denk eens na zegquote:Op zondag 19 maart 2006 22:42 schreef Tique3 het volgende:
Je kan het redelijk lang bewaren hoor.
Je meot gewoon regelmatig een plak er vanaf snijden.
Anders kan het gaan schimmelen, schimmelt het toch, geen paniek! Stukje er afsnijden en je kan weer verder eten omdat het alleen op de oppervlakte schimmelt..
daarmee bedoelde ik regelmatig gebruik...quote:Op maandag 20 maart 2006 08:35 schreef timmeeeh het volgende:
[..]
denk eens na zeg
ten eerste is het een hele kaas, dus die korst gaat niet zo snel schimmelen
ten tweede is het toch zonde als je er steeds een plak afsnijdt om het schimmelen te voorkomen, terwijl je er ook één beschimmelde plak af kan snijden voordat je die kaas daadwerkelijk wil gebruiken.
is de kaas geplastificeert?quote:Op zondag 19 maart 2006 22:22 schreef vinge het volgende:
Ik heb dus een kaas gekocht, zo'n hele, niet al te groot, een paar kilo ofzo, maar hij is dus nog helemaal rond, het is zo'n standaard kaas, ik geloof jonge, maar, hoe lang blijft dat goed, zeg, buiten de koelkast, ofzo?
Maarja, dat hangt dan ook weer van de gebruikte hoeveelheid af en de frequentie. Ik zelf eet zo 1/1.5 kilo per week, dus dan gaat zo'n blok kaas echt niet schimmelen.quote:Op maandag 20 maart 2006 08:45 schreef Tique3 het volgende:
[..]
daarmee bedoelde ik regelmatig gebruik...
En de korst schimmelt vrijwel niet
quote:Op maandag 20 maart 2006 09:07 schreef KlaPMonGooL het volgende:
[..]
Maarja, dat hangt dan ook weer van de gebruikte hoeveelheid af en de frequentie. Ik zelf eet zo 1/1.5 kilo per week, dus dan gaat zo'n blok kaas echt niet schimmelen.
Kan de kaas eigenlijk nog wel (verder) rijpen als het al geplastificeerd is?quote:
AFAIK jaquote:Op maandag 20 maart 2006 18:55 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Kan de kaas eigenlijk nog wel (verder) rijpen als het al geplastificeerd is?
hoe kom je daarbij?quote:Volgens mij is dat bij een kaasmakerij de laatste stap (dus als de gewenste rijping is bereikt)
?
Geen flauw idee, was een vermoedenquote:Op maandag 20 maart 2006 19:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
AFAIK ja
[..]
hoe kom je daarbij?
De korst van oude kaas is altijd anders als van jonge kaas.
5.90quote:Op zondag 19 maart 2006 22:45 schreef KlaPMonGooL het volgende:
Ligt er aan hoe je de kaas opslaat. Geen idee hoe dat moet overigens, ah hier is al iets: http://www.degraaffkaas.nl/nl/activiteiten/kaasopslag.html
Hoeveel moest je per kilo betalen overigens?
Zoals supermarkten sinds enkele maanden opeens tientallen nepkazen op houten planken superstoer vinden staan. Kunnen ze die opslagruimte niet beter benutten?quote:Op maandag 20 maart 2006 22:16 schreef vinge het volgende:
maar het staat natuurlijk wel ontzettend stoer, zo'n kaas op je keukenplank![]()
opeens? enkele maanden? dit doen ze al jaren hoor!quote:Op maandag 20 maart 2006 23:27 schreef Zelva het volgende:
[..]
Zoals supermarkten sinds enkele maanden opeens tientallen nepkazen op houten planken superstoer vinden staan. Kunnen ze die opslagruimte niet beter benutten?
Enige beleg dat ik eet, vandaar.quote:
Er is dus kaas die narijpt, en kaas die dat niet meer doet? (ik betwijfel of kaas nog wel rijpt in het plastic.. heeft iemand daar nog meer info over?)quote:Rijpen
De geperste kazen worden gestapeld in een temperatuur-gecontroleerde opslagruimte en regelmatig gekeerd. Jonge kaas wordt verkocht na ongeveer 5 weken rijping, voor jong belegen kaas is dit na 8 weken, belegen kaas na 16 weken, extra belegen na 7 maanden en oude kaas is pas na een jaar rijpen klaar. Hier geldt, hoe ouder de kaas, des te droger de kaas wordt. Hierdoor transformeerd de flauwsmakende korrelige of rubberachtige wrongel zich tot een gladde substantie van een uitgesproken en complexe smaak.
Ook de rijping is verschillend per kaassoort. De drie belangrijkste manieren van rijpen van kaas zijn door de gehele kaas, met behulp van startbacteriën (zoals Goudse kaas), van binnenuit met behulp van schimmeldraden (zoals Blauwe kaas) en vanaf de buitenkant met schimmels of bacteriën (zoals Brie en Camembert).
De temperatuur is zo'n 10 graden om een langzame en voortdurende bacteriegroei te waarborgen. De relatieve vochtigheid moet hoog zijn, 80% voor harde kazen en 95% voor zachte. Tenzij de kaas is afgedekt met een waslaag, kaasdoek of andere beschermingslaag, moet een kaas die van binnenuit rijpt regelmatig gewassen en geborsteld worden om de micro-organismen te verwijderen. De meeste kazen worden gekeerd om gelijkmatig te kunnen rijpen.
Distributie
Als kaas eenmaal is gerijpt, of voor kazen die door de startbacteriën rijpen op het moment dat die in de vorm is gestort en geperst, wordt hij van een beschermende laag voorzien om vochtverlies, bederf en beschadiging tegen te gaan. Hiervoor worden een kaasdoek, was, vet, olie en plastic gebruikt. Kaassoorten met oppervlaktebegroeiing worden verpakt in perkament, aluminiumfolie of kunststoffolie en dikwijls in doosjes van houtspaanders of karton.
Waar haal je vandaan dat kazen niet meer narijpen? Ja sommigen bederven gewoon,quote:Op woensdag 22 maart 2006 10:01 schreef KlaPMonGooL het volgende:
[..]
Enige beleg dat ik eet, vandaar.
Hier nog een stukje extra informatie over rijping:
[..]
Er is dus kaas die narijpt, en kaas die dat niet meer doet? (ik betwijfel of kaas nog wel rijpt in het plastic.. heeft iemand daar nog meer info over?)
Mja ik weet het dus niet.quote:Op woensdag 22 maart 2006 10:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waar haal je vandaan dat kazen niet meer narijpen? Ja sommigen bederven gewoon,
En kaas rijpt gewoon door in plastic, hoe denk je dat oude kaas oud wordt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |