abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † donderdag 23 maart 2006 @ 13:05:27 #126
81992 Githa
pi_36294059
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 11:17 schreef petitlapin2 het volgende:

[..]

hoe bedoel je ?
MeNicole geeft aan dat het niet schadelijk voor het kindje is zolang zij er ook niet ziek van wordt, maar mocht ze nu iets nemen en er ziek van worden....dan ben je toch al te laat?
Dus kun je al die producten beter laten staan, of je er nu vroeger wel of niet al eens mee besmet bent.

in die zin
pi_36294330
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 17:35 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Dat klopt niet helemaal. Er zijn wateroplosbare vitamines en vetoplosbare vitamines. Van een wateroplosbare (bijvoorbeeld vitamine C) plas je een teveel weer uit. Maar de vetoplosbare vitamines (ik meen dat A hieronder valt, maar er zijn er meerdere) slaat je lichaam op in je vetcellen. Van die vitamines kun je daardoor een overdosering krijgen en dat is niet altijd gezond.
A, D, E en K zijn vetoplosbare vitaminen. Die kunnen gevaarlijk zijn als je teveel binnen krijgt.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_36294914
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 13:05 schreef Githa het volgende:

MeNicole geeft aan dat het niet schadelijk voor het kindje is zolang zij er ook niet ziek van wordt, maar mocht ze nu iets nemen en er ziek van worden....dan ben je toch al te laat?
Dus kun je al die producten beter laten staan, of je er nu vroeger wel of niet al eens mee besmet bent.

in die zin
nu begrijp ik je, en je hebt gelijk
PETITLAPIN2 is mama van een TWEE schattig dochtertjes: Amélie en Marie
  donderdag 23 maart 2006 @ 13:37:05 #129
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_36294955
ach ik ben ook slecht, ik slik saridon, eet sushi, gerookte zalm en brie.
filet en biefstuk laat ik daarentegen staan.
kattenbak verschonen doe ik ook niet voor de zekerheid.
ik slik geen vitamines, wel foliumzuur van 4 t/m 12 weken. daarvoor niet.

vind t wel soft om met zn allen tegen evenstar te richten, ze heeft zo haar eigen redenen gehad om geen foliumzuur te slikken, en dat hoort een ieder maar te respecteren of je het er nu mee eens of oneens bent.

maar goed, ik wil het verhaal niet weer offtopic laten gaan dus ontopic maar weer met alle vitamientjes e.d.
  † In Memoriam † donderdag 23 maart 2006 @ 13:41:07 #130
7074 moussy
kuttekop
pi_36295074
Ik richt me tegen niemand, iedereen moet zelf weten wat ie doet, maar als de verantwoordelijkheid nu al ver te zoeken is bij een moeder vraag ik me af hoe dat moet als het kind er neemaal is
Je zou er haast een boek over schrijven!
  donderdag 23 maart 2006 @ 13:46:20 #131
62233 Jelief
ikke lief!
pi_36295248
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 09:54 schreef poemojn het volgende:
Toen ik me het laatst erin verdiepte (2004) las ik oa op diverse sites dat niet bekend is waarom foliumzuur helpt die handicaps te voorkomen. Een mogelijke verklaring was dat bij kinderen die zich niet goed ontwikkelden de zwangerschap sneller in een miskraam eindigde als foliumzuur werd geslikt.

Over die vitamine K en D: zit allebei wel in moedermelk; onderzoeken die aantonen dat 't er te weinig in zit zijn voor zover ik weet gedaan toen kinderen nog niet op verzoek gevoed werden. En vooral van 't colostrum waarin een hogere concentratie ervan zit kregen ze dan te weinig binnen.

Verder is het niveau waarin die vitamines moeten voorkomen bij kleine kinderen niet bekend (voor zover ik weet alweer), maar wordt er gerekend met volwassen niveaus. En het kan natuurlijk heel goed zijn dat er een reden is waarom die niveaus bij pasgeborenen lager zijn dan bij volwassenen.
Zie je wel, ik had al mijn vraagtekens gezet bij die extra vitamine k en d, ik vond het zo raar dat ene kant wordt gezegd datmoedermelk het beste is maar dat je wel even ken d moet geven want daarvan zit er te weinig in Ik ga nog maar eens even op onderzoek uit.

Ik slikte trouwens ook ruim voordat ik zwanger raakte al folium, at niets van het verboden lijstje en heb zelfs zo goed als geen kaneel gegeten al ishet nog niet helemaal bewezen en onderzocht dat het idd slecht is voor het ongeboren kind.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  donderdag 23 maart 2006 @ 17:39:03 #132
11682 Moonah
Jolie femme
pi_36302921
Ik vind het ehm... laat ik het tactisch zeggen... nogal bijzonder, dat bepaalde dames bijna aan het koketteren zijn met het feit dat ze zich niet aan alle welbekende adviezen over voeding en supplementen houden.
Werkelijk, ik kan niet begrijpen dat aanstaande moeders niet hoe dan ook het zekere voor het onzekere nemen t.a.v. de gezondheid van hun ongeboren kindje.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_36303854
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 17:39 schreef Moonah het volgende:
Ik vind het ehm... laat ik het tactisch zeggen... nogal bijzonder, dat bepaalde dames bijna aan het koketteren zijn met het feit dat ze zich niet aan alle welbekende adviezen over voeding en supplementen houden.
Werkelijk, ik kan niet begrijpen dat aanstaande moeders niet hoe dan ook het zekere voor het onzekere nemen t.a.v. de gezondheid van hun ongeboren kindje.
Ik kende iemand die heel trots uitriep dat "de dokter heeft helemaal niet gezegd dat ik moest stoppen met roken tijdens de zwangerschap" Ja, dat zal hij wel vergeten zijn, muts, maar dat wil niet zeggen dat het nu dùs goed is (zo klonk het namelijk). En dat zegt iemand dan expres naar mij toe om mijn reactie te peilen
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  donderdag 23 maart 2006 @ 18:21:48 #134
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_36304166
Dat heb ik dus ook een beetje Moonah.
Dat je het om welke (voor jezelf goede) redenen niet doet is prima. Dat moet ieder voor zich weten. Maar je kan toch op je vingers natellen dat je hier kritiek op krijgt. En zeker als je het hele verhaal er niet bij verteld.
Ik kreeg ook een beetje een provocerend/interessantdoenerig gevoel erbij helaas.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 23 maart 2006 @ 18:36:42 #135
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_36304601
Eerlijk gezegd kan ik geen enkele reden bedenken waarom je moedwillig (iets niet weten is een andere zaak) risico zou nemen met de gezondheid van je kind...

Maar dat ligt voor sommigen kennelijk anders. Dat moeten ze uiteraard zelf weten, maar begrijpen doe ik het niet.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 23 maart 2006 @ 19:11:19 #136
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_36305496
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 18:10 schreef Isabeau het volgende:
Ik kende iemand die heel trots uitriep dat "de dokter heeft helemaal niet gezegd dat ik moest stoppen met roken tijdens de zwangerschap" Ja, dat zal hij wel vergeten zijn, muts, maar dat wil niet zeggen dat het nu dùs goed is (zo klonk het namelijk). En dat zegt iemand dan expres naar mij toe om mijn reactie te peilen
Had ze wel durven vertellen dat ze rookte dan
  donderdag 23 maart 2006 @ 19:46:38 #137
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_36306437
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 18:36 schreef Rewimo het volgende:
Eerlijk gezegd kan ik geen enkele reden bedenken waarom je moedwillig (iets niet weten is een andere zaak) risico zou nemen met de gezondheid van je kind...

Maar dat ligt voor sommigen kennelijk anders. Dat moeten ze uiteraard zelf weten, maar begrijpen doe ik het niet.
Precies.
Maar ik herinner me ook hooglopende discussies over wel of niet roken tijdens de zwangerschap, en alle quasi-argumenten vóór doorroken erbij, dat ik ben opgehouden om te denken dat mensen het beste met hun kind voor hebben.
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
pi_36310964
oh, ik begrijp het op zich best wel, mensen zijn nou eenmaal niet puur rationele wezens, voor jezelf doe je toch ook wel dingen die niet zo gezond zijn (blijven roken bijvoorbeeld, of te weinig bewegen, ik noem maar wat). dat ligt in feite in het verlengde van of je het voor je kind wel zou doen dan wel laten. zoals livelink geloof ik ook al zei: laten we nou niet roomser dan de paus zijn zeg. waar ik meer moeite mee heb in zulke zaken die je kind aangaan zijn argumenten/overtuigingen als 'ach, als er wat mis gaat dan heeft dat zo moeten zijn'. op zich natuurlijk ieders goed recht om er die overtuiging op na te houden, maar daarin kan ik mij in ieder geval veel moeilijker verplaatsen.
pi_36311930
Maar voor blijven roken valt nog te zeggen dat het gewoon een hardnekkige verslaving is en dat het domweg moeilijk is om te stoppen. Als het eenvoudig was geweest dan zouden denk ik niet veel mensen nog roken.

