Waarom zou iets schijnheilig zijn als je er toch niet in gelooft? Dat begrijp ik niet. Als jij de sfeer van een kerstmis of een kerstavonddienst wil proeven als niet-christen, dan doe je dat toch gewoon?quote:Op zondag 16 april 2006 15:15 schreef Natalie het volgende:
Nee.
Ik zou niet weten wat ik er moet.
Schijnheilig in de kerk gaan zitten 'omdat het toevallig Pasen is' is -net als met Kerst- niet aan mij besteed.
Nee, sorry, da's echt niet aan mij besteed. Zou me er ontzettend ongemakkelijk voelen.quote:Op zondag 16 april 2006 15:18 schreef MrBean het volgende:
[..]
Waarom zou iets schijnheilig zijn als je er toch niet in gelooft? Dat begrijp ik niet. Als jij de sfeer van een kerstmis of een kerstavonddienst wil proeven als niet-christen, dan doe je dat toch gewoon?
vind ik ook. Net als van die mensen die nog nooit een kerkdienst hebben bijgewoond. Als ze worden begraven of gecremeerd moet er ineens een kerkdienst worden gehouden. Je bent gelovig of niet. En niet een beetje. Dat is hetzelfde als een beetje zwanger. Je bent het of je bent het niet.quote:Op zondag 16 april 2006 16:03 schreef Natalie het volgende:
[..]
Nee, sorry, da's echt niet aan mij besteed. Zou me er ontzettend ongemakkelijk voelen.
quote:Op zondag 16 april 2006 16:09 schreef mjb44 het volgende:
[..]
vind ik ook. Net als van die mensen die nog nooit een kerkdienst hebben bijgewoond. Als ze worden begraven of gecremeerd moet er ineens een kerkdienst worden gehouden. Je bent gelovig of niet. En niet een beetje. Dat is hetzelfde als een beetje zwanger. Je bent het of je bent het niet.
Ow, je bedoelt dat alleen mensen die zowel zondag's als met kerst en met pasen en weet ik veel wanneer in de kerk rondhangen, de echte gelovigen zijn? Iedereen die niet de godganse week in de kerk rondhangt is geen echte gelovige? Is dat wat je bedoelt?quote:Op zondag 16 april 2006 16:09 schreef mjb44 het volgende:
[..]
vind ik ook. Net als van die mensen die nog nooit een kerkdienst hebben bijgewoond. Als ze worden begraven of gecremeerd moet er ineens een kerkdienst worden gehouden. Je bent gelovig of niet. En niet een beetje. Dat is hetzelfde als een beetje zwanger. Je bent het of je bent het niet.
Zo zwart wit bedoel ik het nou ook weer niet. Ik ben zelf niet gelovig. Zou dus ook nooit naar een kerst-mis of een paasdienst gaan. Vind het een beetje hypocriet dat mensen die zich nooit in de kerk laten zien ineens tijdens kerst of pasen wel gaan.quote:Op zondag 16 april 2006 16:17 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Ow, je bedoelt dat alleen mensen die zowel zondag's als met kerst en met pasen en weet ik veel wanneer in de kerk rondhangen, de echte gelovigen zijn? Iedereen die niet de godganse week in de kerk rondhangt is geen echte gelovige? Is dat wat je bedoelt?![]()
Blijkbaar ben jij dus wel een beetje gelovig. Als je er zo aan stoort dat hij z'n hele leven niet naar de kerk is geweest. Dat je kerkgang als een deugd ziet.quote:Op zondag 16 april 2006 16:23 schreef mjb44 het volgende:
[..]
Zo zwart wit bedoel ik het nou ook weer niet. Ik ben zelf niet gelovig. Zou dus ook nooit naar een kerst-mis of een paasdienst gaan. Vind het een beetje hypocriet dat mensen die zich nooit in de kerk laten zien ineens tijdens kerst of pasen wel gaan.
Vorig jaar overleed er een man bij mijn ouders in de buurt. Ik kende hem en zijn kinderen redelijk goed dus ik ook naar zijn begrafenis. Dat gezin is aboluut niet gelovig. Bleek zijn uitvaart in een kerk te zijn compleet met liederen zingen e.d.. Dat vind ik dan hypocriet. Nooit van je leven naar de kerk geweest maar dan wel een kerkdienst bij je uitvaart.
Maar iedereen moet zelf weten wat hij of zij doet. mijn motto is leven en laten leven. Alleen zo denk ik er over.
Ik denk dat je zelf ook wel inziet waar je de fout maakt. Sommige mensen hebben genoeg aan een jaarlijks kerkbezoek, sommige mensen willen alleen op hun begravenis een kerkdienst hebben. Er zijn een hoop Christenen die er bewust voor kiezen om niet naar de kerk te gaan, omdat dat strookt met hun persoonlijke opvattingen hoe je je als een vroom christen dient te gedragen. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met een afwijkende interpretatie van de bijbel. Ook zijn er mensen die puur voor de sfeer, de gezelligheid of persoonlijke geloofsbenijdenis naar de kerk gaan. Als zij denken dat dat met een jaarlijsk bezoek voldoende is, wie ben ik of jij dan om te zeggen dat hun manier van geloven schijnheilig, bekrompen of verkeerd is? Iedereen mag van mij geloven zoals hij of zij dat leuk vind, anderen op hun geloof veroordelen getuigt mijns inziens alleen maar van intollerantie en bekrompenheid.quote:Op zondag 16 april 2006 16:23 schreef mjb44 het volgende:
[..]
Zo zwart wit bedoel ik het nou ook weer niet. Ik ben zelf niet gelovig. Zou dus ook nooit naar een kerst-mis of een paasdienst gaan. Vind het een beetje hypocriet dat mensen die zich nooit in de kerk laten zien ineens tijdens kerst of pasen wel gaan.
Vorig jaar overleed er een man bij mijn ouders in de buurt. Ik kende hem en zijn kinderen redelijk goed dus ik ook naar zijn begrafenis. Dat gezin is aboluut niet gelovig. Bleek zijn uitvaart in een kerk te zijn compleet met liederen zingen e.d.. Dat vind ik dan hypocriet. Nooit van je leven naar de kerk geweest maar dan wel een kerkdienst bij je uitvaart.
Maar iedereen moet zelf weten wat hij of zij doet. mijn motto is leven en laten leven. Alleen zo denk ik er over.
Juist niet. Ik heb dan een beetje het idee van. "nooit naar de kerk geweest maar waarschijnlijk wel getwijfeld of er wel of geen hogere macht is". Dus nog voor je je laatste adem uitblaast nog even vlug met een dominee praten en de uitvaart in een kerk houden. En die dominee toen maar lullen hoe zo'n goede vent X (ga geen namen noemen) was. Terwijl die vent nog nooit iets aan het geloof heeft gedaan. Sterker nog hij was landbouwer (net als mijn vader). Als er ook maar een boer in de buurt was die op zondag aan het werk was, dan was het die vent. En dan op het eind nog even het geloof aanhangen.quote:Op zondag 16 april 2006 16:38 schreef MrBean het volgende:
[..]
Blijkbaar ben jij dus wel een beetje gelovig. Als je er zo aan stoort dat hij z'n hele leven niet naar de kerk is geweest. Dat je kerkgang als een deugd ziet.
Als geloof niet veel voor jou zou betekenen, zou het je een worst wezen als die man nou 0 of 100 keer in z'n leven naar de kerk is geweest. Tenminste, dat is bij mij zo.
Samen met nolius ?quote:
Wat heeft dat nu te maken met het feit of je met pasen wel of niet in de kerk zitquote:
Nou en ... Blijkbaar speelt de kerk niet zo'n grote rol in z'n leven.quote:Op zondag 16 april 2006 16:44 schreef mjb44 het volgende:
[..]
Juist niet. Ik heb dan een beetje het idee van. "nooit naar de kerk geweest maar waarschijnlijk wel getwijfeld of er wel of geen hogere macht is". Dus nog voor je je laatste adem uitblaast nog even vlug met een dominee praten en de uitvaart in een kerk houden. En die dominee toen maar lullen hoe zo'n goede vent X (ga geen namen noemen) was. Terwijl die vent nog nooit iets aan het geloof heeft gedaan. Sterker nog hij was landbouwer (net als mijn vader). Als er ook maar een boer in de buurt was die op zondag aan het werk was, dan was het die vent. En dan op het eind nog even het geloof aanhangen.
What can I do about it? Ik woon nog thuis, daar heb ik me aan hun regels te houden. Helaas...quote:
Jep, stelletje klootviolen.quote:Op zaterdag 15 april 2006 11:53 schreef LennyKravitz het volgende:
[..]
Kerk bashen is zo easy...![]()
Gewoon respect voor een ander graag...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |