abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36710668
Ik ben bezig met mn bachelorwerkstuk, en moet daarvoor nu de methodensectie schrijven.
O a een overzicht van leeftijden van de oudste kinderen uit het onderzoek.
Maar het staat in spss met een geboortedatum: 12.07.1986 bijvoorbeeld. Het onderzoek is afgenomen in april 2003.
Hoe kan ik de variabelen zo omvormen dat ze een leeftijd weergeven ipv een geboortedatum?
  Moderator donderdag 6 april 2006 @ 17:33:31 #2
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_36713890
Deze verhuis ik even naar DIG
quote:
Op woensdag 5 april 2006 15:05 schreef Hubo het volgende:
Hi,

Was er nog een speciaal SPSS topic of moet het in het Beta huiswerkvragen topic of mag ik voor mijn SPSS ellende een nieuw topic maken? Of moet ik in Dig zijn (aangezien het laatste centrale SPSS topic gesloten is en daarheen werd verwezen)?
quote:
Op woensdag 5 april 2006 16:51 schreef Renesite het volgende:
Bij nader inzien toch meer wat voor Digital Corner
In overleg met de moderator Jump
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_36715469
Ok, dus de vraag is:

Geb. datum ingevoerd als:
dd.mm.jjjj

Het is 1 variabele.

Tijdstip van afname tests: april 2003 (is dus een constante)

Hoe bereken ik met spss leeftijd?
pi_36715822
Je kan wel formules op een kolom loslaten. Alleen zou ik zo gauw even niet weten wat voor formule
pi_36737299
Ok bedankt he
pi_36737436
Ik ben niet zo bekend met SPSS maar kan je niet nog een nieuwe kolom maken, met formule
Vandaag - geboortedatum
?

Edit: En dan nog delen door 365 natuurlijk.
pi_36740042
Het probleem is dat geboortedatum is ingevoerd als:
dd.mm.jjjj
pi_36819689
Ik stel meestal men spss vragen op http://www.spsslog.com , krijg je snel antwoord. Ideale site.
pi_36832161
thnx!
pi_36887152
Gutnr je kunt het beste de kolom selecteren en naar excell exporteren. Daar zet je met celeigenschappen (rechts klikken en dan celeigenschap) de weergave van dd.mm.jjjj naar leeftijd. Vervolgens kopieer je deze en zet je hem weer in spss
pi_37042843
Hallo!

Voor mijn scriptie zit ik hier te puzzelen met SPSS, het door ons zo geliefde statistiek programma. Heb een heleboel data die uiteindelijk in een formule : Rit = αi + βRmt + ε it moet gaan passen.

De αi is natuurlijk de begin waarde. Maar om dan de rest te bepalen, moet ik dan van de rest van mijn data de begin waarde aftrekken? Ik snap best wel hoe de statistiek erachter werkt maar heb dit nog nooit gedaan in mijn studie. Dus hoe kom ik hiermee verder: hoe bepaal ik de intercept, beta en error term? Het gaat hier gewoon om OLS regressie. Niks bijzonders.

Alvast bedankt

Keksi
Danmark: more usefull every day!
pi_37949323
Is hier niemand die hier het antwoord op weet?
Danmark: more usefull every day!
  donderdag 18 mei 2006 @ 20:43:47 #13
20682 firstwollie
opblaaskrokodil
pi_37963631
Dat is heel makkelijk, gewoon compute en dan recode into different variable kiezen en dan doe je 2006 - gebroortejaar. Wat dus resulteert in een leeftijd.
Member of the Dark Projekt
Anal intruder!
  donderdag 18 mei 2006 @ 20:45:04 #14
20682 firstwollie
opblaaskrokodil
pi_37963659
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 13:35 schreef Keksi het volgende:
Is hier niemand die hier het antwoord op weet?
ik weet niet wat je precies bedoelt, maar je wil toch gewoon multipele regressie uitvoeren?
Member of the Dark Projekt
Anal intruder!
pi_38166592
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 20:43 schreef firstwollie het volgende:
Dat is heel makkelijk, gewoon compute en dan recode into different variable kiezen en dan doe je 2006 - gebroortejaar. Wat dus resulteert in een leeftijd.
Maar dan heb je het niet echt precies.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 13:48:46 #16
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_38230050
Heb al gezocht naar een ander SPSS topic, maar de ene zat al op slot, en de ander bevond zich in dig. En de aard van mij vraag is net iets anders.

Ben bezig met mn scriptie, en moet daarvoor wat SPSS uitvoer interpreteren. Heb de gedachtengang bij mijn interpretatie stap voor stap uitgeschreven, en ik heb wel het idee dat het nu gewoon wel moet kloppen... toch raak ik, hoe vaker ik het lees, nogal in de war van de wel/niet significant-shit.

Dus daarom.. zou iemand met verstand van SPSS dit even na kunnen lezen, en mij vertellen of mijn gedachtengang juist is, en of het resultaat klopt??

Thanks.

Komt ie. (Helaas lukt het me niet om de tabellen te pasten, maar aangezien ik in mijn interpretatie bijna alle waarden heb overgenomen lijkt het me best mogelijk om alleen daarmee conclusies te trekken over de juistheid van mijn redenaties.. Oeh, ik vraag wel veel van jullie )

NB: Het zijn alle3 interpretaties van T-toetsen voor twee onafhankelijke steekproeven.

1

In de tabel blijkt de waarde van de t-toets voor Equal Variances Assumed 9,498 te zijn. Deze waarde ligt niet tussen de 59,288 en 103,734, die de uiterste waarden vormen van de 99%-betrouwbaarheidsinterval. De significantie bij gelijke varianties (Equal Variances Assumed) is dan ook kleiner dan 1% (α=0,01). Dit betekent dat de nul-hypothese met een zekerheid van 99% wordt verworpen.

2

De steekproefuitkomst van de t-toets voor Equal Variances Assumed bedraagt 0,679, zo is af te lezen uit de tabel. De 95%-betrouwbaarheidsinterval loopt van -1,046 tot en met 2,151. De toetsingsgrootheid t valt binnen dit gebied. De exacte overschrijdingskans is 0,498 (49,8%). De nul-hypothese wordt niet verworpen bij een betrouwbaarheid van 95%. Er is geen significant verschil.

3

De significantie bij Equal Variances Not Assumed, weergegeven in de tabel, is nihil. Dit betekent dat de nul-hypothese significant verschilt. Dit is ook af te leiden uit de t-waarde die niet binnen het 99%-betrouwbaarheidsinterval valt, die loopt van 0,503 tot en met 1,178.

So...does it make any sense (ook zonder tabellen )?? Ik word er helemaal gek van namelijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door Cutebutpsycho op 26-05-2006 19:23:43 ]
Ik heb geen semi-intelligente signature.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."
  vrijdag 26 mei 2006 @ 15:31:28 #17
105263 Litso
Interlectueel.
pi_38233623
Waarom kan dit niet in het DIG topic dan?
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  vrijdag 26 mei 2006 @ 17:45:22 #18
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_38238308
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:31 schreef Litso het volgende:
Waarom kan dit niet in het DIG topic dan?
Dacht dat daar meer vragen gesteld werden over het programma zelf, en niet over de interpretatie van de output. Nu ik trouwens net nogmaals gezocht heb, vind de search veel meer spss topics??

Haha, nouja, aangezien erg veel mensen het hier schijnen te begrijpen mag hij ook best wel daar bij gevoegd worden hoor

***spss.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."
pi_38243648
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 13:48 schreef Cutebutpsycho het volgende:

Dus daarom.. zou iemand met verstand van SPSS dit even na kunnen lezen, en mij vertellen of mijn gedachtengang juist is, en of het resultaat klopt??

NB: Het zijn alle3 interpretaties van T-toetsen voor twee onafhankelijke steekproeven.

1

In de tabel blijkt de waarde van de t-toets voor Equal Variances Assumed 9,498 te zijn. Deze waarde ligt niet tussen de 59,288 en 103,734, die de uiterste waarden vormen van de 99%-betrouwbaarheidsinterval. De significantie bij gelijke varianties (Equal Variances Assumed) is dan ook kleiner dan 1% (α=0,01). Dit betekent dat de nul-hypothese met een zekerheid van 99% wordt verworpen.

2
Deze redenatie klopt zeker. Je kunt trouwens ook de t waarde vergelijken met de waarde in een t tabel (Aron & Aron, statistics for psychology). Je kunt trouwens beter zeggen: de kans op mijn gevonden resultaat als de nulhypothese waar is, is kleiner dan 0.01. Je mag namelijk op basis van je steekproef niet meteen je nulhypothese compleet verwerpen.
quote:
De steekproefuitkomst van de t-toets voor Equal Variances Assumed bedraagt 0,679, zo is af te lezen uit de tabel. De 95%-betrouwbaarheidsinterval loopt van -1,046 tot en met 2,151. De toetsingsgrootheid t valt binnen dit gebied. De exacte overschrijdingskans is 0,498 (49,8%). De nul-hypothese wordt niet verworpen bij een betrouwbaarheid van 95%. Er is geen significant verschil.

3
Ook hier heb je de conclusie juist getrokken. Ik noteer het trouwens vaak zo:
t(aantal vrijheidsgraden) = 0,679, p>.01. 0.01 is hierbij je significantie niveau. Als iets wel significant is dan zou het t(aantal vrijheidsgraden) = 0.679, p< .01 zijn. Maar dit even terzijde .

Waar het dus op neer komt is dat je 3 manieren hebt om te kijken of je steekproef resultaten significant zijn namelijk:
- de t waarde en de t cut off waarde die bij je significantieniveau hoort met elkaar vergelijken (dat kun je in een tabel in je boek misschien terug vinden)
- je t waarde met de cut off score die bij je p-waarde hoort vergelijken (0.01 in jouw geval, je significantieniveau dus, in je tabel overigens 44.9% volgens mij bij een tweezijdige toets, maar dat weet ik niet zo uit mijn hoofd)
- kijken of je gevonden t waarde wel of niet binnen je betrouwbaarheidsinterval valt, wat jij dus al hebt gedaan.

Vergeet het tweede puntje maar, deze is wat lastig . De eerste en de laatste zijn het makkelijkste. Ik weet alleen niet meer hoe het zit bij je equal variances not assumed, ik zit in mn 2e jaar psychologie en we hebben dit dus nog niet gehad .

Ik hoop dat je er zo uit komt
E più mi vorrai e meno mi vedrai
E meno mi vorrai e più sarò con te
  vrijdag 26 mei 2006 @ 21:49:02 #20
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_38247386
Thanks! ( en tegelijkertijd een TVP, he modje...rommelen met mijn postsgeschiedenis he.. )

Echt super antwoord!! Had even wat bevestiging nodig, en super uitleg!!! Kan ik het weer even wat uitbreiden..:)
pi_38308499
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 21:49 schreef Cutebutpsycho het volgende:
Thanks! ( en tegelijkertijd een TVP, he modje...rommelen met mijn postsgeschiedenis he.. )

Echt super antwoord!! Had even wat bevestiging nodig, en super uitleg!!! Kan ik het weer even wat uitbreiden..:)
Zo ik heb ook ff gezocht. Ik dacht al, heb ik al de uitleg voor niets getypt. Ik ben blij dat je er wat aan hebt. Dan zijn die 2 blokken statistiek toch nog duidelijk blijven hangen
E più mi vorrai e meno mi vedrai
E meno mi vorrai e più sarò con te
  zaterdag 10 juni 2006 @ 21:56:22 #22
50314 Tuana
Turkse Troel
pi_38734273
Zit met een (waarschijnlijk) vrij simpel op te lossen probleem, alleen mij lukt het niet.

Ik heb een dataset, met daarin o.a.
Variabele "welke partij heeft u gestemd tijdens de vorige verkiezing"
Variabelen "manifesto1 t/m manifesto 10. Hier worden vragen gesteld aan de hand van kwesties die in partijprogramma's van partijen terugkomen. Zoals "bent u voor of tegen abortus"
Ik moet dan bij de partijprogramma's kijken wat het standpunt van de partijen zijn, en deze hercoderen als (1= matching en 0= niet matching) Als CDA dus tegen is, dan zou de hergecodeerde variable moeten aangeven dat tegen = matching.

Wat ik wil doen is voor CDA stemmers kijken of hun standpunt ook overeenkomt met het standpunt voor manifesto 1, manifesto 2, manifesto 3, etc. Ik wil dus eigenlijk kijken hoeveel CDA stemmers dan bij manifesto 1 tegen hebben ingevuld.

Iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken??
I will permit no man to narrow and degrade my soul by making me hate him ...
"I never did give anybody hell. I just told them the truth and they thought it was hell." - Harry Truman
  vrijdag 16 juni 2006 @ 15:52:17 #23
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_38921531
Ok, hier een noodkreet.

Ik ben een echte alpha en ben met mijn scriptie bezig. Nu moet ik een logistische regressie analyse doen, maar ik kom er écht niet uit . Ik zit met een keiharde deadline en ik word echt helemaal gek.

Nu ben ik zooo hard op zoek naar iemand die me kan helpen met het draaien van die analyses en ik heb er ook echt wel 100 euro ofzo voor over als iemand me hiermee kan helpen, want het lukt me gewoon niet. Ik vraag niet om het schrijven van de analyses, dat doe ik gewoon zelf. Ik zoek puur hulp bij het draaien van die analyses in SPSS en hoe ik die uitkomsten moet interpreteren.

Wie o wie helpt mij uit de brand?
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  maandag 25 september 2006 @ 16:03:45 #24
146729 muhammad_ali
The world's greatest
pi_42114661
Dag mensen,

Ik loop nu stage en ik wil een webformulier maken om zo een enquete te maken. Deze enquete wil ik daarna kunnen omzetten naar excel en deze excel bestand weer naar spss zodat ik het kan gebruiken. Alleen hoe moet ik indeling van het excel bestand worden zodat spss het allemaal nog snapt.

Ik hoop dat ik duidelijk ben....

Bedankt alvast
Float like a butterfly, sting like a bee
pi_42115627
excel naar spss via "komma gescheiden formaat".

Waarom niet je vragenlijst in een SQL database laten komen. SQL database is ook te importeren in SPSS, dat scheelt je een stap.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')