Maar foliumzuur slikken is zo simpel, kost bijna niets en is een heel erg kleine moeite zonder enige vorm van bijwerkingen. Goed voor jou èn je baby. Dus dat kan ikd an weer heel moeilijk begrijpen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  donderdag 23 maart 2006 @ 22:39:16 #140
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_36312090
* gaat potje foliumzuur bij tandenborstel zetten zodat ik het niet kan vergeten, ik neem het nu af en toe, ik ga ook maar meteen mn potje teunisbloemolietabletten erbij zetten en afwijken van het voorschrift dat die bij het ontbijt genomen moeten worden... kan wel iets eerder lijkt me
Make love, not war ☮
  donderdag 23 maart 2006 @ 22:51:38 #141
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_36312601
Foliumzuur moet eigenlijk ook tijdens de maaltijd genomen worden . Maar aangezien ik dat ook niet echt zag gebeuren, heb ik het idd naast mijn tandenborstel gezet (op het plekje waar vroeger de pil lag).
En ja, mijn moeder ging ook heel anders met haar zwangerschappen om als dat we tegenwoordig doen, en mijn broer en ik zijn allebei gezond. Dat neemt niet weg dat de inzichten veranderd zijn na bijna 40 jaar, en geloof me, als je kind met startproblemen ter wereld komt, ben je zo verschrikkelijk blij dat je jezelf iig niets te verwijten hebt. Als in, ik heb niet gerookt, niet gedronken, foliumzuur geslikt, rauw vlees/kaas vermeden etc.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  donderdag 23 maart 2006 @ 23:03:29 #142
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_36313065
Bij mij staat de foliumzuur idd ook op het nachtkastje en word dus niet bij de maaltijd geslikt. Anders ga ik het geheid vergeten.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 09:50:16 #143
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_36320099
ik vind ook dat de adviezen nogal verschillen bijv over eten, ik kan best begrijpen dat mensen de adviezen volgen die hun vk of gyn geven.
in mijn geval heb ik bij de vk van maxim en nu de gyn van sampie (jaja bijnaam is sampie), die zeggen beide dat bijv brie geen kwaad kan, dan wel hier in nederland, in frankrijk niet eten want daar word het wel gemaakt van rauwe melk (au lait cru was toch rauwe melk?)
en ik volg ook hun adviezen op. en zo dus ook andere mensen, die kunnen zichzelf dan ook niks verwijten aangezien ze er ook alles voor gedaan hebben om de risico's uit te sluiten.

ik persoonlijk vind foliumzuur ook heel belangrijk die eerste paar weken, ik heb dat er wel voor over om ff te slikken.
maar ieder zo zn ding en redenen om dat wel of niet te doen.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 09:54:38 #144
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_36320213
Dat van die brie is natuurlijk ook precies het onderscheid, Martineke. Alle rauwmelkse kazen zijn niet oké, alle andere wel. Ook in Nederland komt brie voor die van rauwe melk is gemaakt, maar in de meeste supermarkten verkopen ze alleen de gepasteuriseerde versie.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_36320428
je moet gewoon goed de etiketten lezen. en in restaurants even vragen of de brie of mozzarella of weet ik welke kaas die zij gebruiken van rauwe melk is gemaakt. kleine moeite, en in nederland zit 't inderdaad meestal wel goed, maar niet altijd. bij de AH bijvoorbeeld zijn alle kazen ok, behalve een van de 'blauwe' kazen (gorgonzola dacht ik, maar weet ik niet zeker meer). althans, dat vertelde een AH-kaas-medewerker mij een paar jaar geleden.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 10:08:45 #146
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_36320486
Inderdaad, even vragen en checken op het etiket.
Tip: in het nederlands staat het er heel vaak niet, maar bij de zweedse, noorse, finse versies wel bijna altijd.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_36320634
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 22:51 schreef Leah het volgende:
En ja, mijn moeder ging ook heel anders met haar zwangerschappen om als dat we tegenwoordig doen, en mijn broer en ik zijn allebei gezond.
Da's dus inderdaad altijd het probleem... "Vroeger ging het ook goed, dus nu ook". Ja, met de mensen die het zeggen is het inderdaad goed gegaan, maar vroeger waren er verhoudingsgewijs veel meer problemen met kindersterfte ed.

Da's net als roken en dan zeggen "ik ken iemand die 90 werd en rookte, dus het gaat nooit fout". Zo is het natuurlijk niet, het is geen 1 + 1 = 2, het gaat om kansen. En feit is en blijft, dat de kans op aangeboren afwijkingen zonder foliumzuur groter is dan met. Het voorkomt het niet voor 100% en het wil ook niet zeggen dat als je het niet gebruikt, je kindje per definitie een open ruggentje heeft. Je bent alleen wel aan het gokken, en het is idd achteraf heel makkelijk praten als alles goed blijkt te zijn gegaan...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')