Triangel voor slepen van Kever, Buggy, Kubel en div. kitcars op VW Kever onderstel (1200/1300/1500/1600 niet 1302 en 1303)
is 1 keer gebruikt om te passen nog nooit mee gesleept!
¤ 150,- vaste prijs (nieuw was hij 250,- op Spa-Francorchamps Le Bug Show 2005)
voorbeeldjes:
![]()
En het is nog legaal ook, welonder bepaalde voorwaarden.
-Auto moet APK gekeurd zijn.
-Auto moet verzekerd zijn.
-Auto mag niet meer dan 750 kg wegen.
-Auto moet verlichting van trekkend voertijg voeren.
-Alles moet degelijk bevestigd zijn.effe wat info zwaarder dan 750 mag! want dit word gezien als slepen!
"De door u omschreven constructie is mij bekend. Conform artikel 5.18.2 van
het Voertuigreglement is het toegestaan om door middel van een motorrijtuig
een ander motorrijtuig voort te bewegen. Niet is omschreven op welke manier
dit dient te geschieden. M.a.w. er is geen bepaling opgenomen waarin is
omschreven dat de door u voorgestelde constructie niet zou mogen worden
toegepast. Door het aanbrengen van een triangel (trekdriehoek) tussen zoals
u stelt "uw Campertje" en de Buggy, krijgt het getrokken voertuig echter
niet de status van een aanhangwagen. Voor de toepassing van de bepalingen
van de Wegenverkeerswet 1994, het Voertuigreglement en de Wet
aansprakelijkheid motorvoertuig blijft het in alle gevallen een
motorrijtuig. Met andere woorden; de Buggy moet aan alle technische
voorschriften voldoen, moet APK zijn goedgekeurd, moet zijn voorzien van het
eigen kenteken en moet zijn verzekerd. Het voeren van het voor de camper
afgegeven kenteken op de Buggy is derhalve niet toegestaan. Op de gehele
combinatie blijft te allen tijde artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 van
toepassing. Dit houdt in dat er geen gevaar op de weg mag worden veroorzaakt
of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of
kan worden gehinderd. De sleepconstructie dient dan ook zo te zijn
uitgevoerd dat deze niet kan lostrillen en dat zijdelings uitwijken van de
Buggy zoveel mogelijk wordt voorkomen. Het verdient eveneens aanbeveling om
achterop de Buggy een zgn. lichtbalk aan te brengen waarmee duidelijk kan
worden aangegeven dat met de combinatie van richting wordt veranderd of dat
de combinatie tot stilstand wordt gebracht.
Met betrekking tot het bovenstaande is er één uitzondering. Voor toepassing
van de gedragsregels van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990
(de gewone verkeersregeltjes) wordt de gesleepte Buggy gezien als een
aanhangwagen. Dit heeft bijvoorbeeld consequenties wanneer u te maken zou
krijgen met een weg die gesloten is verklaard voor motorvoertuigen met
aanhangwagens. Voor zover er geen lagere maximum snelheid geldt, dient u er
tevens rekening mee te houden dat u met de combinatie niet sneller mag
rijden dan 80 km/h. Hoewel dit laatste naar ik verwacht niet van toepassing
zal zijn; de afstand tussen de Camper en de Buggy mag niet meer bedragen dan
5 meter.
Vertrouwende uw vraag hiermee naar behoren te hebben beantwoord,
met vriendelijke groet,
K.Th.Schilder.
Expertisecentrum Verkeer en Vervoer
RIVM - Apeldoorn"
Ik denk dat er nu een heel duidelijk antwoord is gegeven.
Wulfer[ Bericht 33% gewijzigd door T42 op 20-04-2006 22:59:36 ]