Dus de middelste doos weegt 120 kgquote:Op zondag 2 april 2006 12:57 schreef HenryHill het volgende:
Even kijken, je weet iig dat 228 het gewicht van de som is van de lichtste doos en de een-na-lichtste doos. En dat 258 de combinatie van de zwaarste en een-na zwaarste doos is.
De som van de tien gewichten is 2424, waarin elke doos 4 keer voorkomt (nl. in combinatie met elke andere doos), dus de som van het gewicht van de 5 dozen is 2424 / 4 = 606.
quote:Op zondag 2 april 2006 13:05 schreef -jos- het volgende:
[..]
Dus de middelste doos weegt 606 - 258 - 228 = 120 kg
De twee lichtste dozen zijn beiden dus minder dan 120 kilo, de twee zwaarsten allebei meer. Dat wil zeggen dat alle gewichten die kleiner zijn dan 2 * 120 = 240 kilo, in ieder geval 1 van de twee lichtste dozen bevatten, en alle gewichten groter dan 240 kilo iig een van de zwaarste dozen bevat.quote:
Die -50t mag je gewoon apart doen aangezien diffentieren lineair is. (Ik hoop dat ik het goed zeg)quote:Op zondag 2 april 2006 12:42 schreef s0k het volgende:
N = 1500 log (2t +4) - 50t
hoe maak je daar een afgeleide van?
Iets met dx/dy= du/dy x du/dx
Maar hoe zit dat dan met die -50t?
Dit lijkt me niet helemaal logisch, omdat die zwaarste doos dan vaker gebruikt is dan in alle combinaties 1 keer... je hebt ook nog B en C, B en D, C en D. Daar komen zowel de zwaarste als de lichtste doos niet aan te pas...quote:Op zondag 2 april 2006 13:18 schreef HenryHill het volgende:
[..]
De twee lichtste dozen zijn beiden dus minder dan 120 kilo, de twee zwaarsten allebei meer. Dat wil zeggen dat alle gewichten die kleiner zijn dan 2 * 120 = 240 kilo, in ieder geval 1 van de twee lichtste dozen bevatten, en alle gewichten groter dan 240 kilo iig een van de zwaarste dozen bevat.
Ja, je hebt gelijk. Volgens mijn redenatie zou D dan ook 120 moeten zijn, en dat klopt niet.quote:Op zondag 2 april 2006 13:28 schreef Nijna het volgende:
[..]
Dit lijkt me niet helemaal logisch, omdat die zwaarste doos dan vaker gebruikt is dan in alle combinaties 1 keer... je hebt ook nog B en C, B en D, C en D. Daar komen zowel de zwaarste als de lichtste doos niet aan te pas...
Edit: ik geloof dat ik het wel aardig kan volgenquote:Op zondag 2 april 2006 16:41 schreef Nijna het volgende:
Bedankt voor jullie hulp, ik ga eens even kijken als ik teruglees of ik dan ook snap hoe jullie op die 132 zijn gekomen... (dan kan ik het een volgende keer misschien wel zelf)
Volgens mij:quote:Op zondag 2 april 2006 15:16 schreef BrauN het volgende:
Een selectie bestaat uit 22 voetballers. Er worden er 10 gekozen en 'the selection is done with replacement and the order in which the players are chosen determines their position within the team'.
Sorry voor het Engels, maar zo is het wel het duidelijkst... voor mij dan.
Jaap, Henk, Mohammed, Jan-Joost en Stanley maken alle 5 deel uit van de selectie.
Wat is de kans dat zij uiteindelijk alle 5 gekozen zullen worden?
Ik kan niet bedenken hoe ik het uitreken.
Uit het tentamen inleiding kansrekening (22 maart 2006, eerstejaars EOR UvT)?quote:Een selectie bestaat uit 22 voetballers. Er worden er 10 gekozen en 'the selection is done with replacement and the order in which the players are chosen determines their position within the team'.
Sorry voor het Engels, maar zo is het wel het duidelijkst... voor mij dan.
Jaap, Henk, Mohammed, Jan-Joost en Stanley maken alle 5 deel uit van de selectie.
Wat is de kans dat zij uiteindelijk alle 5 gekozen zullen worden?
Dan heb je de hypergeometrische verdeling te pakken, en die is zonder terugleggen. Ik snap trouwens niet waarom je bij dit experiment zou terugleggen, je kunt Jaap toch niet 6x opstellen?quote:10C5 x 12C5 / 22C10 = 0.309
Je zegt 'naarmate je een hoger vermogen gebruikt'. Dat hogere vermogen kun je op twee manieren verklaren: een hogere spanning of een lagere weerstand. Verder kun je alles natuurkundig verklaren, waarbij je bedenkt dat met I, de stroomsterkte, het aantal electronen is dat zich verplaatst. Bij electrolyse is het een maat voor de reactiesnelheid. Rendement beschouw ik als de verhouding I/P (reactiesnelheid per hoeveelheid energie).quote:Ik had een scheikundig vraagje. We behandelen op dit moment elektrolyse, en nu is het zo dat het rendement lager ligt naarmate je een hoger vermogen gebruikt (de reactiesnelheid gaat wel omhoog). Hoe is dit lagere rendement te verklaren? Ik neem aan dat het iets met het botsende-deeltjes-model te maken heeft, maar dan nog snap ik het niet helemaal..
Geen examen. Wel UvT inderdaad...quote:Op zondag 2 april 2006 17:05 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Uit het tentamen inleiding kansrekening (22 maart 2006, eerstejaars EOR UvT)?
[..]
Dan heb je de hypergeometrische verdeling te pakken, en die is zonder terugleggen. Ik snap trouwens niet waarom je bij dit experiment zou terugleggen, je kunt Jaap toch niet 6x opstellen?
Is het niet 5*4*3*2 / 22*21*20*19*18quote:Op zondag 2 april 2006 17:12 schreef BrauN het volgende:
[..]
Geen examen. Wel UvT inderdaad...
Antwoord module geeft deze oplossing: 0.042
Nou ja... ik vraag het anders wel aan een docent ofzo.
Ik heb er een tijd over na zitten denken (ben achteraf benieuwd naar de oplossing). Deze oplossing leek me niet juist, omdat er dan in de teller sowieso nog een factor 10-boven-5 in moet. En omdat de 5 spelers ook nog op de overige 17 posities kunnen komen, klopt die correctiefactor al niet.quote:Is het niet 5*4*3*2 / 22*21*20*19*18
Aantal goede keuzes / aantal mogelijke keuzes? 3,79x10^-5
Niemand?quote:Op zondag 2 april 2006 16:59 schreef Me_Wesley het volgende:
Hoi!
Ik had een scheikundig vraagje. We behandelen op dit moment elektrolyse, en nu is het zo dat het rendement lager ligt naarmate je een hoger vermogen gebruikt (de reactiesnelheid gaat wel omhoog). Hoe is dit lagere rendement te verklaren? Ik neem aan dat het iets met het botsende-deeltjes-model te maken heeft, maar dan nog snap ik het niet helemaal..
Bedankt alvast
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |