abonnement Unibet Coolblue
pi_37032430
Vele bands waar ik graag naar mag luisteren, vallen binnen Progressieve Metal. Ik probeer me de laatste tijd wat breder te oriënteren binnen dit genre, en dat is één van de redenen dat ik dit topic open. Een andere reden is omdat er zoveel grote bands bij 'horen', dat het wel eens tijd werd voor een centraal topic.
En omdat het vandaag tweede paasdag is, en ik eigenlijk nergens zin in heb, volgt nu een hoop knip- en plakwerk.

Dit is de omschrijving van Wikipedia:
quote:
Progressieve metal (progmetal) is de metalvariant van de progrock. Kenmerkend zijn het typische drumpatroon en de snelle, vreemde tempowisselingen.

Progmetal heet ook wel "The Thinking Man's Metal" (metal van de denkende man), wat niet alleen refereert aan de complexiteit en intelligentie van de muziekstijl, maar ook aan het levende stereotype van de enigszins arrogante fans.

Begin jaren '80 was er niet veel publiek voor progmetal, maar daar bracht de hit 'Silent Lucidity' uit 1990 van de Amerikaanse band Queensrÿche verandering in. Een ander succes was het album Images And Words van Dream Theater uit 1992, dat wereldwijd miljoenen keren werd verkocht. Daarna bleef het grote succes uit, maar de volwassen, trouwe fan is altijd gebleven.

Progmetalbands kunnen qua geluid zeer van elkaar verschillen, en er is een ontelbaar aantal subgenres op te sommen. Invloeden komen uit allerlei hoeken: Tool haalt het uit de New Age, Dream Theater uit de jazz, Symphony X gebruikt klassieke muziek en Opeth doet verbazingwekkende dingen met death metal.

Progressieve fusion lijkt erg op progmetal, waarbij de eerste meer de jazzkant op gaat. Het gaat meestal om instrumentale muziek. Bands zijn o.a. Liquid Tension Experiment en Planet X.

Gothic metal wordt gezien als subgenre van de progressieve metal.
Een aantal (grote) bands die volgens Progarchives (sowieso een leuke site om te zoeken naar nieuwe bands, samples te beluisteren e.d.) binnen dit genre vallen, zijn o.a.

  • Dream Theater
  • Opeth
  • Pain of Salvation
  • Ayreon
  • Symphony X
  • Devin Townsend
  • Tool
  • Dead Soul Tribe
  • Evergrey
  • Vanden Plas

    Mijn collectie bestaat op dit moment eigenlijk alleen nog maar uit cd's van DT, Opeth & PoS. Maar, mocht mijn cd-budget op de één of andere wonderlijke manier plotseling enorme vormen aannemen, dan volgen er zeker meer cd's uit dit genre.

    Dus: meer fans? Wat zijn jullie favoriete cd's? Op welke release zit men smachtend te wachten? Welke nieuwe prachtplaten hebben jullie ontdekt?

    Nog een aantal kleine tips van mijn kant:

    Sieges Even - Navigating by the Stars

    Riverside - Out of Myself

    Dali's Dilemma - Manifesto for Futurism

    Circus Maximus - The 1st Chapter
  • pi_37033513
    opeth is de shit
    pi_37033619
    *Meldt

    Van je lijstje vind ik vooral Opeth en Ayreon goed. Opeth is zo ongeveer mijn favoriete band samen met When Day Descends, een onbekende band uit Tasmanië die echt meesterlijk is. Iedereen hier zal WDD wel kunnen waarderen denk ik.

    Check de samples hier! Je kan de cd 'Transcend' er ook bestellen.

    (Verkooppraatje omdat ik vind dat ze nogal wat meer aandacht verdienen )
    Amber Streams - Instrumental Progressive Metal
    pi_37034051
    quote:
    Op maandag 17 april 2006 15:32 schreef Descendant het volgende:
    *Meldt

    Van je lijstje vind ik vooral Opeth en Ayreon goed. Opeth is zo ongeveer mijn favoriete band samen met When Day Descends, een onbekende band uit Tasmanië die echt meesterlijk is. Iedereen hier zal WDD wel kunnen waarderen denk ik.

    Check de samples hier! Je kan de cd 'Transcend' er ook bestellen.

    (Verkooppraatje omdat ik vind dat ze nogal wat meer aandacht verdienen )
    Ik heb geen idee meer hoe, maar ik kende deze band al. Jaartje geleden ofzo wat samples van geluisterd. Maar toen zat ik nog niet echt in deze muziek, dus ik zal er zeker nog eens naar luisteren.

    Ga je opeth nog zien deze zomer?
      maandag 17 april 2006 @ 15:53:45 #5
    38929 TrenTs
    _O_ Jimi Hendrix _O_
    pi_37034078
    Jammer dat er in het genre ook veel 'fans' zitten die hele weblogs hebben en hele verhalen schrijven van 40 pagina's over 'waarom het vroeger beter was' en dat hun favoriete band nu 'sell outs' zijn. Je herkent ze wel als je ze op concerten ziet lopen.
    Het is een lekker genre, zit veel mooi spul tussen.
    Overwhelmed as one would be, placed in my position
    Such a heavy burden now to be the one
    Born to bear and read to all
    The details of our ending
    pi_37034126
    meldt prog metal en progrock zijn mijn favorite genres
      maandag 17 april 2006 @ 15:58:48 #7
    52544 RipCore
    Sleep is my escape.
    pi_37034199
    Tool haalt het uit de New Age? Dat was me nou nog niet opgevallen......
    "Being a procrastinating, instigating, exasperating chameleon is a damn tiring job!"
    pi_37034271
    quote:
    Op maandag 17 april 2006 15:53 schreef TrenTs het volgende:
    Jammer dat er in het genre ook veel 'fans' zitten die hele weblogs hebben en hele verhalen schrijven van 40 pagina's over 'waarom het vroeger beter was' en dat hun favoriete band nu 'sell outs' zijn. Je herkent ze wel als je ze op concerten ziet lopen.
    Het is een lekker genre, zit veel mooi spul tussen.
    Ja, op het moment dat een band de eerste cd uitbrengt, roept iedereen: moet je dit horen, geniaal, verdienen het om door te breken.
    En wanneer ze dan uiteindelijk doorbreken (met de bijna noodzakelijke aanpassingen in het geluid) roept iedereen: het lijkt Metallica wel (bij wijze van spreken).
      maandag 17 april 2006 @ 16:05:11 #9
    67978 HenryHill
    Fake it 'till you make it
    pi_37034382
    Dream Theater's Awake vind ik echt super, evenals "When Dream And Day Unite" (alhoewel die wat minder prog is). Van Vandenplas zijn met name Colour Temple en The God Thing aanraders. Van Symphony X vind ik eigenlijk alleen "V: The new mythology suite" wat minder (die's een beetje te prog...).

    Trouwens, Kamelot heeft met zijn laatste 2, 3 albums toch ook heel wat muziek afgeleverd wat richting prog gaat.
    So this is how liberty dies... with thunderous applause.
    Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
      maandag 17 april 2006 @ 16:06:56 #10
    38929 TrenTs
    _O_ Jimi Hendrix _O_
    pi_37034434
    quote:
    Op maandag 17 april 2006 16:01 schreef Man_Made_God het volgende:

    [..]

    Ja, op het moment dat een band de eerste cd uitbrengt, roept iedereen: moet je dit horen, geniaal, verdienen het om door te breken.
    En wanneer ze dan uiteindelijk doorbreken (met de bijna noodzakelijke aanpassingen in het geluid) roept iedereen: het lijkt Metallica wel (bij wijze van spreken).
    Ik weet niet of het aanpassen van geluid echt nodig is om door te breken, maar er zijn sowieso bands die van CD tot CD verschillen; maar dat moeten ze lekker zelf weten. Het zuigt inderdaad dat daarna iedereen gaat janken dat het niet goed 'meer' is. Je kunt het ook zien als doorgroeien richting een ander genre, dat is juist strak.
    Bekendste voorbeeld is wel Devin, die van CD op CD anders klinkt. Over Zappa heb ik dat nooit iemand horen zeggen eigenlijk, maar dat is misschien wat offtopic.
    Overwhelmed as one would be, placed in my position
    Such a heavy burden now to be the one
    Born to bear and read to all
    The details of our ending
    pi_37034560
    quote:
    Op maandag 17 april 2006 16:06 schreef TrenTs het volgende:

    [..]

    Ik weet niet of het aanpassen van geluid echt nodig is om door te breken, maar er zijn sowieso bands die van CD tot CD verschillen; maar dat moeten ze lekker zelf weten. Het zuigt inderdaad dat daarna iedereen gaat janken dat het niet goed 'meer' is. Je kunt het ook zien als doorgroeien richting een ander genre, dat is juist strak.
    Bekendste voorbeeld is wel Devin, die van CD op CD anders klinkt. Over Zappa heb ik dat nooit iemand horen zeggen eigenlijk, maar dat is misschien wat offtopic.
    Met het aanpassen bedoelde ik bijvoorbeeld In Flames. Die waren binnen hun genre één van de grote namen, en veel groter dan dat zouden ze dus niet worden. Totdat ze hun sound aanpastte, en veel commerciëler begonnen te klinken. En nu zijn ze toch weer flink aan het groeien.
    En die Devin Townsend probeer ik nu ook wat naar te luisteren (Synchestra). Op het eerste gezicht (gehoor) klinkt dat best wel toegankelijk, maar als ik jou mag geloven, is het dus niet echt typerende muziek voor die band...
      maandag 17 april 2006 @ 16:18:15 #12
    38929 TrenTs
    _O_ Jimi Hendrix _O_
    pi_37034741
    quote:
    Op maandag 17 april 2006 16:11 schreef Man_Made_God het volgende:

    [..]

    Met het aanpassen bedoelde ik bijvoorbeeld In Flames. Die waren binnen hun genre één van de grote namen, en veel groter dan dat zouden ze dus niet worden. Totdat ze hun sound aanpastte, en veel commerciëler begonnen te klinken. En nu zijn ze toch weer flink aan het groeien.
    En die Devin Townsend probeer ik nu ook wat naar te luisteren (Synchestra). Op het eerste gezicht (gehoor) klinkt dat best wel toegankelijk, maar als ik jou mag geloven, is het dus niet echt typerende muziek voor die band...
    Synchestra is een bijzonder strakke CD, maar ik denk dat ik hem nog niet vaak genoeg gehoord heb. Plus dat het voorgaande werk gewoon zo goed als onevenaarbaar is, al was het alleen maar door zijn stem.

    misschien moet je me even mailen
    Overwhelmed as one would be, placed in my position
    Such a heavy burden now to be the one
    Born to bear and read to all
    The details of our ending
    pi_37034802
    Kent iemand hier bands uit de 'Florida' metalscene van eind jaren '80/begin jaren '90? Dat is wat mij betreft nooit meer overtroffen - bands als Death, Cynic, Atheist en ons bloedeigen Hollandse Pestilence? Oa veel jazzinvloeden.

    Tool vind ik waardeloos trouwens en moet snel uit dit topic verwijderd worden
      maandag 17 april 2006 @ 16:21:44 #14
    38929 TrenTs
    _O_ Jimi Hendrix _O_
    pi_37034839
    Strapping Young Lad heeft haar sound ook wel aangepast trouwens, Als je 'Alien' vergelijkt met 'Heavy As A Really Heavy Thing' of 'S.Y.L.' is het toch anders, maar nooit met de bedoeling om bij een ander publiek in de smaak te vallen. De kans dat 'Shitstorm', 'Skeksis' of 'Shine' op de radio komen acht ik... klein.

