abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36729666
Vervolg van Broodbakmachine deel 5.
Hier weer lekker verder!

Nog even over die Teigmenge-toets op de AFK BM-2:
Ja, die naam is behoorlijk verwarrend inderdaad. Maar in de praktijk komt het er alleen op neer dat je daarmee de knapperigheid van de korst kunt kiezen.
Standaard staat hij op II (knapperig, door iets langere baktijd), maar voor een 'normale' korst moet je 1x die toets indrukken voordat je op Start drukt, zodat-ie op 'I' komt te staan (en een paar minuten eerder klaar is).

Ik gebruik altijd stand I (1x indrukken dus), want ik vind de korst anders gauw een beetje donker worden, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_36729680
werkt die afk een beetje gemakkelijk?
Op dinsdag 13 maart 2007 15:37 schreef Tha-CheF het volgende:
rudedeltadude, wie heeft nou zo'n nickname !
Op vrijdag 6 maart 2009 00:34 schreef Gabbylicious het volgende:
Rudedeltatoedeloe :W
pi_36729688
. gebruik mijne echt nooit meer eigenlijk
pi_36729749
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 08:40 schreef rudedeltadude het volgende:
werkt die afk een beetje gemakkelijk?
Ja, heel makkelijk. Voor een normaal bruin- of witbrood (wel of niet met vruchten, noten kruiden enz.) hoef ik er alleen het gevulde bakblik en de stekker erin te doen, 1x op Teigmenge te drukken en dan op Start. En voilā, de machine begint vrolijk de boel te mengen, te kneden, te rijzen en te bakken, en na precies 2 uur en 53 minuten is er een heerlijk geurend brood klaar.

Bakblik uit machine halen, kwartiertje af laten koelen (zodat het brood beter loskomt van het blik), brood uit het blik schudden en dan nog een half uurtje af laten koelen op een rooster. Dan is het beter te snijden.

[ Bericht 9% gewijzigd door Scootmobiel op 07-04-2006 08:53:30 ]
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  zaterdag 8 april 2006 @ 00:49:38 #5
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_36756425
Even de TVP verwijderd hiervoor hebben we de bookmark functie.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_36756532
Mijn dank voor de reactie op dat rare teigmenge-knoppie! Inmiddels al vier broden perfect uit dat gekke ding gekregen! We zijn er helemaal van onder de indruk Zo gemakkelijk en zo veel lekkerder dan uit de supermarkt! En nu is het weekend dus twee dagen alle tijd om eens lekker te gaan expirimenteren 3

Groetjes, Lonne
LIFE IS A ROLLERCOASTER YOU JUST GOTTA RIDE IT!!!
pi_36760612
De La Place broodbakmixen zijn in de aanbieding bij het Prijzencircus. 2 zakken van 1000 gram voor ¤ 3.- Wit, meergranen en iets met pitten.
Cyberspace is definitely a blue state.
~Jeff Tweedy
pi_37179807
Kan iemand hier mij misschien wat tips geven?
Ik heb sinds kort een Inventum BM10 broodbakmachine. Ik probeer hiermee een beetje lekker bruinbrood van speltmeel te bakken (wegens allergie voor tarwemeel). Alle broden die ik tot nu toe heb gemaakt zijn echter veel te massief naar mijn smaak.
Ik volg exact het recept uit de handleiding: 350g volkoren speltmeel, 5g boter/olie, 225ml lauw water, 5g suiker, 5g zout, 4g gedroogde gist.
De broden worden hiermee alleen nooit luchtig zoals brood van de bakker, maar hebben meer een soor cake-achtige structuur. Ik heb al geprobeert te varieren met de hoeveelheden water, gist, suiker en zout maar tot nu toe zonder resultaat. Als ik meer gist toevoeg word het brood niet luchtiger maar smaakt het zuur...
Heeft iemand hier misschien ervaring met het bakken van speltbrood, of met deze machine?
pi_37249303
Ik heb geen ervaring met de broodbakmachine, maar ik weet wel dat spelt dezelfde bak-eigenschappen als tarwe heeft!
Misschien dat andere mensen je nu weer een stukje verder kunnen helpen!
..::Live the life you love and love the life you live::..
pi_37271888
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 10:17 schreef chruis het volgende:
Ik heb sinds kort een Inventum BM10 broodbakmachine. Ik probeer hiermee een beetje lekker bruinbrood van speltmeel te bakken (wegens allergie voor tarwemeel). Alle broden die ik tot nu toe heb gemaakt zijn echter veel te massief naar mijn smaak.
Ik volg exact het recept uit de handleiding: 350g volkoren speltmeel, 5g boter/olie, 225ml lauw water, 5g suiker, 5g zout, 4g gedroogde gist.
De broden worden hiermee alleen nooit luchtig zoals brood van de bakker, maar hebben meer een soor cake-achtige structuur. Ik heb al geprobeert te varieren met de hoeveelheden water, gist, suiker en zout maar tot nu toe zonder resultaat. Als ik meer gist toevoeg word het brood niet luchtiger maar smaakt het zuur...
Heeft iemand hier misschien ervaring met het bakken van speltbrood, of met deze machine?
Heb je een kuil in je brood (bovenop dus) of een bolling (of bollinkje )?
pi_37313870
Meestal is het brood min of meer plat of een beetje hol. M'n beste resultaat tot nu toe (met toevoeging van wat bakpoeder) was een klein bollinkje maar zo'n mooi bol brood als op de plaatjes heb ik nog niet gezien
pi_37326879
Dat kan, maar is het wel luchtig?
Tot bovenaan het bakblik?( bij 400-500 gram meel?)
pi_37335034
chruis; probeer het eens met wat minder gist. Klinkt als overrijs wat je hebt namelijk. Kan het natuurlijk niet zomaar beoordelen, maar het kan egen kwaad om het te proberen.
pi_37346243
chruis, je krijgt het alleen zoals brood uit de winkel als je er broodverbeteraar bij doet. Dat zit bijvoorbeeld ook standaard in de kant-en-klaar-mixen. Bij sommige groothandels kun je al speciaal bloem en andere meelsoorten kopen met broodverbeteraar erdoorheen. Het schijnt dat citroensap ook die werking heeft, maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd. Met gewoon meel krijg je inderdaad altijd iets compacter brood. Kan helpen om melk te nemen in plaats van water en olie in plaats van boter, daar wordt het wel iets lichter van maar nog steeds wel vrij compact.

Dat hij niet bol gaat staan kan liggen aan te veel/te weinig/te oude gist, of als de machine niet goed afsluit. Zorg ook dat het gist niet met het zout in aanraking komt voor het kneden begint, dan werkt het niet meer.
mooi he, alles
pi_37420439
hallo,

ik heb een vraagje.
Ik heb al enige jaren een broodbakmachine en inees gaat er iets mis.Het brood rijst niet meer....

Ik had 1 x andere mix gebruikt en toen dacht ik dat t daardoor kwam. Bij gebrek aan boter had ik olijfolie gebruikt... naja brood mislukt. Brood erna ook mislukt, die ik met vertrouwde mix heb gemaakt van de AH.
Ik dacht nog, goh misschien is het bakblik toch niet helemaal goed schoon. ding heeft 2 dagen in t water staan te weken. Nu wilde ik net lekker gaan genieten van broodje.... weer t zelfde probleem. moet nog 40 minuten, maar t blijft een plat klef brood vrees ik.

t brood wordt wel warm, dus lijkt me dat er niets met het verwarmingselement is...?

echt zo maf, maar vooral zonde....

wie weet wat er aan de hand kan zijn?
pi_37420544
Misschien sluit je machine niet meer goed af? Als er veel tocht bijkomt wil het rijzen vaak ook niet meer echt lukken. Mijn vorige machine ging ook steeds meer kieren naarmate hij ouder werd.
mooi he, alles
pi_37420609
hmmm waar ontstonden die kieren dan? ogenschijnlijk zie ik dat nu nog niet...

ik vraag me ook af of ik niet wat te nonchalant met de hoeveelheid water ben geworden. zou dat ook nadelig kunnen werken?

ik ben nu weer nieuwe baksessie aan t doen... ben benieuwd...
pi_37420613
We gaan vanochtend tomaten brood maken. , van de AH.
pi_37420643
dies heel erg lekker jammie...
pi_37421132
Die kieren ontstonden bij mij bij de klep, maar dat was ook wel zo'n supergoedkoop blokker-modelletje. In principe kun je wel wat marge hebben met de hoeveelheid water, ik doe ook altijd maar wat en dat gaat eigenlijk altijd wel goed. Zou niet weten waar je probleem door komt, je zou zeggen dat er iets niet goed is met de gist, maar bij twee verschillende mixen is dat wel stug. Misschien wordt ie toch niet warm genoeg op een of andere manier?

Dat tomatenbrood van AH vind ik op een of andere manier niet lekker, de geur staat me niet aan ofzo. Mijn favoriet is driekazenbrood met mascarpone, gorgonzola, parmezaan en bieslook. Als er interesse is gooi ik het recept hier wel neer.
mooi he, alles
pi_37421141
quote:
Op zondag 30 april 2006 09:12 schreef Babbelzz het volgende:
dies heel erg lekker jammie...
Hij was lekker idd, met zijn 4en in een keer 300(?) gram op.
pi_37421752
quote:
Op zondag 30 april 2006 10:20 schreef phileine het volgende:
Die kieren ontstonden bij mij bij de klep, maar dat was ook wel zo'n supergoedkoop blokker-modelletje. In principe kun je wel wat marge hebben met de hoeveelheid water, ik doe ook altijd maar wat en dat gaat eigenlijk altijd wel goed. Zou niet weten waar je probleem door komt, je zou zeggen dat er iets niet goed is met de gist, maar bij twee verschillende mixen is dat wel stug. Misschien wordt ie toch niet warm genoeg op een of andere manier?

Dat tomatenbrood van AH vind ik op een of andere manier niet lekker, de geur staat me niet aan ofzo. Mijn favoriet is driekazenbrood met mascarpone, gorgonzola, parmezaan en bieslook. Als er interesse is gooi ik het recept hier wel neer.
Ja vertel t lijkt me heerlijk!!!
pi_37421766
quote:
Op zondag 30 april 2006 07:28 schreef Babbelzz het volgende:
hallo,

ik heb een vraagje.
Ik heb al enige jaren een broodbakmachine en inees gaat er iets mis.Het brood rijst niet meer....
OVERLEDEN BEN IK BANG.
  zondag 30 april 2006 @ 11:49:35 #24
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_37422301
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 10:17 schreef chruis het volgende:
Probeer er eens een fijn gestampt vitamine c tabletje bij te doen, daar wordt het brood ook luchtiger van is mijn ervaring
  zondag 30 april 2006 @ 11:51:41 #25
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_37422345
zucht. een broodback machine. 3x gebruiken en dan staat ie een halfjaar in de weg waarna die naar de schuur verdwijnt.
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')