quote:
quote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:30 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
een man zonder zachte G is er geen
ik oefen thuis wel, heb daarom ook al veel keelpastilles moeten aanschaffenquote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:30 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
een man zonder zachte G is er geen
harde g staat voor daadkracht en onverzettelijkheidquote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:33 schreef MeneerMuis het volgende:
Mensen met een zachte G zijn slappelingen.
ge ken der ook GGGlijmiddel doorheen gggietenquote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:31 schreef Boeman het volgende:
[..]
ik oefen thuis wel, heb daarom ook al veel keelpastilles moeten aanschaffen
En plassen zittend.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:33 schreef MeneerMuis het volgende:
Mensen met een zachte G zijn slappelingen.
echt een harde GO als in O?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:34 schreef TheMaestro het volgende:
GGGGGGGGGGGGGodverdomme!! Een keiharde G.
gelijk een kater in de ruiquote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:35 schreef the_legend_killer het volgende:
Harde G klinkt als rrrrrgrrrr
Zachte g
Hoe weet je datquote:
man das pas geillllllllllllllquote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:36 schreef Boeman het volgende:
zeg nou zelf: chotverdomme
da klinkt toch nie
quote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:37 schreef 14.gif het volgende:
ik ben een harde
zo zonder g klinkt dat best cheilquote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:37 schreef 14.gif het volgende:
ik heb een harde
dat doet hij om kleine meisjes zoals jij te verleiden, bigmacs worden ook alleen maar duurderquote:
was dat nodig? Dit is een EO gelijkend topicquote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:40 schreef MeneerMuis het volgende:
Mijn G is stervenshard net als m'n plasser trouwens, maar dat terzijde.
Enkel ontopic reageren is niet hip.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:41 schreef Boeman het volgende:
[..]
was dat nodig? Dit is een EO gelijkend topic
Gay-unit dan?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:43 schreef koffiekoekje het volgende:
[..]
Dat is een "djie" dat is hard nog zacht.
Zie daar. Mensen met een harde g zijn gewoon primitieve barbarenquote:Iemand hoeft maar één klank te maken om te verraden waar hij of zij vandaan komt: de g bijvoorbeeld. Die medeklinker kan op veel verschillende manieren uitgesproken worden. De twee bekendste uitspraken worden 'hard' en 'zacht' genoemd, al valt het verschil ertussen nauwelijks in decibellen uit te drukken.
Een beter criterium dan luidheid is de plaats in de mond waar de klanken gevormd worden. Alle g's worden gemaakt door de achterkant van de tong iets omhoog te brengen en zo de mondholte iets te vernauwen. De luchtstroom begint door die vernauwing te bewegen en te ruisen. Dat is de klank van de g.
Bij een zachte g ligt de vernauwing tamelijk voor in de mond. De achterkant van de tong bevindt zich dan ongeveer op de plaats waar het harde gedeelte van het verhemelte overgaat in het wekere gedeelte (aangegeven met de letter A in de afbeelding). De zachte g klinkt overigens lang niet alleen onder de grote rivieren, maar ook op de Utrechtse heuvelrug, de Veluwe en in de Achterhoek.
Bij een harde g ligt de venauwing verder achter in de mond. Er zijn verschillende gradaties in hardheid. De meeste Nederlanders boven de grote rivieren maken de vernauwing ongeveer op de plaats van de letter B, met hun tong en hun zachte verhemelte. Vooral in de Randstad is er ook een steeds grotere groep mensen die een g maken met hun tong en hun huig (bij de C). De huig gaat dan trillen en soms maakt de spreker ook nog een schrapend geluid in zijn keel. Zo'n uitspraak vinden veel Nederlanders te hard en lelijk. Dat lijkt trouwens wel een algemeen-menselijk gevoel: ook veel buitenlanders die voor het eerst Noordnederlands horen, storen zich aan die keelklanken.Een zachtere g vinden veel mensen lieflijker en beschaafder.
Voor wie goed luistert kan een harde g overigens inderdaad net iets luider klinken dan een zachte. Hoe verder naar achter in de mond er een vernauwing gemaakt wordt, des te meer ruimte er in de mond is om de lucht te laten buitelen en ruisen. En dat veroorzaakt misschien het gevoel van hardheid.
Nog/noch is dan weer een ander onderscheid.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:43 schreef koffiekoekje het volgende:
[..]
Dat is een "djie" dat is hard nog zacht.
ga toch naar belgië ofzoquote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:44 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Zie daar. Mensen met een harde g zijn gewoon primitieve barbaren
quote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:46 schreef 14.gif het volgende:
Bron, aub...?
Zal wle een of andere brabo-propaganda-site zijn![]()
dat kun je niet zienquote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:47 schreef the_legend_killer het volgende:
Zie je zachte g beter
voilaquote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:46 schreef 14.gif het volgende:
Bron, aub...?
Zal wle een of andere brabo-propaganda-site zijn![]()
Grammatica?quote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:47 schreef the_legend_killer het volgende:
Zie je zachte g beter
Dan ben ik pot okequote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:53 schreef Jajong het volgende:
Alleen homo's praten met een zachet g.
Juh.quote:
Jaa, het komt wel lief en schattig en gezellig over.... maar niet intelligent of beschaafdquote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:56 schreef L-IS het volgende:
Vind limburgers in het bijzonder altijd zo zachtaardig overkomen, familie van m'n pa is Brabants.. daar vind ik het wel gezelliggg.![]()
Maar ben dan ook een tukker met een knoepersharde G.![]()
Dat is em, 14.gif.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 19:01 schreef 14.gif het volgende:
[..]
Jaa, het komt wel lief en schattig en gezellig over.... maar niet intelligent of beschaafd![]()
quote:Op vrijdag 31 maart 2006 19:04 schreef VASND het volgende:
Zachte G voor echte mannen ui het buitenland.
14.gifquote:Op vrijdag 31 maart 2006 19:04 schreef VASND het volgende:
Zachte G voor echte heaumeaux.
Nee dankje, geen betaalde sex.quote:
Eindhovenquote:Op vrijdag 31 maart 2006 19:15 schreef ne0c0rt3xx het volgende:
Kben een Eindhovense..dus ik heb een zachte g![]()
.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:53 schreef __Saviour__ het volgende:
En het almachtige Google vindt ook zacht toffer
http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=%22harde+g%22&word2=%22zachte+g%22
ochja..waarom ook nietquote:
zonder quotes, dat telt nietquote:Op vrijdag 31 maart 2006 20:34 schreef Devrim_ het volgende:
O ja?
http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=harde+g&word2=zachte+g
jij praat ook met een zachte G, henk!quote:Op vrijdag 31 maart 2006 21:17 schreef Henk het volgende:
Is me hendig zacht, meh jong
ah nog 1quote:Op vrijdag 31 maart 2006 19:17 schreef Flyga het volgende:
een friese g
Grootquote:Op vrijdag 31 maart 2006 23:02 schreef Allure_ het volgende:
Een harde G klinkt net alsof je keihard aan het rochelen bent.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |