CJ | dinsdag 4 december 2001 @ 12:28 |
Noem hier de artiesten die jullie verdenken op het gebruik van Autotune... En dan niet alleen op plaat/cd maar ook tijdens optredens. - alle zingende soapsterren in Nederland en met name Georgina Verbaan. - Britney Spears, je kan nooit zo heftig dansen en zo strak zingen als ze al live zingt tenminste. - zelfde geldt eigenlijk voor Madonna, Jennifer Lopez - Enrique Iglesias. Hij gebruikt het zeker weten. - Marco Borsato werd trouwens ergens ook genoemd als autotune artiest. Voor degenen die niet weten wat Autotune is: | |
Tokus | dinsdag 4 december 2001 @ 12:29 |
soortje playback dus, maar dan nog net iets meer live? | |
CJ | dinsdag 4 december 2001 @ 12:33 |
quote:Tijdens live optredens draait het apparaatje mee. Je zingt wel live, maar Autotune zorgt er real-time voor dat je zangpartijen 'strak' uit de speakers komen. Dat je niet zuiver kan zingen wordt dus mooi verdoezeld door Autotune. Heb je je ooit wel eens afgevraagd waarom Madonna en Janet Jackson zo enorm zitten te hossen, zonder dat je ze ook maar een enkele keer hoort hijgen en constant strak kunnen blijven zingen? Ook Whitney Houston heeft er bijvoorbeeld wel eens gebruik van gemaakt. Ze wilde haar keel sparen, omdat ze last had van keelpijn... | |
CJ | dinsdag 4 december 2001 @ 12:35 |
Oops. Dubbele post. | |
#ANONIEM | dinsdag 4 december 2001 @ 13:18 |
quote:En dat gebruikt T-Spoon ook? ![]() | |
ranja | dinsdag 4 december 2001 @ 13:40 |
Ik zou dan inderdaad meteen alle eurohouse bands willen noemen... kun je die autotune ook in hoogte instellen, zodat de stem dus hoger klinkt? En de vraag is, wat bedoel je met dit topic, vind je het een probleem dat ze het gebruiken, of niet? | |
CJ | dinsdag 4 december 2001 @ 13:44 |
quote:In ieder geval niet bij de live-optredens. ![]() ![]() Ik zal eens checken hoe het zit... | |
Cheiron | dinsdag 4 december 2001 @ 13:46 |
Dus met zo een apparaatje zou ik zelfs kunnen zingen .. cool. | |
CJ | dinsdag 4 december 2001 @ 13:49 |
quote:Het is niet de bedoeling dat dit een afkraaktopic wordt. Autotune gebruiken is niet erg, maar als je de boel gaat neppen door alles recht te trekken/te zuiveren met autotune, omdat je zelf niet goed kan zingen... Ik ben gewoon benieuwd of mensen weten welke bekende zangers en zangeressen er autotune gebruiken... Alsook in welke mate het gebruikt wordt (volledig nummer, alleen kleine correcties, hele cd, tijdens live optredens etc). Eigenlijk is het gewoon bedoeld als lijstjes-topic. Noem zo veel mogelijk namen. En uhm... niet alle eurohouse bands gebruiken autotune hoor... | |
#ANONIEM | dinsdag 4 december 2001 @ 14:07 |
Dus met zo'n apparaat is er zelfs van mìjn zwakke, wat hese stem (beetje van het Big Brother-Sandy-soort, ik heb al veel negatief commentaar gehad in mijn leven op mijn stemgeluid, en dat is zingend al helemáál geen gehoor) nog wat te maken? Knap. Dus in feite kan je er zelfs een ezel mee laten zingen? En nu ik dit weet vertrouw ik types als Britney in vocaal opzicht nòg minder...... | |
ranja | dinsdag 4 december 2001 @ 14:11 |
Ach je mag toch ook een pedaal aan je gitaar zetten om het een ander geluid te geven? Een synthesizer heeft toch ook diverse geluiden in zich? Denk je bv. een viool of trompet te horen, niks hoor, is er gewoon een toetsenist aan het spelen. Komt voor mij op hetzelfde neer... het is het resultaat dat telt. | |
Key | dinsdag 4 december 2001 @ 14:25 |
Ik denk zo ongeveer wel iedere grote "popster" En idd bij live optreden zeker. | |
CJ | dinsdag 4 december 2001 @ 22:02 |
quote:Heb effe gecheckt en zoals ik al zei... bij CD-opnames wordt het gebruikt voor kleine correcties, maar verder dus niet. En bij optredens al helemaal niet, want die zijn gewoon Linda's pure zangstem. (en dat kun je van veel andere dance acts lekker niet zeggen ![]() | |
weerdo | dinsdag 4 december 2001 @ 22:08 |
Bij Dune werd Auto-tune toch gebruikt om die absurde toonhoogte te halen? (althans bij de eerste zangeres, ben de naam kwijt) | |
SanderThomas | dinsdag 4 december 2001 @ 22:10 |
quote:nah, daarvoor zullen ze Octavers hebben gebruikt ofzo.. Autotune maakt alleen van een valse A een zuivere A, van een valse B een zuivere B etc.. | |
weerdo | dinsdag 4 december 2001 @ 22:14 |
quote:Aha.. | |
Vork | dinsdag 4 december 2001 @ 22:15 |
Maar er zijn ook mensen die behoorlijk hoor kunnen zingen hoor. | |
Witchfynder | dinsdag 4 december 2001 @ 22:54 |
Ik wil ook wel zo'n ding. Kan ik mijn eigen nummers tenminste inzingen. ![]() *zit er meestal net naast* | |
Zanderrr | dinsdag 4 december 2001 @ 22:57 |
quote:Die zijn ook koel voor zang, heb ik weleens op zo'n muziekbeurs uitgeprobeerd. Ik gaf gelijk een mooie versie van 'The Chipmunks theme' ten beste ![]() | |
Devnull | woensdag 5 december 2001 @ 09:59 |
quote:Ok. Wat is daar nou steeds op tegen? Die eurodance act die jij steeds promoot met je spammende sig. heeft ook z'n succes te danken aan studio electronica, ik zie daar geen live-band aan te pas komen. Als je zo tegen techniek bent, dan moet je ook geen effecten in de studio gebruiken zoals chorus, delay, reverbs en electronisch gegenereerde sounds uit synths en drumcomputers, laat staan samplers. En neem dan ook alles op in 1 take, want anders is het niet puur en hebben we techniek gebruikt .... stel je voor. Ik zie het hele probleem niet waarom hier zoveel op tegen is. Een band op het podium gebruikt ook effecten, en de gitaristen hebben ook een zooi pedalen en ga zo maar door. Ga maar lekker muziek maken zonder electronica, m.a.w. wordt straatmuzikant. Je mag in de studio en op het podium alles mooier maken, behalve de vocals? Kortzichtig hoor. | |
ranja | woensdag 5 december 2001 @ 10:13 |
quote:Zie mijn post (14:11), mee eens dus ![]() | |
CJ | woensdag 5 december 2001 @ 11:20 |
quote:Wie zegt dat ik iets tegen techniek of autotune heb? Of dat ik het erg vind dat je iets mooier moet maken? Dat heb je mij niet letterlijk horen zeggen. Waar ik wel iets op tegen heb is dat artiesten ook LIVE hun publiek kunnen neppen door middel van autotune. Als een fan naar een live optreden komt, dan mag je toch verwachten dat de desbetreffende artiest ook daadwerkelijk alles zelf live zingt zonder hulp van een hulpmiddel als autotune? Stel dat je tijdens een interview wordt gevraagd om een live stukje te zingen... zo hee... val je dan effe door de mand. Ik kan wat dat betreft de verontwaardiging van de Duitse fans van Enrique Iglesias goed begrijpen. Zij komen naar het concert om een spetterend live optreden te zien van hem, omdat ze zijn stem zo geweldig vinden en omdat ze het een toffe eerlijke gozer is. En wat gebeurt er dan? Een technicus neemt het concert op zonder autotune en laat het aan een Duitse zender horen... Enrique blijkt geen enkele hoge toon zuiver te kunnen zingen en de lage tonen gaan hem ook niet echt goed af... Ik zou me behoorlijk genept voelen, want als hij live al geen behoorlijke performance neer kan zetten... wat is dan het percentage vocalen wat door de autotune machine is gehaald op z'n cd's? 80% of 90%? Dan heb ik liever dat een artiest playbackt. Dan weet het publiek tenminste dat ze genept wordt. Door het gebruik van autotune bij live optredens geef je het publiek de illusie dat je ook echt goed live kan zingen. Dat vind ik zelf niet door de beugel kunnen. Gebruik dan een vocoder om je stem te vervormen ofzo, maar ga je fans geen valse illusies geven. Gebruik van autotune vind ik prima. Het is een handig hulpmiddel dat in bijna elke studio waarschijnlijk wel gebruikt wordt. Zelfs op onze zangeres Linda wordt het wel eens toegepast. Maar ik ben blij om te kunnen zeggen dat ze live wel alles doet zonder dit soort hulpmiddelen, want daarvoor heeft ze geen autotune nodig... en dit kun je niet zeggen van een band als de Vengaboys of Alice Deejay... Gelukkig zijn er ook andere vocalisten (van eurodance bands) die het wel live kunnen zoals Desiree van de 2 Brothers, Jackie Sangster van Culture Beat, Ingrid Simons, Sylvia Samson en Marion van Iwaarden die vroeger bij 2 Unlimited zat. | |
_psilocybin | vrijdag 7 december 2001 @ 02:59 |
autotune live? wist niet dat dat bestond ![]() ![]() | |
ranja | vrijdag 7 december 2001 @ 10:21 |
Zoals al 2x gezegd, een gitaar of synthesizer wordt ook met effecten bewerkt, met een synthesizer maak je zo een perfect piano of trompet geluid. Valt dat even tegen als je het live ziet... tenminste, in de redenatie van t-spoon. Ik heb dus geen probleem met het apparaat, zoals ik ook graag een gitaar hoor met een laag distortion er overheen... Of komt jou 'tegenzijn' misschien voort uit een gevoel van oneerlijke concurentie of zelfs jaloezie? Want je noemt nu alleen de euro-house bands Je noemde eerder Madonna, kan me best voorstellen dat zij haar zang laat corrigeren, zeker als ze ondertussen zo staat te springen en dansen klinkt het er vast beter door. Dus komt het de show alleen ten goede... | |
Zanderrr | vrijdag 7 december 2001 @ 10:35 |
Tja, maar als je voor geen meter kunt spelen komt er ook met een effectpedaal geen zuiver geluid uit een gitaar, terwijl iemand die niet zuiver kan zingen wel goed klinkt mbv autotune. Ik vind de vergelijking dan ook een beetje raar. | |
ranja | vrijdag 7 december 2001 @ 11:02 |
Ok, synthesizer dan... tegenwoordig vooral computer natuurlijk... je hoeft geen toon trompet, viool of didgereedoo (om maar wat te noemen) te kunnen spelen om ze toch 'net echt' in je muziek te kunnen gebruiken, kwestie van de goeie toetsen aanslaan. | |
Zanderrr | vrijdag 7 december 2001 @ 11:28 |
Kan met een gitaar met een Midi-element ook. Maar dan nog moet je in ieder geval toch wel een beetje keyboard kunnen spelen, dus toch over enige muzikale aanleg beschikken. Op zich heb ik ook niet zoveel tegen die auto-tune,hoor: in een studio is het logisch dat je liever een enkel vals nootje zuiver maakt dan dat je een zangpartij voor de dertigste keer overdoet. | |
CJ | zondag 9 december 2001 @ 11:45 |
quote:Als ik moet kiezen dan kies ik toch voor 'oneerlijke concurrentie'. Maar goed, het gaat uiteindelijk toch om de muziek en dat er mensen zijn die je muziek kunnen waarderen. En of je daar nou autotune voor gebruikt of dat je het puur met je eigen stem doet, dat maakt dan niet uit. Ik denk maar zo... Bij live optredens valt de autotune artiest vaak toch wel door de mand... | |
Circuitbreaker | dinsdag 11 december 2001 @ 17:42 |
quote:Er zijn wel meer van dit soort trucs. Al enkele jaren terug stond er een verhaal over die tweeling van "E-mail to Berlin" ofzo in de Nieuwe Revu, waarin de mannen achter de knoppen (Abraxas & Flamman) openlijk zeiden dat ze bij optredens, afhankelijk van de "kwaliteit", live zang of DAT-tape door de speakers lieten klinken. | |
Vamos | woensdag 12 december 2001 @ 14:10 |
Ik vroeg me af of autotuning hoorbaar is? Vooral als ik nummers van die gehypte groepjes hoor of Enrique Igleginogwat dan meen ik toch duidelijk een lichte vervorming te horen; een soort van electronische traan in de stem. Ik doel hier niet op de bewust vervormde stemmen (nummers van Cher en veel dance dreuntjes) Bij welke nummers in de huidige top 100 is autotuning goed hoorbaar? | |
sam_the_man | woensdag 12 december 2001 @ 15:28 |
Auto-tune wordt niet live gebruikt alleen in de edit in digitale opnames. Autotune kan een echt valse noot niet zuiver maken, het gaat om intonaties die gezuiverd worden en in de studio is het gewoon een handige tool (scheelt tijd). Apparaten/software die iedereen zuiver kunnen laten zingen bestaan (nog)niet. Als je wil weten wat de antares software kan en niet kan verwijs ik je naar een artikel in de S.O.S | |
CJ | woensdag 12 december 2001 @ 17:00 |
quote:Autotune wordt voor zover ik weet wel live gebruikt. Het apparaatje is er ook voor geschikt lijkt me. Het is een real-time apparaat en kan ter plekke de vocalen goed tunen. Verder is de Song Mode uitermate geschikt om live te gebruiken. Wacht... in het artikel staat toch ook ergens omschreven: "given that this unit is also intended to be suitable for live use" en er staat ook dit over de songmode. "This would probably only be used for live performance". Inmiddels is de opvolger al uit ATR-1a en die wordt toch zeker door meerdere artiesten ook live toegepast. De ATR-1a maakt het namelijk nog gemakkelijker om het live te gebruiken. De Songmode is daar nog meer uitgebreid. Enrique Iglesias en Whitney Houston heeft ook toegegeven dat ze het wel eens heeft gebruikt onder het motto van 'ik wil m'n keel een beetje sparen, want ik heb keelpijn'. En ook Cher gebruikt het om de vocoder-stemmen te creeeren. Dat doet ze ook altijd live en daar gebruiken ze naar mijn weten ook autotune voor. Verder is het inderdaad een handig apparaatje voor sommige zangers die echt geen maat kunnen houden bij het inzingen... en mensen hebben het vaak niet eens door... "even audiophiles cannot tell a sound has been processed - except that it is perfectly in tune." | |
Vamos | woensdag 12 december 2001 @ 17:22 |
In het duet van Withney Houston en Ricky Martin meende ik duidelijk auto-tune te horen. Of het was bewust bedoeld. Daar klonk het effect echter veel te licht voor.
| |
Zanderrr | woensdag 12 december 2001 @ 17:25 |
quote:Volgens mij kan ze beter van de crackpijp afblijven om haar keel te sparen, maar goed... | |
sam_the_man | woensdag 12 december 2001 @ 17:45 |
Het is inderdaad mogelijk en de nieuwere versie heb ik nog niet gezien maar het lijkt mij nog al veel werk om een hele set in songmode intevoeren en vraag me echt af hoe vaak dit live gebruikt word.En voor een vocoder heb je autotune natuurlijk niet nodig. | |
CJ | woensdag 12 december 2001 @ 18:09 |
quote:Nee, inderdaad. Maar Cher gebruikt wel autotune voor dit effect, en zeker als ze live optreedt. ![]() | |
sam_the_man | woensdag 12 december 2001 @ 23:57 |
Opfokt? Autotune beinvloed alleen de toonhoogte verder niets,dat is ook de kracht van het speeltje, met andere woorden beinvloedt alleen (sorry ik ken aleen de engelse termen) de fundamental en niet de harmonics. De klankleur blijft absoluut gelijk. Kun je mij wellicht uitleggen wat de autotune aan de vocoder toevoegt want dit is mij volslagen onduidelijk. | |
Theeboon | donderdag 13 december 2001 @ 00:11 |
quote:Is dit een TelSel reclame voor het Autotune apparaat? ![]() | |
_psilocybin | donderdag 13 december 2001 @ 02:08 |
quote:hmm dat kan ik wel uitleggen: het heeft in het principe nix met elkaar te maken, maar het kan wel hetzelfde klinken. het bekende cher effect is namelijk een vocoder met als carrier een synth met veel portamento. ( 'slides' tussen de noten, zegmaar ) wanneer daar dus op gezongen wordt, krijg je een soort portamento-stem die traag van de ene naar de andere noot glijdt. dit effect kun je ook met autotune bereiken door een zanglijn te corrigeren en een hele hoge attack te gebruiken, waardoor de stem langzaam naar de gewenste toonhoogte klimt. hmm. hopelijk is het te volgen ![]() psilo | |
sam_the_man | donderdag 13 december 2001 @ 03:15 |
quote:Ach zo, dus als je een hele snelle attack gebruikt op de autotune gebruikt wordt het geen glisando maar een soort omslaan naar die noot, begrijp ik het goed? |