abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_2417483
quote:
Een kerkelijke rechtszaak tegen Marcel Maciel Degollada, een vooraanstaande priester, die door 9 mannen beschuldigd is van seksueel misbruik, is door het Vaticaan in de doofpot gestopt.

De negen hadden Degollada, de leider van de conservatieve orde Legioen van Christus, ervan beschuldigd dat hij hen als seminaristen, tientallen jaren geleden, had misbruikt toen zij tussen de 10 en 16 jaar waren. Daarom hebben ze enkele jaren geleden bij de Vaticaanse congregatie voor de geloofsleer een klacht ingediend tegen Maciel Degollada. De klacht luidde dat hij de kerkelijke wet heeft overtreden door de biecht te horen van de slachtoffers van het door hem gepleegde misbruik. Daar staat volgens het kerkelijk wetboek excommunicatie op.

Kardinaal Ratzinger, die persoonlijk op de hoogte was gesteld, sprak van een 'delicate' kwestie. Zonder nadere uitleg liet de congregatie echter weten dat de zaak gesloten is.

BRON: FRONTPAGE

Dit soort dingen schijnen zich steeds vaker af te spelen in kerkgenootschappen en steeds meer priesters schijnen dit soort dingen te doen. Ik vind het wel heel kwalijk dat ze in bescherming worden genomen. Priester of geen priester, gewoon met je tengels van kinderen af blijven!!!!
Incidenten in Frankrijk die aangeduid worden als anti-semitisme, zijn veelal door de joden zelf gepleegd om hun slachtofferrol te versterken.
pi_2417497
Helemaal mee eens! Maar ja, de kerk en zijn kerkgangers zijn heilig he, die doen niks verkeerds
Althans, dat hopen ze daar in Rome
  † In Memoriam † zaterdag 8 december 2001 @ 15:11:22 #3
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_2417519
Laten we uit voorzorg dan gewoon alle mannen opsluiten die een vertrouwensfunctie willen. Hulpverleners, schoolmeesters, priesters, cultureel werkers,scoutinghopmannen...
pi_2417527
Wat een verkeerde sarcasme, ze moeten gewoon durven toe te geven dat geestelijken ook wel eens foute dingen doen!
pi_2417569
quote:
Op zaterdag 08 december 2001 15:11 schreef Loedertje het volgende:
Laten we uit voorzorg dan gewoon alle mannen opsluiten die een vertrouwensfunctie willen. Hulpverleners, schoolmeesters, priesters, cultureel werkers,scoutinghopmannen...
Maar het schijnen altijd weer priesters te zijn en andere Christelijke geestelijken. Zou het mischien komen doordat ze geen sex mogen?????
Incidenten in Frankrijk die aangeduid worden als anti-semitisme, zijn veelal door de joden zelf gepleegd om hun slachtofferrol te versterken.
  zaterdag 8 december 2001 @ 15:24:40 #6
3542 Gia
User under construction
pi_2417626
Dit kwam vroeger net zo vaak voor, alleen werd er toen niet over gesproken. Als een kind zoiets thuis durfde te melden, dan werd zijn mond uitgewassen met zeep.

Of het nou een priester is of een groepsleider in een kindertehuis, je hebt gewoon van kinderen af te blijven.
Iemand in dit soort functies die niet van kinderen af kan blijven, moeten ze direct ontslaan.

zaterdag 8 december 2001 @ 16:52:25 #7
19517 danny1977
Don't worry, be happy
pi_2418349
Daarom ga ik niet naar de kerk.

Ik heb de kerk niet nodig om te geloven.

Ik heb mijn geloof helemaal zelf uitgevonden. Ik hou niet zo van voorgekauwde troep. Als je God echt wilt vinden dan kan dat alleen door een zoektocht die je zelf georganiseerd hebt.

Ik zag ook nooit het nut ervan in om te biechten. Uiteindelijk kom je zelf achter de fouten die je gemaakt hebt.

Mijn opa noemde het altijd Poppenkast vroeger. Ikzelf moest altijd lachen daarom.

Ying Yang bijna gevonden!!!! Yessssss...ik ben er bijna.
pi_2420043
Aan de reacties te horen is het duidelijk dat niemand hier ook maar enige kennis van het kerkelijk recht heeft. Het kerkelijk recht is geen strafrecht, maar regelt een aantal dingen binnen de Kerk. De Kerk heeft eigen rechtbanken waarbij geprocedeert kan worden. De zwaarste straf die deze Kerkelijke rechtbanken kunnen opleggen is excommunicatie. Dit houd in dat de priester zijn functie als priester moet opgeven, en hij geen sacramenten in de RK kerk kan ontvangen. De rechtbank kan er echter toe besluiten om buiten het kerkelijk recht een oplossing te zoeken voor het probleem.

Eerder deze dagen bereikte het volgende bericht mij:

quote:
VATICAAN (KerkNet/RKnieuws.net) Het Vaticaan verscherpt de maatregelen tegen seksueel misbruik van minderjarigen door priesters of religieuzen. De Heilige Stoel zal hierover binnenkort nieuwe richtlijnen bekendmaken. Bisschoppen en religieuze oversten worden verplicht gevallen van misbruik direct te melden aan de Congregatie voor de Geloofsleer.

De kerkrechtelijke processen rond seksueel misbruik tegen minderjarigen door priesters en religieuzen worden onder het gezag geplaatst van de Congregatie voor de Geloofsleer naast de processen die eventueel al bij burgerlijke rechtbanken worden ingespannen.

Volgens het persagentschap KIPA zal de Heilige Stoel rond de thematiek binnenkort een "Motu Proprio" publiceren, waarin de prefect van de Congregatie, kardinaal Ratzinger, de richtlijnen inzake deze ernstige misbruiken zal toelichten.

In een brief aan oversten en bisschoppen wordt gevraagd onmiddellijk melding te maken van seksueel misbruik door priesters en religieuzen. Ze worden opgeroepen de Congregatie van de Geloofsleer hiervan onmiddellijk op de hoogte te brengen. De congregatie kan daarop een geding inspannen bij de diocesane rechtbank of voor een eigen rechtbank. Daarnaast behouden de bisschoppen de mogelijkheid om de priesters te schorsen; dat kan al direct bij de start van de procedure.
Wanneer het seksueel misbruik van kinderen betreft, dan kan de diocesane rechtbank onmiddellijk namens de congregatie optreden.

Volgens Vidimus Dominum zijn de nieuwe maatregelen al goedgekeurd door de Paus, die ze later in een apostolische brief zal bekrachtigen.

Volgens Mgr Tarcisio Bertone, de secretaris van de Congregatie voor de Geloofsleer, beschermt het proces de rechten van de slachtoffers en het recht op verdediging van degenen die beschuldigd worden. Ook moet het de Kerk zelf, die vaak lijdt aan de schandalen die door deze misbruiken ontstaan, beter beschermen.

pi_2422220
quote:
Op zaterdag 08 december 2001 19:53 schreef PvM het volgende:
Aan de reacties te horen is het duidelijk dat niemand hier ook maar enige kennis van het kerkelijk recht heeft. Het kerkelijk recht is geen strafrecht, maar regelt een aantal dingen binnen de Kerk. De Kerk heeft eigen rechtbanken waarbij geprocedeert kan worden. De zwaarste straf die deze Kerkelijke rechtbanken kunnen opleggen is excommunicatie. Dit houd in dat de priester zijn functie als priester moet opgeven, en hij geen sacramenten in de RK kerk kan ontvangen. De rechtbank kan er echter toe besluiten om buiten het kerkelijk recht een oplossing te zoeken voor het probleem.

Eerder deze dagen bereikte het volgende bericht mij:
[..]

Het zal me echt een wordt wezen of de kerk zijn eigen regels heeft en hoe die hanteert worden! Dit soort zaken moet gewoon niet in de doofpot gestopt worden!
pi_2425160
quote:
Op zaterdag 08 december 2001 23:54 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Het zal me echt een wordt wezen of de kerk zijn eigen regels heeft en hoe die hanteert worden! Dit soort zaken moet gewoon niet in de doofpot gestopt worden!

Aangezien het hier om een Kerkelijke rechtzaak gaat lijkt met dat juist van essentieel belang. Alleen bij een burgelijke rechtzaak kunnen werkelijke straffen worden opgelegd (zoals gevangenisstraf) enz. Daarvoor is het Kerkrecht niet bedoelt.
  maandag 10 december 2001 @ 11:44:53 #11
3542 Gia
User under construction
pi_2435481
Een priester die zoiets doet, moeten ze meteen in de gevangenis gooien.

Daar zal hij echt wel serieus genomen worden!

Overall beste user 2022 maandag 10 december 2001 @ 11:53:15 #12
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_2435551
quote:
Op maandag 10 december 2001 11:44 schreef Gia het volgende:
Een priester die zoiets doet, moeten ze meteen in de gevangenis gooien.

Daar zal hij echt wel serieus genomen worden!

da's daar ook verboden, scheet.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  maandag 10 december 2001 @ 12:01:54 #13
3542 Gia
User under construction
pi_2435622
quote:
Op maandag 10 december 2001 11:53 schreef Ulx het volgende:

[..]

da's daar ook verboden, scheet.

En gebeurt dat dan ook niet?
  maandag 10 december 2001 @ 12:57:56 #14
16204 Fer-D
save time, see it my way
pi_2436295
in de 5-sterren hotels die men hier gevangenissen noemt niet, nee.
end of line
pi_2436308
Zulke dingen gebeuren overal, bij elk geloof..
  maandag 10 december 2001 @ 14:12:54 #16
3767 Herald
Come get some
pi_2437333
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_2438753
quote:
Op maandag 10 december 2001 14:12 schreef Herald het volgende:
[afbeelding]
Wahahahaha

LoL Herald

maandag 10 december 2001 @ 15:57:36 #18
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_2438788
quote:
Op zaterdag 08 december 2001 15:17 schreef onschuldig het volgende:

Maar het schijnen altijd weer priesters te zijn en andere Christelijke geestelijken. Zou het mischien komen doordat ze geen sex mogen?????

Aan die verklaring dacht ik ook al ja...

misschien dat er eens verandering moet komen in die regeling...

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  maandag 10 december 2001 @ 16:17:10 #19
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_2439109
quote:
Op maandag 10 december 2001 15:57 schreef BAZZA het volgende:
Dan kun je net zo goed dat hele geloof afschaffen.

Maar wat mij nu opvalt is dat en niet zo'n heksenjacht word gemaakt op de priesters als toen het marrokkaanse jongeren betrof.
En ik lees net zo vaak dat een priester zich vergrijpt aan kinderen als andersom..

Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_2439249
quote:
Op maandag 10 december 2001 16:17 schreef robh het volgende:

En ik lees net zo vaak dat een priester zich vergrijpt aan kinderen als andersom..

Kinderen die zich vergrijpen aan een priester

maandag 10 december 2001 @ 18:26:12 #21
3542 Gia
User under construction
pi_2440950
quote:
Op maandag 10 december 2001 15:57 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Aan die verklaring dacht ik ook al ja...

Ik vind het ook belachelijk dat een priester niet mag trouwen. Een dominee mag dat namelijk wel.
Een priester kan zijn werk net zo goed doen, als hij gewoon getrouwd is en kinderen heeft. Misschien zelfs wel beter.
Nu gaat een priester vertellen hoe je je kinderen christelijk op moet voeden, terwijl de beste man er geen idee van heeft hoe het is om kinderen te hebben.

Wat mij betreft mogen priesters trouwen.
Trouwens, van mij mogen ook vrouwen priester worden, compleet met zwangerschapsverlofregeling.

pi_2441113
Gia, ik kan je goed begrijpen. Toch ben ik het niet met je eens. Er zit een groot verschil tussen een dominee en een priester. De Rooms Katholieke kerk ziet het priesterschap (net zoals het huwelijk) voor iets dat tot in de dood duurt. Priester ben je dan ook altijd, terwijl dat nog niets hoeft te zeggen over het werk dat je dagelijks doet (je kunt bijv. diplomaat voor de Heilige Stoel worden). Een dominee echter is meer een normaal beroep. Als je wat anders gaat doen ben je geen dominee meer.

Verder gelooft de Kerk dat een priester ongehuwd moet blijven na het voorbeeld van Christus, en man moet zijn omdat Christus nou eenmaal alleen mannen aanstelde als appostelen. Dit wil zeker niet zeggen dat vrouwen minderwaardig zouden zijn, kijk maar naar de manier waarop Christus met de Allerheiligste Maagd om ging.

