Nee dit gaat NIET over Taida, noch over Kalou. Nee dit is mijn eigen verhaal over hoe de IND een gigatische tyfus bende is, die er van houdt om je voor te liegen, dan wel incomplete informatie te verstrekken.
Maar laat ik met het begin beginnen
Op 26 december 2003 ben ik getrouwd met een Indiase. Zij is noch christen, noch moslim, noch arm. Ik ben zelf geboren en getogen nederlander, met nederlandse ouders. Ze studeerde aan de unversiteit van Mumbai (bombay). 2 weken nadat we getrouwd waren meost ik weer terug naar school (ja ik ben ook nog steeds student). Anyway, flash forward naar September 2004. We hadden elkaar al bijna een jaar niet gezien maar we waren al wel met een MVV procedure begonnen omdat ze graag haar studie in Nederland wou voortzetten (ze was op HBO niveau afgestudeerd in Mumbai en ze wilde graag haar masters gaan halen aan de universiteit van Groningen). Let wel: haar vader zou voor het hele verhaal gaan betalen.
Eind februari 2005 had ze eindelijk haar MVV in handen dus vertrok ze naar mij en de studie in Nederland. Hier aangekomen begon ze aan diverse cursussen nederlands en schreef ze zichzelf in voor de masters aan de RUG. Haar werd medegedeeld dat ze nog even moest wachten met inschrijven. Gelukkig had ze haar verblijfsvergunning, dus wat kon er mis gaan (verblijfsvergunning is trouwens een dikke 430 Euro!!!!!)?
Medio augustus kreeg ze een brief dat ze pas mocht meedoen als ze een zogenaamd "schakel" programma had afgerond, en haar NT2 had gehaald (nederlands tweede taal, niveau 2). Geen probleem, ze had toch een verblijfvergunning.
17 januari 2006. 2 weken eerder (3 januari) had ik mijn vrouw haar papieren ingevuld voor een verlenging van haar verblijfsvergunning (a 52 Euro). Ik kreeg een brief thuis dat een verblijfsvergunning met voorbereidend jaar maar 1 jaar geldig is. Ik dus in paniek opbellen: "nee meneer u moet gewoon opnieuw door de procedure (en dus weer 433 Euro betalen)".
Geen probleem (dat was mijn spaarrekening, ben ook maar student) doen we!
Fast forward naar een paar dagen geleden.
Kort samengevat stelt de IND nu dat "Men mag niet opnieuw een verblijfsvergunning aanvragen met hetzelfde verblijfsdoel als voorheen"
![]()
Nou nou IND dat is NIET wat jullie mij verteld hebben
Eerst doet men er 5 weken over om uberhaupt de papieren in ontvangst te nemen, en dan blijkt dus dat de IND-voorlichting mij voorgelogen heeft
![]()
Nee IND jullie hebben het mooi voor elkaar daar
Mooiste is nog: Mijn vrouw is 8 maanden zwanger...... kan ik straks terug naar huis met onze baby om mijn tweede HBO opleiding af te maken, moet mijn vrouw dus weer terug naar India. Want onze baby wordt automatisch Nederlander via mij..... *zucht*
IND (en indirect RITA) Bedankt!