abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 april 2006 @ 22:21:24 #1
53151 T42
Pinball Wizard
pi_37143819
Triangel voor slepen van Kever, Buggy, Kubel en div. kitcars op VW Kever onderstel (1200/1300/1500/1600 niet 1302 en 1303)
is 1 keer gebruikt om te passen nog nooit mee gesleept!
¤ 150,- vaste prijs (nieuw was hij 250,- op Spa-Francorchamps Le Bug Show 2005)

voorbeeldjes:



En het is nog legaal ook, welonder bepaalde voorwaarden.
-Auto moet APK gekeurd zijn.
-Auto moet verzekerd zijn.
-Auto mag niet meer dan 750 kg wegen.
-Auto moet verlichting van trekkend voertijg voeren.
-Alles moet degelijk bevestigd zijn.


effe wat info zwaarder dan 750 mag! want dit word gezien als slepen!
"De door u omschreven constructie is mij bekend. Conform artikel 5.18.2 van
het Voertuigreglement is het toegestaan om door middel van een motorrijtuig
een ander motorrijtuig voort te bewegen. Niet is omschreven op welke manier
dit dient te geschieden. M.a.w. er is geen bepaling opgenomen waarin is
omschreven dat de door u voorgestelde constructie niet zou mogen worden
toegepast. Door het aanbrengen van een triangel (trekdriehoek) tussen zoals
u stelt "uw Campertje" en de Buggy, krijgt het getrokken voertuig echter
niet de status van een aanhangwagen. Voor de toepassing van de bepalingen
van de Wegenverkeerswet 1994, het Voertuigreglement en de Wet
aansprakelijkheid motorvoertuig blijft het in alle gevallen een
motorrijtuig. Met andere woorden; de Buggy moet aan alle technische
voorschriften voldoen, moet APK zijn goedgekeurd, moet zijn voorzien van het
eigen kenteken en moet zijn verzekerd. Het voeren van het voor de camper
afgegeven kenteken op de Buggy is derhalve niet toegestaan. Op de gehele
combinatie blijft te allen tijde artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 van
toepassing. Dit houdt in dat er geen gevaar op de weg mag worden veroorzaakt
of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of
kan worden gehinderd. De sleepconstructie dient dan ook zo te zijn
uitgevoerd dat deze niet kan lostrillen en dat zijdelings uitwijken van de
Buggy zoveel mogelijk wordt voorkomen. Het verdient eveneens aanbeveling om
achterop de Buggy een zgn. lichtbalk aan te brengen waarmee duidelijk kan
worden aangegeven dat met de combinatie van richting wordt veranderd of dat
de combinatie tot stilstand wordt gebracht.

Met betrekking tot het bovenstaande is er één uitzondering. Voor toepassing
van de gedragsregels van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990
(de gewone verkeersregeltjes) wordt de gesleepte Buggy gezien als een
aanhangwagen. Dit heeft bijvoorbeeld consequenties wanneer u te maken zou
krijgen met een weg die gesloten is verklaard voor motorvoertuigen met
aanhangwagens. Voor zover er geen lagere maximum snelheid geldt, dient u er
tevens rekening mee te houden dat u met de combinatie niet sneller mag
rijden dan 80 km/h. Hoewel dit laatste naar ik verwacht niet van toepassing
zal zijn; de afstand tussen de Camper en de Buggy mag niet meer bedragen dan
5 meter.

Vertrouwende uw vraag hiermee naar behoren te hebben beantwoord,
met vriendelijke groet,
K.Th.Schilder.
Expertisecentrum Verkeer en Vervoer
RIVM - Apeldoorn"
Ik denk dat er nu een heel duidelijk antwoord is gegeven.
Wulfer


[ Bericht 33% gewijzigd door T42 op 20-04-2006 22:59:36 ]
  donderdag 20 april 2006 @ 22:41:26 #2
14188 Go0s
Kever heerscht
pi_37144705
Leuk! nog een keverliefhebber

Wat ik raar vind, is dat ie een max van 750 heeft... een kever weegt meestal rond de 800 kg. Mijn kever iig, de wat nieuwere niet dacht ik.
Hoe zit dat dan trouwens met de verlichting? Want op een kever zit geen aanhanger stekker lijkt me
Website
'63er Kever 1200 (resto) - '73er Kever 1835cc (sprinter) - '99er Passat TDI
  donderdag 20 april 2006 @ 22:58:00 #3
53151 T42
Pinball Wizard
pi_37145426
quote:
Op donderdag 20 april 2006 22:41 schreef Go0s het volgende:
Leuk! nog een keverliefhebber

Wat ik raar vind, is dat ie een max van 750 heeft... een kever weegt meestal rond de 800 kg. Mijn kever iig, de wat nieuwere niet dacht ik.
Hoe zit dat dan trouwens met de verlichting? Want op een kever zit geen aanhanger stekker lijkt me
mijn kever is automaat en weegt 790
verlichting zit er niet bij, moet je een loopbalk achter op hangen of orginele machneet lichten zoeken wat mij niet lukten. (anwb gebruikt die ook)

op buggy's maken ze vaan een stekker aan de kabelboom maar dat is wel erg drastisch
pi_46592597
het slepen dmv een triangel is inderdaad volkomen legaal, ook mag je een auto voortbewegen zwaarder dan 750 kg op de manier,
ik diverse correspondetie van verschillende instellingen zodat dit zwart op wit aantoonbaar is
  vrijdag 23 februari 2007 @ 23:22:30 #5
104160 Nihil
stelt niks voor
pi_46610535
Ik heb dit in Amerika regelmatig gezien, van die kolosale motorhomes met een auto erachter. Wat gebeurt er eigenlijk als je een bocht omgaat, sturen de voorwielen (van de buggy) of zijn die gefixeerd?
pi_46638818
Beetje offtopic misschien maar toch om je even te waarschuwen.. je mag een automaat niet zomaar slepen met de aangedreven wielen op de grond..
quote:
Op donderdag 20 april 2006 22:58 schreef T42 het volgende:

[..]

mijn kever is automaat en weegt 790
verlichting zit er niet bij, moet je een loopbalk achter op hangen of orginele machneet lichten zoeken wat mij niet lukten. (anwb gebruikt die ook)

op buggy's maken ze vaan een stekker aan de kabelboom maar dat is wel erg drastisch
quote:
Vraag: Ik heb als opleider bij een alarmcentrale een vraag die ons bezighoudt bij het slepen van moderne auto’s. Automatische transmissies worden steeds complexer en het aantal verschillende typen neemt toe. Welke automaten kun je nog zonder risico slepen en welke pertinent niet en waar moet je rekening mee houden bij het slepen?


Antwoord: We moeten onderscheid maken tussen transmissies met spatsmering en druksmering, dus met een oliepomp. Transmissies met spatsmering worden gesmeerd zodra de wielen draaien, ongeacht of de motor loopt of niet. Als er een oliepomp in de transmissie zit, wordt deze aangedreven door de ingaande as. Deze as draait alleen als de motor draait. Is er een defect aan de motor dan kan deze dus niet draaien en dan is er geen smering van de transmissie en ook geen drukopbouw. Gaan we toch slepen dan kan er, zelfs al na een korte afstand, ernstige schade aan de transmissie optreden. Deze schade openbaart zich vaak pas later omdat het maar zelden gebeurt dat de transmissie al tijdens het slepen vastloopt. Het lijkt er dus op alsof er geen schade is opgetreden terwijl er wel degelijk beschadiging aan tal van contactvlakken is ontstaan. Slepen van al dan niet geautomatiseerde handgeschakelde bakken met spatsmering gaat prima. Slepen van automaten met planetaire transmissies en van CVT’s is sterk af te raden. De automaten van Honda en de dubbelkoppelingstransmissies van VW/Audi kunnen eveneens beter niet worden gesleept. Om elke discussie bij een eventuele vervolgschade uit te sluiten, luidt het advies: laat alle automatische transmissies door een bergingsauto vervoeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')