kan je kippen kunstjes leren?
![]()
het aanleren om een loopplank op te lopen is al een bijna onmogelijke opgave.
de kuikens, en vooral het kleine geeltje, springen iedere keer over de rand om met moeder in de schuur te kunnen schooien. heep en lies komen er zonder problemen uit, maar de kuikens zie je dan vertwijfeld heen en weer lopen in de diepte.
servicegevoelig als ik ben, loop ik dagelijks een 10tal keren richting schuur om diverse kuikens op te diepen en de vertwijfeld kakelende moeders weer gerust te stellen.
van het weekend was ik het bij de 5000.000 een geel kuikentje (ja deze is heel erg hardleers
![]()
) opdiepen heel erg zat en heb ik de loopplank van het nachthok in de kuil gezet.
nou vergeet het maar; ik hem het beestje 25 keer over de plank begeleid, maar de 26ste keer stondtie nog net zo dom te kijken
![]()
en heb ik mijn pogingen maar opgegeven.
het vreemde is dat ze wel geleerd hebben om het geluid van een blikje kattenvoer dat opengeritst wordt van verre te herkennen. in 5 seconden staat er een kwijlende kippenschaar op de mat, klaar om een net gevuld kattenvoerbakje met gezwinde spoed leeg te hengelen.
de kuikens hebben zelfs al door dat als ik in de keuken sta, ze vooral niet in de keuken mogen komen, maar ja, de maag roept.
dat hebben ze als volgt opgelost: er rennen drie grijze stofwolkjes naar binnen, die grijpen een brokje kittekat en rennen met dezelfde vaart weer naar buiten, om daar de vangst smakelijk op te eten.
dus ja, een kip is in staat iets te leren.
nu nog leren om buiten te poepen