abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_2374423
Mijn baas wil mij een lease auto geven maar mij ervoor laten tekenen dat als ik het bedrijf verlaat dat ik dan het lease contract afkoop of overneem.

Dit lijkt mij geen normale gang van zaken, volgens hem wel.

Zijn er mensen de hier ervaring mee hebben en is dit normaal????

GrtZ

pi_2374487
Hangt heel erg van het bedrijf af waar je werkt. Bij mijn bedrijf heb ik geen afkoopsom of whatsoever. Bij een concurrent is het wel zo geregeld. Daar gebeurt het dus vrij vaak dat collega's auto's van elkaar overnemen.

Afkoop kan heel erg duur zijn! Hou dat dus in je achterhoofd (Dus kan het kiezen van een exclusieve auto je later duur komen te staan)

dinsdag 4 december 2001 @ 15:40:26 #3
8372 Bastard
Persona non grata
pi_2374574
Ja ik had ook een som open staan toen ik weg ging bij mn oude werkgever omdat mn leasecontract nog niet klaar was.
4500 piek heeft me dat gekost....

Gewoonlijk is het ook anders op te lossen, zo kun je bv aankaarten bij je sollicitatie gesprek dat je de auto wil mee nemen en of ze hem dan over willen nemen...

The truth was in here.
pi_2374584
Ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Het enige wat vaak voorkomt is dat je het bedrag wat je boven de lease prijs wat je baas wil geven uitgeeft aan opties moet terug betalen als je het bedrijf verlaat voordat de lease periode voorbij is.

Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar zou er persoonlijk ook niet mee akkoord gaan, of het moet natuurlijk een wereldbaan zijn. Er zijn trouwens genoeg bedrijven die je lease auto van je vorige baas best willen overnemen. Dat kan we een dure hobby zijn, wilde bij mijn vorige baas mijn Golf meenemen, maar de lease maatschappij vroeg voor een auto van 1,5 jaar oud 5000 onder de nieuw waarde, dus lease bedrag ging met 500 piek pm omhoog.

pi_2374613
We hebben een maximaal lease bedrag (per maand)bedrag opgekreen van de baas.

Maar het kan er bij miet in dat het normaal zou zijn dat ik een leasecontract van 1100 per maand moet overnemen als ik bij hem weg ga, ik moet toch vervoer hebben voor mijn werk, hij heeft er toch alle belang bij dat ik een auto heb waarmee ik naar klanten kan gaan.

pi_2374642
nogmaals, ik zou er niet mee akkoord gaan.
pi_2374664
Als je zeker weet dat je er nog een behoorlijk tijdje wilt blijven kun je het wel doen maar je moet wel een clausule proberen op te nemen dat je de auto niet hoeft over te nemen als zij op de een of andere reden van jou af willen.

Anders zou ik gewoon lekker mijn eigen auto gebruiken en 60 cent per kilometer declareren

dinsdag 4 december 2001 @ 15:46:55 #8
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_2374666
quote:
Op dinsdag 04 december 2001 15:27 schreef houtt het volgende:
Mijn baas wil mij een lease auto geven maar mij ervoor laten tekenen dat als ik het bedrijf verlaat dat ik dan het lease contract afkoop of overneem.

Dit lijkt mij geen normale gang van zaken, volgens hem wel.

Dat is een normale gang van zaken.
De leasemaatschappij brengt namelijk een boete in rekening als het leasecontract eenzijdig wordt opgezegd. Omdat het bedrijf waar je voor werkt waarschijnlijk niet zit te wachten op het betalen van die boetes, worden die op de werknemers verhaald. Dat is gebruikelijk.

Overigens is het vaak mogelijk dat, als je van je leaseauto af wilt, een collega de auto van je overneemt.

IV

pi_2374691
quote:
Op dinsdag 04 december 2001 15:46 schreef IntroV het volgende:

[..]

Dat is een normale gang van zaken.
De leasemaatschappij brengt namelijk een boete in rekening als het leasecontract eenzijdig wordt opgezegd. Omdat het bedrijf waar je voor werkt waarschijnlijk niet zit te wachten op het betalen van die boetes, worden die op de werknemers verhaald. Dat is gebruikelijk.

Overigens is het vaak mogelijk dat, als je van je leaseauto af wilt, een collega de auto van je overneemt.

IV

Ik vind dit het probleem van de werkgever en niet van de werknemer. Als de werknemer weg gaat moet hij ook iemand anders aannemen voor die job, dus heeft hij meteen een auto voor diegene.
  dinsdag 4 december 2001 @ 15:52:07 #10
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_2374725
quote:
Op dinsdag 04 december 2001 15:48 schreef MaBangbao het volgende:

Ik vind dit het probleem van de werkgever en niet van de werknemer. Als de werknemer weg gaat moet hij ook iemand anders aannemen voor die job, dus heeft hij meteen een auto voor diegene.

Dat resulteert vervolgens weer in het feit dat een nieuwe werknemer wordt gedwongen te rijden in een gebruikte leaseauto, die hij niet eens zelf heeft uitgekozen. Dat is waarschijnlijk ook geen pre op het lijstje arbeidsvoorwaarden dat door de werkgever wordt aangeboden.

IV

pi_2374769
Ik vind dat geen probleem, zolang het een representatieve auto is vind ik het prima. Den dat er genoeg bedrijven zijn die op deze manier werken. Ik heb altijd eerst een huur auto gekregen tijdens mijn proeftijd en als die over was werd er eerst gekeken wat er was en als er niets meer was dan kon je pas een nieuwe bestellen.

Denk dat er meer bedrijven zijn die het op deze manier doen dan afkopen van je lease termijn bij verlaten werkgever.

dinsdag 4 december 2001 @ 15:59:35 #12
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_2374835
Op 1 van mijn stagebedrijven deden ze het stukken beter. Elke auto (allemaal Nissan Almera's bijna) kochten ze gewoon nieuw in bij de garage. Auto's werden dan 2 tot 3 jaar gebruikt en daarna gewoon verkocht. Ook schoven auto's simpelweg door. Als nieuwe werknemer krijg je gewoon een fatsoenlijke auto, maar niet nieuw. En hoe langer je er werkt, hoe nieuwere auto je krijgt. Je moet jezelf ook maar even bewijzen, wat logisch is.

Ook scheelde het in de belasting, alle auto's stonden op naam van de zaak, verzekering van de zaak, etc. De werknemers hadden er verder geen omkijken naar.

tegenwoordig bekend als Tha_Duck
  dinsdag 4 december 2001 @ 16:00:53 #13
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_2374855
quote:
Op dinsdag 04 december 2001 15:55 schreef MaBangbao het volgende:
Ik vind dat geen probleem,
Ik kan me voorstellen dat jij dat geen probleem vind. Net zoals er heel veel mensen zijn die het wel een probleem zullen vinden als ze een gebruikte VW Golf krijgen terwijl ze thuis 5 kinderen, een vrouw en een hond hebben, en in het weekend nog weg willen met de surfplank.

Nog een reden waarom de boetes bij mijn bedrijf nu op de werknemers worden verhaald; er werd namelijk te pas en te onpas van auto gewisseld. Als er een nieuw model uitkwam dan stapten hordes werknemers over op die nieuwe auto. Het kostte ze immers toch niks extra's want het bedrijf betaalde de boete wel.

IV

pi_2374929
Wij hebben dus altijd een auto van de zaak gehad en moeten nu opeens dit tekenen, wij hebben zeker niet de mogelijkheid (gehad) om te wisselen van auto waneer we willen.

Maar ik begrijp dat dit dus inderdaad voorkomt. Toch denk ik niet dat ik hiermee accoort ga.

zeker niet als we zo'n laag lease bedrag hebben.

Ik krijg ook al 25% bijtelling, volgens mij kan inmiddels beter met ijn eigen auto op gas naar mijn werk gaan en onkosten vergoeding vragen en dan de onderhouds kosten en verzekering ed voor lief nemen.

dinsdag 4 december 2001 @ 16:09:21 #15
15675 nossio
overtuigd satanist
pi_2374952
Normaal gesproken krijg je een basis bedrag,zeg 1000 piek pm.
Met xtraas kan je hier boven komen,zeg 100 piek pm.
Dan is het "normaal" dat het bedrijf het bedrag wat je boven de basis zit laat betalen bij vertrek,omdat diegene na jou niet met jou xtraas hoeft te zitten.
Dus zeg maar van de 3 jaar zijn er 2 jaar over?
12x2x100=4800 piekies
Risico van het vak :-)

[Dit bericht is gewijzigd door nossio op 04-12-2001 16:11]

[<knip Censuur op Fok!>]
pi_2374957
quote:
Op dinsdag 04 december 2001 16:00 schreef IntroV het volgende:

[..]

Ik kan me voorstellen dat jij dat geen probleem vind. Net zoals er heel veel mensen zijn die het wel een probleem zullen vinden als ze een gebruikte VW Golf krijgen terwijl ze thuis 5 kinderen, een vrouw en een hond hebben, en in het weekend nog weg willen met de surfplank.

IV

Bij een goede werkgever is daar goed over te praten. Heb zelf een vriendin en 2 grote honden en ben er tot nu toe altijd goed uitgekomen.

Begrijp alleen je verhaal over die boetes niet helemaal. Je kan als werknemer toch niet zomaar een nieuwe auto bestellen als je lease contract nog niet afgelopen is?

dinsdag 4 december 2001 @ 16:11:30 #17
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_2374985
quote:
Op dinsdag 04 december 2001 16:07 schreef houtt het volgende:
volgens mij kan inmiddels beter met ijn eigen auto op gas naar mijn werk gaan en onkosten vergoeding vragen en dan de onderhouds kosten en verzekering ed voor lief nemen.
Grote kans dat dat inderdaad goedkoper is.
Ik ben alleen te lui om zoveel moeite te doen voor een auto. Ik vind het gewoon heerlijk dat ik me niet druk hoeft te maken om schades, tanken, verzekeringen etc. Ik neem daarbij graag de iets hogere kosten voor lief.

IV

pi_2375009
quote:
Op dinsdag 04 december 2001 16:09 schreef nossio het volgende:
Normaal gesproken krijg je een basis bedrag,zeg 1000 piek pm.
Met xtraas kan je hier boven komen,zeg 100 piek pm.
Dan is het "normaal" dat het bedrijf het bedrag wat je boven de basis zit laat betalen bij vertrek,omdat diegene na jou niet met jou xtraas hoeft te zitten.
Dus zeg maar van de 3 jaar zijn er 2 jaar over?
12x2x100=4800 piekies
Risico van het vak :-)
Daar zou ik mee kunnen leven maar dit is niet het geval.

Hij wil dat ik het HELE lease contract dan overneem of afkoop. Dus dat hij van die auto af is.

dinsdag 4 december 2001 @ 16:20:58 #19
9236 stardust
..............
pi_2375093
een lease auto is nog altijd goedkoper als zelf een auto te hebben en alles te moeten betalen en het bespaard je een hoop ellende maar wat betreft het contract overnemen als je besluit weg tegaan moet je gewoon niet tekenen of je moet het prettig vinden z'n molensteen om je nek.......
No Sign .............
  Jubileum moderator dinsdag 4 december 2001 @ 20:04:17 #20
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_2377601
Auto's => U,H en V

*zwiep*

En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  dinsdag 4 december 2001 @ 20:19:34 #21
14283 shift
New & Improved
pi_2377787
quote:
Op dinsdag 04 december 2001 16:13 schreef houtt het volgende:
Daar zou ik mee kunnen leven maar dit is niet het geval.

Hij wil dat ik het HELE lease contract dan overneem of afkoop. Dus dat hij van die auto af is.

Dat vind ik onredelijk.
Waar ik werk is er wel een afkoopsom, maar die is een percentage van de aankoopwaarde, en is ook afhankelijk van hoe oud de auto al is. Dat loopt af van 10% naar 2% ofzo (ik weet de cijfers niet precies).

Het hele contract overnemen is bij ons wel verplicht als je een exotische auto wil rijden (Toyota Landcruiser, Porsche, weetikveel). Die kunnen ze anders toch niet kwijt.

Het hele contract overnemen vind ik in jou geval niet echt redelijk. Maar je kunt natuurlijk altijd onderhandelen. Of de auto weigeren. Wat is eigenlijk de afkoopsom als je het direct aan de leasemaatschappij moet betalen?

Als je toch in dezelfde business blijft is het inderdaad vaak mogelijk om de auto gewoon door je volgende werknemer te laten afkopen/overnemen.

Reken ook eens uit wat het allemaal kost. De belasting vraagt ook best veel. En dat zal alleen nog maar meer worden de komende jaren.

In girum imus nocte et consumimur igni
pi_2409164
Bedankt voor de reacties

nu weet ik een beetje wat gebruikelijk is, ik teken dit contract iig niet!

GrtZ

pi_2532538
<erhm, beetje laat enzo )) >

Bij een standaard auto is dit GEEN normale manier van zaken doen.

Als jij een niet standaard auto wilt (voor jouw bedrijf) of je wilt ee nduurdere auto (met bijbetaling) dan voor jouw functie staat, dan is het normaal dat jij het EXTRA lease bedrag overneemt als je weggaat, maar ook alleen die 100 piek extra per maand voor de looptijd van het contract.

Een goede auto kunnen zij gewoon doorgeven naar een andere medewerker, ik rijd nu ook in een "tweedehands" auto, als deze op is (naja lease tijd over is:) ) krijg ik een nieuwe die ik zelf uitkies:

kortom: niet tekenen!!

Want ik ben HYPER dan HYPER dan HYPER dan HYPE! Overhyped voor als je dat niet begrijpt
pi_2584709
quote:
Op dinsdag 04 december 2001 15:45 schreef MaBangbao het volgende:
nogmaals, ik zou er niet mee akkoord gaan.
Soms heb je niets te willen... Ik kan het ook vanuit de standpunt van je werkgever begrijpen, anders zit hij met extra overhead wanneer jij een andere baan zou accepteren. Het is zelfs aan de flexibiliteit van de leasemij. afhankelijk!

BTW de meeste nieuwe werkgevers nemen jouw leaseauto gewoon 1 op 1 over, omdat het hen a: geld bespaard en B. veel regelwerk. Dus ik zou me er niet zo druk om maken. Het is niet alleen de lusten... maar ook de lasten. Geloof mij: het kost jouw werkgever klauwevol geld om een auto te leasen!!! Ik werd er soms erg verdrietig van...

Kena

vrijdag 6 december 2002 @ 08:17:13 #25
27929 piere
doe mij maar bier
pi_7172487
ik neem altijd een auto uit de 'pool'. dat zijn gebruikte auto's dus voor de extra opties is dan al betaald zodat als ik wegga ik niks extra hoef te betalen. als je nou niet perse een nieuwe auto hoeft te hebben dan is dit ook altijd nog een optie...
fok you ja!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')