abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 april 2006 @ 13:54:12 #1
119942 RollTheDice
Right in your Face!
pi_36575822
Ok, deze vraag stel ik even namens een vriendin van me.

Zij werkt momenteel part-time in de administratie. Ze wil deeltijd gaan studeren aan de universiteit. Het probleem is echter dat zij ten tijde van de middelbare school niet zo haar best gedaan heeft, en daarom een HAVO-diploma heeft. Niet voldoende dus om tegemoet te komen aan de toelatingseisen van een universiteit. Ze is nu pas 18 (met 17 havo-diploma gehaald) dus ze komt niet in aanmerking voor een 'Colloquium Doctum'. Alsnog VWO halen is volgens mij ook niet haalbaar daar ze per sé een opleiding in deeltijd wil volgen.

Nu dacht ik dat een propedeuse van het HBO ook toegang verschaft tot de universiteit. Nu vroeg ik me af of het ook reeël is om deel te nemen aan een deeltijd HBO-opleiding en daarmee na een jaar te stoppen. Krijg je dan gewoon je P (mits afdoende gescoord uiteraard)?

Is dit een verstandige optie, of zijn er mogelijkheden die we over het hoofd zien?

En welke deeltijd-opleiding in de regio Brabant zijn in bovengemiddelde mate geschikt voor het snel behalen van een P.

Vriendelijk bedankt voor meedenken en tips!
  dinsdag 4 april 2006 @ 12:08:23 #2
144436 Afwasborsteldetweede
Voor universeel gebruik
pi_36635948
Als je vriendin niet over de kwaliteiten beschikt, dan moet ze ook niet naar de universiteit gaan. De uni is namelijk anders dan andere opleidingen. Als je weet hoeveel mensen met hun P van de HBO naar de uni gaan en na een jaar al afhaken, dan is dat gewoon schrikbarend veel. Veel universiteiten weren nu ook HBO'ers met alleen een P op zak. Hoewel dit verboden is, wordt dit toch vaak gedaan. Kortom, volg gewoon een deeltijd hbo-opleiding.
Afwasborstel? 'Zie je wel dat zo'n titel werkt!
  dinsdag 4 april 2006 @ 15:09:14 #3
119942 RollTheDice
Right in your Face!
pi_36641429
Dat ze kwaliteiten wél heeft staat buiten kijf. Aan het feit dat ze nu met een HAVO-diploma opgescheept zit, liggen enkele gedragsmatige problemen ten grondslag. Rebelse pubertijd, je kent het wel.

Colloquium Doctum zou ze dan ook makkelijk halen, alleen ze heeft de daarvoor vereiste leeftijd nog niet bereikt.
  dinsdag 4 april 2006 @ 17:00:48 #4
Voor universeel gebruik
pi_36645188
Er is ook nog een andere optie, namelijk staatsexamen. Je hoeft daarvoor niet naar school, dus elke dag vrij, maar je kunt wel examen doen op VWO niveau en dus ook voor een VWO-diploma.
pi_36668325
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 12:08 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
Als je vriendin niet over de kwaliteiten beschikt, dan moet ze ook niet naar de universiteit gaan. De uni is namelijk anders dan andere opleidingen. Als je weet hoeveel mensen met hun P van de HBO naar de uni gaan en na een jaar al afhaken, dan is dat gewoon schrikbarend veel. Veel universiteiten weren nu ook HBO'ers met alleen een P op zak. Hoewel dit verboden is, wordt dit toch vaak gedaan. Kortom, volg gewoon een deeltijd hbo-opleiding.
Ik ken ook weer iemand die wel met haar HBO Prop. naar de uni is gegaan en haalt nu goede cijfers .
pi_36668573
Volgens mij kan je niet met een deeltijd P naar de universiteit...

Haar moet je echt voltijd voor gevolgd hebben!
  woensdag 5 april 2006 @ 12:59:37 #7
Voor universeel gebruik
pi_36670294
quote:
Op woensdag 5 april 2006 11:59 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Ik ken ook weer iemand die wel met haar HBO Prop. naar de uni is gegaan en haalt nu goede cijfers .
Dat kan, maar dat zijn vaak uitzonderingsgevallen. Het blijft alleen een rare stap. De HBO is gewoon totaal anders dan WO.
  woensdag 5 april 2006 @ 13:10:27 #8
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_36670622
quote:
Op woensdag 5 april 2006 12:59 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:

[..]

