FOK!forum / Digital Corner / DVD-Harddiskrecorders vertonen (illegale) gebreken!
rigo-grebbedonderdag 30 maart 2006 @ 09:03
DVD-Harddiskrecorders vertonen (illegale) gebreken!


Was in 2004 al een 'digitalisering' van consumentenelektronica merkbaar; in 2005 heeft dit zich duidelijk versterkt. Digitale apparaten vormen de ruggengraat van de verkopen in de markt. De consument laat een gezonde belangstelling voor deze producten zien. Met een stijging van in totaal 4% in verkochte aantallen en een lichte daling van de totale omzet was de invloed van de digitalisering ook in absolute zin merkbaar. Voor 2006 is de verwachting dat de opmars van de digitale producten zich sterk voortzet.

Waren harddisks voorheen alleen bestemd voor computers, in de huidige consumentenelektronica komen harddisks als opslagmedium voor in bijna alle producten, zoals audiospelers (MP3), camcorders en digitale fotocamera's, DVD-Harddiskrecorders (de vervanger van de videorecorder), autoradio's, navigatiesystemen en Media Centers. De harddisk vervangt daarmee in hoog tempo diverse vormen van opslag, zoals de tape (video,audio).

Maar ondanks de verkoopstijging en de kwaliteit van de huidige DVD-Harddiskrecorders, is er door de leverancier weinig aan te verdienen.
De kwaliteit is ongekend hoog en toch gaan deze nieuwe generatie DVD-Harddiskrecorders regelmatig in de fout. De consument moet dan met de recorder terug naar de leverancier.



Na onderzoek van diverse consumentenorganisaties bleek dat er speciale coding in de firmware van deze apparaten is aangebracht, die door de ingebouwde klok (datum en tijd) wordt aangestuurd. Er wordt dan op kunstmatige wijze een error afgegeven, die er voor de consument uit ziet als een storing. De recorder weigert vervolgens elke dienst. De klok heeft naar het zich laat aanzien vast geprogrameerde tijdstippen. Doorgaans de eerste van de maand met uitzondering van 1 maart die vervangen is door 29 februari. We zijn nu bijna aan het einde van de maand en naar verwachting zullen straks op de eerste van de volgende maand weer veel apparaten dienst
weigeren. Sommige merken blijven wel functioneren, maar krijgen problemen met de Time-Shifting functie, of de 'Dynamic Chapter Marking': de onderdrukking van commercials.


De leverancier neemt het apparaat in reparatie en rekent hier een vast tarief voor. De reparatie blijkt niets anders te zijn dan een softwarematige systemreset, die helaas niet door de consument uitgevoerd kan worden. Omdat de recorders zo goed van kwaliteit zijn, worden er nog maar weinig ter reparatie aangeboden en door deze extra (illegale) coding in de firmware worden er voor de leverancier wat extra inkomsten gegenereerd.
In de toekomstige generatie "Blu-ray HD-DVD-Harddisk Recorders" schijnt deze coding ook in de firmware aangebracht te zijn.

In de USA zijn al diverse door universiteiten ontwikkelde firmware updates opgedoken die deze coding uitschakelen. Er zijn hiervan al enkele exemplaren op het internet gesignaleerd.
RoofingBurnerdonderdag 30 maart 2006 @ 09:08
Da's een 1 april grap man.
the_jasperdonderdag 30 maart 2006 @ 09:35
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 09:08 schreef RoofingBurner het volgende:
Da's een 1 april grap man.
ssst
Jo0Lzdonderdag 30 maart 2006 @ 09:39
Lijkt mij onwaarschijnlijk.
Bovendien, als je zo'n apparaat koopt en je hebt binnen een jaar of drie problemen ermee, dan moeten ze dat zonder vergoeding repareren.
Lijkt mij dat als het meer dan 1 keer gebeurt je het apparaat naar de leverancier brengt en je geld terug eist.

Broodje aap?
Of zoals boven gemeld, 1 april grapje?
Freddonderdag 30 maart 2006 @ 09:46
donder op je met onzin!
EdvandeBergdonderdag 30 maart 2006 @ 09:49
Als dit waar is, graven de verantwoordelijke fabrikanten hun eigen graf. In zowat iedere audio/video zaak raadt de verkoper af om een Philips-dvd-rorder te kopen vanwegen de vele problemen die die apparaten geven en ook op Kieskeurig etc. zijn de problemen met de Flipsen-recorders alom bekend. Voor mij dus een reden om geen Philips te kopen.

Maar sowieso rammelt dit verhaal. Tegenwoordig vereist de wet dat boven de standaard 12 mnd garantie, de fabrikant langer aansprakelijk is. Dus dat zou betekenen dat de winkels ook veel problemen binnen garantietermijn krijgen en dus gratis moeten afhandelen. Da's allemaal extra werk voor nix.

Als dit inderdaad een grap is, ken ik de basis van het verhaal. Ik heb vaker de bewering gehoord dat Philips vroeger in de televisies wat elementen inbouwde met een bewust beperkte levensduur. Zo wist de winkel dat zij iig. gegarandeerd waren van wat extra inkomsten (waar een simpele reparatie tegenover stond) gedurende de verwachte levensduur.
erikhdonderdag 30 maart 2006 @ 10:21
Mijn god, paar jaar geleden moest je nog goed zoeken naar de 1 april grappen maar het word je tegenwoordig wel heel makkelijk gemaakt zeg.
buzzerdonderdag 30 maart 2006 @ 10:24
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 10:21 schreef erikh het volgende:
Mijn god, paar jaar geleden moest je nog goed zoeken naar de 1 april grappen maar het word je tegenwoordig wel heel makkelijk gemaakt zeg.
dit ligt er wel erg dik bovenop... ik verlang bijna terug naar de milleniumbug...
ruftie78donderdag 30 maart 2006 @ 10:30
1 april
ZeroSletjedonderdag 30 maart 2006 @ 10:36
wheheheh lol, funny shit.
Quincy5donderdag 30 maart 2006 @ 10:48
Bron?
Tim2005donderdag 30 maart 2006 @ 11:09
Slotje.gif
buzzerdonderdag 30 maart 2006 @ 11:14
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 10:48 schreef Quincy5 het volgende:
Bron?
c0nd0rdonderdag 30 maart 2006 @ 11:35
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 11:14 schreef buzzer het volgende:

[..]

[afbeelding]
Quincy5donderdag 30 maart 2006 @ 11:42
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 11:14 schreef buzzer het volgende:

[..]

[afbeelding]
1-of-6Billiondonderdag 30 maart 2006 @ 12:11