Er is toch al zoiets dat ouderen gekeurd moeten worden?quote:Op zondag 26 maart 2006 23:05 schreef Boomlaars het volgende:
Iedereen kent ze, angstige oude bejaarden die 10km op de linkerweghelft hangen omdat ze ergens een afslag moeten nemen. Of ouwe knarren die de dode hoek niet kunnen zien omdat het hoofd omdraaien een te pijnlijke, verkrampte beweging is.
Mijn logische stelling is dan ook dat het rijbewijs een bovengrens krijgt van 65 jaar oud (of een verplicht herexamen op jaarlijkse basis).
Als een koequote:Op zondag 26 maart 2006 23:29 schreef rutger05 het volgende:
De gevaarlijkste automobilisten zijn vermoed ik vaak diegenen die snel geīrriteerd en gestresst zijn en hun eigen rijvaardigheid overschatten.
Ik rijd 100.000 km per jaar.quote:
Onzin, zodra ik zelf 65 ben en mijn omgeving of intuitie erop wijst dat het allemaal niet meer zo vlotjes gaat stop ik ermee. Mijn grootvader is ook op deze wijze gestopt met autorijden.quote:
Verschil is dat 65+'ers een aantoonbaar lagere reactiesnelheid hebben dan jongeren, en vaak hebben ze ook nog medicijnen die de scherpte ook niet ten goede komen. Feit is gewoon dat lichamelijke deficienties optreden naarmate men ouder wordt.quote:Op zondag 26 maart 2006 23:29 schreef rutger05 het volgende:
Ik vind het grote flauwekul en bijzonder generaliserend. Net zoals de ene jongere verschilt van een andere jongere, is de ene oudere de andere niet. De huidige keuringen bieden naar mijn mening voldoende waarborgen. Op de weg zie ik overigens vaak meer jongeren (leeftijdsgenoten) gevaarlijk rijden en hun rijvaardigheid overschatten dan ouderen. Natuurlijk zou men ook de leeftijdsgrens kunnen verhogen waarop men een rijbewijs kan halen (ben ik geen voorstander van). Bedenk trouwens dat je zelf waarschijnlijk ook mobiel wilt blijven op een dergelijke leeftijd als je het geluk hebt deze leeftijd te bereiken. Met een beetje rekening houden met verschillende soorten verkeersdeelnemers kom je al een heel eind.
En het is een feit dat veel jongeren vaak overmoedig en asociaal zijn in het verkeer en daardoor ongelukken veroorzaken. Zo heeft elke leeftijdsgroep wel zijn bezwaren. Het is inderdaad zo dat in het algemeen de reactiesnelheid afneemt met de jaren en dat begint al vrij vroeg... Er zijn trouwens genoeg jongeren die medicijnen of drugs gebruiken en deelnemen aan het verkeer. Zoals ik al eerder schreef; de ene jongere is de andere niet en de ene oudere is de andere niet. Het heeft geen zin om te gaan discrimineren op leeftijd en met een beetje rekening houden met andere groepen verkeersdeelnemers (ouder of jonger) kom je al een heel eind. Eventueel kan de overheid dan een puntenrijbewijs (naar Duits voorbeeld) invoeren om de echt gevaarlijke idioten van de weg te halen.quote:Op zondag 26 maart 2006 23:44 schreef Boomlaars het volgende:
[..]
Verschil is dat 65+'ers een aantoonbaar lagere reactiesnelheid hebben dan jongeren, en vaak hebben ze ook nog medicijnen die de scherpte ook niet ten goede komen. Feit is gewoon dat lichamelijke deficienties optreden naarmate men ouder wordt.
En "de huidige keuringen bieden naar mijn mening voldoende waarborgen" vind ik onzin, het leeuwendeel van de bejaarde automobilisten ondergaat helemaal geen keuring.
Dat helpt niet bij die oudjes!quote:Op zondag 26 maart 2006 23:09 schreef Laton het volgende:
en wie mag dat betalen ? nee dank je. gewoon bumperkleven of inhalen.
Naar ik vermoed minder kwaad dan het rijbewijsbezit onder jonge bestuurders. Ik neem aan dat verzekeringsmaatschappijen niet voor niets hogere tarieven rekenen voor jonge bestuurders als risicogroep en dat zijn echt geen liefdadigheidsorganisaties.quote:Op maandag 27 maart 2006 01:06 schreef Raz0r81 het volgende:
"zomg de ene oudere is de oudere niet!"
nee, juist, dus wat kan zo'n rijbewijs kwaad?![]()
![]()
dat lijkt me sowieso vanaf het allereerste begin geen slecht plan, en verder een bovengrens, no way, de ene 65+ er is de andere nietquote:Op maandag 27 maart 2006 01:08 schreef Jordy-B het volgende:
vanaf 65 een vijfjaarlijkse controle lijkt me geen slecht plan.
jij generaliseert. en ik generaliseer niet als ik zeg dat er lichamelijke definicienties optreden naarmate men ouder wordt. vandaar dat ik een herexamen opper.quote:Op maandag 27 maart 2006 10:12 schreef zoeperzazke het volgende:
Jongeren zijn altijd bezopen achter het stuur en rijden als gekken, zakenmannen zijn te onoplettend omdat ze altijd aan het bellen zijn, moeders zijn altijd bezig met de kinderen en letten minder op het verkeer, dames van middelbare leeftijd vinden rijden doodeng en veroorzaken juist daardoor ongelukken, vrachtwagenchauffeurd rijden allemaal veel te langzaam en halen irritant in, buitenlanders rijden in roestbakken waarvan half nederland zich afvraagt hoe dat ding door de apk kan komen... en bejaarden zijn slakken.
Rijbewijs en auto's afschaffen dan maar?
quote:Op zondag 26 maart 2006 23:09 schreef pieter_pontiac het volgende:
Eensch.
Het vervloeken van die ouwe lijken kost me tien jaar van mijn leven.
Boven de 60 extreem strenge examens, en als blijkt dat ze neit door kunnen rijden of assertief genoegzijn rijbewijs afpakken en auto in de shredder.
Ongelovelijk wat je die ouwe gekken soms uit ziet halen, pas ook op een provinciale (100km/h) weg:
een ouwe moffenknecht met krap 40km/h, neus ophet stuur en 15 kilometer lang onafgebroken met het rechterwiel in de berm.![]()
wij rijden natuurlijk normaal ...quote:Op maandag 27 maart 2006 11:20 schreef scarefreak het volgende:
en vrouwen dan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |