij in je keuze. Ga je met de auto rondtrekken of met de rugzak? In het laatste geval zijn ze veel te groot.
Een beetje trekkerstent koop je voor 100-150 Euro en die weegt dan minder dan 3kg voor 2 personen. Ben je tevreden met wat minder ruimte dan kun je onder de 2kg komen.
Ik ben erg tevreden over m'n Decathlon tent, veel gebruikt op fietstrektochten in Siberië en Oekraïne (maar ook dichter bij huis).
Het model dat ik gebruik hebben ze helaas niet meer in het programma, maar deze hier is prima geschikt:

  zondag 23 april 2006 @ 00:27:49 #8
74480 VicEd
Kenya Njema!
pi_37201131
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 17:51 schreef ultra_ivo het volgende:
Pffft, wat een bungalows heb jij in je keuze. Ga je met de auto rondtrekken of met de rugzak? In het laatste geval zijn ze veel te groot.
Bedankt voor het advies, maar zoals ik aangaf in mijn eerste posting is deze tent voor rondtrekken met de auto. En als je dan een grote tent kan meenemen is dat wel zo lekker.
  zondag 23 april 2006 @ 00:44:57 #9
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_37201547
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 17:51 schreef ultra_ivo het volgende:
Pffft, wat een bungalows heb jij in je keuze. Ga je met de auto rondtrekken of met de rugzak? In het laatste geval zijn ze veel te groot.
Een beetje trekkerstent koop je voor 100-150 Euro en die weegt dan minder dan 3kg voor 2 personen. Ben je tevreden met wat minder ruimte dan kun je onder de 2kg komen.
Ik ben erg tevreden over m'n Decathlon tent, veel gebruikt op fietstrektochten in Siberië en Oekraïne (maar ook dichter bij huis).
Het model dat ik gebruik hebben ze helaas niet meer in het programma, maar deze hier is prima geschikt:

[afbeelding]
Wow.. Kan je met zo'n tent dan wel goed slapen in die gebieden? Is het niet ijskoud dan? En zit je dan op een camping daar of gewoon in de natuur? En heb je dan een slaapzak die tot -40 kan ofzo?

Ik wil op m'n volgende grote reis ook soms in een tent gaan slapen. Heb het tot nu toe nooit gedaan eigenlijk maar lijkt me wel een leuke manier van reizen.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  FOK!fotograaf zondag 23 april 2006 @ 00:52:45 #10
73911 ultra_ivo
pi_37201712
quote:
Op zondag 23 april 2006 00:44 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Wow.. Kan je met zo'n tent dan wel goed slapen in die gebieden? Is het niet ijskoud dan? En zit je dan op een camping daar of gewoon in de natuur? En heb je dan een slaapzak die tot -40 kan ofzo?
Op veel plekken is niet veel anders te vinden aan overnachtingsgelegenheid. En hoe kleiner een tent is, hoe warmer dat ie wordt. Kwestie van minder lucht verwarmen Wild kamperen doet bijna iedere rus, campings zijn er zeldzaam.
In de winter ga ik uiteraard niet kamperen in Rusland. En in de zomer is het er goed warm.
  zondag 23 april 2006 @ 00:55:37 #11
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_37201762
quote:
Op zondag 23 april 2006 00:52 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Op veel plekken is niet veel anders te vinden aan overnachtingsgelegenheid. En hoe kleiner een tent is, hoe warmer dat ie wordt. Kwestie van minder lucht verwarmen Wild kamperen doet bijna iedere rus, campings zijn er zeldzaam.
In de winter ga ik uiteraard niet kamperen in Rusland. En in de zomer is het er goed warm.
Maar hoe moet ik me dat voorstellen? Je bezoekt een stadje.. en besluit in je tent te slapen.. ga je dan in het park liggen midden in de stad? Loop je tot de rand van de stad en gaat ergens op het land liggen?
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  zondag 23 april 2006 @ 01:10:10 #12
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_37202010
Hmm als je toch iets van leefruimte wil, ziet het onderste model er erg goed uit.
Ik heb een zelfde soort tent als model 1 maar dan wel met de leefruimte ( voorkant) van tent 2.
En ik moet eerlijk zeggen,..dat bevalt mij heel goed.
Ook bij evt. slecht weer heb je dan genoeg leefruimte.

Verders geef ik altijd voorkeur aan katoen als het even kan, dan heb je niet dat condens vorming aan de binnenkant als je geslapen hebt.
Nadeel is dan weer met katoen dat als het geregent heeft, je dak iets langer nodig heeft om te drogen dan met nylon, maar op zich valt dat ook wel mee.
Maargoed.. je gaat niet ontzettend trekken met een rugzakkie elke dag.. maar steeds na een aantal dagen.
Een katoenen tent kun je ook het dak wel nat vervoeren als je hem maar zo snel mogelijk laat drogen en losjes en luchtig verpakt, dus niet strak gevouwen.. dat kan die tent best wel hebben.
Verders kan een goed kwalitatief katoenen dak behoorlijke zware regen buien wel aan.. alleen zal ie bij de 1e regenbuien een keer doorslaan.. daarna niet meer.. ook dat is normaal bij katoen.

Leuke tent en succes met je keuze en uiteraard veel kampeer plezier!!
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  FOK!fotograaf zondag 23 april 2006 @ 08:46:23 #13
73911 ultra_ivo
pi_37204716
quote:
Op zondag 23 april 2006 00:55 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Maar hoe moet ik me dat voorstellen? Je bezoekt een stadje.. en besluit in je tent te slapen.. ga je dan in het park liggen midden in de stad? Loop je tot de rand van de stad en gaat ergens op het land liggen?
Gewoon fietsen over het platteland. Zo tegen de avond kijk ik uit naar een klein bos. Van te voren genoeg water halen, bos inrijden en ergens tussen de bomen m'n tent op te zetten.
pi_39657322
Binnenkort ga ik een klein weekje kamperen/survivallen in de ardennen met 3 personen. Ik heb de opdracht gekregen om op zoek te gaan naar een goede tent.

Echter, ik heb de ballen verstand van tenten dus geen flauw idee welke tent ik moet pakken. Ik wil niet met zo'n sjappie-tentje aankomen wat amper overheen blijft staan.

Wie kan mij helpen met het zoeken naar een nette professionele tent. Hou er rekening mee dat de tent niet al te vaak gebruikt zal worden dus het budget is beperkt.
pi_39658779
Kijk bij Perry of kijkshop of V&D. Die hebben allemaal een goedkope tent voor 3 à 4 personen.
Gezien je budget zou ik bij de KS kijken.
Kijk hier: http://www.kijkshop.nl/index.asp?strPageType=zoeken&strZoekTrefwoord=tent

De eerste is een beetje zwaar. Geen probleem als je met de auto gaat en de tent laat staan. Als je gaat trekken (wandelen) is hij echt te zwaar. Hij is wel super-de-luxe.
De 2e van het rijtje is prima als slaapplek voor 3 personen en is ook goed mee te nemen, en je hoeft er je nieren niet voor te verkopen.
pi_39658848
Neem een hilleberg, dan heb je gene sjappie tent. ;-)
pi_39661028
hmm, is the north face een beetje ok?
pi_39672124
quote:
Op zondag 9 juli 2006 16:03 schreef dialMforMonkey het volgende:
hmm, is the north face een beetje ok?
Als je halverwege de Mount Everest op wilt, tuurlijk, prima spul. Maar dan moet je niet eerst posten dat je naar de Ardennen wilt en je aan een budget moet houden.
pi_39677644
Paar dagen "survivallen" in de Ardennen en dan moet er meteen een nieuwe tent komen die top is?

Stelletje watjes !

Koop een stuk landbouwplastic en zoek een paar stokken ! Luchtbedje en slaapzak eronder...klaar.

Jezus !!!!!!
The things you own, end up owning you - Tyler Durden
pi_39677784
KIES VOOR ZO'N EXPEDITION MODEL, HEB JE 2 SLAAPKABINES EN ALS T REGENT ZIT JE RUIM DROOG..... OP FESTIVALS MET GROEP VEEL PLEZIER VAN GEHAD... MIDDENSTUK KUN JE OOK VOOR BAGAGE GEBRUIKEN EN ZELFS IN KOKEN ALS T MOET SUX6
pi_39683066
quote:
Op zondag 9 juli 2006 22:18 schreef mgerben het volgende:

[..]
[quote]Als je halverwege de Mount Everest op wilt, tuurlijk, prima spul. Maar dan moet je niet eerst posten dat je naar de Ardennen wilt en je aan een budget moet houden.
quote:
Paar dagen "survivallen" in de Ardennen en dan moet er meteen een nieuwe tent komen die top is?

Stelletje watjes !

Koop een stuk landbouwplastic en zoek een paar stokken ! Luchtbedje en slaapzak eronder...klaar.

Jezus !!!!!!
I'm using teh internets
pi_39683596
Een kijkshop-tent is een uitstekende tent als je goedkoop wilt blijven.
Die dingen zijn dus echt uitstekend geschikt voor een aantal zomervakanties.
Een low budget-tent biedt je een hoop meer comfort, omdat je een veel ruimere tent voor veel minder geld krijgt. Je hebt dan bijvoorbeeld nog budget over om andere zaken te kopen die je comfort nog meer verhogen.
Voor 79 (of was het 89) krijg je een 6 persoons tent waar je in kunt staan.
Probeer dat eens bij NF.

Bij North Face en vergelijkbare duurdere tenten kun je speciale materialen verwachten, sterker en lichter, en met het ontwerp wordt bijvoorbeeld rekening gehouden met een pak sneeuw op de tent e.d. Ook zijn ze makkelijker in een rugzak mee te nemen.
Ze zijn echter wel duurder en vooral: kleiner.

Vergelijking met auto's:
Ja, een top-of-the-line Hummer is beter dan een Opel of Fiat.
Maar als je van A naar B via de snelweg gaat, en niet door het weiland, sta je met beide auto's precies even stoer in de file. Kun je wel zeggen 'die is beter', maar dat ie-ie alleen in specifieke omstandigheden, die je met nadruk niet opzoekt.
pi_39684063
quote:
Op maandag 10 juli 2006 10:29 schreef mgerben het volgende:
Een kijkshop-tent is een uitstekende tent als je goedkoop wilt blijven.
Die dingen zijn dus echt uitstekend geschikt voor een aantal zomervakanties.
Een low budget-tent biedt je een hoop meer comfort, omdat je een veel ruimere tent voor veel minder geld krijgt. Je hebt dan bijvoorbeeld nog budget over om andere zaken te kopen die je comfort nog meer verhogen.
Voor 79 (of was het 89) krijg je een 6 persoons tent waar je in kunt staan.
Probeer dat eens bij NF.

Bij North Face en vergelijkbare duurdere tenten kun je speciale materialen verwachten, sterker en lichter, en met het ontwerp wordt bijvoorbeeld rekening gehouden met een pak sneeuw op de tent e.d. Ook zijn ze makkelijker in een rugzak mee te nemen.
Ze zijn echter wel duurder en vooral: kleiner.

Vergelijking met auto's:
Ja, een top-of-the-line Hummer is beter dan een Opel of Fiat.
Maar als je van A naar B via de snelweg gaat, en niet door het weiland, sta je met beide auto's precies even stoer in de file. Kun je wel zeggen 'die is beter', maar dat ie-ie alleen in specifieke omstandigheden, die je met nadruk niet opzoekt.
Ok, maar wij zijn wel bereid om te betalen voor kwaliteit. Hoeveel kan ik verwachten als ik ga kijken voor een 3/4 persoons North Face tent?
  maandag 10 juli 2006 @ 10:59:35 #24
130803 Gripper
Get a grip
pi_39684216
quote:
Op maandag 10 juli 2006 10:51 schreef dialMforMonkey het volgende:

[..]

Ok, maar wij zijn wel bereid om te betalen voor kwaliteit. Hoeveel kan ik verwachten als ik ga kijken voor een 3/4 persoons North Face tent?
Tussen de 300 en 600 E.

Kijk eens bij een grote kampeersupermarkt als Obelink, De vrijbuiter, of vervat. (allemaal te googelen) Die hebben vaak wel een buitensportafdeling, en omdat ze groot zijn, scherpe prijzen. Perry heeft ook wel oké spul. Laat je geen dure tent aansmeren voor (misschien) slechts een keer, zou zonde van je geld zijn (ik klaag niet; ik heb vaak genoeg geprofiteerd van mensen die na 1 keer ontdekten dat klimmen of kamperen niks voor hun was, en al hun spul voor half geld wegdeden)

Als jullie met 4 man op pad zijn kan het misschien beter zijn om twee kleine 2p tentjes te kopen, kun je ze later ook nog eens wat makkelijker meenemen als je echt met 2 man op pad gaat. Als jullie er nu mee gaan lopen: koop iets kleins, zonder luifel en luxe, het is toch alleen maar om in te slapen. Als je op een camping staat en met de auto bent kun je best een tent met een voorhal, achterhal, wc-hoek en twee slaapcabines kopen, maar je wilt dat niet op je nek hebben.

Echt lichte tenten (hilleberg, lowland, TNF, enz. prijsklasse 500 ¤) wegen ongeveer 2 tot 2,5 kilo, ej je draagt dan per persoon iets meer dan 1 kilo tent. Voor zo'n weekendje zoals jullie gaan doen, kan je ook best toe met een kilo of 4, totaalgewicht. Meer zou ik niet doen, en dat vindt je best voor weinig geld.
Oh ja, neem een koepeltje. Is het makkelijkst, en de meeste ruimte voor het oppervlak.
Kijk even op www.obelink.nl, bij de 2-3 persoons koepeltenten. Veel voor scherpe prijsjes.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  maandag 10 juli 2006 @ 11:01:45 #25
79106 mynick
Wat lach je ??
pi_39684249
quote:
Op maandag 10 juli 2006 10:51 schreef dialMforMonkey het volgende:

[..]

Ok, maar wij zijn wel bereid om te betalen voor kwaliteit. Hoeveel kan ik verwachten als ik ga kijken voor een 3/4 persoons North Face tent?
Ergens tussen de 600 en 1200 euro afhankelijk van het model. Maar waarom een The North Face tent voor een paar dagen ardennen?
Na lang nadenken tot het pakkende signature `Biertje` gekomen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')