Yildiz | woensdag 19 april 2006 @ 00:01 |
Ik heb het over het instorten van die steiger, waar aardig wat mis ging, waar direct na de ramp door het management voor zover je het management mag noemen beweerd werd dat het niet aan de steiger lag.
5 mensen kwamen bij de ramp om het leven.
Echter, de inspecteurs bekeken de steigers op het oog, en hadden geen enkel inspectiediploma. Verder heeft Essent, na de vraag van justitie om alle foto's te overhandigen, 4 essentiële foto's achter gehouden. Dat gedrag leverde 'scooter' Libby een aanklacht van 'obstruction of Justice' op.
Van www.novatv.nlquote:Overlevende ramp Amercentrale woont proces bij De officier van justitie begon vandaag met zijn requisitoir in de strafzaak naar aanleiding van het ongeluk in de Amercentrale. Ruim 2,5 jaar geleden kwamen vijf schoonmakers om het leven toen de steiger waarop ze aan het werken waren in ketel 9 van de Amercentrale in elkaar stortte. Het Openbaar Ministerie (OM) bracht de steigerontwerper, hoofdaannemer, steigerbouwbedrijven, en de eigenaar van de centrale voor de rechter. Drie personen overleefden de ramp, waaronder de Amerikaan James Lee. Lee, die door de val van 77 meter arbeidsongeschikt raakte, is sinds de ramp voor het eerst terug in Nederland om het proces bij te wonen. Binnenkort zal de video wel online staan.quote:'ONGEVAL AMERCENTRALE DOOR REEKS FOUTEN'18 april 2006 "Het ongeval in de Amercentrale in Geertruidenberg heeft alleen kunnen gebeuren doordat fout op fout is gestapeld" Dat zei officier van justitie H. Donker dinsdag bij aanvang van zijn requisitoir voor de rechtbank in Breda. Door het instorten van een 65 meter hoge steiger in een ketel van de Amercentrale kwamen vijf werklieden om het leven en raakten drie mensen gewond. Het drama deed zich voor op 28 september 2003. Het Openbaar Ministerie (OM) bracht de Belgische steigerontwerper, hoofdaannemer CMI Energy Services B.V. uit Bergen op Zoom, en steigerbouwbedrijven Hertel B.V. uit Amsterdam en het Belgische bedrijf Albuko N.V. voor de rechter. Energiebedrijf Essent is eigenaar van de Amercentrale. Het OM kondigde aan na het vonnis van de rechtbank te beslissen of Essent ook nog wordt vervolgd in deze zaak. Donker liet al wel doorschemeren dat Essent als opdrachtgever ook de nodige steken heeft laten vallen. In de rechtszaal is een maquette van de steiger neergezet van ruim vier meter hoog. Het OM heeft deze laten maken om aan te tonen hoe "fout de steiger was ontworpen". "Dat ziet zelfs een leek in één oogopslag", aldus Donker. Met het onderstel erbij was de steiger een toren van 77 meter hoog. Naast een fout ontwerp zijn er fouten gemaakt bij de bouw en was er sprake van haperend toezicht en handhaving. "Dat maakt het veel ernstiger en meer verwijtbaar. De fouten hadden aan het licht moeten komen", aldus Donker. Ook de economische belangen speelden volgens het OM een grote rol. De tijdsdruk was groot, er moest in korte tijd veel gebeuren aan het onderhoud van de ketel. Een dag stilstand zou 1 miljoen euro kosten. De aanklager neemt het de bedrijven kwalijk dat ze mensen hebben laten werken op een steiger waarvan ze wisten dat deze ondeugdelijk was, dat ze illegalen in dienst namen om het werk goedkoper te kunnen doen en dat ze het niet zo nauw namen met de arbeidstijden. "Met de mentaliteit van de verdachten zat het niet goed", vond Donker. Risico-inventarisaties ontbraken bij de drie bedrijven, waarvan er zeker twee over een kwaliteitskeurmerk beschikten. De officier noemde het onbegrijpelijk dat steigerbouwer Albuko het zogenoemde ISO-certificaat heeft. Controles op deondeugdelijke steigertekening ontbraken. Er werd gewoon gebouwd en dat neemt hij de leidinggevenden zeer kwalijk. In de rechtszaal was dinsdag ruimte om iets te zeggen voor de nabestaanden van de slachtoffers, twee Amerikaanse lassers en drie gritspuiters van Turkse afkomst. Twee Turkse werknemers waren illegaal in Nederland. Duidelijk werd dat de families van deze slachtoffers niet in hun onderhoud kunnen voorzien en afhankelijk zijn van giften van familie. De aanklager heeft ongeveer anderhalve dag nodig voor zijn betoog. In de loop van woensdagmiddag komt hij tot het formuleren van de strafeisen. (Bron: ANP) Door het negeren van regels zijn er dus 5 mensen om het leven gekomen, zo even kort door de bocht. Daarnaast waren de inspecteurs niet gekwalificeerd voor het werk, ze hadden geen diploma voor inspecties. Ik als techniek-student, vind dit een zorgelijke ontwikkeling.
Ten eerste denkt men het met een ISO certificaat het allemaal wel te weten. Ten tweede spelen economische belangen boven mensenlevens. Ten derde zijn er vele ontwerp en constructiefouten gemaakt.
Zeer, zeer slecht. |
Tafkahs | woensdag 19 april 2006 @ 00:08 |
Ligt de vraag niet bij de ARBO? |
Yildiz | woensdag 19 april 2006 @ 00:09 |
quote: In welke zin dan? Ik zit eerder te denken aan het ontbreken van deze diploma's:
Google
In die zin valt het binnen de ARBO. |
Tafkahs | woensdag 19 april 2006 @ 00:12 |
quote:Op woensdag 19 april 2006 00:09 schreef Yildiz het volgende:[..] In welke zin dan? Ik zit eerder te denken aan het ontbreken van deze diploma's: GoogleIn die zin valt het binnen de ARBO. Ja, en het schijnt dat als er op de werkplek zich een ongeval voordoet met dodelijke afloop, dat de werkgever binnen 14 dagen een brief aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid moet sturen om uitleg te verschaffen; dat betekent eigenlijk: we're fucked . |
Yildiz | woensdag 19 april 2006 @ 00:15 |
quote:Op woensdag 19 april 2006 00:12 schreef Tafkahs het volgende:[..] Ja, en het schijnt dat als er op de werkplek zich een ongeval voordoet met dodelijke afloop, dat de werkgever binnen 14 dagen een brief aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid moet sturen om uitleg te verschaffen; dat betekent eigenlijk: we're fucked . Nouja, dat er gerapporteerd moet worden vind ik op zich niet raar. Wat ik wel raar vind is dat er gewoon ongekwalificeerd personeel rond loopt bij zo'n duur project als dat. Dat die stijger voor geen donder klopt. Mij lijkt het het dat op die manier van te voren al bekend was wat voor risico's dat met zich meebrengt. Ik vind dat raar. En naar. |
Tafkahs | woensdag 19 april 2006 @ 00:18 |
Was het op Nova vanavond? |
Yildiz | woensdag 19 april 2006 @ 00:19 |
quote: Jep. Maar nu ga ik slapen. |
NightH4wk | woensdag 19 april 2006 @ 00:34 |
Maar Scooter woont niet in Nederland. Bij commies hadden ze weer een andere straf gekregen.  |
Richie_Rich | woensdag 19 april 2006 @ 01:25 |
Wat is de link met [POL]? NWS lijkt me hier meer geschikt voor  |
Martijn_77 | woensdag 19 april 2006 @ 08:42 |
quote: Komt dat ook bij uitzending gemist? |
Tafkahs | woensdag 19 april 2006 @ 10:48 |
quote: Volgens mij komt het hier nog wel een keer terug. Ik heb het ook niet gezien |
Yildiz | woensdag 19 april 2006 @ 11:04 |
quote: Het staat er al bij.
Hier
tadaa |
MouseOver | woensdag 19 april 2006 @ 21:34 |
ISO certificaten staan sowieso volledig los van arbo-veiligheid. |
Elgigante | donderdag 20 april 2006 @ 14:41 |
quote: Ze overkoepelen elkaar wel wat natuurlijk, maar een bedrijf dient aan beide zaken te werken (en af te ronden) voordat men begint. |
One_of_the_few | donderdag 20 april 2006 @ 16:40 |
quote:Op woensdag 19 april 2006 00:01 schreef Yildiz het volgende:Ik heb het over het instorten van die steiger, waar aardig wat mis ging, waar direct na de ramp door het management voor zover je het management mag noemen beweerd werd dat het niet aan de steiger lag. 5 mensen kwamen bij de ramp om het leven. Echter, de inspecteurs bekeken de steigers op het oog, en hadden geen enkel inspectiediploma. Verder heeft Essent, na de vraag van justitie om alle foto's te overhandigen, 4 essentiële foto's achter gehouden. Dat gedrag leverde 'scooter' Libby een aanklacht van 'obstruction of Justice' op. Van www.novatv.nl[..] Binnenkort zal de video wel online staan. [..] Door het negeren van regels zijn er dus 5 mensen om het leven gekomen, zo even kort door de bocht. Daarnaast waren de inspecteurs niet gekwalificeerd voor het werk, ze hadden geen diploma voor inspecties. Ik als techniek-student, vind dit een zorgelijke ontwikkeling. Ten eerste denkt men het met een ISO certificaat het allemaal wel te weten. Ten tweede spelen economische belangen boven mensenlevens. Ten derde zijn er vele ontwerp en constructiefouten gemaakt. Zeer, zeer slecht. Bij de reportage van Nova werd ook gemeld dat de constructeur de onderste helft had doorgerekend, maar de daarna gebouwde verdiepingen niet. Ongelofelijk, ben het helemaal met je eens. |