abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36169030
Omdat ik hier nog helemaal nooit een topic over fretten heb gezien (alleen hier en daar een enkele post) leek het me eens een goed idee om hier een topic over te maken ! Ik hou mij nu al 2 jaar bezig met fretten (en ook erg intensief) en heb zelf 3 dames waarvan 1 dit voorjaar pups gaat krijgen. Ze heten Sjos, Lot en Skittle. Het lijkt me erg leuk om eens wat mede fokkers met fretten te leren kennen, of bijvoorbeeld vragen of misverstanden op te helderen voor degenen die er iets meer van willen weten . Sinds ik fretten heb zoek ik dus al de beste informatie bij elkaar en deze heb ik allemaal bij elkaar gezet op mijn site samen met een aantal ervaringen. Ik bied ook hulp aan voor mensen die graag met fretten willen beginnen maar er nog niet zo veel van af weten. Even wat foto's van mijn dames om het topic nog wat kleurrijk te maken :

Sjos:

Lot:

Skittle:
  zondag 19 maart 2006 @ 15:45:03 #2
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_36169650
Meldt!

2 dames: Isis & Zeeba
en een (vondeling) Man: Bennie.
Helaas kan het clubje niet zo goed samen, dus bennie zit apart van de dames, maar vermaakt zich prima.
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
  zondag 19 maart 2006 @ 15:45:41 #3
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_36169671
gadver wat een vieze beesten
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
  zondag 19 maart 2006 @ 15:48:15 #4
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_36169742
quote:
Op zondag 19 maart 2006 15:45 schreef timmeeeh het volgende:
gadver wat een vieze beesten

bedankt voor je bijdrage, nu gewoon ff doodgaan ja.
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
pi_36170026
Vraagje:
Die beesten stinken, maar wanneer je zo GOED verzorgd dan ruik je ze toch niet?
Dus die beesten moet je goed verzorgen om geen stank te hebben?
  zondag 19 maart 2006 @ 16:05:00 #6
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_36170189
quote:
Op zondag 19 maart 2006 15:59 schreef renz0r het volgende:
Vraagje:
Valt opzich mee, net als eclk dier hebben ze hun eigen typische luchtje. Wanneer de mannen niet gecastreerd zijn stinken ze wel heel erg, maar practisch alle mannelijke fretten worden gecastreerd. Net als dat bijna alle vrouwelijke fretten gesteriliseerd worden.
Maar goed zo heel erg is die lucht niet, en als je de kooi(en) gewoon regelmatig schoonmaakt heb je (ik in ieder geval niet) nergens last van.

Overigens, wanneer ze schrikken, van de kooi af donderen ofzo, hebben ze een stinkdier reactie, dan gaat de anaalklier los, en dan is het inderdaad ff niet te harden in huis. Maar dat is hier eigenlijk pas één keer gebeurd en 2 jaar.
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
  zondag 19 maart 2006 @ 16:07:19 #7
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_36170265
Ook maar ff wat foto's dan

Bennie

Isis op ontdekkingstocht:

Isis en Zeeba mee uitkamperen:
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
pi_36170373
Oke duidelijk. Kan je die anaalklier ook weghalen?
  zondag 19 maart 2006 @ 16:12:57 #9
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_36170397
quote:
Op zondag 19 maart 2006 16:11 schreef renz0r het volgende:
Oke duidelijk. Kan je die anaalklier ook weghalen?
kan wel, maar is een beetje verboden zeg maar...
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
pi_36170438

!
Gedragen ze zich een beetje als katten?
Bijv. als je ze meeneemt op vakantie, dat je ze dan aangelijnd moet hebben, of lopen ze los?
  zondag 19 maart 2006 @ 16:35:02 #11
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_36171026
quote:
Op zondag 19 maart 2006 16:14 schreef Bluezz het volgende:
[afbeelding]

!
Gedragen ze zich een beetje als katten?
Bijv. als je ze meeneemt op vakantie, dat je ze dan aangelijnd moet hebben, of lopen ze los?
Nee ze zijn altijd aangelijnd. Ik heb geen idee hoe katten zich gedragen, maar (onze) fretten luisteren absoluut niet naar hun naam en zullen dus ook niet terug komen als ik ze roep, vandaar dat ze altijd aangelijnd zijn. Er zijn mensen die ze voor de jacht gebruiken (Freteren) en dan worden de fretten een konijnenhol ingestuurd. Die lopen los en komen ook weer bij de jager terug, dus het zal wel kunnen, maar hoe...
Wij kamperen zo'n tweemaal per jaar ergens in het bos, voor een dag of drie. Dan gaan ze altijd mee, aan een lange lijn. Steken dan gewoon zo'n haak waar je honden mee vast kunt leggen op de camping in de grond, lijntjes dr aan een ze vermaken zich wel. We zijn dan altijd met een grote groep mensen, dus iedereen wil ze wel ff aandacht geven of een stukkie met ze lopen, die beestjes hebben altijd de tijd van hun leven daar
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
pi_36171082
Tijdje terug hadden we iets dat op een fret leek in de tuin. Is het een fret? Of is het toch een marter oid?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
  zondag 19 maart 2006 @ 16:52:25 #13
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_36171478
quote:
Op zondag 19 maart 2006 16:37 schreef Xanthe het volgende:
Tijdje terug hadden we iets dat op een fret leek in de tuin. Is het een fret? Of is het toch een marter oid?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
pfff dat is lastig. Het zou een weggelopen fret kunnen zijn (in het wild zijn ze er niet) maar hij is wel een aparte kleur dan. Heb je toevallig geprobeerd of ie naar je toe kwam? Bunzingen / marters komen niet naar je toe, fretten wel.
Mijn eerste gok zou zijn dat het een bunzing of een marter oid is, maar zeker weet ik het niet.
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
pi_36171751
quote:
Op zondag 19 maart 2006 15:59 schreef renz0r het volgende:
Vraagje:
Ja die vraagt stelt echt iedereen. Het is vrij simpel: fretten hebben gewoon een eigen geur. Ik vergelijk dat met honden, die ruik je ook... Maargoed als je de doeken (waar ze in slapen) en de poepbakken (want ze zijn heel zindelijk) perfect bijhoud, dan ruik je echt niets, tenzij je je neus in de vacht gooit natuurlijk. Dus het ligt eraan hoe goed je het bijhoudt zeg maar...

Hele leuke frettenfoto's trouwens Dandelion ! Vooral die 2 koppies in het roze .
quote:
Op zondag 19 maart 2006 16:37 schreef Xanthe het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat is een fret, overduidelijk. Kijk maar naar het koppie. Als je op google marter intypt en je zoekt op afbeelding zie je dat die een hele andere kop hebben. En die zijn ook zeker niet zo zwart maar gewoon ook wildkleur achtig. Dit is een zeldzame kleur fret!
pi_36171999
Hoe oud worden ze?
  zondag 19 maart 2006 @ 17:21:36 #16
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_36172277
quote:
[b]Op zondag 19 maart 2006 17:03 sc
[..]

Dat is een fret, overduidelijk. Kijk maar naar het koppie. Als je op google marter intypt en je zoekt op afbeelding zie je dat die een hele andere kop hebben. En die zijn ook zeker niet zo zwart maar gewoon ook wildkleur achtig. Dit is een zeldzame kleur fret!
ik weet niet hoor:

dit is een bunzing:

Ik zie het verschil zo snel niet...

[edit]

een marter is het inderdaad zeker niet trouwens...
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
  zondag 19 maart 2006 @ 17:26:02 #17
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_36172413
quote:
Op zondag 19 maart 2006 17:12 schreef renz0r het volgende:
Hoe oud worden ze?
moeilijk... iets van 7 tot 12 jaar.
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
pi_36172544
Hier een stukje over een kruising tussen een fret en een bunzing, die zou het kunnen zijn
quote:
Een bunzing heeft witte oorranden en een donker masker. De wollige ondervacht is roomgeel en wordt beschermd door lange, donkere, dekharen. Hierdoor varieert de kleur van de bunzing van lichtbruin tot bijna zwart. Tijdens de zomer ligt de wollige ondervacht grotendeels verborgen onder de dekharen. In de winter staan deze door de dichtere vacht uit, waardoor het dier er lichter en ronder uitziet. Het mannetje is iets groter dan het wijfje. De erwtgrote stinkklieren aan de staartbasis scheiden een onaangename geur af, die ter verdediging en voor het markeren van het territorium wordt gebruikt.
Iets kleiner dan de bunzing is het fret, een tamme verwant die vroeger door stropers en jachtopzieners werd gebruikt voor de konijnenjacht. Vermoedelijk stamt dit dier af van een bunzingsoort uit Spanje en Marokko. Meestal zijn het albino's met een roomgele vacht en roze ogen. Ontsnapte exemplaren vermengden zich met onze inheemse bunzing, waardoor er ook een mengvorm voorkomt, die bunzingfret wordt genoemd. Het bunzingfret mist het donkere masker. Alle afstammelingen van deze kweekdieren vertonen geleidelijk weer de normale bunzingtekening.
En ik vond dit ook nog !

pi_36173376
quote:
Op zondag 19 maart 2006 16:52 schreef Dandelion het volgende:

[..]

pfff dat is lastig. Het zou een weggelopen fret kunnen zijn (in het wild zijn ze er niet) maar hij is wel een aparte kleur dan. Heb je toevallig geprobeerd of ie naar je toe kwam? Bunzingen / marters komen niet naar je toe, fretten wel.
Mijn eerste gok zou zijn dat het een bunzing of een marter oid is, maar zeker weet ik het niet.
Toen we de deur open deden was ie meteen weg en we hebben m ook niet weer gezien.
Kinderen in de buurt hadden m al eens eerder gezien toen ie onze tuin in rende.
We wonen op het platteland in een dorp en hebben inze straat zeer veel groen en 500meter verder op begint het landbouwgebied.
Ook zou het mogelijk kunnen zijn in geval van een wild dier dat deze van zijn plek verjaagd is ivm. een project bij ons in de buurt (www.blauwestad.nl)
Zelf wel gezocht op internet maar niets kunnen vinden , we dachten zelf aan een steenmarter.
pi_36173454
quote:
Op zondag 19 maart 2006 17:26 schreef Dandelion het volgende:

[..]

moeilijk... iets van 7 tot 12 jaar.
De gemiddelde leeftijd is 8-10, maar tegenwoordig zijn ze vanaf 6 jaar 'oud'. Dus ik snap niet helemaal hoe je bij 7-12 komt?

Een bunzing zou het zeker kunnen zijn, maar ik heb nog nooit van iemand gehoord dat hij een bunzing in de tuin had zien lopen. Meestal zie je marters lopen, en dat is dit toch zeker niet. Aan de andere kant als dit een fret zou zijn zou deze van een goede fokkerij komen (door zijn kleur) en zou mij toch zeker wel bekent moeten zijn of deze vermist zou worden of niet.
pi_36185066
quote:
Op zondag 19 maart 2006 16:12 schreef Dandelion het volgende:

[..]

kan wel, maar is een beetje verboden zeg maar...
Hmm, een oud klasgenoot had ook fretten. Toen ik hem vroeg of ze werkelijk zo stinken als mensen beweren zei hij dat hij die klieren had laten verwijderen, dus geen stank had. Moet ik er wel even bij vermelde dat hij in Belgie woont, is het daar wel legaal dan?
pi_36185745
Agossie, deze fotostrip van het verwijderen van de anaalklieren...
http://www.frettiggestoord.nl/anaalk.html
Het is alleen toegestaan in NL op medische gronden lees ik overal.
Bij chronische verstopping bijv.
  maandag 20 maart 2006 @ 00:46:27 #23
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_36188995
quote:
Op zondag 19 maart 2006 23:03 schreef Bluezz het volgende:
Agossie, deze fotostrip van het verwijderen van de anaalklieren...
http://www.frettiggestoord.nl/anaalk.html
Het is alleen toegestaan in NL op medische gronden lees ik overal.
Bij chronische verstopping bijv.
Klopt.
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
  maandag 20 maart 2006 @ 00:56:42 #24
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_36189225
quote:
Op zondag 19 maart 2006 18:01 schreef lelibel het volgende:

[..]

De gemiddelde leeftijd is 8-10, maar tegenwoordig zijn ze vanaf 6 jaar 'oud'. Dus ik snap niet helemaal hoe je bij 7-12 komt?
Ja dat is wat ik altijd heb meegekregen. Tis sowieso aan verandering onderhevig blijkbaar, want je geeft zelf al aan dat ze tegenwoordig vanaf 6 al oud zijn.
quote:
Aan de andere kant als dit een fret zou zijn zou deze van een goede fokkerij komen (door zijn kleur) en zou mij toch zeker wel bekent moeten zijn of deze vermist zou worden of niet.
Puur uit nieuwsgierigheid: waarom zou je dat weten dan? Ken je alle fokkers en de uiteindelijk eigenaren van hun pups?
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
pi_36193185
Dat klopt ik ken inderdaad (ik wil niet zeggen alle, maar in ieder geval wel alle bekende en zeker die die true blacks fokken) de meeste fokkerijen. Mensen die een zwarte fret willen zijn meestal ook erg actief op internet en daar ken ik iedereen ook van. Bovendien worden de marktplaats advertenties dagelijks in de gaten gehouden en als er een fretje vermist is dan ben ik daarvan op de hoogte eigenlijk, zwart of niet zwart .

Leeftijd is inderdaad aan verandering onderhevig. Door het fokken is de leeftijd wat terug gevallen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')