abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36775264
Het oedipus complex,
quote:
Door Sigmund Freud ingevoerd begrip, ontleend aan de Griekse sage over Oedipus, die zonder het te weten zijn vader doodde en zijn moeder huwde, omvattende het hangen van zoons aan de moeder en de afwijzende houding ten opzichte van de vader. In de oedipale fasen worden zowel voor het meisje als voor de jongen twee posities herkend. De negatief-oedipale positie, waarbij het kind zich identificeert met de ouder van het andere geslacht, en de positief-oedipale positie, waarbij het kind zich de ouder van hetzelfde geslacht tot voorbeeld en navolging stelt; hierbij treden ook rivaliteitsgevoelens op, die soms sterke twijfelgevoelens oproepen en seksueel agressief getinte fantasieën naar beide ouders. bron: www.e-gezondheid.be/nl
Wat vinden jullie van dit begrip. Is het nog actueel? En in welke mate kan een oedipus complex volgens jullie de sexuele ontwikkeling/voorkeur sturen?
  zaterdag 8 april 2006 @ 20:45:16 #2
92279 N.icka
Windforce 11
pi_36775373
Wat vind je zelf?
pi_36775463
er zit wel wat in ... ik heb men nichtje van 4 nog horen zeggen dat ze met der pa wou trouwen.
pi_36775578
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 20:45 schreef N.icka het volgende:
Wat vind je zelf?
tja, ik weet niet...

ik ben een keer bij een psycholoog geweest en die zei dat ik last had van een negatief oedipus complex... maar ik weet dus niet wat ik daar van moet denken.

ik dacht dat freud achterhaalt was, maar het wordt blijkbaar nog steeds gebruikt.

pi_36775896
Nou.. Nu je het er toch over hebt..

Ik ga echt helemaal rauw op MILF's..
Roma Bastardi..!! Vaffanculo..!!
[quote: Moggasparz: Man The harpoons..!!]
http://media.spikedhumor.(...)ion.com_kidowned.wmv
pi_36776220
Freud zei ook dat de neus een genitale plek was. Nu 'neus' ik vaker met m'n vriendlief
I will take the sun in my mouth
pi_36776274
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 20:50 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:

[..]

tja, ik weet niet...

ik ben een keer bij een psycholoog geweest en die zei dat ik last had van een negatief oedipus complex... maar ik weet dus niet wat ik daar van moet denken.

ik dacht dat freud achterhaalt was, maar het wordt blijkbaar nog steeds gebruikt.

Jep, psychologen nemen een stroming aan waar ze zelf achter staan. Er zijn denk ik meer Freudianen dan je merkt. Vooral omdat studieboeken vaak uit Amerika komen en daar staat men veel cynischer tegenover de theorieën. Het is hier in Europa net wat populairder.
(Denk ik. )
I will take the sun in my mouth
pi_36777158
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 21:13 schreef warrel het volgende:

[..]

Jep, psychologen nemen een stroming aan waar ze zelf achter staan. Er zijn denk ik meer Freudianen dan je merkt. Vooral omdat studieboeken vaak uit Amerika komen en daar staat men veel cynischer tegenover de theorieën. Het is hier in Europa net wat populairder.
(Denk ik. )
Freud is natuurlijk totale idioterie, zoals iedereen weet.
pi_36777257
Freud ontleende z'n term aan de mythologie dat Oedipus een van de voorgangers waren van wat nu de Scorpio van de Zodiac is.
pi_36777390
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 21:48 schreef Scepsis het volgende:
Freud ontleende z'n term aan de mythologie dat Oedipus een van de voorgangers waren van wat nu de Scorpio van de Zodiac is.
Wat heb je gebruikt?
pi_36777593
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 21:53 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Wat heb je gebruikt?
Bier.

Maar heb je dus nooit kennis gemaakt met de conventionele astrologie ?
pi_36777734
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 22:00 schreef Scepsis het volgende:

[..]

Bier.

Maar heb je dus nooit kennis gemaakt met de conventionele astrologie ?
Ik weet wel wat astrologie is. Maar aan die wartaal kon ik toch echt geen touw vastknopen (laten we zeggen dat enige causale verbanden zoek leken te zijn).
pi_36802291
Freud.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_36805588
Freud had over veel dingen geen gelijk, maar over andere dingen weer wel. Zijn trauma theorie is lang zo slecht niet. Voor wat dit onderwerp betreft is hij echter wel achterhaald. De meeste psychoanalitici die Freuds ideeën volgen hebben er aardig aan gesleuteld, bijv. Lacan. Waar Freud uitgaat van een natuurlijk gegeven dat de vrouw altijd een leegte zal voelen omdat de ze fallus van de man begeert (die niet letterlijk voor de penis staat maar voor de maatschappelijke positie van de man) en daar totaal geen argumenten voor geeft, kijkt Lacan meer naar sociale aspecten.
Sanity is (not) statistical
  donderdag 13 april 2006 @ 21:28:32 #15
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_36935370
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 21:44 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Nou, ik weet het niet, dus ik denk dat je in tenminste een deel van die zin geen gelijk hebt

Ontopic: Het beestje moet een naam hebben he....al die latijnse namen en zo zeggen me ook niks, dus waarom je een bepaalde storing niet oedipus complex zou mogen noemen...geen idee
  vrijdag 14 april 2006 @ 07:34:20 #16
58321 Blind_Guardian
Lord of all Noldor
pi_36944145
quote:
Dr. Ben Sobel: Oedipus was a Greek king who killed his father and married his mother.
Boss Paul Vitti: Fuckin' Greeks.
[...]
Boss Paul Vitti: Fuck Freud.
Analyse This, en ik ben het met die maffioos eens, heb nooit last van Oedipus-achtige gevoelens gehad
Whistler: I want peace on earth and good will toward man.
Abbott: We are the United States Government. We don't do that sort of thing.
  vrijdag 14 april 2006 @ 07:38:27 #17
144707 Slappertje
Vincent Vega
pi_36944160
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 21:11 schreef warrel het volgende:
Freud zei ook dat de neus een genitale plek was. Nu 'neus' ik vaker met m'n vriendlief
[David de Kabouter style] Swiets swais[/blablabla]
Now we come to step three. This... drives... most... people... crazy.
Woord omhoog, hond! Je weeeet.
pi_36947054
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 21:44 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Freud is de grondlegger van de hedendaagse psychologie. Jouw post is idioterie (idioterie? is dat een bestaand woord?).

TS: Natuurlijk is het nog actueel alleen is het een heel groot taboe en mag het volgens de grondwet ook niet. Daardoor lijkt het alsof het zelden voorkomt.
Ik denk dat de sexuele ontwikkeling ophoud. Het is net zoiets als bi zijn, alleen kan je dan op de hele wereld jagen en met een oedipuscomplex op je vader.
pi_36947771
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 10:57 schreef BubblegumBarbie het volgende:

[..]

Freud is de grondlegger van de hedendaagse psychologie. Jouw post is idioterie (idioterie? is dat een bestaand woord?).

TS: Natuurlijk is het nog actueel alleen is het een heel groot taboe en mag het volgens de grondwet ook niet. Daardoor lijkt het alsof het zelden voorkomt.
Ik denk dat de sexuele ontwikkeling ophoud. Het is net zoiets als bi zijn, alleen kan je dan op de hele wereld jagen en met een oedipuscomplex op je vader.
ik weet niet of ik je helemaal kan volgen

volgens freud heeft iedereen een oedipus complex... en moet deze oplossen

dit gaat volgens een aantal fases.

jongetjes zijn in de eerste levensfase altijd verliefd op hun moeder..( volgens freud)... tot op het moment dat je je als kind realiseert dat je moeder van je vader is... op dat moment gaat het jongetje op zoek naar een vervanging voor de moeder... en krijgt een vriendinnetje.. zoiets..

dat is de kern van zijn oedipus theorie..
pi_36949749
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 11:23 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:

[..]

ik weet niet of ik je helemaal kan volgen

volgens freud heeft iedereen een oedipus complex... en moet deze oplossen

dit gaat volgens een aantal fases.

jongetjes zijn in de eerste levensfase altijd verliefd op hun moeder..( volgens freud)... tot op het moment dat je je als kind realiseert dat je moeder van je vader is... op dat moment gaat het jongetje op zoek naar een vervanging voor de moeder... en krijgt een vriendinnetje.. zoiets..

dat is de kern van zijn oedipus theorie..
Ja.. en waar zeg ik dat Freud dat niet bedoelde? En er zijn nog zat mensen die er zo over denken, dat iedereen het heeft. Vandaar dat mannen op borsten vallen en eraan willen zuigen, doet ze denken aan mamma
pi_36952790
Volgens mij heeft ergens op zuigen zowel op mannen als vrouwen een kalmerend effect, maar ik kan me vergissen.

Verder betwijfel ik of mensen met een oedipuscomplex zich aan de wet houden. Ik betwijfel trouwens of het met seks te maken heeft. Met het oedipuscomplex ben ik niet heel bekend, maar ik weet nog wel iets van Freuds ideeën over de ontwikkeling van vrouwen, en die zijn niet daadwerkelijk jaloers op de penis, maar op de macht die samengaat met het bezit van een penis. Misschien dat dit ook meer te maken heeft met macht?
pi_36954071
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 13:56 schreef Maeghan het volgende:
Met het oedipuscomplex ben ik niet heel bekend, maar ik weet nog wel iets van Freuds ideeën over de ontwikkeling van vrouwen, en die zijn niet daadwerkelijk jaloers op de penis, maar op de macht die samengaat met het bezit van een penis. Misschien dat dit ook meer te maken heeft met macht?
Dan heb je het over het electracomplex. En inderdaad, volgens Freud hadden alle meisjes 'penisneid' en dat had te maken met macht, maar dat speelt nu geen rol meer. Nu staat zowel het oedipus als het electracomplex puur voor sexuele aantrekking tot 1 van de ouders waarbij de andere ouder word gezien als rivaal.

Ach de 1 houd van zwepen, de ander van reuzen en zo houden nog weer anderen van hun ouders. De enige rare sex is geen sex.
pi_36954119
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 21:11 schreef warrel het volgende:
Je bent dus bij de neus genomen.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  vrijdag 14 april 2006 @ 14:49:35 #24
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_36954333
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 14:41 schreef BubblegumBarbie het volgende:

[..]

Dan heb je het over het electracomplex. En inderdaad, volgens Freud hadden alle meisjes 'penisneid' en dat had te maken met macht, maar dat speelt nu geen rol meer. Nu staat zowel het oedipus als het electracomplex puur voor sexuele aantrekking tot 1 van de ouders waarbij de andere ouder word gezien als rivaal.

Ach de 1 houd van zwepen, de ander van reuzen en zo houden nog weer anderen van hun ouders. De enige rare sex is geen sex.
De andere ouder wordt in eerste instantie gezien als rivaal, maar t complex moet verwerkt worden, dus: je wilt als meisje op je moeder lijken om zo'n leuke vent als je vader is te krijgen en andersom. Dit proces kun je beschouwen als een van de bouwstenen van cultuur.
Even versimpelen: mama kan lekker koken, dat zegt papa altijd, dus als ik ook lekker leer koken, kan ik ook een man als papa krijgen later....
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
pi_36955090
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 14:49 schreef slaveloos het volgende:

[..]

De andere ouder wordt in eerste instantie gezien als rivaal, maar t complex moet verwerkt worden, dus: je wilt als meisje op je moeder lijken om zo'n leuke vent als je vader is te krijgen en andersom. Dit proces kun je beschouwen als een van de bouwstenen van cultuur.
Even versimpelen: mama kan lekker koken, dat zegt papa altijd, dus als ik ook lekker leer koken, kan ik ook een man als papa krijgen later....
Maar dat verwerken gaat automatisch, daar is de pubertijd voor toch? Zodat je je ouders allebei haat en dan kan je in alle rust een leuke vriend/in zoeken.
  vrijdag 14 april 2006 @ 15:18:21 #26
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_36955315
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 15:12 schreef BubblegumBarbie het volgende:

[..]

Maar dat verwerken gaat automatisch, daar is de pubertijd voor toch? Zodat je je ouders allebei haat en dan kan je in alle rust een leuke vriend/in zoeken.
ja inderdaad, als je t allemaal goed doet, ben je er voor je pubertijd vanaf, zo niet dan gaat t mis en kan je met allerlei trauma's blijven zitten (er is een tvprogramma zag ik laatst een stukje van met mannen die bij hun dominante moeder wonen. Die hadden t oedipuscomplex nog niet tot een goed einde gebracht zal ik maar zeggen )
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
pi_36965363
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 14:41 schreef BubblegumBarbie het volgende:

[..]

Welk bewijs heb je daarvoor? Freud heeft dat deel van zijn theorie nooit gereviseerd voor zover ik weet en er voor zover ik weet is de ontwikkeling juist meer in de richting van macht als dat het alleen seksuele aantrekkingskracht zou zijn (iig bij Lacan en verscheidene feministische postfreudiaanse psychoanalytici).
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 15:12 schreef BubblegumBarbie het volgende:

[..]

Maar dat verwerken gaat automatisch, daar is de puberteit voor toch? Zodat je je ouders allebei haat en dan kan je in alle rust een leuke vriend/in zoeken.
Dat verwerken gaat niet automatisch. Sterker nog, dat kan goed mis gaan en dan word je homo, vraag maar aan Freud.

Ik vraag me af wanneer jij je voor het laatst verdiept hebt in Freud.
pi_37000613
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 10:57 schreef BubblegumBarbie het volgende:

[..]

Denkfout. Freud kan zijn verdienste hebben als grondlegger van de psychologie (dit is afhankelijk van je opinie over deze tak van sport), maar dat zijn ideeen grotendeels niets met de werkelijkheid te maken hebben valt niet te ontkennen. Derhalve is stellen dat Freud (= zijn ideeen) idioterie is, geen enkel probleem.

N.B. In welk artikel van de Gw staat eigenlijk dat je geen relatie met je moeder mag hebben?
pi_37006009
Het is wel zeer typerend dat een labielo als Maeghan Freud wel serieus neemt.
pi_37006120
Oh ja, het feit dat ik weet wat hij geschreven heeft betekent natuurlijk automatisch dat ik het ermee eens ben en het serieus neem. Misschien heb ik er toevallig wel gewoon een cursus over gehad bij mijn studie, is dat ook een mogelijkheid? Verder vraag ik me af waarom ik een labielo genoemd word, want dat ben ik niet en je kent me niet eens. Het geeft ook wel een schrijnend gebrek aan logica weer zeg. Als dat een argument is tegen Freud, dan moeten we toch ook kunnen bewijzen dat God niet bestaat omdat George Bush hem serieus neemt, nietwaar?
pi_37006972
quote:
Op zondag 16 april 2006 15:14 schreef Maeghan het volgende:
Oh ja, het feit dat ik weet wat hij geschreven heeft betekent natuurlijk automatisch dat ik het ermee eens ben en het serieus neem.
Nee, maar opmerkingen in de trant van
quote:
Op zondag 9 april 2006 21:50 schreef Maeghan het volgende:
Freud had over veel dingen geen gelijk, maar over andere dingen weer wel.
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 13:56 schreef Maeghan het volgende:
Volgens mij heeft ergens op zuigen zowel op mannen als vrouwen een kalmerend effect, maar ik kan me vergissen.

Verder betwijfel ik of mensen met een oedipuscomplex zich aan de wet houden. Ik betwijfel trouwens of het met seks te maken heeft. Met het oedipuscomplex ben ik niet heel bekend, maar ik weet nog wel iets van Freuds ideeën over de ontwikkeling van vrouwen, en die zijn niet daadwerkelijk jaloers op de penis, maar op de macht die samengaat met het bezit van een penis. Misschien dat dit ook meer te maken heeft met macht?
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 21:00 schreef Maeghan het volgende:
Dat verwerken gaat niet automatisch. Sterker nog, dat kan goed mis gaan en dan word je homo, vraag maar aan Freud.
geven wel aan dat je het serieus neemt, wat ik beweer. Ik zeg nergens dat je het er allemaal mee eens bent.
quote:
Misschien heb ik er toevallig wel gewoon een cursus over gehad bij mijn studie, is dat ook een mogelijkheid? Verder vraag ik me af waarom ik een labielo genoemd word, want dat ben ik niet en je kent me niet eens.
Ik heb al vaker posts van jou gelezen, je vat veel te veel persoonlijk op, en je bent gewoon een beetje wereldvreemd. Net als Freud.
quote:
Het geeft ook wel een schrijnend gebrek aan logica weer zeg. Als dat een argument is tegen Freud, dan moeten we toch ook kunnen bewijzen dat God niet bestaat omdat George Bush hem serieus neemt, nietwaar?
Over een gebrek aan logica gesproken... je interpreteert het niet juist. Wat ik zei is, dat het typerend is dat iemand als jij de vage zaken die Freud beweert serieus neemt. Het is de basis van de hype om de schuld van van alles en nog wat af te schuiven, en dat is iets wat ik jou ook vaak zie doen vandaar. Maar goed, on topic verder s.v.p., het was geen nette opmerking van me.

Wat Freud zegt is grotendeels niet falsifieerbaar, en dus niet wetenschappelijk te noemen. Daarmee is het wat mij betreft einde verhaal voor meneer Sigmund.
pi_37007721
Goh, dat de vierde quote sarcastisch bedoeld was, is je ontgaan blijkbaar?

Ik neem het serieus in die zin dat ik er voor m'n studie mee bezig ben geweest, en het ook vergelijk met andere theorieën. Ik ga er serieus op in op die manier dat ik Freuds theorie door probeer te trekken, ongeacht wat ik van zijn theorieën vind. En inderdaad, die eerste quote geeft aan dat ik Freud serieus neem voor wat betreft zijn trauma theorie. Hij was na Janet, die inmiddels allang vergeten is, de eerste die zich verdiept heeft in traumaverwerking en een grondlegger is geweest voor de theorieën en behandelingen die daarna gekomen zijn. Ik vind niet dat je iemand dan zomaar af kan schrijven.

Verder heb ik een andere opvatting van wetenschap. Wetenschap is het interpreteren van feiten, of dat nu is in literatuurwetenschap, conclusies trekken over de menselijke psyche op basis van gedragingen, of het interpreteren van getalletjes die uit onderzoeken rollen, er blijft altijd sprake van interpretatie. Hoewel er geen sprake is van controleerbare feiten, spreken we ook van literatuurwetenschappen, of geesteswetenschappen. Verder zijn er genoeg echte wetenschappelijke kwesties die 'falsifieerbaar' zijn (in theorie), waar honderdduizenden geleerden nog steeds over ruzieën. Jouw definitie van wetenschap valt dus niet te handhaven wat mij betreft.

Ik heb ook al vaker posts van jou gelezen, maar gek genoeg voel ik, terwijl ik alles zo persoonlijk op zou vatten, niet de behoefte om jou zonder enige aanleiding persoonlijk aan te vallen. Opmerkelijk vind ik dat.
  woensdag 19 april 2006 @ 15:26:49 #33
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_37096657
Iedereen die de scheiding bewustzijn - onbewustzijn gebruikt is schatplichtig aan Freud. verder heeft Freud een enorme invloed gehad op de cultuur en dan met name op t gebied van moraliteit. Ik denk dat 80% van alle films die in Europa na 1960 zijn gemaakt min of meer gebaseerd zijn op de ideeen van Freud over verdringing, complexen, slechte jeugd etc.

verder is t ook erg vermakelijk om te lezen, vooral totem en taboe, over het ontstaan van stammen, de dominante positie van mannen wordt verklaard uit t kunnen uitpissen van vuur en meer van dat soort fraais.

Wetenschappelijk ben ik het met heiden6 eens, een theorie die je niet kunt falsificeren of bewijzen is geen echte wetenschappelijke theorie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')