abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36183730
Ik heb dus een kaas gekocht, zo'n hele, niet al te groot, een paar kilo ofzo, maar hij is dus nog helemaal rond, het is zo'n standaard kaas, ik geloof jonge, maar, hoe lang blijft dat goed, zeg, buiten de koelkast, ofzo?
  zondag 19 maart 2006 @ 22:25:19 #2
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_36183854
volgens mij kan je dat echt keilang bewaren, op den duur wordt het gewoon oude kaas.
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
  zondag 19 maart 2006 @ 22:42:19 #3
118447 Tique3
deze avater kreeg aandacht :7
pi_36184724
Je kan het redelijk lang bewaren hoor.
Je meot gewoon regelmatig een plak er vanaf snijden.
Anders kan het gaan schimmelen, schimmelt het toch, geen paniek! Stukje er afsnijden en je kan weer verder eten omdat het alleen op de oppervlakte schimmelt..
Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
pi_36184896
Ligt er aan hoe je de kaas opslaat. Geen idee hoe dat moet overigens, ah hier is al iets: http://www.degraaffkaas.nl/nl/activiteiten/kaasopslag.html

Hoeveel moest je per kilo betalen overigens?
  maandag 20 maart 2006 @ 08:35:58 #5
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_36191552
quote:
Op zondag 19 maart 2006 22:42 schreef Tique3 het volgende:
Je kan het redelijk lang bewaren hoor.
Je meot gewoon regelmatig een plak er vanaf snijden.
Anders kan het gaan schimmelen, schimmelt het toch, geen paniek! Stukje er afsnijden en je kan weer verder eten omdat het alleen op de oppervlakte schimmelt..
denk eens na zeg
ten eerste is het een hele kaas, dus die korst gaat niet zo snel schimmelen

ten tweede is het toch zonde als je er steeds een plak afsnijdt om het schimmelen te voorkomen, terwijl je er ook één beschimmelde plak af kan snijden voordat je die kaas daadwerkelijk wil gebruiken.
  maandag 20 maart 2006 @ 08:45:53 #6
118447 Tique3
deze avater kreeg aandacht :7
pi_36191644
quote:
Op maandag 20 maart 2006 08:35 schreef timmeeeh het volgende:

[..]

denk eens na zeg
ten eerste is het een hele kaas, dus die korst gaat niet zo snel schimmelen

ten tweede is het toch zonde als je er steeds een plak afsnijdt om het schimmelen te voorkomen, terwijl je er ook één beschimmelde plak af kan snijden voordat je die kaas daadwerkelijk wil gebruiken.
daarmee bedoelde ik regelmatig gebruik...
En de korst schimmelt vrijwel niet
Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
  maandag 20 maart 2006 @ 08:46:15 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_36191648
quote:
Op zondag 19 maart 2006 22:22 schreef vinge het volgende:
Ik heb dus een kaas gekocht, zo'n hele, niet al te groot, een paar kilo ofzo, maar hij is dus nog helemaal rond, het is zo'n standaard kaas, ik geloof jonge, maar, hoe lang blijft dat goed, zeg, buiten de koelkast, ofzo?
is de kaas geplastificeert?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_36191916
quote:
Op maandag 20 maart 2006 08:45 schreef Tique3 het volgende:

[..]

daarmee bedoelde ik regelmatig gebruik...
En de korst schimmelt vrijwel niet
Maarja, dat hangt dan ook weer van de gebruikte hoeveelheid af en de frequentie. Ik zelf eet zo 1/1.5 kilo per week, dus dan gaat zo'n blok kaas echt niet schimmelen.
  maandag 20 maart 2006 @ 09:22:23 #9
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_36192087
quote:
Op maandag 20 maart 2006 09:07 schreef KlaPMonGooL het volgende:

[..]

Maarja, dat hangt dan ook weer van de gebruikte hoeveelheid af en de frequentie. Ik zelf eet zo 1/1.5 kilo per week, dus dan gaat zo'n blok kaas echt niet schimmelen.

veel!!
  maandag 20 maart 2006 @ 18:55:45 #10
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_36207702
quote:
Op maandag 20 maart 2006 08:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

is de kaas geplastificeert?
Kan de kaas eigenlijk nog wel (verder) rijpen als het al geplastificeerd is?

Volgens mij is dat bij een kaasmakerij de laatste stap (dus als de gewenste rijping is bereikt)

?
  maandag 20 maart 2006 @ 19:12:22 #11
45206 Pietverdriet
pi_36208296
quote:
Op maandag 20 maart 2006 18:55 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Kan de kaas eigenlijk nog wel (verder) rijpen als het al geplastificeerd is?
AFAIK ja
quote:
Volgens mij is dat bij een kaasmakerij de laatste stap (dus als de gewenste rijping is bereikt)

?
hoe kom je daarbij?
De korst van oude kaas is altijd anders als van jonge kaas.
  maandag 20 maart 2006 @ 19:38:34 #12
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_36209397
quote:
Op maandag 20 maart 2006 19:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

AFAIK ja
[..]

hoe kom je daarbij?
De korst van oude kaas is altijd anders als van jonge kaas.
Geen flauw idee, was een vermoeden

Ik nooit van die kaas, ik eet sowieso zelden kaas
pi_36215460
quote:
Op zondag 19 maart 2006 22:45 schreef KlaPMonGooL het volgende:
Ligt er aan hoe je de kaas opslaat. Geen idee hoe dat moet overigens, ah hier is al iets: http://www.degraaffkaas.nl/nl/activiteiten/kaasopslag.html

Hoeveel moest je per kilo betalen overigens?
5.90

En ja, hij is geplastificeert.

Een grote kaas is meestal 16 kilo, maar het staat natuurlijk wel ontzettend stoer, zo'n kaas op je keukenplank
  Moderator maandag 20 maart 2006 @ 22:17:40 #14
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_36215514
kaas
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 20 maart 2006 @ 23:27:50 #15
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_36218482
quote:
Op maandag 20 maart 2006 22:16 schreef vinge het volgende:
maar het staat natuurlijk wel ontzettend stoer, zo'n kaas op je keukenplank
Zoals supermarkten sinds enkele maanden opeens tientallen nepkazen op houten planken superstoer vinden staan. Kunnen ze die opslagruimte niet beter benutten?
  † In Memoriam † woensdag 22 maart 2006 @ 01:37:16 #16
34726 Fratz
Max
pi_36253266
quote:
Op maandag 20 maart 2006 23:27 schreef Zelva het volgende:

[..]

Zoals supermarkten sinds enkele maanden opeens tientallen nepkazen op houten planken superstoer vinden staan. Kunnen ze die opslagruimte niet beter benutten?
opeens? enkele maanden? dit doen ze al jaren hoor!
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
  woensdag 22 maart 2006 @ 01:51:12 #17
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_36253358
Schimmel begint vaak op de plekken waar je je tengels tegenaan hebt gezet, of toevallig (met consumptie) per ongeluk tegen aan hebt zitten te praten. Het is zo gebeurd. Maar de schimmels die op je vingertoppen zitten vormen heel gemakkelijk kolonies op kaas.
Confidence through competence
  woensdag 22 maart 2006 @ 09:24:44 #18
45206 Pietverdriet
pi_36255367
een hele kaas kan je (mits goed bewaard) jaren bewaren, en hij blijft dan niet alleen goed, hij wordt zelfs beter.
pi_36256156
quote:
Op maandag 20 maart 2006 09:22 schreef timmeeeh het volgende:

[..]

veel!!
Enige beleg dat ik eet, vandaar.

Hier nog een stukje extra informatie over rijping:
quote:
Rijpen

De geperste kazen worden gestapeld in een temperatuur-gecontroleerde opslagruimte en regelmatig gekeerd. Jonge kaas wordt verkocht na ongeveer 5 weken rijping, voor jong belegen kaas is dit na 8 weken, belegen kaas na 16 weken, extra belegen na 7 maanden en oude kaas is pas na een jaar rijpen klaar. Hier geldt, hoe ouder de kaas, des te droger de kaas wordt. Hierdoor transformeerd de flauwsmakende korrelige of rubberachtige wrongel zich tot een gladde substantie van een uitgesproken en complexe smaak.

Ook de rijping is verschillend per kaassoort. De drie belangrijkste manieren van rijpen van kaas zijn door de gehele kaas, met behulp van startbacteriën (zoals Goudse kaas), van binnenuit met behulp van schimmeldraden (zoals Blauwe kaas) en vanaf de buitenkant met schimmels of bacteriën (zoals Brie en Camembert).

De temperatuur is zo'n 10 graden om een langzame en voortdurende bacteriegroei te waarborgen. De relatieve vochtigheid moet hoog zijn, 80% voor harde kazen en 95% voor zachte. Tenzij de kaas is afgedekt met een waslaag, kaasdoek of andere beschermingslaag, moet een kaas die van binnenuit rijpt regelmatig gewassen en geborsteld worden om de micro-organismen te verwijderen. De meeste kazen worden gekeerd om gelijkmatig te kunnen rijpen.

Distributie

Als kaas eenmaal is gerijpt, of voor kazen die door de startbacteriën rijpen op het moment dat die in de vorm is gestort en geperst, wordt hij van een beschermende laag voorzien om vochtverlies, bederf en beschadiging tegen te gaan. Hiervoor worden een kaasdoek, was, vet, olie en plastic gebruikt. Kaassoorten met oppervlaktebegroeiing worden verpakt in perkament, aluminiumfolie of kunststoffolie en dikwijls in doosjes van houtspaanders of karton.
Er is dus kaas die narijpt, en kaas die dat niet meer doet? (ik betwijfel of kaas nog wel rijpt in het plastic.. heeft iemand daar nog meer info over?)
  woensdag 22 maart 2006 @ 10:16:19 #20
45206 Pietverdriet
pi_36256484
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 10:01 schreef KlaPMonGooL het volgende:

[..]

Enige beleg dat ik eet, vandaar.

Hier nog een stukje extra informatie over rijping:
[..]

Er is dus kaas die narijpt, en kaas die dat niet meer doet? (ik betwijfel of kaas nog wel rijpt in het plastic.. heeft iemand daar nog meer info over?)
Waar haal je vandaan dat kazen niet meer narijpen? Ja sommigen bederven gewoon,
En kaas rijpt gewoon door in plastic, hoe denk je dat oude kaas oud wordt?
pi_36257046
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 10:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar haal je vandaan dat kazen niet meer narijpen? Ja sommigen bederven gewoon,
En kaas rijpt gewoon door in plastic, hoe denk je dat oude kaas oud wordt?
Mja ik weet het dus niet. Hoopte dat je een bron hierover zou hebben.
  woensdag 22 maart 2006 @ 11:20:24 #22
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36258386
Als je 'm koel en donker en droog bewaart héél lang.

Hoe zwaarder de kaas is per kuub, hoe langer.
  dinsdag 4 april 2006 @ 19:48:31 #23
145741 dedeur
opendichtopendicht
pi_36650453
Vergeet het topic niet te bookmarken TS, dat je ons volgend jaar kunt vertellen hoe het gaat!
Op slot!
pi_36651113
Lang lang geleden kocht deze aarde een kaas
.
De economie was op dat moment erg slecht - we schrijven nu het jaar 2007, de maand december - 2 maanden na het instorten van de complete Europese economie. De kaasjes waren gelukkig er goedkoop. Sterker nog, ze waren gratis door de totale anarchie die volgt op het ineenstorten van een economie. Wel wat power op zakformaat meenemen naar de kaasboer, dus.

De kritische kijker heeft het al gezien; plastic wapen. Echter het slachtoffer zal voornamelijk naar de also in plastiek verpakte dame kijken en het geheel vol bevrediging over zich heen laten komen.

Enfin, de kaas was binnen. Nu bleek het verdorie JONGE kaas te zijn... dat is natuurlijk niet te kanen. Hier komen we bij jouw vraag; kun je jonge kaas oud maken?

Geen probleem of professor Cheesecake heeft het antwoord! Speciaal voor dit probleem -> ziehier -> de teletijdmachine

Met de teletijdmachien zijn we 10 jaar in de tijd vooruit gegaan (2017). En tja er viel toch weinig anders te oordelen dan dat vroegah echt altijd beter was. Het ontvangstcomitee bestond uit een ingedutte dame, die duidelijk weinig uitdaging had gezien de afgelopen 10 jaar.

Enfin, nadat de prof en ik hadden huisgehouden zag het er al een stuk gezelliger uit.

Door al de afleiding vergaten we volledig om naar de kaas te kijken. Dat deden we pas toen we weer terug waren in 2007. Het was een disaster.

De kaas was volledig gesmolten.

Wel leek er opeens meer kaas te zijn, en ook een soort jezusfiguur. Erg vaag allemaal.

Als echte MANNEN hebben we ervan gemaakt wat ervan te maken viel;

Het smaakte al met al erg goed. Een frietje erbij was NOG beter geweest maar vooruit.

Conclusie. Je kunt beter gewoon meteen kopen wat je wilt hebben
Echte mannen plannen niet

Cheeeeeeeeze on
STOLEN GOODS - email me for further information *O*

[img]http://forum.fok.nl/usericons/22838/steun.jpg[/img]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')