als jij aan kan tonen dat de schuld bij de fabrikant ligt wel jaquote:
Dat is helemaal niet nodig volgende de Nederlandse wetgeving. Je hebt een X aantal jaar standaard garantie. Als er iets mis is, hoef je dan geen tot nauwelijks geld te betalen voor de reparatie. Is vastgelegd in de wet.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 21:24 schreef lostminds het volgende:
[..]
als jij aan kan tonen dat de schuld bij de fabrikant ligt wel ja
heb je er al over nagedacht hoe je dat gaat doen?
Ik geloof dat je product-ondersteuning verwart met garantie. Zo niet zou de TS zeer gebaat zijn met een linkjequote:Op zaterdag 25 maart 2006 21:44 schreef existenz het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet nodig volgende de Nederlandse wetgeving. Je hebt een X aantal jaar standaard garantie. Als er iets mis is, hoef je dan geen tot nauwelijks geld te betalen voor de reparatie. Is vastgelegd in de wet.
TS komt uit Belgie.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 21:44 schreef existenz het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet nodig volgende de Nederlandse wetgeving. Je hebt een X aantal jaar standaard garantie. Als er iets mis is, hoef je dan geen tot nauwelijks geld te betalen voor de reparatie. Is vastgelegd in de wet.
Nope, in Nederland heb je standaard (minimaal) 1 jaar garantie. Die lens moet het 1 jaar goed doen. Zelfs als je hem laten stuiteren op de grond heb je nog kans dat je hem gratis gerepareerd kunt krijgen, maar TS is blijkbaar een belg. Geen idee hoe het daar geregeld is. Maar zolang het niet overduidelijk jouw schuld is door jouw verkeerd handelen mag je binnen 1 jaar het gratis laten repareren.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 21:46 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik geloof dat je product-ondersteuning verwart met garantie. Zo niet zou de TS zeer gebaat zijn met een linkje
Ja, dat kan een probleem zijnquote:
Dat weet ik niet, ik weet alleen uit ervaring dat je standaard altijd 1 jaar garantie hebt. Ik heb zelfs ooit een Canon fototoestel in het water later flikkeren en onder de garantie opgestuurt. Bij de retourzending stond er doodleuk op: "Problem: Water in camera"quote:Op zaterdag 25 maart 2006 22:00 schreef RonaldV het volgende:
Europese regelgeving dan wellicht? Volgens mij zijn dit soort dingen Europees geregeld, en als dat zo is is het in België gelijk aan de situatie hier.
Dat is klantvriendelijkheid. Maar zeker geen plicht van de fabrikant.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 22:05 schreef existenz het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, ik weet alleen uit ervaring dat je standaard altijd 1 jaar garantie hebt. Ik heb zelfs ooit een Canon fototoestel in het water later flikkeren en onder de garantie opgestuurt. Bij de retourzending stond er doodleuk op: "Problem: Water in camera"Maar hij was wel gratis gefixed. En zo heb ik nog wel meer voorbeelden, ook van kenissen, vrienden en familieleden.
Dat zeg ik dus in 1 van de posts hierboven. Als het duidelijk is dat het jouw schuld is door onverantwoord gebruik, mogen ze de garantie weigeren. De situaties die jij opnoemt zijn dat dusquote:Op zaterdag 25 maart 2006 22:04 schreef blieblie het volgende:
Een fabrikant hoeft dus echt niet garantie te geven op hun product als deze niet meer volledig functioneert door toedoen van de gebruiker.
Als jij je speakers opblaast is dat je eigen domme schuld.
Als jij je zo onvoorzichtig omgaat met een lens dat er een kras op zit, is dat je eigen domme schuld.
Als je je auto tegen een paal zet is dat ook je eigen schuld (mits het niet komt door technisch falen van het vehikel).
Als jij je camera van een gebouw aftieft is dat geen garantie.
Die Europese wetgeving geldt alleen in gevallen van schade door ondeugdelijke producten en/of productiefouten.
Lijkt me logisch.
Kan iemand me vertellen hoe je het in godsnaam voor elkaar kan krijgen dat er een kras zit op de SENSOR? Dat ding zit toch helemaal intern de camera? Daar kan je toch niet zo ff bij? Of is dat bij een SLR niet en kan je die sensor zo aanraken?
Ow, overheen gelezenquote:Op zaterdag 25 maart 2006 22:06 schreef existenz het volgende:
[..]
Dat zeg ik dus in 1 van de posts hierboven. Als het duidelijk is dat het jouw schuld is door onverantwoord gebruik, mogen ze de garantie weigeren. De situaties die jij opnoemt zijn dat dus.
Zolang het product niet meer naar behoren functioneert door gebreken aan het product door bijv. een productiefout of simpelweg een waardeloos product, DAN moeten ze garantie verlenenquote:Maar zolang het niet overduidelijk jouw schuld is door jouw verkeerd handelen mag je binnen 1 jaar het gratis laten repareren.
quote:Wanneer kan ik teruggaan met een product waar ik ontevreden over ben?
Op vrijwel alle nieuwe producten die u koopt, krijgt u garantie. De termijn staat soms op de aankoopbon vermeld. Dit betekent dat u er mee terug kunt gaan naar de winkel of leverancier als het niet voldoet aan de eisen. U moet wel kunnen aantonen dat het defect aan het product ligt en niet door u is veroorzaakt. Zo kan een jas te snel slijten of een mobiele telefoon binnen een maand niet meer werken. De eerste 6 maanden moet de leverancier bewijzen dat het niet aan hem ligt. Meestal kunt u het product gewoon terugbrengen en wordt het voor u gerepareerd of vervangen. Soms zelfs nog na de garantie.
Zie post hierbovenquote:Op zaterdag 25 maart 2006 22:09 schreef blieblie het volgende:
Zolang het product niet meer naar behoren functioneert door gebreken aan het product door bijv. een productiefout of simpelweg een waardeloos product, DAN moeten ze garantie verlenen.
Als je broer het ding sloopt telt het ook niet als garantie.
U moet wel kunnen aantonen dat het defect aan het product ligt en niet door u is veroorzaakt.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 22:10 schreef existenz het volgende:
[..]
Zie post hierbovenEerste 6 maanden hoef jij niets te bewijzen volgens de wet
De eerste 6 maanden moet de leverancier bewijzen dat het niet aan hem ligt.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 22:27 schreef RonaldV het volgende:
[..]
U moet wel kunnen aantonen dat het defect aan het product ligt en niet door u is veroorzaakt.
De rechter zal het nog druk krijgen dan.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 22:29 schreef existenz het volgende:
[..]
De eerste 6 maanden moet de leverancier bewijzen dat het niet aan hem ligt.![]()
Niet echt, want het kost ze meer om naar de rechter te gaan dan om die 6 maanden jouw hw te vervangen....quote:Op zaterdag 25 maart 2006 22:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De rechter zal het nog druk krijgen dan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |