Ik weet het, ik weet het. Het is maar wat je er zelf van maakt. Als je zesjes voldoende vindt, dan hoef je inderdaad niet veel te doen bij Nederlands. Ik wilde natuurlijk weer minimaal achten, dan wordt het toch een ander verhaal.quote:Op zondag 19 maart 2006 16:59 schreef thaleia het volgende:
[..]
Bij ons daarentegen zijn meerdere mensen overgestapt van Klassieke Talen naar Nederlands en die vertelden ons juichend dat ze geen reet meer hoefden te doen. Terwijl er bij de werkcolleges die wij bij geschiedenis moesten volgen aardig hoge eisen werden gesteld aan de kwaliteit van werkstukken en presentaties.
Kortom, het is allemaal maar betrekkelijk
Nee hoor. Maar er was echt een enorm niveauverschil tussen de studenten Nederlands en de studenten Bedrijfscommunicatie. De docenten maakten er zelfs opmerkingen over. Er zullen vast ook wel studies zijn waarbij Nederlands enorm schril afsteekt.quote:Op zondag 19 maart 2006 17:09 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Jouw studie moet je natuurlijk superintelligent voor zijn, en alle andere studies zijn supersimpel.![]()
Amice,quote:Op zondag 19 maart 2006 17:25 schreef Renesite het volgende:
Persoonlijke vetes gaan we maar ergens anders uit lopen vechten![]()
Ik heb ze maar verwijderd, het sloeg noch kant noch wal![]()
quote:Op zondag 19 maart 2006 17:58 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Amice,
Het is "raakte".
Met collegiale groet,
Uw medebeoefenaar van het edele rechtsambacht Diederik
Ik wil er niet mee doorquote:Op zondag 19 maart 2006 20:06 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Nou ja, het is in ieder geval iets juridisch![]()
MER is niet bijster boeiend hoor ik altijd. Maar ja, ik ken ook alleen de WO variant van het recht, dus wat weet ik er eigenlijk vanquote:Op zondag 19 maart 2006 20:07 schreef Renesite het volgende:
[..]
Ik wil er niet mee door![]()
Ja, of MER doenofzo
NSB'er.quote:Op zondag 19 maart 2006 17:25 schreef Renesite het volgende:
Persoonlijke vetes gaan we maar ergens anders uit lopen vechten![]()
Ik heb ze maar verwijderd, het sloeg noch kant noch wal![]()
NSBer niks.quote:Op zondag 19 maart 2006 20:23 schreef MrBean het volgende:
[..]
NSB'er.
Het had niks te maken met een vete, het was ontopic en ik had hem precies waar ik hem wilde hebben ...
Studiebelasting is niet eenduidig. De werkdruk op de kunstacademie is vast hoog, maar het blijft onzinnig wat ze daar doen.quote:Op zondag 19 maart 2006 21:02 schreef KaheemSaid het volgende:
We hebben het over studiebelasting en de moeilijkheid ervan, niet over politieke partijen uit de geschiedenis. Is er wel een overzicht van de gemiddelde studiebelasting?
Diederik wordt een steeds betere jurist...quote:Op zondag 19 maart 2006 21:15 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Studiebelasting is niet eenduidig. De werkdruk op de kunstacademie is vast hoog, maar het blijft onzinnig wat ze daar doen.
quote:Op zondag 19 maart 2006 21:19 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Diederik wordt een steeds betere jurist...![]()
Dat je steeds meer in jezelf begint te geloven, chapeau.quote:Op zondag 19 maart 2006 21:22 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
wat heeft dat met die post te maken?
Dat is i.c. totaal niet relevant, amice.quote:Op zondag 19 maart 2006 21:23 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dat je steeds meer in jezelf begint te geloven, chapeau.
Oh jawel. Diederik_Duck als user, oftewel type-tje, draait om dit hele fenomeen. Net als een puber, je probeer je grensen te vinden. Je wilt graag weten hoe zelfingenomen je kunt worden, hoe denegerend je kunt zijn naar andere mensen. Goed, je lijkt elke keer weer in deze rol te groeien.quote:Op zondag 19 maart 2006 21:25 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat is i.c. totaal niet relevant, amice.
Het is denigrerend. Leuk dat je interesse in me hebt, ik neem je verzoek in overweging.quote:Op zondag 19 maart 2006 21:29 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Oh jawel. Diederik_Duck als user, oftewel type-tje, draait om dit hele fenomeen. Net als een puber, je probeer je grensen te vinden. Je wilt graag weten hoe zelfingenomen je kunt worden, hoe denegerend je kunt zijn naar andere mensen. Goed, je lijkt elke keer weer in deze rol te groeien.