    Opeth werd trouwens al genoemd, die zijn ook
    Overwhelmed as one would be, placed in my position
    Such a heavy burden now to be the one
    Born to bear and read to all
    The details of our ending
    pi_37034884
    quote:
    Op maandag 17 april 2006 16:20 schreef Soul79 het volgende:
    Kent iemand hier bands uit de 'Florida' metalscene van eind jaren '80/begin jaren '90? Dat is wat mij betreft nooit meer overtroffen - bands als Death, Cynic, Atheist en ons bloedeigen Hollandse Pestilence? Oa veel jazzinvloeden.

    Tool vind ik waardeloos trouwens en moet snel uit dit topic verwijderd worden
    Ik heb het geprobeerd om ernaar te luisteren, maar ik hou het niet vol (Death & Atheist that is....). Ik snap de invloeden, maar de muziek is voor mij te rommelig.
    En Tool staat er wat mij betreft ook alleen maar in omdat 'ie wordt genoemd in het rijtje op PA.com....
      maandag 17 april 2006 @ 16:23:16 #16
    38929 TrenTs
    _O_ Jimi Hendrix _O_
    pi_37034900
    quote:
    Op maandag 17 april 2006 16:20 schreef Soul79 het volgende:
    Kent iemand hier bands uit de 'Florida' metalscene van eind jaren '80/begin jaren '90? Dat is wat mij betreft nooit meer overtroffen - bands als Death, Cynic, Atheist en ons bloedeigen Hollandse Pestilence? Oa veel jazzinvloeden.

    Tool vind ik waardeloos trouwens en moet snel uit dit topic verwijderd worden
    Death, met Gene. Maar dat gaat steeds meer naar Death Metal toe...
    Overwhelmed as one would be, placed in my position
    Such a heavy burden now to be the one
    Born to bear and read to all
    The details of our ending
    pi_37034920
    quote:
    Op maandag 17 april 2006 16:18 schreef TrenTs het volgende:

    [..]

    Synchestra is een bijzonder strakke CD, maar ik denk dat ik hem nog niet vaak genoeg gehoord heb. Plus dat het voorgaande werk gewoon zo goed als onevenaarbaar is, al was het alleen maar door zijn stem.

    misschien moet je me even mailen
    check
    pi_37035151
    quote:
    Op maandag 17 april 2006 16:22 schreef Man_Made_God het volgende:

    [..]

    Ik heb het geprobeerd om ernaar te luisteren, maar ik hou het niet vol (Death & Atheist that is....). Ik snap de invloeden, maar de muziek is voor mij te rommelig.
    Het is wel jammer dat het allemaal niet wat strakker geproduceerd is, dat zou het rommelige geluid misschien deels hebben weggenomen. Bij sommige bands ben je zelfs op demo's aangewezen. De scene heeft ook (helaas) nooit echt tot volle bloei kunnen komen, maar dat is weer een ander verhaal.

    Veel progmetal van vandaag is me te gelikt, te onorigineel. De vorm komt voor het idee, zeg maar.
    pi_37036419
    quote:
    Op maandag 17 april 2006 15:52 schreef Man_Made_God het volgende:

    [..]

    Ik heb geen idee meer hoe, maar ik kende deze band al. Jaartje geleden ofzo wat samples van geluisterd. Maar toen zat ik nog niet echt in deze muziek, dus ik zal er zeker nog eens naar luisteren.

    Ga je opeth nog zien deze zomer?
    Oh toeval dan. Misschien via MySpace of het Opeth-forum ofzo? Maar als je nog niet in de muziek zat is dat ook beetje onlogisch... Maar goed, boeiend! Het is in ieder geval zeer goede muziek die ik zeker kan aanraden.

