FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Volvo 240
Klonkmaandag 10 april 2006 @ 14:02
Zoals een deel van van de PTA-ers nog wel weet was ik op zoek naar een auto ''voor erbij'' gezien mijn huidige vervoermiddel moest het weer iets aparts worden, en van het weekend is besloten dat we gaan zoeken naar een -insert roffellll- Volvo 240 Estate

De redenen ?

- vroeger als klein Klonkje tekende ik auto's die bestonden uit een paar vierkanten en een schuine streep door de gril

- de laatste echte vierkante kluisvolvo's

- klassieker in wording ?

Het plan is om (indien noodzakelijk) alles terug te brengen in nieuwstaat, motorblok reviseren, carroserie aan laten pakken enz.

Nu vroeg ik me af of er Fok!kers zijn die Volvo specialisten garage's kennen (en dan niet de lokale volvo dealer )

Kortom alle info is welkom in mijn zoektoch naar een pre 1990 Volvo 240 Estate

Deetchmaandag 10 april 2006 @ 14:09
Het koekieblik model. Zo hoort in mijn hoofd een volvo er nog steeds uit te zien. Ik denk dat Klonk en Deetch ongeveer even oud zijn.
Klonkmaandag 10 april 2006 @ 14:10
scheelt 5 jaar zie ik in je profiel, ik ben van 71
Kermit77maandag 10 april 2006 @ 14:15
Klonk!
Zo klinkt de deur van de volvo als je hem dichtslaat...
Toepasselijke bak voor je
Sunrisemaandag 10 april 2006 @ 14:23
Wat ben ik blij dat Volvo overgegaan is op een ander model... vierkante koekblikken uit jaren 80/90

Wel veel ruimte dat wel
Greetzmaandag 10 april 2006 @ 14:28
* Greetz vindt alle oude volvos cool

zelf rijd ik 480 en ik ben helemaal gek van die auto
DeBastaardmaandag 10 april 2006 @ 14:30
Goede auto!

Hebben wij vroeger ook gehad! Gekocht met 300k op de teller ongeveer, reed op LPG..
Toen verkocht aan de zoon van de buurvrouw, die woont in zweden (met 400k op de klok) en die heeft er nog een nieuwe LPG in laten leggen...

Zeer betrouwbaar beestje, goede keuze !
Klonkmaandag 10 april 2006 @ 14:30
480 is het bewijs dat hoekig en mooi samen gaan
Garagefluitmaandag 10 april 2006 @ 14:50
Voor het geval dat deze onbekend was : http://www.volvolvo.nl/

Succes
Klonkmaandag 10 april 2006 @ 14:53
dat soort sites zoek ik
devlinmrmaandag 10 april 2006 @ 15:16
ik heb 2 sedans gehad. 1 6cilinder diesel en een 4 cilinder benzine.
Geweldige auto's als je geen haast hebt tenminste. Benzine kon ik echter niet meer dan 350-400 km mee rijden op 1 tank. De diesel liep geloof ik ook maar 1:12
Klonkmaandag 10 april 2006 @ 15:17
verbruik boeit me niet zo heel veel, het is een erbij auto, dagelijks verplaats ik me in een multipla
PeuRacmaandag 10 april 2006 @ 15:22
* PeuRac terug denkt daan dat tijd dat hij nog een klein PeuRacje was en op de achterbank, van wat misschien wel de fijnste auto die m'n vader ooit had, verbleef.

Dat was een 2.3i op LPG trouwens. Ik zal m'n vader eens vragen hoe die Volvo specialist hier in Doetinchem heet, schijnt een goede garage te zijn.
PeuRacmaandag 10 april 2006 @ 15:23
quote:
Op maandag 10 april 2006 14:23 schreef Sunrise het volgende:
Wat ben ik blij dat Volvo overgegaan is op een ander model... vierkante koekblikken uit jaren 80/90

Wel veel ruimte dat wel
In de huidige Volvo's kan je nog steeds de lijn van de 240 herkennen.
Jo0Lzmaandag 10 april 2006 @ 15:25
Wat een lelijke auto.
devlinmrmaandag 10 april 2006 @ 15:29
quote:
Op maandag 10 april 2006 15:25 schreef Jo0Lz het volgende:
Wat een lelijke auto.
En juist daardoor is t'ie zo mooi.
Maar nog mooier is een koude start met een benzine motor van de 240. Klinkt alsof hij op gaat stijgen.
devlinmrmaandag 10 april 2006 @ 15:42
btw, op autotrader vind je 13 pagina's vol met volvo 240's. van 500 euro tot nog bijna 10000. Staat er zelfs 1 tussen met 4 ton op de teller.
Alexxxxxmaandag 10 april 2006 @ 16:10
Toch maar geen snoek dus?
Klonkmaandag 10 april 2006 @ 16:10
nee, te standaard eigenlijk en belachelijk duur, dit is allemaal nog te overzien
Alexxxxxmaandag 10 april 2006 @ 16:12
Mja, als ik heel eerlijk ben vind ik de 240 ook niet speciaal genoeg voor je. Ga je er nog wat creatiefs mee doen om hem te verklonken?
Klonkmaandag 10 april 2006 @ 16:14
te verklonken

enige idee waar ik mee loop is om er bijvoorbeeld een airco of leren bekleding in te laten zetten (indien technisch mogelijk), voor de rest, gewoon netjes origineel houden met mooie volvo velgen ofzo.
Alexxxxxmaandag 10 april 2006 @ 16:15
Niet roze verfen dus?
Klonkmaandag 10 april 2006 @ 16:15


nee, sorry
PeuRacmaandag 10 april 2006 @ 16:19
quote:
Op maandag 10 april 2006 16:14 schreef Klonk het volgende:
te verklonken

enige idee waar ik mee loop is om er bijvoorbeeld een airco of leren bekleding in te laten zetten (indien technisch mogelijk), voor de rest, gewoon netjes origineel houden met mooie volvo velgen ofzo.
Sommige GLT's hadden airco en/of leer (wij hadden beide )
Klonkmaandag 10 april 2006 @ 16:22
ik ben op de site van Nordicar aan het snuffelen hebben leuk spul

een 262 Bertone voor bijna 9000 euro

man_in_lovemaandag 10 april 2006 @ 17:05
quote:
Op maandag 10 april 2006 16:14 schreef Klonk het volgende:
te verklonken

enige idee waar ik mee loop is om er bijvoorbeeld een airco of leren bekleding in te laten zetten (indien technisch mogelijk), voor de rest, gewoon netjes origineel houden met mooie volvo velgen ofzo.
Het is inderdaad mogelijk om zelf een airco in te bouwen. Mijn vader heeft net (3 mnd geleden) zijn volvo 240 estate uit 1988 weggedaan. Het was een diesel met die met de 2e (revisie)motor 420.000 gelopen had en met de eerste motor al 400.000 gelopen had. Hij had in die auto zelf de airco ingebouwd en had die laten afvullen bij een lokale aircoboer. Je moet alleen het complete dashboard weghalen om dat er in te bouwen.

Je kunt mss. eens kijken op http://www.nordicar.com/nlindex.html of http://www.elferink.nl/ of check eens http://www.volvo240-260register.nl/

Verdere tips: Bouw er als je toch gaat sleutelen een set bedrijfswagen achterveren onder, de gewone zijn nogal slapjes (zeker bij gebruikte auto's).
En mijn ervaring (van pappa...) is dat je beter een diesel kunt nemen qua rijkosten - verbruik zal gemiddeld rond de 1:13 liggen (1:10 in de stad) tegenover 1:9 voor de benzine-uitvoering. En al vanaf 10.000 km/j ben je goedkoper uit.

Succes en keep us posted!

p.s.: Let bij aankoop op lekkage bij de voorruit en bij de achterdeur-dorpels. Evt. ook de spatborden boven de achterwielen checken... En bij de modellen zonder ingelijmde achterruit check ook ff voor roest rondom de chromen strip rond de achterruit!
Hyperdudedinsdag 11 april 2006 @ 19:39
quote:
Op maandag 10 april 2006 16:22 schreef Klonk het volgende:
ik ben op de site van Nordicar aan het snuffelen hebben leuk spul

een 262 Bertone voor bijna 9000 euro

[afbeelding]
Die PRV (PeugeotRenaultVolvo)zescylinder zuipt alleen maar, verder veel herrie en veel verbruik. Wij hadden thuis zo'n ding; 265 GLE, zuipen niet normaal meer; ding had trouwens ook een waardeloze wegligging. Ik zou proberen een 2.3i te scoren, met 5-bak/overdrive, lijkt mij goed compromis kosten/plezier. Turbo is ook lachen, maar beetje duurder.

Oja, oude Volvo's roesten ook


[ Bericht 4% gewijzigd door Hyperdude op 11-04-2006 19:44:57 ]
MrSASOdinsdag 11 april 2006 @ 19:41
quote:
Op maandag 10 april 2006 14:02 schreef Klonk het volgende:
Zoals een deel van van de PTA-ers nog wel weet was ik op zoek naar een auto ''voor erbij'' gezien mijn huidige vervoermiddel moest het weer iets aparts worden, en van het weekend is besloten dat we gaan zoeken naar een -insert roffellll- Volvo 240 Estate

De redenen ?

- vroeger als klein Klonkje tekende ik auto's die bestonden uit een paar vierkanten en een schuine streep door de gril

- de laatste echte vierkante kluisvolvo's

- klassieker in wording ?

Het plan is om (indien noodzakelijk) alles terug te brengen in nieuwstaat, motorblok reviseren, carroserie aan laten pakken enz.

Nu vroeg ik me af of er Fok!kers zijn die Volvo specialisten garage's kennen (en dan niet de lokale volvo dealer )

Kortom alle info is welkom in mijn zoektoch naar een pre 1990 Volvo 240 Estate

[afbeelding]
Onverwoestbaar maar echt lelijk het lijkt wel een stalen kist met wielen
MrSASOdinsdag 11 april 2006 @ 19:43
quote:
Op maandag 10 april 2006 16:22 schreef Klonk het volgende:
ik ben op de site van Nordicar aan het snuffelen hebben leuk spul

een 262 Bertone voor bijna 9000 euro

[afbeelding]
Deze is dan wel weer tof.
Oosthoekdinsdag 11 april 2006 @ 20:24
quote:
Op maandag 10 april 2006 16:22 schreef Klonk het volgende:
ik ben op de site van Nordicar aan het snuffelen hebben leuk spul

een 262 Bertone voor bijna 9000 euro

[afbeelding]
Met een 262C of 242 ben je pas echt een koning.
Hyperdudedinsdag 11 april 2006 @ 20:33
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 20:24 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Met een 262C of 242 ben je pas echt een koning.
Die 262 roesten trouwens ook meer dan de gewone 240/260; met dank aan Italiaans "vakmanschap". Er is toch ook een 780!? van Bertone, die ziet er stukken vlotter uit.
Oosthoekdinsdag 11 april 2006 @ 21:09
Klopt, er is ook een 780. Maar die vind ik minder tof dan de 262c en de 242. Oldtimerliefhebber enzo.
Alexxxxxdinsdag 11 april 2006 @ 23:02
dit ook een leuke voor je? Is nog wel wat werk aan zo te zien, en de betreffedne handelaar kennende
Klonkwoensdag 12 april 2006 @ 08:21
die word vast geadverteerd met een beetje werk aan de carroserie
Oosthoekwoensdag 12 april 2006 @ 17:27
Wat een brik. Zonde.
osmodonderdag 13 april 2006 @ 11:06
Ik heb tot 4 jaar geleden rondgereden met een 240 break, een 2.4 diesel uit de laatste generatie, ding was niet vooruit te branden maar ook niet kapot te krijgen (320000 km), nooit stukken mee gehad, altijd perfect onderhoud gehad, maar hij geraakte niet door de keuring hier in België omdat ze ineens een roettest invoerden (meen dat je een score van 3 mag hebben en hij haalde eerste keer 13, zelfs met de dieselpomp bijna volledig toegedraaid geraakte hij er amper door). Toen hij ook nog eens afgekeurd werd op de schokdempers hebben we hem maar verkocht (moesten van die regelbare monroes onder). Auto verkocht voor 1000euro en ik zie hem nog af en toe rondrijden.
heijxdonderdag 13 april 2006 @ 11:30
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 20:33 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Die 262 roesten trouwens ook meer dan de gewone 240/260; met dank aan Italiaans "vakmanschap". Er is toch ook een 780!? van Bertone, die ziet er stukken vlotter uit.
Eensch. Maar dat is dus ook "Italiaans vakmanschap".
Wel lekker met een turbomotor en ook met de turbodiesel te vinden, bijvoorbeeld uit Italië halen.
spectrumanalyserdonderdag 13 april 2006 @ 22:00
eindelijk echte liefhebbers van de 240, normaal gesproken zijn de mensen die dit soort auto's zoeken alleen maar uit op een paar uurtjes knallen en kapot rijden....

terwijl het oerdegelijk is.
man_in_lovedonderdag 13 april 2006 @ 22:05
Gisteren er nog een uit Dld zien rijden met achterop met pen geschreven 300.000 km am 15-12-2005. :-)
jochem8vrijdag 14 april 2006 @ 23:22
Ik was aan het bedenken hoe die Volvo dealer in de buurt van Eindhoven ook alweer heette, maar ik zag Nordic al voorbij komen. In de buurt van Nijmegen zit ook een goede, maar aan deze informatie heb je volgens mij echt geen ruk . De pa van een maat van me is ook helemaal Volvo-gek en heeft er al een hoop gehad.

Weet je zeker dat het een 240 Estate gaat worden? 740 is misschien ook nog een optie voor je.
Ik vind het prachtige auto's. Heb er zelfs over gedacht om er ook een te kopen, alleen toen kwam ik een andere liefde tegen.

[ Bericht 0% gewijzigd door jochem8 op 16-04-2006 01:52:20 ]
KonnieKipkezaterdag 15 april 2006 @ 23:29
Een 780 is een mooie auto, doch onbetaalbaar. Carlo Schmidt in Gemert heeft er een aantal staan. Voor dat geld kocht ik een 850 T5R.

Een 240 is niet mijn smaak, als ik een ouder model dan mijn huidige 850 GLT mocht kiezen, nam ik een 740 Turbo sedan.
Palomarzondag 16 april 2006 @ 11:41
WIj hebben thuis een jaar of 6-7 geleden ook zo'n 240 gehad (nieuwste model Polar). Wel een mooie, degelijke bak hoor Als je voorin zit is het net of je in een vrachtwagen zit. Zo'n hoog dashboard met een redelijk stijl raam en dan die huge motorkap voor je
Bij de radiator zit ook zo'n enorme ventilator (model propellor van een klein verkeersvliegtuig). Als je de 240 start is dat geblaas ook het eerste wat je hoort, echt zo'n kenmerkend geluid.

En nog een tip voor een garage/volvo-specialist om te kijken: http://www.autohus.nl/
Bart-Willemmaandag 17 april 2006 @ 14:01
Goede keuze! Ik had zelf ook een tijd lang zitten kijken naar een Volvo 240 Estate, maar liep vervolgens tegen een leuke 940 aan (geen Estate, maar een sedan). Deze heb ik uiteindelijk gekocht bij Marans te Veldhoven.

Hiervoor had ik een Volvo 440 die ik liet onderhouden bij De Limbeek te Eindhoven, en daar zal ik m'n 940 ook laten onderhouden. Waarom? Omdat ze best snel zijn, en érg eerlijk zijn. Daarnaast zijn ze ook nog eens lekker goedkoop en zijn alle problemen die ik in het verleden had altijd keurig opgelost (en nog snel ook!). M'n ervaringen met Marans zijn ietsjes minder goed: bij levering van de 940 zou een nieuwe accu geleverd worden. Niet dus: een week later stond ik stil met een defecte accu.
Spreadsheetmaandag 17 april 2006 @ 14:10
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 23:29 schreef KonnieKipke het volgende:
Een 780 is een mooie auto, doch onbetaalbaar. Carlo Schmidt in Gemert heeft er een aantal staan. Voor dat geld kocht ik een 850 T5R.
Foto's!
KonnieKipkemaandag 17 april 2006 @ 21:12
http://www.schmidt-gemert.nl/