Valt opzich mee, net als eclk dier hebben ze hun eigen typische luchtje. Wanneer de mannen niet gecastreerd zijn stinken ze wel heel erg, maar practisch alle mannelijke fretten worden gecastreerd. Net als dat bijna alle vrouwelijke fretten gesteriliseerd worden.quote:Op zondag 19 maart 2006 15:59 schreef renz0r het volgende:
Vraagje:
Die beesten stinken, maar wanneer je zo GOED verzorgd dan ruik je ze toch niet?
Dus die beesten moet je goed verzorgen om geen stank te hebben?
kan wel, maar is een beetje verboden zeg maar...quote:Op zondag 19 maart 2006 16:11 schreef renz0r het volgende:
Oke duidelijk. Kan je die anaalklier ook weghalen?
Nee ze zijn altijd aangelijnd. Ik heb geen idee hoe katten zich gedragen, maar (onze) fretten luisteren absoluut niet naar hun naam en zullen dus ook niet terug komen als ik ze roep, vandaar dat ze altijd aangelijnd zijn. Er zijn mensen die ze voor de jacht gebruiken (Freteren) en dan worden de fretten een konijnenhol ingestuurd. Die lopen los en komen ook weer bij de jager terug, dus het zal wel kunnen, maar hoe...quote:Op zondag 19 maart 2006 16:14 schreef Bluezz het volgende:
[afbeelding]!
Gedragen ze zich een beetje als katten?
Bijv. als je ze meeneemt op vakantie, dat je ze dan aangelijnd moet hebben, of lopen ze los?
pfff dat is lastig. Het zou een weggelopen fret kunnen zijn (in het wild zijn ze er niet) maar hij is wel een aparte kleur dan. Heb je toevallig geprobeerd of ie naar je toe kwam? Bunzingen / marters komen niet naar je toe, fretten wel.quote:Op zondag 19 maart 2006 16:37 schreef Xanthe het volgende:
Tijdje terug hadden we iets dat op een fret leek in de tuin. Is het een fret? Of is het toch een marter oid?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ja die vraagt stelt echt iedereen. Het is vrij simpel: fretten hebben gewoon een eigen geur. Ik vergelijk dat met honden, die ruik je ook... Maargoed als je de doeken (waar ze in slapen) en de poepbakken (want ze zijn heel zindelijk) perfect bijhoud, dan ruik je echt niets, tenzij je je neus in de vacht gooit natuurlijk. Dus het ligt eraan hoe goed je het bijhoudt zeg maar...quote:Op zondag 19 maart 2006 15:59 schreef renz0r het volgende:
Vraagje:
Die beesten stinken, maar wanneer je zo GOED verzorgd dan ruik je ze toch niet?
Dus die beesten moet je goed verzorgen om geen stank te hebben?
Dat is een fret, overduidelijk. Kijk maar naar het koppie. Als je op google marter intypt en je zoekt op afbeelding zie je dat die een hele andere kop hebben. En die zijn ook zeker niet zo zwart maar gewoon ook wildkleur achtig. Dit is een zeldzame kleur fret!quote:Op zondag 19 maart 2006 16:37 schreef Xanthe het volgende:
Tijdje terug hadden we iets dat op een fret leek in de tuin. Is het een fret? Of is het toch een marter oid?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
ik weet niet hoor:quote:[b]Op zondag 19 maart 2006 17:03 sc
[..]
Dat is een fret, overduidelijk. Kijk maar naar het koppie. Als je op google marter intypt en je zoekt op afbeelding zie je dat die een hele andere kop hebben. En die zijn ook zeker niet zo zwart maar gewoon ook wildkleur achtig. Dit is een zeldzame kleur fret!
moeilijk... iets van 7 tot 12 jaar.quote:Op zondag 19 maart 2006 17:12 schreef renz0r het volgende:
Hoe oud worden ze?
En ik vond dit ook nogquote:Een bunzing heeft witte oorranden en een donker masker. De wollige ondervacht is roomgeel en wordt beschermd door lange, donkere, dekharen. Hierdoor varieert de kleur van de bunzing van lichtbruin tot bijna zwart. Tijdens de zomer ligt de wollige ondervacht grotendeels verborgen onder de dekharen. In de winter staan deze door de dichtere vacht uit, waardoor het dier er lichter en ronder uitziet. Het mannetje is iets groter dan het wijfje. De erwtgrote stinkklieren aan de staartbasis scheiden een onaangename geur af, die ter verdediging en voor het markeren van het territorium wordt gebruikt.
Iets kleiner dan de bunzing is het fret, een tamme verwant die vroeger door stropers en jachtopzieners werd gebruikt voor de konijnenjacht. Vermoedelijk stamt dit dier af van een bunzingsoort uit Spanje en Marokko. Meestal zijn het albino's met een roomgele vacht en roze ogen. Ontsnapte exemplaren vermengden zich met onze inheemse bunzing, waardoor er ook een mengvorm voorkomt, die bunzingfret wordt genoemd. Het bunzingfret mist het donkere masker. Alle afstammelingen van deze kweekdieren vertonen geleidelijk weer de normale bunzingtekening.
Toen we de deur open deden was ie meteen weg en we hebben m ook niet weer gezien.quote:Op zondag 19 maart 2006 16:52 schreef Dandelion het volgende:
[..]
pfff dat is lastig. Het zou een weggelopen fret kunnen zijn (in het wild zijn ze er niet) maar hij is wel een aparte kleur dan. Heb je toevallig geprobeerd of ie naar je toe kwam? Bunzingen / marters komen niet naar je toe, fretten wel.
Mijn eerste gok zou zijn dat het een bunzing of een marter oid is, maar zeker weet ik het niet.
De gemiddelde leeftijd is 8-10, maar tegenwoordig zijn ze vanaf 6 jaar 'oud'. Dus ik snap niet helemaal hoe je bij 7-12 komt?quote:Op zondag 19 maart 2006 17:26 schreef Dandelion het volgende:
[..]
moeilijk... iets van 7 tot 12 jaar.
Hmm, een oud klasgenoot had ook fretten. Toen ik hem vroeg of ze werkelijk zo stinken als mensen beweren zei hij dat hij die klieren had laten verwijderen, dus geen stank had. Moet ik er wel even bij vermelde dat hij in Belgie woont, is het daar wel legaal dan?quote:Op zondag 19 maart 2006 16:12 schreef Dandelion het volgende:
[..]
kan wel, maar is een beetje verboden zeg maar...![]()
Klopt.quote:Op zondag 19 maart 2006 23:03 schreef Bluezz het volgende:
Agossie, deze fotostrip van het verwijderen van de anaalklieren...
http://www.frettiggestoord.nl/anaalk.html
Het is alleen toegestaan in NL op medische gronden lees ik overal.
Bij chronische verstopping bijv.
Ja dat is wat ik altijd heb meegekregen. Tis sowieso aan verandering onderhevig blijkbaar, want je geeft zelf al aan dat ze tegenwoordig vanaf 6 al oud zijn.quote:Op zondag 19 maart 2006 18:01 schreef lelibel het volgende:
[..]
De gemiddelde leeftijd is 8-10, maar tegenwoordig zijn ze vanaf 6 jaar 'oud'. Dus ik snap niet helemaal hoe je bij 7-12 komt?
Puur uit nieuwsgierigheid: waarom zou je dat weten dan? Ken je alle fokkers en de uiteindelijk eigenaren van hun pups?quote:Aan de andere kant als dit een fret zou zijn zou deze van een goede fokkerij komen (door zijn kleur) en zou mij toch zeker wel bekent moeten zijn of deze vermist zou worden of niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |