quote:
Als je snel wilt, en wat geld wilt uitgeven: zolang mogelijk op de snelwegen blijven, en zo kort mogelijk over N-wegen rijden. Als je tijd genoeg hebt, en zin om leuk en landelijk te rijden, de andere optie. Daarbij loopt er langs praktisch elke tol-snelweg een route nationale (RN), of ook wel bison futée genaamd. Dit is een netwerk van N-wegen wat globaal de snelweg volgt, en ook door leuke dorpjes voert enzo. Heerlijk als je rustig aan naar het zuiden wilt rijden.
De dordogne is in een dag wel te halen. Ik rij ook in een dag naar de Franse Alpen, 1200 km. Onder flink doorrijden versta ik dan wel 150 rijden natuurlijk. Denk om die ene flitspaal die je tegenkomt als je vanuit luxemburg frankrijk binnenkomt: bij metz staat ie
![]()
je mag daar 110 ipv 130. De afgelopen 2 jaar schijnen de fransen trouwens in rap tempo flitskasten te hebben neergezet. Om de een of andere vage reden zie ik die nooit op tolwegen, kennelijk koop je het "recht" om te kunnen scheuren af of zo
Tolwegen afhandelen: cash is makkelijk, de grote stations zijn bemand, sommige stations op afritten niet. Daar moet je dan met muntgeld betalen, misschien kan met creditcard ook, ik ben eigelijk nog nooit bij een onbemand betaalstation geweest. Bij een onbemande mag je geld in een bakje gooien. Of ze papiergeld pakken weet ik niet.
Soms betaal je voor een kort stukje tolweg vantevoren, op lange stukken trek je aan het eerste station een kaartje, en dat geef je bij het laatste station aan de kassa-madame. Die vertelt je dan wel wat de kosten zijn. Soms staat het bedrag ook op je kaartje, en in ieder geval op een bord vlak voor de kassa, zodat je alvast geld klaar kunt houden. Creditcard zou ik niet op gokken, maar kan volgens mij wel, ik heb altijd cash betaald. Het is hooguit 35 euro tol naar Zuid-frankrijk toe, dat kun je toch wel veilig meenemen?
Mijn foto's op Flickr![b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-