abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 zondag 26 maart 2006 @ 00:52:55 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_36369438
Je kent ze nog wel. Een oud vrouwtje dat een snoepwinkeltje had zoals in Bommel.

Een bakker die we Jan de Bakker noemden en nog langs de deur ging met z'n brood.

Ik herinner me ook de VIVO nog, de Centra en Jamin.

Allemaal verleden tijd doordat er grote winkels kwamen zoals de Albert Hein.

Kennen jullie ze nog ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_36369461
quote:
De Kruidenier
--------------------------------------------------------------------------------
Mijn vader was een kruidenier.
In de jaren zestig hadden mijn ouders een klein winkeltje met een toonbank, een rij stopflessen vol met allerlei soorten snoepjes, vierkante blikken met een venster waarin de koekjes bewaard werden.
Een weegschaal met een soort van houdertje erin om de puntzakjes in te kunnen zetten tijdens het wegen (het is iets meer, mag dat??), en natuurlijk de grote Van Nelle voorraadblikken.
Uren zat ik als klein meisje op de grond achter de toonbank te luisteren naar de gesprekken tussen mijn vader en de klanten, zo'n winkel was namelijk ook een sociaal buurtgebeuren. Tussendoor bracht mijn vader dan ook nog de bestellingen rond op zijn grote transportfiets met mand voorop, waarin wij kleintjes ook wel eens naar school vervoerd werden.
Veel klanten hadden een opschrijfboekje in de winkel, daar werden dan de dagelijkse uitgaven ingeschreven, het totaalbedrag werd dan in één keer afgerekend, aan het eind van de week of zo. Soms moest mijn vader dan wel leuren om zijn centen. Verder herinner ik mij nog de verkoop van gas- en-lichtpenningen en dat je voor een paar centen een zakje koekkruimels kon kopen.
Zijn er nog mensen hier die zich "de kruidenier" herinneren?
pi_36369467
Er zit er hier nog één een kilometer vandaan.

Mevrouw van Benthum. Op maandag mag je er een gratis snoepje halen
pi_36369500
De Vivo is er ook niet meer.

Dat was de kruidenier op de hoek van de straat, geen echte supermarkt natuurlijk, en de eigenaars woonden erboven. Moest je 's avonds laat toch nog een kopje suiker hebben, kon je altijd aanbellen voor een kilootje.
pi_36369603
Bij ons verderop in de straat zat een bakker, als je de hoek omging een slager, de andere kant de straat in een groenteboer en een buurtsuper. Tegenwoordig zit alleen de groenteboer er nog...

Overigens werkte mijn opa al voor de oorlog bij een klein kruidenierszaakje, een Albert Heijn
pi_36369649
wij woonden boven de melkboer, hij had nog zo`n oude melkkar voor de deur staan (zo`n handkar) en er waren flessen melk, geen pakken
schuin tegenover ons hadden we een oud stoffig donker sigarenwinkeltje die ook vieze boekjes verkocht
en om de hoek een bakker die een snoephoekje had waar je bijv. kauwgomballen kon kopen voor 1 cent per stuk

verderop een drogisterijtje waar we altijd zoethout kochten
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
pi_36369704
Oooh ja, stoffige geurende sigarenboertjes, wij hadden er 2 in de wijk.
Met een doos met snoepjes op de toonbank.
Als mijn vader dan een pakje sigaretten ging halen (Gladstone) pikte ik dan altijd 1 snoepje als de sigarenboer zich omdraaide
  Trouwste user 2022 zondag 26 maart 2006 @ 01:09:07 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_36369739
Het vreemde is dat we helemaal geen groenteboer meer hebben terwijl er vroeger 3 waren hier in de binnenstad. We hebben wel een Marokaan. Daar koop ik mijn fruit. Mar raar blijft het.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_36369773
Bij ons vroeger in de straat een weduwvrouw die een kleine kruidenierswinkel
runde in een schuurtje achter het huis.
Heb daar nog wel stroop gekocht, losse welteverstaan ik moest een kan meenemen
en dan kwam de stroop uit een houten vaatje.
Dit was in noord Groningen (Uithuizen) mijn geboorte plaats.
Het enige wat over blijft is de herinnering

[ Bericht 2% gewijzigd door verzameldirk op 26-03-2006 04:51:32 ]
ware woorden zijn niet mooi en mooie woorden zijn niet waar
  zondag 26 maart 2006 @ 01:17:53 #10
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_36369887
quote:
Op zondag 26 maart 2006 00:56 schreef Haaibaaike het volgende:
Dat hadden wij ook zo'n kruideniers winkeltje
wat een mooie tijd was dat.
Konden wij zomers op een zondag-ochtend een ijsje kopen van 25 cent Mooie tijd En met sinterklaas konden onze ouders kadotjes voor ons kopen in de ene helft van het winkeltje natuurlijk lagen mooi speelgoed een looppop bijv,
quote:
verderop een drogisterijtje waar we altijd zoethout kochten
Zoethout was zeker lekker Nu geef ik er niks meer om.
Zijn zoethout er nog ?
  zondag 26 maart 2006 @ 01:18:58 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_36369903
Gelukkig bestaan al die kleine winkels nog in het pitoreske Bloemendaal.

Alleen liggen de prijzen wat hoger tegenwoordig.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 26 maart 2006 @ 01:22:33 #12
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_36369947
In mijn dorp is een spar en die is duur Dus gaan wij vaak naar een grotere supermarkt of aldi soms
pi_36369955
Oké, een apart winkeltjestopic. Mijn stadje had vroeger 22 bakkers, 6 groenteboeren, een sparretje, een albertje, nog een supermarktje, een kaaswinkeltje, een apotheek, een stoffenwinkel, een hoedenwinkel, tig sigarenboeren etc. Anno nu hebben we nog een supermarktje, twee kantoorboekhandels, kaasboer, een groenteboer, en een broekenboer. Gelukkig zijn een hoop van die oude pandjes opgevuld door galeries, woonwinkels, sieradenontwerpers en antiekboeren. (ik wil het even niet hebben over snackbarren en zo) Maar gelukkig hebben we anno nu wél een grote supermarkt die midden de oude en nieuwe stad ligt
De boot is aan = de poppen zijn aan het dansen.
  zondag 26 maart 2006 @ 04:35:31 #14
97745 Thorical
finding a way
pi_36371222
Toen ik klein was hadden ze om de hoek een winkeltje waar je boeken kon huren per week of per dag. Met grijs gemeleerde kaften. De melkboer was een portiek naar links. En melk kon je los of met fles kopen. En ook op de pof. Schuin tegenover was er een snoepwinkeltje ook zondags open.
Met mijn grootouders gingen we naaar de gruyter om het snoepje van de week te halen en zelf de koffie te malen.
  Trouwste user 2022 zondag 26 maart 2006 @ 14:49:40 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_36377902
De melkflessen werden nog voor de deur gezet zonder dat ze werden gestolen.

pi_36378067
Die vanille en chocolade vla uit die kleinere flessen waren zoooooo lekker, dan maakten we zelf dubbelvla, met zo mooi mogelijke figuurtjes erin
  Trouwste user 2022 zondag 26 maart 2006 @ 14:54:54 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_36378090
En dan met een schraper de onderkant leeg maken

pi_36379105
quote:
Op zondag 26 maart 2006 01:22 schreef Haaibaaike het volgende:
In mijn dorp is een spar en die is duur Dus gaan wij vaak naar een grotere supermarkt of aldi soms
Vroeger was de Spar de grote supermakt: 'kopen bij de Spar is sparen bij de koop'.
pi_36379194
Tering, wat zijn jullie allemaal oud .
  zondag 26 maart 2006 @ 15:40:39 #20
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_36379221
quote:
Op zondag 26 maart 2006 15:39 schreef blieblie het volgende:
Tering, wat zijn jullie allemaal oud .
40+ forum
pi_36379393
Ben geen 40+, maar ongeveer 15 jaar geleden was hadden we ook op elke hoek van de straat een groenteboer, bakker, sigarenwinkel etc etc.

En wat ik me nog het meest daarvan herinner is dat we telkens voor wat kleingeld snoepjes gingen uitzoeken. "Doe maar 4 kikkertjes, 2 dropsleutels, 1 zuur matje, etc etc"
Nu kan je het volgens mij alleen nog maar in van die grote bakken kopen.
pi_36379482
Wie komt er uit Den Haag?

En wie kent er dan nog die chinees die iedere zondag bij de boterwaag op de Markt stond?
Dat was met afstand het kleinste winkeltje ooit volgens mij.

Stond ie daar met een klein tafeltje met daarop een koffer open geklapt, daarin allerlei snoepjes en natuurlijk, daar gingen we voor, de pindarepen voor een dubbeltje.

Hoor het hem nog zeggen "pinda, pinda, lekka, lekka"
pi_36379545
Zelf werkte ik na schooltijd bij de groenteboer op de Paviljoensgracht hoek Katerstraat.

Bestellingen wegbrengen naar de hoertjes in al die straten.
Daar stond je dan als 11-12 jarige met een doosje boodschappen voor een dicht gordijn te wachten.

Zakjes kolen a 7 kilo wegbrengen, 15 zakjes, even naar 3 hoog graag, en dan 3 zakjes tegelijk op je schouder.
pi_36380357
Wij hadden Hupkes op de hoek , een kruidenier
En de melkboer kwam langs en daar kon je ook losse melk van krijgen, moest je een pannetje meenemen
pi_36380578
Ik kom niet uit Den Haag, woonde als kind in Kortenhoef.

Ik weet nog dat er een echte kruidenier bij ons in het dorp was. Zo ééntje waar je voor de toonbank moest wachten en zij haalden dan van achter de toonbank wat er moest komen. Groentemannen heb je nog steeds, toen ik op de lagere school (!) zat, gingen we er af en toe een grote doos (formaat bananendoos) oude kranten brengen. Dan kreeg je een winterwortel. Die werd thuis geschild en opgepeuzeld. Vooral het zoetige middenste was mmmmmmmmmm

Verder herinner ik mij de melkboer die met bussen melk kwam en daaruit schepte. Later kreeg hij zo'n trekkarretje met een bromfietsmotor. Ook de bakker kwam met zo'n soort karretje langs. En dan met een mand gesorteerd spul bij de huizen langs.

Op zaterdag hadden ze denk ik een iets andere route. Bakker en melkboer kwamen elkaar dan voor ons huis tegen, zo rond koffietijd. De bakker kreeg dan een halve liter melk (volle melk, die nog ergens naar smaakte) en de melkboer kreeg een gebakje. Dat hebben ze járen volgehouden!
hier kommt die Sonne!
alias Idril-2, alias anneVi
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')