Dat kan, maar dat zijn vaak uitzonderingsgevallen. Het blijft alleen een rare stap. De HBO is gewoon totaal anders dan WO.
Ligt eraan wat je wilt doen. Bij beta studies zou ik het inderdaad niet aanraden, maar bij studies aan de Letteren faculteit hoeft het geen probleem te zijn.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_36670685
Ken ook een studiegenoot die vond de uni vorig jaar te lastig. Kwam via de mavo -> havo -> vwo -> Uni -> HBO. Die is even oud als mij, en heeft er zelfs een paar jaar langer over gedaan . (ik: mavo -> mbo -> hbo). Nu op het HBO gaat het prima.
pi_36671737
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 15:09 schreef RollTheDice het volgende:
Dat ze kwaliteiten wél heeft staat buiten kijf. Aan het feit dat ze nu met een HAVO-diploma opgescheept zit, liggen enkele gedragsmatige problemen ten grondslag. Rebelse pubertijd, je kent het wel.
Dat is bullshit... Ook met niksdoen kun je het VWO halen als je de kwaliteiten hebt... (ik hield wel van relaxen op het VWO, heeft me uiteindelijk maar 1 jaar extra gekost omdat ik het examen ook te relaxed was...). Dus dat "buiten kijf" relativeer ik liever. (ken haar niet, maar dit is mijn mening als ik zoiets lees).

Wat betreft P deeltijd-HBO -> Uni, denk ik niet dat het gaat lukken omdat de opbouw van een deeltijd HBO echt helemaal anders is en je veel minder feitenkennis opdoet dan op de voltijd HBO.

Bovendien: als ze wil studeren op de uni lijkt me voltijd op deze leeftijd normaler...
My ¤0,02
  woensdag 5 april 2006 @ 16:45:29 #11
119942 RollTheDice
Right in your Face!
pi_36679233
quote:
Op woensdag 5 april 2006 13:41 schreef minze het volgende:

[..]

Dat is bullshit... Ook met niksdoen kun je het VWO halen als je de kwaliteiten hebt... (ik hield wel van relaxen op het VWO, heeft me uiteindelijk maar 1 jaar extra gekost omdat ik het examen ook te relaxed was...). Dus dat "buiten kijf" relativeer ik liever. (ken haar niet, maar dit is mijn mening als ik zoiets lees).
"Buiten kijf" mag jij relativeren. Iets afdoen als bullshit zou ik nochtans niet als relativeren willen kwalificeren. Sowieso is dat in dezen niet zo interessant omdat alleen de overtuiging dat ze capabel is voor een academische studie sowieso niet afdoende grond is om toegelaten te worden tot de universiteit.
Dát is juist ook de reden dat er andere wegen bewandeld dienen te worden. Ik lees hier dus dat een deeltijd HBO P waarschijnlijk geen soelaas biedt. Zijn er meer mensen die dit kunnen bevestigen, of ontkrachten?

Staatsexamen is ook in overweging genomen. Probleem is dat je dan toch een opleidingsinstituut in de arm moet nemen om bepaalde opdrachten te voltooien. De 3 grote thuisopleiders bieden dit aan, maar daar zijn wel behoorlijke kosten en lange studietijden aan verbonden. Vandaar dat we eerst informeren naar eventuele andere mogelijkheden.

Nu schijnt het ROC ( ) ook VWO aan te bieden voor mensen die een HAVO-diploma hebben met gemiddeld hoger dan een 7. Het betreft dan een versnelt traject waarbij je binnen één jaar zowel VWO 5 als VWO 6 voltooid, en alzo binnen een jaar je diploma hebt. Het is echter enigszins onduidelijk of dat nu deeltijd of voltijd is. De website geeft daar geen eenduidig antwoord op. http://www.rocmb.nl/beroepsopleidingen/index.asp?p=details&s=&zoektekst=&trefwoord=0&richting=69&niveau=0&leerweg=0&opleiding=252&veld=1
  woensdag 5 april 2006 @ 16:52:18 #12
Voor universeel gebruik
pi_36679520
Dit is echt grappig, staatexamen is niet te doen omdat je thuis veel opdrachten moet volgen. Nou op de universiteit heb je alleen maar groepsopdrachten. Het is gewoon belachelijk om te denken dat men geen moeite hoeft te doen om een universiteit te doen. Als voltijd HBO of staatsexamen VWO al niet te doen is, dan kan je het schudden op de universiteit.
  woensdag 5 april 2006 @ 17:11:54 #13
119942 RollTheDice
Right in your Face!
pi_36680296
quote:
Op woensdag 5 april 2006 16:52 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
Dit is echt grappig, staatexamen is niet te doen omdat je thuis veel opdrachten moet volgen. Nou op de universiteit heb je alleen maar groepsopdrachten. Het is gewoon belachelijk om te denken dat men geen moeite hoeft te doen om een universiteit te doen. Als voltijd HBO of staatsexamen VWO al niet te doen is, dan kan je het schudden op de universiteit.
Waar staat er dat staatsexamen niet te doen is ten gevolge van een overvloed aan thuisopdrachten?
Met lange studietijden bedoel ik de tijd die het vergt alvorens je je diploma hebt, als je het volgt via zo'n afstandsopleider als bijvoorbeeld het LOI. Niet de tijd die je in de studie zelf steekt. Dat combinatiejaar vwo 5/6 op het ROC klinkt goed, alleen is het onzeker of die ook in de avonduren gevolgd kan worden.

Aldus de website: Je krijgt overdag of ’s avonds les (alleen bij voldoende belangstelling bieden we avondlessen aan).. Als die lestijden 's avonds zijn is deze optie ideal natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')