abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 april 2006 @ 22:05:50 #1
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_36991496
Ik zag dat The Gimp ook beschikbaar is voor Mac OS X.
Zijn er mensen welke er ervaring mee hebben? Biedt het toegevoegde waarde tov bijvoorbeeld iLife '05? En iLife '06?
pi_36991587
Ik gebruik Gimp.app. Dat werkt. Ik ben doorgaans heel tevreden met iPhoto, qua retouchen en lichter/donker, maar met Gimp kun je iets beter met masks en layers werken. Doch, het is lang niet zo fijn als Photoshop vind ik. Het voegt wel iets toe, maar, het is gratis, dus probeer het gewoon.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 april 2006 @ 22:12:48 #3
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_36991608
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 22:11 schreef Nekto het volgende:
Ik gebruik Gimp.app. Dat werkt. Ik ben doorgaans heel tevreden met iPhoto, qua retouchen en lichter/donker, maar met Gimp kun je iets beter met masks en layers werken. Doch, het is lang niet zo fijn als Photoshop vind ik. Het voegt wel iets toe, maar, het is gratis, dus probeer het gewoon.
ik neem aan dat dat alleen de installer betreft, maar dat The Gimp gewoon The Gimp is?
pi_36991661
Tja, het is in een mooie .app applicatie verpakt, je hebt nog X11 nodig, maar de installatie is heel simpel, ofwel gewoon uit de diskimage naar /Applications slepen, ofwel een standaard installer die je hebt voor Mac. Geen moeilijk gedoe. (Je moet wel X11 geïnstalleerd hebben.)
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 april 2006 @ 22:16:09 #5
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_36991671
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 22:15 schreef Nekto het volgende:
Tja, het is in een mooie .app applicatie verpakt, je hebt nog X11 nodig, maar de installatie is heel simpel, ofwel gewoon uit de diskimage naar /Applications slepen, ofwel een standaard installer die je hebt voor Mac. Geen moeilijk gedoe. (Je moet wel X11 geïnstalleerd hebben.)
Ja dat X11 lees ik overal terug. Dat is dus niet iets wat standaard geinstalleerd staat?
  zaterdag 15 april 2006 @ 22:18:27 #6
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_36991711
Ik vind de Gimp toch niet echt te vergelijken met iPhoto, aangezien dat meer een fotobeheer tool is. (Waar je de basic dingen ook mee bewerken kunt natuurlijk.)

Gimp is echt gemaakt als tegenhanger van Photoshop, en sommigen vinden het prettig werken. Persoonlijk vind ik 't helemaal niets, maar dat is ook voor een groot deel omdat ik PS gewend ben.
Ik ga naar huis.
pi_36991713
Nee. Maar het staat wel op de CD's van Panther.
pi_36991727
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 22:18 schreef nietzman het volgende:
Ik vind de Gimp toch niet echt te vergelijken met iPhoto, aangezien dat meer een fotobeheer tool is. (Waar je de basic dingen ook mee bewerken kunt natuurlijk.)

Gimp is echt gemaakt als tegenhanger van Photoshop, en sommigen vinden het prettig werken. Persoonlijk vind ik 't helemaal niets, maar dat is ook voor een groot deel omdat ik PS gewend ben.
Ik vind PS ook prettiger, maar het is een stuk prijziger. Er zijn wel een paar aardige tutorials voor wat foto-retouching.
pi_36991759
X11. Hangt af of je tijdens je OSX installatie het 1 en ander hebt aangepast, maar gewoon standaard zou ie er wel geïnstalleerd moeten worden (toch? ). The Gimp is wel leuk om mee te werken. Net iets anders dan photoshop, maar het principe is gewoon hetzelfde.
pi_36991915
Ik dacht dat het standaard niet geinstalleerd werd.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 april 2006 @ 22:32:47 #11
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_36991998
Wat is X11? Net als X op Linux?
pi_36992078
Ja, het is een implementatie van X voor OS X. Als je een beetje bekend met met Linux weet je wellicht dat je applicaties (de X clients) kunt laten weergeven op een andere PC (de X server). De X11 is zo'n X-server.

Hierdoor is het relatief gemakkelijk om een heleboel Unixprogramma's naar Mac te porten, omdat de grafische omgeving beschikbaar is (KDE, Gnome, etc.) Fink maakt daar bijvoorbeeld gebruik van. Als je X11 installeert krijg je er ook een xterm bij b.v.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 april 2006 @ 22:36:54 #13
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_36992090
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 22:36 schreef Nekto het volgende:
Ja, het is een implementatie van X voor OS X. Als je een beetje bekend met met Linux weet je wellicht dat je applicaties (de X clients) kunt laten weergeven op een andere PC (de X server). De X11 is zo'n X-server.

Hierdoor is het relatief gemakkelijk om een heleboel Unixprogramma's naar Mac te porten, omdat de grafische omgeving beschikbaar is (KDE, Gnome, etc.) Fink maakt daar bijvoorbeeld gebruik van. Als je X11 installeert krijg je er ook een xterm bij b.v.
Zo bekend ben ik niet met Linux maar ik begrijp het idee
pi_36992202
Van Mac OSX hints komt deze kleine instructie:

2- Installing Apple's X11 1.1 in Tiger.

Apple's X11 is not installed by default when you install Mac OS X 10.4 (Tiger). It's available as an optional installation from the Tiger install DVD. If you forget to select it while installing Tiger, you can install it later from the "Optional Installs.mpkg" in the Tiger Install DVD.
pi_36992414
Als je panther hebt dan kan je X11 alsnog ook hier downloaden : http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/x11formacosx.html
pi_36992415
-edit dubbel-
pi_36994100
Nah.. dan doe mij maar een wat minder legaal kopietje van Photoshop hoor. Ik mis in Gimp nog steeds best veel functionaliteit en de interface heeft echt *niks* met OS X te maken gewoon
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')