Hier verder?
andere was vol geloof ik.
"Uitspraak van de raadkamer verrast me toch"
vr 17/03/06 - Elf verdachten in de zaak rond veearts José Landuyt moeten voor de correctionele rechtbank verschijnen. Dat heeft de raadkamer in Kortrijk beslist. Bij de elf zijn ex-wielrenners Johan Museeuw, Mario De Clercq, Jo Planckaert en Chris Peers. Ze kunnen nog beroep aantekenen tegen die doorverwijzing.
De elf verdachten werden doorverwezen op basis van de dopingwetgeving. Ze worden beschuldigd van drugsmisdrijven en inbreuken op de hormonenwetgeving.
(foto Belga)
De raadkamer vond dat er voldoende bezwaren (onder andere afgetapte telefoongesprekken) waren om hen voor de strafrechter te brengen.
Door die uitspraak zal het hele dossier in de openbaarheid komen.
De elf zijn: veearts José Landuyt, ex-renners Johan Museeuw (foto), Chris Peers, Jo Planckaert en Mario De Clercq, verzorger Herman Versele, Georges Windels, Freddy Walraevens, Nico Henderickx, Olivier Penney en Birgen Donie.
De hele zaak ging aan het rollen in september 2003, na een reeks huiszoekingen. Spilfiguren lijken veearts José Landuyt en verzorger Herman Versele. De zaak kreeg veel aandacht met de sms'jes in codetaal (over "wespen" en "gesneden broden") die lekten naar de pers.
Advocaten verrast door de uitspraak
De advocaten van de verdachten zijn verrast door de uitspraak. Zij hadden verwacht dat het arrest van het Hof van Cassatie in de zaak rond Frank Vandenbroucke zou meespelen.
.
(foto Photonews)
Vandenbroucke werd door dat arrest strafrechtelijk vrijgesproken, omdat hij door de Vlaamse Gemeenschap al disciplinair veroordeeld werd, op basis van het decreet medisch verantwoorde sportbeoefening.
In dat decreet staat ook dat een strafrechtelijke vervolging niet meer kan na een disciplinaire straf. Ook de vier ex-renners in deze zaak zijn al geschorst door de wielerbond.
Op het eerste zicht vindt Luc Deleu, de advocaat van Planckaert en Peers, dat de raadkamer niet voldoende inging op de argumenten van de verdediging en gaat in beroep.
De advocaat van Johan Museeuw heeft ook al beroep aangetekend tegen zijn doorverwijzing. De advocaat van Penney sluit zo goed als zeker uit dat zijn cliënt beroep aantekent.
Beroep tegen de doorverwijzing naar de correctionele rechtbank kan enkel op basis van procedurefouten.
Mart Smeets :"In alle drukte heb ik rust."