quote:De Kruidenier
--------------------------------------------------------------------------------
Mijn vader was een kruidenier.
In de jaren zestig hadden mijn ouders een klein winkeltje met een toonbank, een rij stopflessen vol met allerlei soorten snoepjes, vierkante blikken met een venster waarin de koekjes bewaard werden.
Een weegschaal met een soort van houdertje erin om de puntzakjes in te kunnen zetten tijdens het wegen (het is iets meer, mag dat??), en natuurlijk de grote Van Nelle voorraadblikken.
Uren zat ik als klein meisje op de grond achter de toonbank te luisteren naar de gesprekken tussen mijn vader en de klanten, zo'n winkel was namelijk ook een sociaal buurtgebeuren. Tussendoor bracht mijn vader dan ook nog de bestellingen rond op zijn grote transportfiets met mand voorop, waarin wij kleintjes ook wel eens naar school vervoerd werden.
Veel klanten hadden een opschrijfboekje in de winkel, daar werden dan de dagelijkse uitgaven ingeschreven, het totaalbedrag werd dan in één keer afgerekend, aan het eind van de week of zo. Soms moest mijn vader dan wel leuren om zijn centen. Verder herinner ik mij nog de verkoop van gas- en-lichtpenningen en dat je voor een paar centen een zakje koekkruimels kon kopen.
Zijn er nog mensen hier die zich "de kruidenier" herinneren?
quote:Op zondag 26 maart 2006 00:56 schreef Haaibaaike het volgende:
Dat hadden wij ook zo'n kruideniers winkeltje![]()
wat een mooie tijd was dat.
Konden wij zomers op een zondag-ochtend een ijsje kopen van 25 centMooie tijd
En met sinterklaas konden onze ouders kadotjes voor ons kopen in de ene helft van het winkeltje natuurlijk
lagen mooi speelgoed een looppop
bijv,
Zoethout was zeker lekkerquote:verderop een drogisterijtje waar we altijd zoethout kochten![]()
Vroeger was de Spar de grote supermakt: 'kopen bij de Spar is sparen bij de koop'.quote:Op zondag 26 maart 2006 01:22 schreef Haaibaaike het volgende:
In mijn dorp is een spar en die is duurDus gaan wij vaak naar een grotere supermarkt of aldi soms
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |