Als dat zo was zou het ook wel hetzelfde heten he?quote:Op zondag 2 april 2006 15:50 schreef rolf2 het volgende:
Is het niet omdat de status van een huwelijk en gp hetzelfde is,
Ik las het inderdaad net ook al in een andere topic. Ik kan me voorstellen dat je die vraag niet steeds opnieuw wilt beantwoordenquote:Op zondag 2 april 2006 23:19 schreef rolf2 het volgende:
Ehz... zoek eens op google en je vind genoeg verschillen tussen een GP en een huwelijk. Wij hebben specifiek gekozen voor een GP. Waarom is een andere discussie die ik graag een andere keer ergens anders voortzet.
Naar wat ik er van gelezen heb, vind ik het niet redelijk. Als je een beetje redelijke baas hebt, moet je hem hier ook van kunnen overtuigen, als zijnde dezelfde status hebbende als een huwelijk. Ik vermoed dat hij (zoals ik en de meeste nederlanders) gewoon niet weten wat het is. Aangeven dat de belasting het als hetzelfde ziet lijkt me al een aardig begin. Volgens mij gelden als ik het goed begrijp vrijwel alle rechten en plichten als van een getrouwd stel. Ook voor wat betreft werk gerelateerde zaken, zoals pensioen, etc. Het lijkt mij dan ook niet meer dan normaal dat je wat betreft die vrije dagen dezelfde rechten hebt.quote:Mij gaat het er nu om of het onredelijk is dat ik geen vrije dagen krijg voor een GP, terwijl het inderdaad vrijwel hetzelfde is, en we ooit het GP omzetten in een huwelijk het alleen een handtekening zetten is en dan ineens wel 2 dagen krijg.
GP heeft inderdaad vrijwel dezelfde status als een huwelijk. Een aantal zaken zijn iets verschillend. Ik moet bijv een kind erkennen, terwijl in een huwelijk er direct van uit gegaan wordt dat ik ook de vader ben. Standaard krijgt een kind de naam van de vrouw, bij een huwelijk van de man etc. Verder is het inderdaad bij pensioen, erfrecht etc hetzelfde. Alimentatie betaal je direct 12 jaar.quote:Op maandag 3 april 2006 00:25 schreef jjdevries het volgende:
Mag ik toch nog wat anders vragen waarvan ik niet kan slapen? Hoe noem je je partner nou na een GP?
Vriendin? Nee (nou ja, eerst nog wel), want het is toch 'meer' lijkt mij.
Vrouw? Nee, want je bent niet getrouwd
Geregistreerd partner? Nou ja, dat klink al helemaal niet.
Partner? Hm, alleen mijn homosexuele vrienden hebben een partner.
GP is niet alleen meer voor homo's hoor.. maar dat terzijde.. het is raar, maar ik kan me voorstellen dat dit soort dingen niet echt nog naar voren gekomen zijn of zo..quote:Op maandag 3 april 2006 07:53 schreef bibi het volgende:
Rare werkgever heb jij. Want als je een collega zou hebben die homo is en die kan alleen maar een partnerschap aangaan, die zou dan geen vrij kunnen krijgen? Beetje vaag hoor.
ga er maar vanuit dat het voor de baas oke is , zo niet dan leeft de baas in stenen tijdperk , die de rechten van de medewerker niet kentquote:Op maandag 3 april 2006 09:30 schreef avotar het volgende:
[..]
GP is niet alleen meer voor homo's hoor.. maar dat terzijde.. het is raar, maar ik kan me voorstellen dat dit soort dingen niet echt nog naar voren gekomen zijn of zo..
wel benieuwd wat je baas zegt.
Ik denk dat je hier zelf al aangeeft waarom er onderscheid gemaakt wordt. Hoewel elke wettelijke grond ontbreekt, is dit wellicht een reden waarom een trouwpartij wel twee dagen verlof oplevert en het aangaan van een GP niet. GP komt toch meer over als "even doen op maandagmorgen."quote:Op maandag 3 april 2006 09:30 schreef rolf2 het volgende:
[..]
Ons ging het er om dat we nu geen zin hebben in het trouwen op zich, geen jurken, pakken en poeha, geen feest. Dit is voor ons, we vinden het al jammer genoeg dat er getuigen bij moeten zijn. Dit is iets van ons twee, waarbij we wel alles goed willen regelen (en als je dat via een Samenlevingsovereenkomst moet doen is het eind snel zoek) Wat verder een groote plus voor ons was dat je bij een GP je eigen gelofte mag schrijven en zeggen, en dus niet "Ja, ik wil" op aangeven van een Ambtenaar hoeft te geven. Dat maakt een GP voor ons een stuk persoonlijker.
Ja dat weet ik heus wel hoor. Ik probeerde alleen aan te geven dat het vreemd is omdat er voor bv homo's alleen maar een partnerschap kan worden aangegaan en die zouden dan geen recht hebben op die twee dagen? Beetje vreemde instelling.quote:Op maandag 3 april 2006 09:30 schreef avotar het volgende:
[..]
GP is niet alleen meer voor homo's hoor.. maar dat terzijde.. het is raar, maar ik kan me voorstellen dat dit soort dingen niet echt nog naar voren gekomen zijn of zo..
wel benieuwd wat je baas zegt.
Rechtmatig hoeft een werkgever je geeneens vrij je geven voor je huwelijk, maar dat doet jouw werkgever dus wel (zoals 99% van alle werkgevers). Maar hoe het dan zit met een GP, ik denk dat als dat niet expliciet opgenomen is in een personeelsregeling, je werkgever in principe geen vrij hoeft te geven (net zomin als dat voor een huwelijk zou hoeven).quote:Op maandag 3 april 2006 09:30 schreef rolf2 het volgende:
[..]
En omdat ik ook denk dat mijn werkgever niet precies weet wat een GP allemaal inhoudt en daarom niet gelijk trekt aan een huwelijk wil ik eens peilen hoe dat rechtmatig zit
Welkom in 2006 bibi; homo's kunnen al járen gewoon trouwen hoorquote:Op maandag 3 april 2006 07:53 schreef bibi het volgende:
Rare werkgever heb jij. Want als je een collega zou hebben die homo is en die kan alleen maar een partnerschap aangaan, die zou dan geen vrij kunnen krijgen? Beetje vaag hoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |