abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36510729
Van Basten pleit voor BeNe-Liga

Als het van Marco Van Basten afhangt, spelen de Nederlandse en Belgische eersteklassers straks in één competitie. De bondscoach van Oranje is een groot voorstander van een BeNe-Liga, zo laat hij verstaan in Het NRC Handelsblad.

"We moeten voorkomen dat we de concurrentiestrijd met het buitenland niet op een gigantische manier verliezen", vertelt Van Basten overtuigd. "We dienen ons te verenigen. Volgens mij moeten Nederland en België samen een competitie opzetten. Dan kunnen we gezamenlijk een vuist maken naar het geweld van landen als Engeland, Spanje, Italië, Frankrijk en Duitsland. Daar smijten ze met geld. De grote voetballanden zuigen ons leeg. In mijn periode als profvoetballer speelden vier, vijf Nederlandse spelers in het buitenland. Nu wel vijftig. Dat is niet goed."

"Hoeveel teams mee zouden moeten doen? Ik zou beginnen met zestien clubs. Tien uit Nederland en zes uit België lijkt mij een eerlijke verdeling, gezien het feit dat Nederland meer inwoners heeft."

Bron: voetbalkrant.com.
pi_36510849
lijkt me niks,. straks gaan frankrijk en spanje bij elkaar,. het einde is lekker zoek zo..
pi_36510873
Ik ben er wel voor eigelijk
pi_36510896
Of een salarisplafond instellen natuurlijk. Ik begrijp niet zo waarom we zoveel sterker staan tegen die grote landen wanneer we samen gaan met België. Zijn de clubs dan ineens vermogender? En of de competitie er nou zoveel interessanter van wordt dan nu? Het is in de Eredivisie ook nog op veel fronten spannend. Bovendien verlies je zo veel wedstrijden die als affiche op zichzelf iets extra's hebben. Derby's als Heracles - Twente roepen meer op dan Charleroi - Twente, om maar iets te noemen. Zou zo'n Beneliga dan niet eerder afbraak doen aan de competitie?

Paar nieuwe uitwedstrijden zou wel grappig zijn natuurlijk, maar wij moeten ook al van zover komen...
pi_36510925
t heeft wel wat, maar als wij met elkaar mogen verenigen, waarom andere landen dan niet
Aap uit de mouw
pi_36510953
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 23:44 schreef Cruoninga het volgende:
Of een salarisplafond instellen natuurlijk. Ik begrijp niet zo waarom we zoveel sterker staan tegen die grote landen wanneer we samen gaan met België. Zijn de clubs dan ineens vermogender? En of de competitie er nou zoveel interessanter van wordt dan nu? Het is in de Eredivisie ook nog op veel fronten spannend. Bovendien verlies je zo veel wedstrijden die als affiche op zichzelf iets extra's hebben. Derby's als Heracles - Twente roepen meer op dan Charleroi - Twente, om maar iets te noemen. Zou zo'n Beneliga dan niet eerder afbraak doen aan de competitie?

Paar nieuwe uitwedstrijden zou wel grappig zijn natuurlijk, maar wij moeten ook al van zover komen...
jullie doen dan niet mee he,. dat begrijp je toch zeker wel?.. we hebben het hier over nederland en belgie.
pi_36510966
Die hele belgische competitie is verrot. Ik zou niet weten wat er te mengen valt.
Sport doet leven
  Trouwste user 2022 donderdag 30 maart 2006 @ 23:46:55 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_36510967
Beveren lijkt me leuk. Voor Verdonk dan als coach.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_36510990
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 23:46 schreef nightfall het volgende:

[..]

jullie doen dan niet mee he,. dat begrijp je toch zeker wel?.. we hebben het hier over nederland en belgie.
En FC Groningen staat toch momenteel bij de eerste tien van Nederland?
pi_36510994
Ik vind het een super idee

Een competitie met
quote:
Ajax
Az
Feyenoord
PSV
Vitesse
Heerenveen
FC Twente
Groningen
Roda JC
FC Utrecht
AA Gent
Charleroi
Standard Luik
Brugge
Anderlecht
RC Genk
lijkt me wel wat

Grote steden met grote clubs en grote stadions van minimaal 20000 man

Ik denk dat een dergelijke competitie voor zowel speler en supporter geweldig zou zijn. Grotere stadiums, (mininaal 20000 zitplaatsen, bij Twente en Az kan er een ring bij op) meer sfeer (tifo e.d) vanwege de gezonde rivaliteit tussen Belgie en Nederland. Wat je nu al hebt tussen de Walen en Vlamingen met clubs als Standard luik etc. De supporter kan ook nog naar uitwedstrijden reizen iets wat met een euro-liga toch wat moeilijker/duurder wordt. Het voetbalniveau wordt natuurlijk ook sterk opgekrikt vanwege de sterkere concurrentie. Meer inkomsten voor clubs, meer geld voor spelers en ga zo maar door.

[ Bericht 17% gewijzigd door Timmehhh op 31-03-2006 00:12:11 ]
<a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank">http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818</a>
pi_36510998
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 23:46 schreef nightfall het volgende:

[..]

Groningen valt toch wel onder de beste 10 clubs in NL vind ik
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_36511113
Hoe zou dat dan gaan met promotie/degradatie? Ieder land een eigen divisie onder de BeNeLiga? Maar hoe moet dat dan wanneer er elk jaar alleen maar Belgische clubs degraderen?
pi_36511169
Begin eerst maar eens om de twee bekercompetities samen te voegen.
pi_36511249
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 23:53 schreef Radegast het volgende:
Begin eerst maar eens om de twee bekercompetities samen te voegen.
Dit lijkt me een goede eerste stap Lijkt me fantastisch om Nederlandse ploegen tegen Belgische te zien Ik heb zie de Belgen ook gewoon als landgenoten
<a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank">http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818</a>
pi_36511282
Als we de Belgische televisiecommentatoren erbij krijgen ben ik voor.
  donderdag 30 maart 2006 @ 23:57:16 #16
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_36511301
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 23:47 schreef Timmehhh het volgende:
Ik vind het een super idee

Een competitie met
[..]

lijkt me wel wat

Grote steden met grote clubs en grote stadions van minimaal 20000 man

Ik denk dat een dergelijke competitie voor zowel speler en supporter geweldig zou zijn. Grotere stadiums, (mininaal 20000 zitplaatsen, bij Twente en Az kan er een ring bij op) meer sfeer (tifo e.d) vanwege de gezonde rivaliteit tussen Belgie en Nederland. Wat je nu al hebt tussen de Walen en Vlamingen met clubs als Standard luik etc. De supporter kan ook nog naar uitwedstrijden reizen iets wat met een euro-liga toch wat moeilijker/duurder wordt. Het voetbalniveau wordt natuurlijk ook sterk opgekrikt vanwege de sterkere concurrentie. Meer inkomsten voor clubs, meer geld voor spelers en ga zo maar door.
Ik mis het zesde Belgische team...

Maar ik ben het verder wel met je eens, en dit idee circuleert ook in België al jaren, alleen willen de internationale voetbalbonden er naar het schijnt (voorlopig?) niks van weten.
---verdwijnt---
  donderdag 30 maart 2006 @ 23:57:45 #17
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_36511324
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 23:55 schreef Timmehhh het volgende:

[..]

Ik heb zie de Belgen ook gewoon als landgenoten
Heb meer met Vlamingen dan met amsterdammers or whatever
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_36511347
Eindelijk, Zheyun Ye komt ook richting Nederland.
pi_36511382
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 23:57 schreef DutchGooner het volgende:

[..]

Heb meer met Vlamingen dan met amsterdammers or whatever
We kunnen natuurlijk ook gewoon Brabant afscheiden...
pi_36511391
Ik ben al jaren voorstander van zo'n competitie, maar de kans dat het ooit komt lijkt me jammer genoeg bitter klein.
  donderdag 30 maart 2006 @ 23:59:43 #21
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_36511401
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 23:59 schreef Cruoninga het volgende:

[..]

We kunnen natuurlijk ook gewoon Brabant afscheiden...
Prima vandaag nog?
NAAR HET ANDERE FORUM!
  Moderator vrijdag 31 maart 2006 @ 00:04:53 #22
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_36511549
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 23:51 schreef Cruoninga het volgende:
Hoe zou dat dan gaan met promotie/degradatie? Ieder land een eigen divisie onder de BeNeLiga? Maar hoe moet dat dan wanneer er elk jaar alleen maar Belgische clubs degraderen?
Je zou met een systeem kunnen werken waarbij elk land jaarlijks twee clubs mag laten promoveren. Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat er jaar na jaar voornamelijk Belgische clubs degraderen, heb je dan toch elk jaar weer twee nieuwe Belgische teams in de hoogste klasse.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_36511582
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 23:59 schreef Heero87 het volgende:
Ik ben al jaren voorstander van zo'n competitie, maar de kans dat het ooit komt lijkt me jammer genoeg bitter klein.
Wat hij zegt. Mooie verhalen zijn het, en daar blijft het jammer genoeg bij, denk ik.
Hoi.
  vrijdag 31 maart 2006 @ 00:07:36 #24
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_36511616
Hoeveel zou zoiets nou werkelijk opleveren voor een club? Feijenoord heeft geloof ik een begroting van rond de 50 miljoen. Stel dat de uitzendrechten spectaculair meer waard worden, en ze er 10 miljoen bij krijgen op de begroting... Kunnen ze dan opeens wel de concurrentie met het grote geld uit Engeland en Italie aan? Natuurlijk niet.
pi_36511638
Het lijkt me wel een mooi idee om eens de bekertoernooien samen te voegen en dan even de reacties daarop af te wachten
Tijden gaan voorbij, maar de passie blijft!
Winnaar Serie A-toto 2008-2009
Ja, eind april 2007, de mooiste dag van heel m'n leven!
En daarom zing ik nu, bedankt Phillip Cocu!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')