abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36133992
A Brand

Introductie
Ik ben niet echt van de biographieën van bands, vandaar een half loflied. Ik zelf zag A Brand voor het eerst als het voorprogramma van The Sheer, Neerlands extreem vrolijke bandje. Op het podium stonden een vijftal Belgen die met drie gitaristen een heel stel geniale rocknummers neerpleurden. Normaal onthoud ik meestal van een set van een band waarvan ik geen nummers ken hoogstens een half nummer. Hier niet, het nummer Riding Your Ghost was het coolste rock nummer wat ik in tijden had gehoord. Andere nummers zoals Rider en I do as I Please kan ik me nu nog voor de geest halen. Maar het moment dat ik wist dat deze band geniaal was, was op het moment dat de drummer schor zong; "I like your pussy!" gevolgd door het nummer "Talk Shit!" (gevolgd in het refrein;"You talk verbal diarrea").
Conclusie: het rockte en voor mij speelden ze eigenlijk the Sheer weg (misschien voor sommigen niet moeilijk, maar toch).

Muziek
Op dit moment hebben ze twee albums uit: 45 RPM en Hammerhead. 45 RPM is het album was ik het langst heb (Hammerhead heb ik nu 45 minuten) en was een groei-ertje. Het begint met het eerder genoemde Riding your Ghost een nummer dat steeds sneller lijkt te gaan en op het einde een heerlijke baslijn krijgt. Gevolgt door het zware Gender Bender dat heel erg catchy is. Daarnaast zijn Rider (een soort van hiphopgroove), Power(relaxte rock), Warrior Soul en de eerder genoemde Do as I Please die normale rock nummers. Ook staan er drie balladachtige nummers op; Maze (single geweest), You Ain't Got a Hold on Me en Sally. Uiteindelijk heb je de twee lompe rock nummers Talk Shit en Yeah (beide voornamelijk gezongen door de drummer).
Hammerhead klinkt tot nu toe als een iets rustigere, maar ook weer meer uitgebalanseerde plaat. Het nummer Hammerhead heb ik al wat vaker gehoord en is ook weer catchy as hell.
De muziek zou kunnen worden omschreven als stevige rock, met heldere vocalen, goed gitaarspel, catchy nummers en goede drummer en grappige vindingen in de nummers.

Live
De twee keren dat ik ze heb gezien (in 2004,Doornroosje en net in de W2) speelde ze gewoon extreem goed. En ze lijken er veel plezier in te hebben, wat erg belangrijk is. De eerste keer speelden ze voor een stel ongeinteresseerde 14jarige Sheer aanbidders en nog steeds gaven ze alles.
Met 3 gitaristen en 5 vocalisten kunnen ze lekker veel kanten op met het geluid en alle nummers klinken ongelofelijk vol (ook op de CD's) en meestal nog een stuk ruiger (en soms anders) dan op de albums. Bijna elk stukje muziek heeft wel 2 aparten loopjes en er zitten eigenlijk nooit onnodige (eindeloze) solo's in waar het bij andere multi-gitarist bands soms in kan vervallen.
Ze kosten geen reet dus check ze eens uit, geen teleurstelling. Hier http://www.abrand.be/2006/listevents.php gigs (enkel 26 maart nog in NL).

Sjoerd, laat het ons horen!
Dat kan, het grote probleem van A Brand was in het begin dat je er eigenlijk geen matriaal van kunt vinden, maar ik zal hier even een paar linkjes neer planten naar samples, videoclips en optredens.
Optreden in de Paradiso (kort en rustiger de keren dat ik ben geweest): http://www.fabchannel.com/ op 23-01-2005. Talk Shit staat er bij.
Videoclips: http://www.abrand.be/2006/?page_id=6 onder ander; Hammerhead (goede kwaliteit), Rider en Do as I please.
Muziek; van 45 RPM is het iets moeilijker te vinden maar van Hammerhead kun je hier: http://www.myspace.com/abrandtheband (MySpace) en hier: http://www.stubru.be/stub(...)B_abrand_hammerhead/ (Stubru) samples krijgen.

Ja pauper, ik ben een lamme zak dus ik ga dat allemaal niet lezen
Zucht, Fok! mentaliteit , ok dan: 5 Belgenische mannen hebben rock groep met 3 gitaristen die catchy nummers maken, live steengoed spelen en 2 albums hebben, daarnaast staan er boven dit kopje verschillende links om ze uit te checken
Bertje en Henk
  zaterdag 18 maart 2006 @ 00:54:00 #2
115209 NASDAQbastardo
Slaafzwepende blasfemie
pi_36134247
Goed topic, morgen even checken
|: Emadd9 | Am6 :|
An amateur practices something until he can play it right, a pro practices it until he can't play it wrong
  zondag 19 maart 2006 @ 15:33:14 #3
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_36169337
Ik was er ook in de W2. Leuk bandje, wellicht nog iets voor het festivalseizoen.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_36175116
Hun optreden in de W2 was echt zeer goed te pruimen, heerlijke band, ik hoor wel het liefst hun eerste cd.

Die gitarist met die paardestaart is echt een grappige man, ook la heb ik hem niet echt horen praten, maar hij ziet er echt droog uit!
Reaching out to embrace the random, reaching out to embrace whatever may come
pi_36206793
Aardig bandje. Leuke plaat om te luisteren, al mis je er niets aan als je het niet doet.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_36208818
Die eerste cd is erg leuk 2x live gezien ook destijds, wel genoten... Die 2e vind ik een draak van een plaat.
pi_36230220
quote:
Op maandag 20 maart 2006 19:25 schreef Bramm het volgende:
Die 2e vind ik een draak van een plaat.
Dat vind ik wel héél overdreven, hij is wel minder dan de eerste, maar ik vind hem toch goed aan te horen, paar leuke liedjes staan er op
Reaching out to embrace the random, reaching out to embrace whatever may come
  dinsdag 28 maart 2006 @ 12:40:16 #8
38530 Shedfire
Zwaar Metaal
pi_36430631
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 13:39 schreef Mattievandezolder het volgende:

[..]

Dat vind ik wel héél overdreven, hij is wel minder dan de eerste, maar ik vind hem toch goed aan te horen, paar leuke liedjes staan er op
De eerste helft van de cd is het sterkst naar mijn mening.
Bertje en Henk
pi_63619204
Time kicks ass!

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')