abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36342916
Hoi ik heb even een vraagje, ik heb 2 pc's in gebruik, een staat er in mijn muziekstudio en een op mijn kamer. De pc in de muziekstudio heeft een kapotte cd-rom speler die ik niet meer aan de praat krijg, er is echt iets goed mee mis, in de bios worden ze ook niet meer gevonden. Daaorm ben ik opzoek naar een oplossing, dan zou je zeggen nieuwe cd-rom speler kopen, maar ik wil eerst weten of er nog andere manieren zijn. Kan ik via deze pc de pc op zolder via een router bijv overnemen? Of hoe gaat zoiets?

Ik wil liever geen nieuwe cd-romspeler kopen omdat ik niet weet hoe ik deze erin moet zetten, en ik liever dus een oplossing heb die ik gwoon voor minder geld kan krijgen.
A fish may fall in love with a bird, but where will they build their nest?
  vrijdag 24 maart 2006 @ 22:54:36 #2
111578 tsjsieb
but not cheap...
pi_36343238
Het is inderdaad via een netwerk mogelijk je andere computer over te nemen, dit is niet zo heel moeilijk.
Maar hoe wil je het overnemen via een netwerk eigenlijk gaan gebruiken als alternatief voor een cd-rom speler.

Het plaatsen van een cd-romspeler is trouwens ook redelijk eenvoudig uit te leggen hoor
  vrijdag 24 maart 2006 @ 22:58:35 #3
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_36343322
1. Dat kan.
1.1 Je kunt Remote Desktop (Extern bureaublad) aanzetten. Dit kan alleen als je niet de gestripte Windows XP Home Edition hebt, maar gewoon Windows XP Professional. Vervolgens kun je met 'verbinden me extern bureablad' op een andere PC de gewenste PC overnemen. Als je 'schijven delen' daarbij aanzet ben je gelijk klaar.
1.2 Je kunt op een PC met werkende CD-ROM drive, deze drive delen. Op de PC waar de drive niet werkt wordt deze drive dan beschikbaar via het netwerk. Nadeel is dat je iedere keer af en aan moet lopen als je een CD-ROM wil lezen.
1.3 Je kunt VNC installeren (gratis), waarmee je de PC kunt overnemen. Dit heft het nadeel van oplossing 1.2 op.

2. Een CD-ROM speler inbouwen is ongeveer 5 minuten werk. Daarbij kun je ook kiezen voor een externe (USB) CD-ROM speler, wel iets duurder.
Ga doorrrrrr!
pi_36343654
Ik zal even het probleem beetje uitleggen, er zitten 2 cd-roms in de computer, een is helemaal stuk, reageert niet als ik lade wil open maken (dus waarschijnlijk ide kabel die stuk is) en een reageert wel al sik open wil maken, maar word niet herkent.

Wat ik dus wil doen, is vanaf deze pc die pc formatteren en opnieuw installerne als dat mogelijk is, anders een externe cd-rom maar deze gaat via usb, als ik formatteer en opnieuw installeer zijn tijdelijk de usb-drivers dan niet weg?
  vrijdag 24 maart 2006 @ 23:17:30 #5
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_36343712
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 23:14 schreef Lanvin het volgende:
Ik zal even het probleem beetje uitleggen, er zitten 2 cd-roms in de computer, een is helemaal stuk, reageert niet als ik lade wil open maken (dus waarschijnlijk ide kabel die stuk is) en een reageert wel al sik open wil maken, maar word niet herkent.

Wat ik dus wil doen, is vanaf deze pc die pc formatteren en opnieuw installerne als dat mogelijk is, anders een externe cd-rom maar deze gaat via usb, als ik formatteer en opnieuw installeer zijn tijdelijk de usb-drivers dan niet weg?
Vooral oudere PC's kunnen niet opstarten vanaf USB stations, het handigst is dus om die troep uit je PC te gooien (kapotte drives kunnen je systeem instabiel maken) en voor twee tientjes een nieuw intern exemplaar te kopen.

