Dit lijkt mij geen normale gang van zaken, volgens hem wel.
Zijn er mensen de hier ervaring mee hebben en is dit normaal????
GrtZ
Afkoop kan heel erg duur zijn! Hou dat dus in je achterhoofd (Dus kan het kiezen van een exclusieve auto je later duur komen te staan)
Gewoonlijk is het ook anders op te lossen, zo kun je bv aankaarten bij je sollicitatie gesprek dat je de auto wil mee nemen en of ze hem dan over willen nemen...
Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar zou er persoonlijk ook niet mee akkoord gaan, of het moet natuurlijk een wereldbaan zijn. Er zijn trouwens genoeg bedrijven die je lease auto van je vorige baas best willen overnemen. Dat kan we een dure hobby zijn, wilde bij mijn vorige baas mijn Golf meenemen, maar de lease maatschappij vroeg voor een auto van 1,5 jaar oud 5000 onder de nieuw waarde, dus lease bedrag ging met 500 piek pm omhoog.
Maar het kan er bij miet in dat het normaal zou zijn dat ik een leasecontract van 1100 per maand moet overnemen als ik bij hem weg ga, ik moet toch vervoer hebben voor mijn werk, hij heeft er toch alle belang bij dat ik een auto heb waarmee ik naar klanten kan gaan.
Anders zou ik gewoon lekker mijn eigen auto gebruiken en 60 cent per kilometer declareren
quote:Dat is een normale gang van zaken.
Op dinsdag 04 december 2001 15:27 schreef houtt het volgende:
Mijn baas wil mij een lease auto geven maar mij ervoor laten tekenen dat als ik het bedrijf verlaat dat ik dan het lease contract afkoop of overneem.Dit lijkt mij geen normale gang van zaken, volgens hem wel.
Overigens is het vaak mogelijk dat, als je van je leaseauto af wilt, een collega de auto van je overneemt.
IV
quote:Ik vind dit het probleem van de werkgever en niet van de werknemer. Als de werknemer weg gaat moet hij ook iemand anders aannemen voor die job, dus heeft hij meteen een auto voor diegene.
Op dinsdag 04 december 2001 15:46 schreef IntroV het volgende:[..]
Dat is een normale gang van zaken.
De leasemaatschappij brengt namelijk een boete in rekening als het leasecontract eenzijdig wordt opgezegd. Omdat het bedrijf waar je voor werkt waarschijnlijk niet zit te wachten op het betalen van die boetes, worden die op de werknemers verhaald. Dat is gebruikelijk.Overigens is het vaak mogelijk dat, als je van je leaseauto af wilt, een collega de auto van je overneemt.
IV
quote:Dat resulteert vervolgens weer in het feit dat een nieuwe werknemer wordt gedwongen te rijden in een gebruikte leaseauto, die hij niet eens zelf heeft uitgekozen. Dat is waarschijnlijk ook geen pre op het lijstje arbeidsvoorwaarden dat door de werkgever wordt aangeboden.
Op dinsdag 04 december 2001 15:48 schreef MaBangbao het volgende:Ik vind dit het probleem van de werkgever en niet van de werknemer. Als de werknemer weg gaat moet hij ook iemand anders aannemen voor die job, dus heeft hij meteen een auto voor diegene.
IV
Denk dat er meer bedrijven zijn die het op deze manier doen dan afkopen van je lease termijn bij verlaten werkgever.
Ook scheelde het in de belasting, alle auto's stonden op naam van de zaak, verzekering van de zaak, etc. De werknemers hadden er verder geen omkijken naar.
quote:Ik kan me voorstellen dat jij dat geen probleem vind. Net zoals er heel veel mensen zijn die het wel een probleem zullen vinden als ze een gebruikte VW Golf krijgen terwijl ze thuis 5 kinderen, een vrouw en een hond hebben, en in het weekend nog weg willen met de surfplank.
Op dinsdag 04 december 2001 15:55 schreef MaBangbao het volgende:
Ik vind dat geen probleem,
Nog een reden waarom de boetes bij mijn bedrijf nu op de werknemers worden verhaald; er werd namelijk te pas en te onpas van auto gewisseld. Als er een nieuw model uitkwam dan stapten hordes werknemers over op die nieuwe auto. Het kostte ze immers toch niks extra's want het bedrijf betaalde de boete wel.
IV
Maar ik begrijp dat dit dus inderdaad voorkomt. Toch denk ik niet dat ik hiermee accoort ga.
zeker niet als we zo'n laag lease bedrag hebben.
Ik krijg ook al 25% bijtelling, volgens mij kan inmiddels beter met ijn eigen auto op gas naar mijn werk gaan en onkosten vergoeding vragen en dan de onderhouds kosten en verzekering ed voor lief nemen.
[Dit bericht is gewijzigd door nossio op 04-12-2001 16:11]
quote:Bij een goede werkgever is daar goed over te praten. Heb zelf een vriendin en 2 grote honden en ben er tot nu toe altijd goed uitgekomen.
Op dinsdag 04 december 2001 16:00 schreef IntroV het volgende:[..]
Ik kan me voorstellen dat jij dat geen probleem vind. Net zoals er heel veel mensen zijn die het wel een probleem zullen vinden als ze een gebruikte VW Golf krijgen terwijl ze thuis 5 kinderen, een vrouw en een hond hebben, en in het weekend nog weg willen met de surfplank.
IV
Begrijp alleen je verhaal over die boetes niet helemaal. Je kan als werknemer toch niet zomaar een nieuwe auto bestellen als je lease contract nog niet afgelopen is?
quote:Grote kans dat dat inderdaad goedkoper is.
Op dinsdag 04 december 2001 16:07 schreef houtt het volgende:
volgens mij kan inmiddels beter met ijn eigen auto op gas naar mijn werk gaan en onkosten vergoeding vragen en dan de onderhouds kosten en verzekering ed voor lief nemen.
IV
quote:Daar zou ik mee kunnen leven maar dit is niet het geval.
Op dinsdag 04 december 2001 16:09 schreef nossio het volgende:
Normaal gesproken krijg je een basis bedrag,zeg 1000 piek pm.
Met xtraas kan je hier boven komen,zeg 100 piek pm.
Dan is het "normaal" dat het bedrijf het bedrag wat je boven de basis zit laat betalen bij vertrek,omdat diegene na jou niet met jou xtraas hoeft te zitten.
Dus zeg maar van de 3 jaar zijn er 2 jaar over?
12x2x100=4800 piekies
Risico van het vak :-)
Hij wil dat ik het HELE lease contract dan overneem of afkoop. Dus dat hij van die auto af is.
quote:Dat vind ik onredelijk.
Op dinsdag 04 december 2001 16:13 schreef houtt het volgende:
Daar zou ik mee kunnen leven maar dit is niet het geval.Hij wil dat ik het HELE lease contract dan overneem of afkoop. Dus dat hij van die auto af is.
Het hele contract overnemen is bij ons wel verplicht als je een exotische auto wil rijden (Toyota Landcruiser, Porsche, weetikveel). Die kunnen ze anders toch niet kwijt.
Het hele contract overnemen vind ik in jou geval niet echt redelijk. Maar je kunt natuurlijk altijd onderhandelen. Of de auto weigeren. Wat is eigenlijk de afkoopsom als je het direct aan de leasemaatschappij moet betalen?
Als je toch in dezelfde business blijft is het inderdaad vaak mogelijk om de auto gewoon door je volgende werknemer te laten afkopen/overnemen.
Reken ook eens uit wat het allemaal kost. De belasting vraagt ook best veel. En dat zal alleen nog maar meer worden de komende jaren.
nu weet ik een beetje wat gebruikelijk is, ik teken dit contract iig niet!
GrtZ
Bij een standaard auto is dit GEEN normale manier van zaken doen.
Als jij een niet standaard auto wilt (voor jouw bedrijf) of je wilt ee nduurdere auto (met bijbetaling) dan voor jouw functie staat, dan is het normaal dat jij het EXTRA lease bedrag overneemt als je weggaat, maar ook alleen die 100 piek extra per maand voor de looptijd van het contract.
Een goede auto kunnen zij gewoon doorgeven naar een andere medewerker, ik rijd nu ook in een "tweedehands" auto, als deze op is (naja lease tijd over is:) ) krijg ik een nieuwe die ik zelf uitkies:
kortom: niet tekenen!!
quote:Soms heb je niets te willen... Ik kan het ook vanuit de standpunt van je werkgever begrijpen, anders zit hij met extra overhead wanneer jij een andere baan zou accepteren. Het is zelfs aan de flexibiliteit van de leasemij. afhankelijk!
Op dinsdag 04 december 2001 15:45 schreef MaBangbao het volgende:
nogmaals, ik zou er niet mee akkoord gaan.
BTW de meeste nieuwe werkgevers nemen jouw leaseauto gewoon 1 op 1 over, omdat het hen a: geld bespaard en B. veel regelwerk. Dus ik zou me er niet zo druk om maken. Het is niet alleen de lusten... maar ook de lasten. Geloof mij: het kost jouw werkgever klauwevol geld om een auto te leasen!!! Ik werd er soms erg verdrietig van...
Kena
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |