abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37146480
quote:
Op donderdag 20 april 2006 20:17 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Heb je nog een goed recept? Want ik vind dat erg lekker
ok dan, echte indonesische gado-gado, die een beetje uitgebreid is, maar toch simpel:

eieren koken, hardgekookt
stevige tahoe in grote plakken snijden, droogdeppen en dan frituren in plantaardige olie
knoflookteentjes beetje zacht bakken in pan met wat olie of in de oven
een pak gado-gado saus van ratu culinair kopen bij de toko of supermarkt.

tauge blancheren om het rauwe eraf te krijgen maar toch knapperiger te krijgen en dan schrikken in koud water (hoeft niet trouwens)
witte kool fijnsnijden en koken
sperziebonen koken
komkommer in stukjes snijden

Voor de saus meng je die gado-gado saus met wat kokend water, dan ketjap manis erbij en de knoflook erin fijnpersen, goed mengen en op smaak brengen met wat peper, zout en azijn.

tahoe in domino-steentjes snijden, de eieren in partjes en dan het hele zooitje opdienen. Dit gerecht is al een maaltijd op zich, maar je kan het met wat rijst serveren en wat vlees naar keuze. Ik bak meestal een kipfilet gemarineerd in wat ketjap manis, peper, zout, suiker, knoflook en rode pepertjes. Of een (rib)karbonade of wat dan ook.

Maar goed, de groenten zijn zowiezo onwijs lekker, de saus is op zichzelf niet superlekker vind ik, maar is een hele goede basis. Het mooiste is, is dat het helemaal vrij is van chemische troep, het zijn gewoon gemalen pinda's met wat kruiden.
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
pi_37150560
Je kookt de groente voor gado gado niet.
Die stoom je.
  vrijdag 21 april 2006 @ 09:45:09 #28
105435 amarena
Just curious
pi_37152938
quote:
Op donderdag 20 april 2006 23:19 schreef hassanjassan het volgende:

[..]

Maar goed, de groenten zijn zowiezo onwijs lekker, de saus is op zichzelf niet superlekker vind ik, maar is een hele goede basis. Het mooiste is, is dat het helemaal vrij is van chemische troep, het zijn gewoon gemalen pinda's met wat kruiden.
Klinkt goed Hassanjassan. Alleen zou ik die 'alleen gemalen pinda's met wat kruiden ' weg laten als je een beetje op de calorieėn wilt letten. Groenten wokken met een beetje rijst en vis is wellicht een wat lichtere optie dan jouw recept. Lekkere groente heeft ook geen saus nodig. Maar toch leuk dat je het recept hebt gegeven.
Veni vidi vici
  vrijdag 21 april 2006 @ 09:50:05 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_37153037
Geroerbakte blad groenten zijn erg lekker met wat Pearl River mushroom soy en gember (eventueel nog wat oestersaus)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_37153319
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 09:45 schreef amarena het volgende:

[..]

Klinkt goed Hassanjassan. Alleen zou ik die 'alleen gemalen pinda's met wat kruiden ' weg laten als je een beetje op de calorieėn wilt letten. Groenten wokken met een beetje rijst en vis is wellicht een wat lichtere optie dan jouw recept. Lekkere groente heeft ook geen saus nodig. Maar toch leuk dat je het recept hebt gegeven.
Ja dank je, gado-gado is gewoon een machtig gerecht, maar de saus moet je ook niet teveel doen, zo is het met alles. Maar het gaat er ook om dat het gezond en lekker is, calorieen zijn dan naar mijn mening een beetje ondergeschikt. Ik vind belangrijker dat iemand gezonder en natuurlijker eet, dan energiewaardes op gaat tellen. En voor wat betreft gado gado en die saus, het wordt ranzig vies als je teveel saus met je groenten neemt, dus je eet automatisch al genoeg saus. Als je die saus weglaat heb je in principe geen gado-gado, want dat maakt ut em nou juist af. Het is bijna als pasta zonder saus eten.

groenten met rijst en vis eten is eigenlijk "gewoon" een maaltijd, niks bijzonders.
pi_37153416
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 09:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Geroerbakte blad groenten zijn erg lekker met wat Pearl River mushroom soy en gember (eventueel nog wat oestersaus)
ckrs !! zitten bijna alle klassieke ingredienten in. Zo maak ik mijn chinese gemengde groenten schotel ook nl. Bijna precies hetzelfde als de chinees zelf (sing kee of harvest uit den haag in dit geval).

Als variant kan je ipv oestersaus ook een klein beetje vissaus gebruiken (al 't andere vocht komt vanzelf uit de groenten) en veel knoflook erbij, dan indikken met een maizenapapje en serveren maar.

En ik gebruik dan vaak de chinese groenten zoals pak soi enzo. Maar dit soort gerechten zijn volop lekker en gezond, gember, knoflook, bladgroenten, allemaal gezonde ingredienten die je eigenlijk dagelijks zou moeten eten.
pi_37153474
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 09:45 schreef amarena het volgende:

Alleen zou ik die 'alleen gemalen pinda's met wat kruiden ' weg laten als je een beetje op de calorieėn wilt letten.
Pinda's (incl. pindakaas) schijnt juist bij te dragen aan gewichtsverlies (ja, niet teveel natuurlijk)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_37153620
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 10:12 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Pinda's (incl. pindakaas) schijnt juist bij te dragen aan gewichtsverlies (ja, niet teveel natuurlijk)
Dat klopt, daarom voel ik me ook zo ranzig vol als ik veel gado gado gegeten heb
quote:
A Purdue University study published in the International Journal of Obesity showed subjects who snacked on peanuts and peanut butter were shown to self-adjust their caloric intake spontaneously and did not add extra calories to their daily diets.

After participants consumed the snack of peanuts or peanut butter, their hunger was reduced for two and a half hours!
bron: http://weightloss.about.com/od/eatsmart/a/blppp.htm
quote:
Rick Mattes, PhD, RD, who conducted the study, said,

"These findings are important because they challenge the belief that eating high-fat foods like peanuts and peanut butter necessarily will lead to weight gain."

The research also supports previous long- and short-term studies that indicate that regular consumption of peanuts does not promote weight gain and can reduce the risk of heart disease.

By comparison, when the participants ate other snacks like rice cakes, hunger returned within a half hour.

Peanuts and peanut butter produced more eating satisfaction and feelings of fullness than high-carbohydrate snacks.

There was also a positive change in the mix of fat in the study subjects' daily diets when they consumed peanuts and peanut butter. Mono- and polyunsaturated fats increased and saturated fat decreased, providing a healthier-heart profile.

(Monounsaturated fats raise the "good" cholesterol levels without raising total blood cholesterol.)

The Peanut Institute suggests: [blockquote]Using peanut butter on your bagel instead of butter or cream cheese, dipping vegetables and fruit in melted peanut butter instead of cream-based dressings, or sprinkling toasted peanuts on salads instead of croutons.[/blockquote]

Here are some of our ideas:

* Dip apple slices in peanut butter
* Spread peanut butter onto a banana cut in half lengthwise
* Have a serving of dry roasted, reduced-salt nuts as a snack
* Spread peanut butter onto celery stalks
* Make your own trail mix with dried fruit and roasted nuts
* Have a peanut butter on whole grain bread for lunch
* Try peanut butter on toast or an English muffin at breakfast
* Spread peanut butter onto reduced-salt saltine crackers or whole wheat crackers
* Try peanut butter spread on tortilla or tortilla chips
* Spread peanut butter onto rice- or popcorn-cakes
* Mix nuts in with air popped or low-fat microwave popcorn
JA dat is het hele artikel sans de eerste pagina. Kortom pinda's eten is eigenlijk helemaal niet zo slecht voor, kan ook wel verklaren als ik 100gr pinda's gegeten heb, al dan niet met met vlies dat ik echt poepievol zit voor een hele middag.

En ja die gadogado saus zit dus ook vol met pinda's....
pi_37153667
hassanjassan Ik had geen zin om bronnen op te zoeken, dus bedankt!
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_37313736
Effe een stukje van Brian Regan, standup comedian over gezond voedsel eten....het gaat er dus om dat je alles kan eten wat je wilt, maar dat hangt af van de combinatie.
quote:
How do you get healthy, you know? I have no idea what to eat, and I have a friend who swears by food combinations. You heard of this nonsence? She's nuts. She's like "You know what? You can, you should eat food combinations, and that way you can eat whatever you want. It's just the combinations of how you put the food together. [High-pitched] You can eat whatever you want!" And then her, her examples are like, "Like you wouldn't want to eat like, um, steak and potatoes, together. But you could have like a lemon rind, and, and raisin skins. Not the whole raisin. Take the skins and steam em! [High-pitched] You can eat whatever you want! You can, you can eat whatever you want!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')