    Of ik Opeth nog ga zien, weetniet. Ik heb ze dit jaar al twee keer gezien, dus ik weet niet of ik nog een keer nodig vind, al was het het geld zeker waard!
    Amber Streams - Instrumental Progressive Metal
      maandag 17 april 2006 @ 17:56:09 #20
    140747 Grafhond
    Amsterdamse!
    pi_37037577
    Ik zou Rush noemen als de grootvader aller progmetallisten.
    pi_37037650
    quote:
    Op maandag 17 april 2006 15:32 schreef Descendant het volgende:
    *Meldt

    Van je lijstje vind ik vooral Opeth en Ayreon goed. Opeth is zo ongeveer mijn favoriete band samen met When Day Descends, een onbekende band uit Tasmanië die echt meesterlijk is. Iedereen hier zal WDD wel kunnen waarderen denk ik.

    Check de samples hier! Je kan de cd 'Transcend' er ook bestellen.

    (Verkooppraatje omdat ik vind dat ze nogal wat meer aandacht verdienen )
    full cd gedownload. ben nu aan het luisteren. klinkt niet onaardig. maar ik zou het niet echt omschrijven als prog metal desalniettemin is het toch wel waardig voor dit topic, omdat het wel mooie muziek is. ken je tenhi? zo niet -> aanrader.
    pi_37037885
    quote:
    Op maandag 17 april 2006 17:56 schreef Grafhond het volgende:
    Ik zou Rush noemen als de grootvader aller progmetallisten.
    Letterlijk en figuurlijk.
    Ik met nog altijd eens luisteren naar Vapor Trails, waarvan ik vaak lees dat dat één van hun hardere werken is, voor zover je Rush kunt omschrijven als 'harde' muziek.
      maandag 17 april 2006 @ 20:27:26 #23
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_37041648
    quote:
    Op maandag 17 april 2006 16:20 schreef Soul79 het volgende:
    Kent iemand hier bands uit de 'Florida' metalscene van eind jaren '80/begin jaren '90? Dat is wat mij betreft nooit meer overtroffen - bands als Death, Cynic, Atheist en ons bloedeigen Hollandse Pestilence? Oa veel jazzinvloeden.
    Voeg daar ook Nocturnus aan toe. Die platen staan vandaag de dag nog steeds als een huis. Wat betreft meer recenter materiaal moet zeker Meshuggah genoemd worden. Deze bands maken een groep als Textures voor mij volledig overbodig, ik denk dan ook dat veel mensen die zo weg lopen met Textures de klassiekers van bijvoorbeeld Atheist, Cynic en Meshuggah niet kennen. Ik snap het appeal niet echt in ieder geval.
    pi_37044341
    quote:
    Op maandag 17 april 2006 20:27 schreef Summoner het volgende:

    [..]

    Voeg daar ook Nocturnus aan toe. Die platen staan vandaag de dag nog steeds als een huis. Wat betreft meer recenter materiaal moet zeker Meshuggah genoemd worden. Deze bands maken een groep als Textures voor mij volledig overbodig, ik denk dan ook dat veel mensen die zo weg lopen met Textures de klassiekers van bijvoorbeeld Atheist, Cynic en Meshuggah niet kennen. Ik snap het appeal niet echt in ieder geval.
    Yes, Meshuggah. Da's praktisch de enige die het werk van de Floridase bands goed heeft voortgezet, althans in de latere jaren nog goed is. Nocturnus is ook goed, helaas de zoveelste goeie metalband die eigenlijk maar half heeft bestaan.
    pi_37047271
    quote:
    Op maandag 17 april 2006 17:58 schreef 7th_wave het volgende:

    [..]

    full cd gedownload. ben nu aan het luisteren. klinkt niet onaardig. maar ik zou het niet echt omschrijven als prog metal desalniettemin is het toch wel waardig voor dit topic, omdat het wel mooie muziek is. ken je tenhi? zo niet -> aanrader.


    Tsja, het is een beetje een mengeling, maar toch wel progressief en het heeft metal invloeden, vooral de nummers 'Adaptive' en 'Discovery'. Mooi dat je het mooi vind.

    Tenhi heb ik laatst leren kennen ja, mooie muziek.
    Amber Streams - Instrumental Progressive Metal
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')