abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36579825
Ik ga binnenkort met mijn vriendin naar het stadhuis voor een Geregistreerd Partnerschap. Hiervoor zijn we al in ondertrouw gegaan. Voor het in ondertrouw gaan heb ik één dag vrij gekregen van mijn werk, zoals in de personeelsgids staat vermeld.

Nu staat in onze personeelsgids het volgende vermeld:

Ondertrouw
Bij ondertrouw van de medewerker 1 dag

Huwelijk
Bij huwelijk van de medewerker 2 dagen
Bij huwelijk van (pleeg/stief)kind, kleinkind, broer,
zuster, zwager, schoonzuster, (schoon/groot)ouders 1 dag

Nu heeft een GP vrijwel dezelfde wettige status en procedure als een huwelijk. Het lijkt mij dus logisch dat ik hier 2 dagen vrij voor krijg. Dit is echter niet zo omdat dit niet specifiek in de personeelsgids staat vermeld (hier staat alleen huwelijk)

Is het niet omdat de status van een huwelijk en gp hetzelfde is, de procedure hetzelfde is, je hier ook gewoon 2 dagen voor zou krijgen? Of krijg ik dit pas als we over een poos besluiten om het gp om te zetten d.m.v. een handtekening we dan ineens 2 dagen krijgen?
Gebruikt houten speelgoed www.speelspul.eu
  zondag 2 april 2006 @ 15:54:53 #2
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_36579989
quote:
Op zondag 2 april 2006 15:50 schreef rolf2 het volgende:
Is het niet omdat de status van een huwelijk en gp hetzelfde is,
Als dat zo was zou het ook wel hetzelfde heten he?
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
  zondag 2 april 2006 @ 15:57:07 #3
3767 Herald
Come get some
pi_36580064
en nu twijfel je wel of je je wel wil registreren omdat je geen twee dagen vrij krijgt?
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_36580135
Leg het gewoon voor op je werk aan PZ/HRM.

Veelal dateren de bepalingen uit een personeelshandboek uit de tijd dat er nog geen GP etc bestond. Ik doe (als samenlevende) een beroep op alle bepalingen die getrouwden formeel ook hebben en heb tot nu toe nog nooit iets geweigerd gekregen.
de wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar door consistente vasthoudende minderheden…
(Roos Vonk)
pi_36580168
Kun je je werkgever niet eens gewoon vragen? Misschien als hij er net zo overdenkt kent hij je wel 2 verlofdagen toe.
pi_36582083
Ik heb mijn werkgever gevraagd en die geven aan dat je alleen 2 dagen bij een huwelijk krijgt en niet voor een GP. Ik heb hier dus ook 2 vrije dagen voor opgenomen, maar vraag het me gewoon af.

En Herald nee, als ik me dat af zou vragen was ik nog niet eens serieus genoeg voor verkering
pi_36583976
Ik ben eigenlijk wel benieuwd: wat is nou dan het verschil tussen een GP en een huwelijk? Het enige wat ik er van dacht te weten is dat een GP veel makkelijker te ontbinden is.

Met een huwelijk heb je eigenlijk ook altijd een feest, receptie, evt inkerkelijk inzegening e.d. Doen mensen dat soort dingen ook met een GP?
  zondag 2 april 2006 @ 20:34:58 #8
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_36587993
Ik vraag me ook af waarom je kiest voor een geregistreerd partnerschap en niet voor een huwelijk?
Ik dat dat een GP meer in het leven was geroepen om homostellen "in de echt" te kunnen verbinden.
of ben je een meisje, ondanks je nick?
Fuck the EBU
pi_36594434
Ehz... zoek eens op google en je vind genoeg verschillen tussen een GP en een huwelijk. Wij hebben specifiek gekozen voor een GP. Waarom is een andere discussie die ik graag een andere keer ergens anders voortzet.

Mij gaat het er nu om of het onredelijk is dat ik geen vrije dagen krijg voor een GP, terwijl het inderdaad vrijwel hetzelfde is, en we ooit het GP omzetten in een huwelijk het alleen een handtekening zetten is en dan ineens wel 2 dagen krijg.
pi_36596332
quote:
Op zondag 2 april 2006 23:19 schreef rolf2 het volgende:
Ehz... zoek eens op google en je vind genoeg verschillen tussen een GP en een huwelijk. Wij hebben specifiek gekozen voor een GP. Waarom is een andere discussie die ik graag een andere keer ergens anders voortzet.
Ik las het inderdaad net ook al in een andere topic. Ik kan me voorstellen dat je die vraag niet steeds opnieuw wilt beantwoorden
quote:
Mij gaat het er nu om of het onredelijk is dat ik geen vrije dagen krijg voor een GP, terwijl het inderdaad vrijwel hetzelfde is, en we ooit het GP omzetten in een huwelijk het alleen een handtekening zetten is en dan ineens wel 2 dagen krijg.
Naar wat ik er van gelezen heb, vind ik het niet redelijk. Als je een beetje redelijke baas hebt, moet je hem hier ook van kunnen overtuigen, als zijnde dezelfde status hebbende als een huwelijk. Ik vermoed dat hij (zoals ik en de meeste nederlanders) gewoon niet weten wat het is. Aangeven dat de belasting het als hetzelfde ziet lijkt me al een aardig begin. Volgens mij gelden als ik het goed begrijp vrijwel alle rechten en plichten als van een getrouwd stel. Ook voor wat betreft werk gerelateerde zaken, zoals pensioen, etc. Het lijkt mij dan ook niet meer dan normaal dat je wat betreft die vrije dagen dezelfde rechten hebt.

Mag ik toch nog wat anders vragen waarvan ik niet kan slapen? Hoe noem je je partner nou na een GP?
Vriendin? Nee (nou ja, eerst nog wel), want het is toch 'meer' lijkt mij.
Vrouw? Nee, want je bent niet getrouwd
Geregistreerd partner? Nou ja, dat klink al helemaal niet.
Partner? Hm, alleen mijn homosexuele vrienden hebben een partner.
pi_36599012
Rare werkgever heb jij. Want als je een collega zou hebben die homo is en die kan alleen maar een partnerschap aangaan, die zou dan geen vrij kunnen krijgen? Beetje vaag hoor.
pi_36600006
quote:
Op maandag 3 april 2006 00:25 schreef jjdevries het volgende:

Mag ik toch nog wat anders vragen waarvan ik niet kan slapen? Hoe noem je je partner nou na een GP?
Vriendin? Nee (nou ja, eerst nog wel), want het is toch 'meer' lijkt mij.
Vrouw? Nee, want je bent niet getrouwd
Geregistreerd partner? Nou ja, dat klink al helemaal niet.
Partner? Hm, alleen mijn homosexuele vrienden hebben een partner.
GP heeft inderdaad vrijwel dezelfde status als een huwelijk. Een aantal zaken zijn iets verschillend. Ik moet bijv een kind erkennen, terwijl in een huwelijk er direct van uit gegaan wordt dat ik ook de vader ben. Standaard krijgt een kind de naam van de vrouw, bij een huwelijk van de man etc. Verder is het inderdaad bij pensioen, erfrecht etc hetzelfde. Alimentatie betaal je direct 12 jaar.

Ons ging het er om dat we nu geen zin hebben in het trouwen op zich, geen jurken, pakken en poeha, geen feest. Dit is voor ons, we vinden het al jammer genoeg dat er getuigen bij moeten zijn. Dit is iets van ons twee, waarbij we wel alles goed willen regelen (en als je dat via een Samenlevingsovereenkomst moet doen is het eind snel zoek) Wat verder een groote plus voor ons was dat je bij een GP je eigen gelofte mag schrijven en zeggen, en dus niet "Ja, ik wil" op aangeven van een Ambtenaar hoeft te geven. Dat maakt een GP voor ons een stuk persoonlijker.

En omdat ik ook denk dat mijn werkgever niet precies weet wat een GP allemaal inhoudt en daarom niet gelijk trekt aan een huwelijk wil ik eens peilen hoe dat rechtmatig zit
  maandag 3 april 2006 @ 09:30:55 #13
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_36600010
quote:
Op maandag 3 april 2006 07:53 schreef bibi het volgende:
Rare werkgever heb jij. Want als je een collega zou hebben die homo is en die kan alleen maar een partnerschap aangaan, die zou dan geen vrij kunnen krijgen? Beetje vaag hoor.
GP is niet alleen meer voor homo's hoor.. maar dat terzijde.. het is raar, maar ik kan me voorstellen dat dit soort dingen niet echt nog naar voren gekomen zijn of zo..
wel benieuwd wat je baas zegt.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_36600086
quote:
Op maandag 3 april 2006 09:30 schreef avotar het volgende:

[..]

GP is niet alleen meer voor homo's hoor.. maar dat terzijde.. het is raar, maar ik kan me voorstellen dat dit soort dingen niet echt nog naar voren gekomen zijn of zo..
ga er maar vanuit dat het voor de baas oke is , zo niet dan leeft de baas in stenen tijdperk , die de rechten van de medewerker niet kent
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 3 april 2006 @ 09:36:21 #15
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_36600106
En stel dat je later alsnog gaat trouwen? Krijg je dan weer twee dagen (gesteld dat je die nu krijgt)?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 3 april 2006 @ 09:41:12 #16
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_36600200
Ik neem aan van wel, net zoals dat iemand die trouwt, scheidt en weer opnieuw trouwt recht zal hebben op 2 keer die 2 verlofdagen.
pi_36600443
quote:
Op maandag 3 april 2006 09:30 schreef rolf2 het volgende:

[..]

Ons ging het er om dat we nu geen zin hebben in het trouwen op zich, geen jurken, pakken en poeha, geen feest. Dit is voor ons, we vinden het al jammer genoeg dat er getuigen bij moeten zijn. Dit is iets van ons twee, waarbij we wel alles goed willen regelen (en als je dat via een Samenlevingsovereenkomst moet doen is het eind snel zoek) Wat verder een groote plus voor ons was dat je bij een GP je eigen gelofte mag schrijven en zeggen, en dus niet "Ja, ik wil" op aangeven van een Ambtenaar hoeft te geven. Dat maakt een GP voor ons een stuk persoonlijker.
Ik denk dat je hier zelf al aangeeft waarom er onderscheid gemaakt wordt. Hoewel elke wettelijke grond ontbreekt, is dit wellicht een reden waarom een trouwpartij wel twee dagen verlof oplevert en het aangaan van een GP niet. GP komt toch meer over als "even doen op maandagmorgen."

Overigens denk ik dat de verlofdagen voor huwelijken een overblijfsel zijn uit de tijd dat mensen nog nauwelijks vakantierechten hadden. Om aan hun wettelijke verplichtingen te kunnen voldoen kreeg men vrij voor de voltrekking van het huwelijk, niet om de gelegenheid te sponsoren uitgebreid feest te gaan vieren. Maar zolang e.e.a. nog bestaat, ben ik het met de meeste anderen hier eens dat dan ook voor een GP zou moeten gelden.
pi_36602930
quote:
Op maandag 3 april 2006 09:30 schreef avotar het volgende:

[..]

Ja dat weet ik heus wel hoor. Ik probeerde alleen aan te geven dat het vreemd is omdat er voor bv homo's alleen maar een partnerschap kan worden aangegaan en die zouden dan geen recht hebben op die twee dagen? Beetje vreemde instelling.
pi_36603938
quote:
Op maandag 3 april 2006 09:30 schreef rolf2 het volgende:

[..]

En omdat ik ook denk dat mijn werkgever niet precies weet wat een GP allemaal inhoudt en daarom niet gelijk trekt aan een huwelijk wil ik eens peilen hoe dat rechtmatig zit
Rechtmatig hoeft een werkgever je geeneens vrij je geven voor je huwelijk, maar dat doet jouw werkgever dus wel (zoals 99% van alle werkgevers). Maar hoe het dan zit met een GP, ik denk dat als dat niet expliciet opgenomen is in een personeelsregeling, je werkgever in principe geen vrij hoeft te geven (net zomin als dat voor een huwelijk zou hoeven).

Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat een werkgever zich zo zou opstellen als je duidelijk aangeeft dat het een andere vorm van verbinden is, maar met dezelfde wettelijke status.

Kan je er niet voor zorgen dat er een toevoeging komt aan de algemene bepalingen van de personeelsregelingen, zoiets als "huwelijk moet gelezen worden als huwelijk of gp"?
pi_36655845
Ik zal de uitkomst hier wel posten. Onze personeelsgids rept met geen woord over het Geregistreerd Partnerschap en noemt alleen een huwelijk. De CAO waar ik onder val heeft wel het Geregistreerd Partnerschap opgenomen. Ik heb dit aangekaart bij de ondernemingsraad en wacht op antwoord.

Nogmaals, het gaat me niet alleen om deze twee dagen, wat als een ouder van mijn vriendin komt te overlijden, pensioenrecht etc. Het zou gewoon van belang zijn dat we ook voor mijn werkgever als wettelijke partners erkend worden
  donderdag 6 april 2006 @ 11:23:18 #21
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_36702000
quote:
Op maandag 3 april 2006 07:53 schreef bibi het volgende:
Welkom in 2006 bibi; homo's kunnen al járen gewoon trouwen hoor !
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_36709821
Oeps
  donderdag 6 april 2006 @ 18:00:14 #23
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_36714595
quote:
Op donderdag 6 april 2006 15:34 schreef bibi het volgende:
Oeps
!
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_36722838
is er een CAO van toepassing?
pi_36732735
Er is de ICKCAO van toepassing, en daar wordt ook uitdrukkelijk aangegeven dat de 2 dagen verlof ook geld voor een Geregistreerd Partnerschap. De volgorde binnen een bedrijf is echter;

Personeelsgids
CAO
Wet

In de personeelsgids staat het dus niet genoemd. Ik heb het nu via de OR teruggekoppeld naar PZ en wacht op een antwoord
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')