Heb je trouwens geen leuk foto-tje van jezelf met je rechtenvriendjes? Ben zo benieuwd wat voor balletje er achter 'Diederik' schuil gaat, heerlijk!
Ook ik maak typfouten, onnodig me daarop te wijzen. Verder zul je het verzoek nooit inwilligen, dat weet je zelf ook. Mensen zoals jij hebben de anonimiteit hard nodig, toch?quote:Op zondag 19 maart 2006 21:30 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Het is denigrerend. Leuk dat je interesse in me hebt, ik neem je verzoek in overweging.
Logica is nu ook weer niet zo heel erg moeilijkquote:Op zondag 19 maart 2006 21:39 schreef speknek het volgende:
Hier een hele simpele vraag uit het eerste vak van m'n studie.
⊢ (∀x)(A(x) → B(x)) → ((∃x)A(x) → (∃x)B(x))
Veel plezier alfa's.
(en dan durf ik wel te zeggen dat studies als natuurkunde en wiskunde nog wel wat moeilijker zijn dan informatica)
Nee, het is dan ook een eerstejaarsvak. Maar het is wel te hoog gegrepen voor menig alfa/gamma. Anders hadden ze al lang logica ingevoerd bij rechten. Hadden ze tenminste nog aanspraak kunnen maken op wetenschappelijk onderwijs.quote:Op zondag 19 maart 2006 21:44 schreef Ultrawuft het volgende:
Logica is nu ook weer niet zo heel erg moeilijk
Op de ut is het zelfs onderdeel van discrete wiskunde. 2 colleges en 100 blz verder in het boekquote:Op zondag 19 maart 2006 21:50 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee, het is dan ook een eerstejaarsvak. Maar het is wel te hoog gegrepen voor menig alfa/gamma. Anders hadden ze al lang logica ingevoerd bij rechten. Hadden ze tenminste nog aanspraak kunnen maken op wetenschappelijk onderwijs.
Wat zou de toegevoegde waarde daarvan zijn? Leg eens uit.quote:Op zondag 19 maart 2006 21:50 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee, het is dan ook een eerstejaarsvak. Maar het is wel te hoog gegrepen voor menig alfa/gamma. Anders hadden ze al lang logica ingevoerd bij rechten. Hadden ze tenminste nog aanspraak kunnen maken op wetenschappelijk onderwijs.
Hoho, jij legt ook nooit iets uit...quote:Op zondag 19 maart 2006 22:01 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wat zou de toegevoegde waarde daarvan zijn? Leg eens uit.
Zo te zien is er ook nog een vak inleiding logica, maar dat is een WTM vak. Dus ik denk het wel. Iig wel bij mijn faculteit (Electrotechniek, Wiskunde, Informatica) zo te zien.(kan zijn dat het nog in een ander vak verstopt zit, maar dat kan ik inhoudelijk niet beoordelen)quote:Op zondag 19 maart 2006 22:00 schreef speknek het volgende:
Is dat de enige logica die je daar krijgt?
Makkelijker en saaier vooralquote:Op zondag 19 maart 2006 15:08 schreef Diederik_Duck het volgende:
Rechten is iets anders dan andere studies.
Je ging er toch prat op dat je zo goed was in deugdelijke argumenten en redeneren?quote:Op zondag 19 maart 2006 22:01 schreef Diederik_Duck het volgende:
Wat zou de toegevoegde waarde daarvan zijn? Leg eens uit.
Ah, okee. Ik denk dat ik wel zes verschillende logica vakken heb gehad, lijkt Informatica op een gewone universiteit toch wat theoretischerquote:Op zondag 19 maart 2006 22:03 schreef Ultrawuft het volgende:
Zo te zien is er ook nog een vak inleiding logica, maar dat is een WTM vak. Dus ik denk het wel. Iig wel bij mijn faculteit (Electrotechniek, Wiskunde, Informatica) zo te zien.(kan zijn dat het nog in een ander vak verstopt zit, maar dat kan ik inhoudelijk niet beoordelen)
Zoals het er stond was het ook nog niet moeilijk. Maar ja, wij hadden dus ook alleen maar een inleiding. Discrete wiskunde 1 is niet zoveel meer dan inleiding combinatoriek, inleiding logica, verzamelingsleer, inductie en inleiding grafentheoriequote:Op zondag 19 maart 2006 22:05 schreef speknek het volgende:
[..]
Ah, okee. Ik denk dat ik wel zes verschillende logica vakken heb gehad, lijkt Informatica op een gewone universiteit toch wat theoretischer.
(vond je opmerking 'logica is ook niet echt moeilijk' ookal wat vreemd, dat gaat dieper dan je denkt)
Ach, wat zijn rechterlijke dwalingen? En wat stel jij je voor bij geautomatiseerde wetboeken, en hoe verhouden die zich tot de rechtspraak (moet die dan niet geautomatiseerd?)? En wat te denken van voortschrijdend inzicht waardoor de HR omgaat? Ik denk dat jouw systeem veel te rigide zal zijn, en derhalve zeer onrechtvaardig.quote:Op zondag 19 maart 2006 22:04 schreef speknek het volgende:
[..]
Je ging er toch prat op dat je zo goed was in deugdelijke argumenten en redeneren?
Als je deugdelijk wil redeneren moet je minstens weten wat een bewijs uberhaupt is, hoe je deductie toepast en hoe resolutie werkt bij het invoeren van een nieuwe wet. Daarbij durf ik wel te stellen dat als je grote delen van het wetboek automatiseert, je veel minder rechterlijke dwalingen en conflicterende wetten krijgt.
Ja, dan komt de computer via logische stappen tot een strafmaat, die op geen enkele manier partijdig is, en dus ook rechtvaardig. Als uitspraken die daaruit voortkomen onrechtvaardig zijn, ligt dat alleen maar aan de wetten, niet meer aan de kwaliteit van een advocaat of helderheid/partijdigheid van een rechter.quote:Op zondag 19 maart 2006 22:08 schreef Diederik_Duck het volgende:
Ach, wat zijn rechterlijke dwalingen? En wat stel jij je voor bij geautomatiseerde wetboeken, en hoe verhouden die zich tot de rechtspraak (moet die dan niet geautomatiseerd?)?
En wat te denken van voortschrijdend inzicht waardoor de HR omgaat? Ik denk dat jouw systeem veel te rigide zal zijn, en derhalve zeer onrechtvaardig.
Nou nee, in Belgie hebben ze volgens mij een heel ander eerste jaar. Je begint met voornamelijk filosofie en een hele brede wetenschappelijke insteek. In Nederland richt je je puur en alleen op je eigen studie. Voor beiden valt wat te zeggen. Ik zou zelf voorstander zijn van een Belgisch systeem, omdat je in Nederland een hele wetenschappelijke studie af kunt ronden zonder zelf enige wetenschappelijke kaders eraan over te houden, maar je kunt ook zeggen dat ze in Nederland meer de diepte ingaan.quote:Op zondag 19 maart 2006 22:22 schreef gewooneenuser het volgende:
In Leuven is logica bij psychologie een verplicht eerstejaarsvak...
Lijkt me zeker voor een studie als rechten waar mensen moeten leren ingewikkelde redenaties te begrijpen en zelf op te bouwen een onontbeerlijk vak. Is in Leuven dan ook een verplicht vak voor rechtenstudenten.
Zou het in België dan toch allemaal beter (moeilijker?) zijn dan in Nederland?
Je betoog klinkt leuk, maar je mist een aantal fundamentele inzichten. Onpartijdigheid =/ rechtvaardigheid. Wetten zijn niet te schrijven voor iedere specifieke situatie. Rechtvaardigheid is geen absoluut gegeven. Toch ook merkwaardig dat het in dit soort discussies altijd over srtafrecht gaat, daar waar het privaatrecht veel ouder is, en ook van veel groter belang voor de doorsnee burger. Ik zal een simpel voorbeeld geven, een van de belangrijkste bepalingen uit het Nederlandse (privaat)recht, art. 6:162 BW:quote:Op zondag 19 maart 2006 22:13 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja, dan komt de computer via logische stappen tot een strafmaat, die op geen enkele manier partijdig is, en dus ook rechtvaardig. Als uitspraken die daaruit voortkomen onrechtvaardig zijn, ligt dat alleen maar aan de wetten, niet meer aan de kwaliteit van een advocaat of helderheid/partijdigheid van een rechter.
En als je de wetten vervangt door symbolische notaties, zoals ik hierboven liet zien, zou je bij het invoeren van een nieuwe wet automatisch kunnen zien waarmee hij conflicteert.
Overigens kan dat natuurlijk lang niet bij alle wetten, de meeste zelfs niet, maar kleinere zaken zouden best sneller afgehandeld kunnen worden. Maar goed, het was meer een proefballonnetje. Belangrijker is dat om aanspraak te maken op deugdelijk redeneren, je gewoon niet onder logica kennis uitkomt.
(maar juristen die deugdelijk argumenteren, dat gelooft toch niemand meer sinds Socrates)
Je krijgt inderdaad veel wetenschapsfilosofie en dergelijke, lijkt mij absoluut niet meer dan normaal aangezien je een wetenschappelijke opleiding volgt.quote:Op zondag 19 maart 2006 22:25 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou nee, in Belgie hebben ze volgens mij een heel ander eerste jaar. Je begint met voornamelijk filosofie en een hele brede wetenschappelijke insteek. In Nederland richt je je puur en alleen op je eigen studie. Voor beiden valt wat te zeggen. Ik zou zelf voorstander zijn van een Belgisch systeem, omdat je in Nederland een hele wetenschappelijke studie af kunt ronden zonder zelf enige wetenschappelijke kaders eraan over te houden, maar je kunt ook zeggen dat ze in Nederland meer de diepte ingaan.
Kijk, dat is een goed punt. Vroeger duurden studies zes jaar, het is echt niet zo dat die tijd besteed werd aan lanterfanten. Als we een kenniseconomie willen, mag dat wel eens worden aangepast.quote:Op zondag 19 maart 2006 22:36 schreef gewooneenuser het volgende:
[..]
Je krijgt inderdaad veel wetenschapsfilosofie en dergelijke, lijkt mij absoluut niet meer dan normaal aangezien je een wetenschappelijke opleiding volgt.
Veel studies duren in België een jaar langer dan in Nederland, dus er is ook gewoon voldoende ruimte en tijd voor diepgang naast een brede wetenschappelijke basis.
Stoer om te zeggen na het bestuderen van vele pagina's uit je studieboek voor het betreffende vak..quote:Op zondag 19 maart 2006 21:39 schreef speknek het volgende:
G
Hier een hele simpele vraag uit het eerste vak van m'n studie.
Veel plezier alfa's.
(en dan durf ik wel te zeggen dat studies als natuurkunde en wiskunde nog wel wat moeilijker zijn dan informatica)
Punt is dat iedereen aan kan schuiven bij een mastervak van willekeurig welke alfa/gamma studie, maar bij een betastudie zul je echt niet weten waar ze het over hebben.quote:Op zondag 19 maart 2006 22:49 schreef ChRoNiC het volgende:
Stoer om te zeggen na het bestuderen van vele pagina's uit je studieboek voor het betreffende vak..
Vorig jaar heette het Geometry, Imaging and Virtual Environments. Maar als je ergens het woord 'game' inzet krijg je tien keer zoveel aanmeldingen en bakken met geld van de overheid.quote:Wat moet ik me trouwens voorstellen bij het wetenschappelijke aspect van 'Game and Media Technology'? Kan me weinig bij voorstellen.
Behoorlijke slechte manier om je punt te maken. Hier begrijpen mensen het niet, omdat ze de termen niet kennen. Als je wilt testen of ze het kunnen begrijpen, moet je het eerst leesbaar maken en dan kijken of ze het wel snappen...quote:Op zondag 19 maart 2006 22:55 schreef speknek het volgende:
[..]
Punt is dat iedereen aan kan schuiven bij een mastervak van willekeurig welke alfa/gamma studie, maar bij een betastudie zul je echt niet weten waar ze het over hebben.
[..]
Dat is toch echt niet waar. Als jij aanschuift bij een mastervak bestuursrecht oid, kun je er ook geen chocola van maken. Als je de juiste taal niet spreekt, kun je de begrippen ook niet plaatsen. Als ik je vraag het onderwerp in een zin in het Arabisch aan te wijzen, zul je ook falen (ondanks dat je het begrip onderwerp wel beheerst). Je begrijpt mijn punt denk ik.quote:Op zondag 19 maart 2006 22:55 schreef speknek het volgende:
[..]
Punt is dat iedereen aan kan schuiven bij een mastervak van willekeurig welke alfa/gamma studie,
En de vraag:quote:Op zondag 19 maart 2006 23:03 schreef speknek het volgende:
∀x = voor alle x geldt het daaropvolgende
A(x) = x is een onderdeel van A
p → q = als p dan q
∃x = er is een x waarvoor geldt het daaropvolgende
⊢ φ = φ geldt (is een tautologie)
Als x is een onderdeel van A, dan x is een onderdeel van B, dan voor alle daaropvolgende x-en geldt x is een onderdeel van A, dan voor alle daaropvolgende x-en geldt x is een onderdeel van B.quote:Op zondag 19 maart 2006 23:07 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
En de vraag:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |