abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Miss SHO maandag 26 januari 2009 @ 16:41:31 #276
22592 crew  Ole
pi_65424509
Die goedkope van Blokker: AFK is prima! Soms in de aanbieding voor 30 euro.
Je kunt trouwens ook even op marktplaats kijken, daar staan er ook heel veel.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  maandag 26 januari 2009 @ 16:51:23 #277
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_65424874
Ik heb die AFK van een euro of 30 ook, prima ding!
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
pi_65425863
Ik heb een Inventum BM 75. Zo op internet te lezen is de prijs +- 60 euro.

Ben nu een kaas-ui broodje aan het bakken, kant & klare mix van Wright's Ben benieuwd.
Wilde graag de tomaat-parmesaan meenemen, maar die hadden ze niet meer
Heb ook een pak van Soezie liggen, wit met sesamzaad.

Broodmix vers van de molen, waarbij je zelf nog gist, olijfolie, water en zout toevoegt, vind ik op dit moment het lekkerst! Ik hou van luchtig brood. Heb al een aantal broden van Koopmans gemaakt. Dit is kant en klare mix, maar ik doe er nog een theelepel verse gist bij om het brood een beetje luchtiger te krijgen.

Binnenkort wil ik eens suikerbrood gaan maken bij de molen zag ik ook zakjes met suikerparels liggen. Volgende keer maar eens gaan halen. In de winkel heb ik ze nog niet zien liggen.
Oh jah, brood met kokos wil ik ook graag gaan maken, a.s weekend denk ik. Kokosmelk en geraspe kokos heb ik al in huis, moet alleen nog een recept zoeken. Iemand??
pi_65498969
Aangezien ik hier nu 3 pakken brinta heb staan die over een paar maanden op moeten zijn vroeg ik me af of je ook brood kan bakken met brinta? Brinta zelf heeft wel brintabrood op de markt gebracht, maar ik wil een recept om zelf eens brintabrood te bakken, wie o wie heeft er een brintbroodrecept of ervaring met brintabrood bakken?
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_65537640
Ik kan niet een recept vinden voor Brinta brood, maar lees dat dit wel gemaakt word.
Wel lees ik op deze WEBSITE een recept voor Bambix-brood. Misschien een beetje vergelijkbaar? Er staan een hoop andere recepten.
Ik zelf zou gaan experimenteren. Neem een standaard recept voor wit of bruin brood en vervang een deel van het meel voor brinta. Succes! Laat je even weten wat het resultaat is?
pi_65540277
Ik ga inderdaad maar gewoon eens experimenteren. De resultaten kom ik wel even posten
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_67107985
*kick*

Ik had nog een zooi Irischeques liggen en heb vandaag bij Blokker een broodbakmachine gekocht. Om precies te zijn een AFK BM-2N, als ik het goed heb begrepen hebben meerdere mensen in dit topic dat type machine.

Als complete broodbaknitwit heb ik een paar vragen. In het bijbehorende receptenboekje staat bij ieder recept dat er geen droge gist moet worden gebruikt maar 'snelwerkende gist'. En verder staat er in elk recept 'magere melkpoeder'. Nou kom ik net bij een grote Jumbo vandaan en heb me helemaal suf lopen zoeken naar beide ingrediënten, maar tevergeefs.

Waar koop je snelwerkende gist en magere melkpoeder? Toch bij de supermarkt (for the record, ik woon in een achtergebleven gebied met in de hele wijde omgeving geen Albert Heijn)? En zo ja, in welke schappen moet ik dit zoeken? En van welk merk? Plaatjes zijn welkom.
  maandag 16 maart 2009 @ 17:58:30 #283
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_67108118
Bij de Jumbo staat de gist in de koeling, bij de gekoelde broodbeleg, e.d.. Die van mij heeft deze soort, ook in kleinere verpakkingen:

Die magere melkpoeder is mij een raadsel (waarom dat in de recepten moet). Misschien moet je eens beginnen met kant-en-klare mixen. Daar hoeft dan meestal alleen water bij.
The love you take is equal to the love you make.
pi_67108280
Super, Lienekien, thanks!
pi_67113013
Bruggeman gist gebruik ik ook.
Maar ik heb van de molenaar gehoord dat deze gist absoluut niet in de koeling mag. Bij de molen heb ik Bruggeman in kleine verpakking gehaald. Je moet het gist wel in de verpakking houden. Zoveel mogelijk luchtvrij maken en weer dicht plakken, elastiekje erover.

Nadat het kleine pakje gist van de molenaar op was, heb ik een grote verpakking (die van het plaatje) gekocht bij de Boerenbond/Welkoop. 't is in principe goed houdbaar zolang je zoveel mogelijk luchtvrij verpakt.

Magere melkpoeder heb ik ook lang naar gezocht, maar ook nergens te vinden. Wel weet ik dat brood ook bakpoeder nodig heeft. Dus heb ik melkpoeder vervangen voor een zakje bakpoeder. Werkt ook prima.

Ik zou gewoon een beetje experimenteren. Mijn ervaring is dat zelf gemaakt brood met losse ingredienten lekkerder is dan kant-en-klare mix. Ik haal mijn mail voortaan bij de molen, echt heerlijk! Recept staat al op de verpakking.

Suikerparels voor suikerbrood is ook bij de Boerenbond/Welkoop te krijgen.
pi_67135540
Ik heb jaren bij een bakker gewerkt en daar lag de gist in de koeling.
pi_67136748
Melkpoeder staat bij de koffiemelk geloof ik.
Het is een geel pak van het merk ELK. (dat was het iig)
http://www.onlinesuper.nl/shop.php?ewcat_id=174&PHPSESSID=0eee900b42b54288722907a47a13f5df
Je kunt best zakjes gist gebruiken, gewoon bij de bakspullen.
Makkelijkste is gewoon kant en klaar meel. Kun je er eventueel zelf nog een en ander bijgooien.
Lekker is wit brooddeeg met veeeeeel olijven erdoor en olijfolie ipv boter of olie. en iets meer zout dan.
pi_67137140
Ik heb eerst maar eens een pak kant-en-klaarmix gekocht, merk Wright's, een mix voor een kaas-uienbrood. Hij is nu klaar en ik heb er helemaal zin in. Vanavond maar eten bij een pan zelfgemaakte tomatensoep. (ork ork ork, soep eet je met een...)
pi_67146528
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 14:54 schreef _Floddertje_ het volgende:
ork ork ork, soep eet je met een...
Duh, lekker simpel (maar blijft toch wel beetje geinig )
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_67155615
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 19:37 schreef sieske het volgende:

Duh, lekker simpel (maar blijft toch wel beetje geinig )
Kwam door de smilie.

Anyway, het brood was echt krankzinnig lekker.
pi_67168814
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 14:03 schreef Koningin het volgende:
Ik heb jaren bij een bakker gewerkt en daar lag de gist in de koeling.
Dat verschilt per gist-soort. Ik weet dat er ook blokken gist zijn waar je stukjes af moet snijden. Die zitten idd in de koeling en is beperkt houdbaar.
Bruggeman heeft verse droge gist-korrels, maar is wel langer houdbaar als je het zoveel mogelijk luchtvrij en droog opbergt.

Gistpoeder 7gr zakjes uit de supermarkt heb ik ook eens geprobeerd, maar mijn ervaring is dat met Bruggeman gist het brood veel luchter is en er beter uitziet.
pi_67168954
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 14:41 schreef kabouter.muts het volgende:
Melkpoeder staat bij de koffiemelk geloof ik.
Het is een geel pak van het merk ELK. (dat was het iig)
http://www.onlinesuper.nl/shop.php?ewcat_id=174&PHPSESSID=0eee900b42b54288722907a47a13f5df
Bedankt! Ik zal es kijken in de supermarkt.

De link werkt niet, maar heb hem toch gevonden. Voor de anderen:

woensdag 11 november 2009 @ 14:30:10 #293
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_74604619
*kick* (ondanks 237 dagen postvrij).

Zit erover te denken om ook een bbm aan te schaffen... maar is het nou duurder dan gewoon brood kopen bij de bakker? (na de initiële aanschaf van de machine, dus).

Is het in die zin goed te doen als dagelijkse vervanging voor gekocht brood?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 11 november 2009 @ 14:32:27 #294
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_74604696
Het is afhankelijk van de mixen of ingrediënten die je kiest. Maar als je het uitrekent, ben je globaal een euro kwijt aan ingrediënten per brood. Maar je snijdt er lang zo veel plakken niet van als je van een gekocht brood hebt. Dus hoe voordelig het is om zelf je brood te bakken, is dan de vraag.
  woensdag 11 november 2009 @ 14:34:31 #295
136 V.
pi_74604768
Wij eten hier in principe een half volkoren per dag, met zijn tweeën. Is zo'n brood zo'n beetje van die grootte, of groter of kleiner?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 11 november 2009 @ 14:36:46 #296
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_74604847
Dat ligt ook een beetje aan de machine die je koopt, maar het zit wel in die orde van grootte.
  woensdag 11 november 2009 @ 14:42:33 #297
136 V.
pi_74605011
Aha, dan ontlopen die kosten elkaar verder niet veel

Dank je voor je antwoord.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 11 november 2009 @ 14:46:31 #298
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_74605105
Misschien heb je de tip al gelezen, maar de AFK is niet duur (paar tientjes) en komt goed uit de testen. Hopelijk kun je die ergens op de kop tikken. (Blokker, Kruidvat, Marktplaats?)
pi_74605348
Ik moet echt weer eens een olijvenbrood maken!!
Waarom gebruik ik de bbm niet meer?
Gebruiken jullie m nog regelmatig?
  woensdag 11 november 2009 @ 14:56:04 #300
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_74605389
Nee, hij staat al heel lang onder in een kast.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')