Verder gelooft de Kerk dat door de priesterwijding de priester de "macht" krijgt om sacramenten toe te dienen. Bijvoorbeeld de H. Eucharistie. De Katholieken zien de Kerk dan ook meer als een heiligen doel (het lichaam van Christus zelf), terwijl de protestanten de Kerk meer zien als een weg (waar men geen verplichtingen aan heeft).

maandag 10 december 2001 @ 18:55:20 #23
3542 Gia
User under construction
pi_2441314
quote:
Op maandag 10 december 2001 18:38 schreef PvM het volgende:

Verder gelooft de Kerk dat een priester ongehuwd moet blijven na het voorbeeld van Christus, en man moet zijn omdat Christus nou eenmaal alleen mannen aanstelde als appostelen.
Dit wil zeker niet zeggen dat vrouwen minderwaardig zouden zijn, kijk maar naar de manier waarop Christus met de Allerheiligste Maagd om ging.

Christus was ongehuwd, dat klopt. Maar hij werd gedood toen hij 33 jaar oud was. Wie zegt dat hij niet had willen trouwen? Hij had een vriendinnetje.
En dat Jezus respect had voor de allerheiligste maagd, is ook normaal. Ik heb ook respect voor mijn moeder, en mijn kinderen voor mij.
Dat Jezus geen vrouwen aannam als apostelen, ligt er waarschijnlijk aan dat in die tijd vrouwen helemaal geen arbeid verrichtten buiten het huishouden. Het was dus een logisch gevolg, geen bewuste keuze.

Ik ken een vrouw, getrouwd, 2 kinderen, die zo vroom is dat menig priester daar een voorbeeld aan kan nemen. Als zij toestemming zou krijgen om priester te worden, dan zal zij geen seconde twijfelen. Ze doet dan ook heel veel in de kerk van de parochie waar zij bij hoort, o.a. de communie uitdelen. (of mag dat ook alleen maar door mannen gedaan worden?)

maandag 10 december 2001 @ 19:01:02 #24
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_2441386
quote:
Op zaterdag 08 december 2001 15:17 schreef onschuldig het volgende:

[..]

Ach ja, alle monotheistische religies zijn verziekt en vergald door het machtsmisbruik van de kopstukken.

Ik stem dan ook voor een algehele opheffing van het christendom, jodendom en de islam.

Kunnen we de tijd en energie die daar aan verspilt wordt aan het humanisme besteden.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_2442277
quote:
Dat Jezus geen vrouwen aannam als apostelen, ligt er waarschijnlijk aan dat in die tijd vrouwen helemaal geen arbeid verrichtten buiten het huishouden. Het was dus een logisch gevolg, geen bewuste keuze.
Was het niet juist Jezus die tegen de toen geldende maatschapij inging als zaken hem niet bevielen? Was het niet bijv. Maria Magdalena die jezus volgde (welliswaar niet als appostel)?
quote:
Christus was ongehuwd, dat klopt. Maar hij werd gedood toen hij 33 jaar oud was. Wie zegt dat hij niet had willen trouwen? Hij had een vriendinnetje.
Ik ben nog nooit een vers tegengekomen waarin iets over een vriendin. Maar je zou ook kunnen zeggen dat het zo moest gaan, leiden en dood, en er dus geen mogelijkheid was dat Jezus ooit zou trouwen.
quote:
Ik ken een vrouw, getrouwd, 2 kinderen, die zo vroom is dat menig priester daar een voorbeeld aan kan nemen. Als zij toestemming zou krijgen om priester te worden, dan zal zij geen seconde twijfelen. Ze doet dan ook heel veel in de kerk van de parochie waar zij bij hoort, o.a. de communie uitdelen. (of mag dat ook alleen maar door mannen gedaan worden?)
Ik twijfel er geen moment aan dat er zeer gekwallificeerde vrouwen zijn die zo priester zouden kunnen worden. Zij kunnen overigens wel pastoraal werker/ster worden. Dat houd in dat ze een aantal taken van de priester mag overnemen. Maar ze mag geen sacramenten toedienen. Het uitdelen van de communie mag inderdaag gewoon door een leek gedaan worden (ja dat zou zelfs ik mogen ).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')