Voor inbouwen is niet meer dan een kleine platte schroevendraaier nodig
Ga doorrrrrr!
pi_36343821
Maar ik weet dus vrij zeker dat tevens er wat mis is met ide kabel,,, is dat net zo goed heel simpel?
pi_36343870
Kan ik via Remote Desktop ook gewoon de andere pc formatteren en opnieuw installeren? Want dat zou het allerhandigste zijn,,, is kwestie van morgen ff kabeltje leggen van router naar de pc in studio.
pi_36343956
Windows installatie over netwerk :-) ... werkt zo heeerlijk

De verborgen geheimen van XP...
Via RDP(remote desktop) gaat dus niet lukken

Als je cd-rom speler niet open ga is kans klein dat de ide kabel kapot is, denk eerder de rom speler zelf.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_36344195
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 23:29 schreef Chinless het volgende:
Windows installatie over netwerk :-) ... werkt zo heeerlijk

De verborgen geheimen van XP...
Via RDP(remote desktop) gaat dus niet lukken

Als je cd-rom speler niet open ga is kans klein dat de ide kabel kapot is, denk eerder de rom speler zelf.
of hij heeft gewoon _geen_ stroom
pi_36344359
haha ja dat heeft ie zeker wel,,, maar omdat ze allebei dus stuk zijn, en de een niet meer open gaat en de ander niet meer reageert, leek het mij een vrij logische stap dat de ide-kabel stuk is. Tis anders wel erg toevallig dat ze allebei tegelijk het loodje leggen.

Maar via remote desktop is het dus echt onmogelijk?
pi_36344776
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 23:49 schreef Lanvin het volgende:
haha ja dat heeft ie zeker wel,,, maar omdat ze allebei dus stuk zijn, en de een niet meer open gaat en de ander niet meer reageert, leek het mij een vrij logische stap dat de ide-kabel stuk is. Tis anders wel erg toevallig dat ze allebei tegelijk het loodje leggen.
Het zou idd kunnen dat de ide kabel stuk is. Simpele test is om 1 drive (die ene die niet open wil) van de ide kabel af te halen (wel eerst pc uitzetten natuurlijk) en de stroomkabel aangesloten te laten. Als die drive dan wel open wil dan is het waarschijnlijk de ide kabel. Of de ide controller op het moederbord.
pi_36344908
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 23:49 schreef Lanvin het volgende:

Maar via remote desktop is het dus echt onmogelijk?
k kan prima dat 1 drive de andere blokeerd als die geen stroom heeft, dus tja,

en wat kost een cdrom speler? 10 euro ofzo?
pi_36345115
ow grappig,, had al besloten morgen cd-rom speler te gaan kopen, maar de IDE kabels zitten dus muur vast, waarschijnlijk vastgelijmt of iets dergelijks. Bovendien heeft de cd-rom speler een soort van flapje, waardoor ie niet uit de kast is te krijgen, zonder um echt af te breken.
pi_36345370
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 00:26 schreef Lanvin het volgende:
ow grappig,, had al besloten morgen cd-rom speler te gaan kopen, maar de IDE kabels zitten dus muur vast, waarschijnlijk vastgelijmt of iets dergelijks. Bovendien heeft de cd-rom speler een soort van flapje, waardoor ie niet uit de kast is te krijgen, zonder um echt af te breken.
dan koop je dr toch een kabel bij? neem toch aan dat ze op je moederbord wel los gaan?

en flapje? pics?
pi_36345411
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 00:38 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

dan koop je dr toch een kabel bij? neem toch aan dat ze op je moederbord wel los gaan?

en flapje? pics?
Ik krijg ze aan beide kanten met geen enkele mogelijk los,,, zelfs met tang geprobeert, zitten echt muurvast

Flapje, ja een soort van opstaand randje, je zou de cd-speler eruit kunnen halen door hem naar voren te duwen, maar dan zit dus die kabel in de weg die er niet uit gaat

Denk dat ik morgen eens even naar Fujitsu ga bellen, en vragen wat het voor onzin is om die kabel muurvast te plakken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')