abonnement Unibet Coolblue
pi_36106236
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 02:17 schreef dvr het volgende:
Laten we dan maar met zijn allen geheim houden dat dit hele topic bestaat, want hier staat het origineel met al zijn indiscreties en juridische faux-pas tot het einde der tijden te kijk..

Wat vond die vaderlijke uitgever ervan - heeft hij het hele verhaal gelezen en was hij net zo enthousiast als wij?


De vaderlijke uitgever was redelijk in shock na het lezen van de eerste bladzijden (waaruit Dragan net wat mooie stijlbloempjes citeerde), maar toen hij die klap een beetje teboven was, begon er aan alle kanten vioolmuziek op te klinken. Nou ja, ik ben er niet bijgeweest. Zo stel ik me dat voor. En dat hij zich toen krijsend van vreugde bij zijn medewerkers heeft vervoegd om te vertellen dat de champagne open kon - toe maar jongens, laat je gaan, de zeven magere jaren zijn eindelijk voorbij, we zijn back in business en met een beetje geluk kunnen we straks tóch allemaal met vervroegd pensioen, want nú is er een boek binnengekomen... enzovoort. Ja, zo stel ik me dat voor.
pi_36106248
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 02:24 schreef I.R.Baboon het volgende:
Heb je ooit de laatste brief van Gerard Reve in Op Weg Naar Het Einde gelezen? Die gaat precies over dit soort problemen.
Oh, leuk. Ik zal eens in mijn boekenkast kijken; volgens mij moet ik het wel hebben, en dan zal ik die brief eens goed bestuderen.
  vrijdag 17 maart 2006 @ 02:45:21 #53
108404 Martel
de beuk erin
pi_36106258
Aandachtspuntje bij het redigeren van het Dagboek: studeert Thijs rechten of medicijnen?
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 17:17 schreef Nadine26 het volgende:
... om Rechten te studeren ...
quote:
Op zondag 12 februari 2006 02:32 schreef Nadine26 het volgende:
... over zijn chirurgentoekomst en zijn co-schappen ...
pi_36106272
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 02:27 schreef Martel het volgende:

Nou, nou ... jij laat er ook geen gras over groeien.
bespeur ik hier een opstapje naar een volgend dagboek?
Nee, de vaderlijke uitgever is te oud voor mij. Ik ben afgeknapt op alle mannen van boven de dertig. Stelletje dooie mussen.
pi_36106292
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 02:45 schreef Martel het volgende:
Aandachtspuntje bij het redigeren van het Dagboek: studeert Thijs rechten of medicijnen?
Ah, kijk... dat laat ik in het midden. Ik kan een kunstenaar van hem maken. Lijkt me leuk, een kunstenaarsvriend die met van die vlammenwerpers in de weer is in zijn atelier - is dat niet romantisch?
pi_36106302
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 02:45 schreef Martel het volgende:
Aandachtspuntje bij het redigeren van het Dagboek: studeert Thijs rechten of medicijnen?
[..]
scherp!
Heb je dat al die tijd bewaard om de beeldbuiskindertjes in de waan te laten?
pi_36106313
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 02:52 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Ah, kijk... dat laat ik in het midden. Ik kan een kunstenaar van hem maken. Lijkt me leuk, een kunstenaarsvriend die met van die vlammenwerpers in de weer is in zijn atelier - is dat niet romantisch?
Ik vind het wel bij zijn personage passen ja. Bij het op zoek zijn naar zichzelf en diepgang in het leven. Welke naam ga je hem geven? Thijs is te Hollands en burgerlijk
pi_36106322
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 02:56 schreef Xennia het volgende:
Ik vind het wel bij zijn personage passen ja. Bij het op zoek zijn naar zichzelf en diepgang in het leven. Welke naam ga je hem geven? Thijs is te Hollands en burgerlijk
Heb je suggesties?
pi_36106326
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 02:24 schreef I.R.Baboon het volgende:
Heb je ooit de laatste brief van Gerard Reve in Op Weg Naar Het Einde gelezen? Die gaat precies over dit soort problemen.
Samenvatting laatste brief
quote:
De laatste brief, getiteld 'Brief in een fles gevonden', begint met een moedeloze Reve, die zich opwindt over het optreden van de heer Algra, die zich negatief had uitgesproken over de door Reve in het tijdschrift Tirade gepubliceerde reisbrieven. Ook geeft hij zijn commentaar op een over het algemeen positief artikel van Alfred Kossmann.
In Spanje heeft Reve zich gerealiseerd dat hij wel nergens vrede zal kunnen vinden, dat het hevige verlangen naar Wimie nog steeds aanwezig is, en dat zijn verlangen naar M. nog heviger is. Op een strand ontmoet de schrijver de Spanjaard Antonio, en Reve vertelt hem dat hij zichzelf niet katholiek noemt, maar wel Maria vereert.
Twee dagen later (26 juli 1963) verhaalt over de vele verschrikkelijke aspecten van het verblijven in hotels, nadat hij die nacht door een enorme doodsangst is overvallen. De dag daarna, na opnieuw een onrustige nacht vloekt hij op Henri Miller en de Spaanse dierenmishandelaars. Ook overpeinst hij de onderwerping van Satan aan God.
Op zondag 28 juli schrijft Reve het laatste gedeelte van deze brief en van dit boek. Ook hierin speelt zijn schrijverschap de hoofdrol, dat hij beschrijft als 'een gevecht met de Oude Slang, wiens haat vooral de Zin der schepping geldt en die daarom, zelf onmachtig om iets te maken, zich probeert te wreken door elementen van de schepping in de schijnbare orde van een valse opstelling bijeen te voegen'.
Ook vinden we in deze passage Reves verhandeling over het 'Zinloos Feit', dat een gebeurtenis is dat geen functie in het verhaal vervult, en niet voortkomt of verband houdt met de karakters van de personen in het verhaal. Het vernoemen van deze elementen draagt bij tot de geloofwaardigheid van het verhaal; het vernoemen van enkel de relevante gebeurtenissen voor het verhaal zou belachelijk en ongeloofwaardig kunnen overkomen.
Aan het eind van deze brief heeft Reve een Nieuwe Vriend aangevraagd via flessenpost, en hij vertelt dat hij zijn poes soms erg mist. Ook roept hij de lezer op om samen met hem op de dood te wachten, en om in de tussentijd ten volle van het leven te genieten.
pi_36106330
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 02:57 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Heb je suggesties?
Hm iets als Storm of zo. Maar dat strookt dan weer niet met zijn achtergrond, want hij kwam uit een gegoed milieu toch?
pi_36106335
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 02:59 schreef Xennia het volgende:

[..]

Hm iets als Storm of zo. Maar dat strookt dan weer niet met zijn achtergrond, want hij kwam uit een gegoed milieu toch?
Maak ik er toch Storm-Jan van?
pi_36106399
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 02:48 schreef Nadine26 het volgende:
... Ik ben afgeknapt op alle mannen van boven de dertig. Stelletje dooie mussen.
Geconcludeerd na jouw ervaring met één proefpersoon ... foei!
het aapje van Daniël komt eindelijk uit de mouw
pi_36106452
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 03:01 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Maak ik er toch Storm-Jan van?
Brrr
pi_36106767
Storm i.p.v. Thijs? De naam Thijs past juist precies bij die jongen, hij komt op mij als een in-en-in Hollandse vent over.

Mijn complimenten, Nadine, toen ik dit topic eenmaal had ontdekt wilde ik nog meer één ding: het allemaal lezen.

Eén vraagje nog: wat stond er in het laatste hoofdstuk dat Daniël en Madame hebben gekregen?
pi_36106886
het Einde!

Gefeliciteerd Nadine! Dat je het allemaal mag gaan redden!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_36106909
Oh en Copyat: Het lijk lag op bed, en Nadine wist exact wat ze moest doen....
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  vrijdag 17 maart 2006 @ 08:52:15 #67
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_36107682
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 07:43 schreef Oblivion het volgende:
Oh en Copyat: Het lijk lag op bed, en Nadine wist exact wat ze moest doen....


Wat een geweldig einde, Nadine!
In één woord: Briljant.

Houd je ons hier wel op de hoogte over de vorderingen van Het Boek? En mogen wij gesigneerde exemplaren verwachten? Met een persoonlijke note?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_36107994
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 07:19 schreef _Floddertje_ het volgende:
Storm i.p.v. Thijs? De naam Thijs past juist precies bij die jongen, hij komt op mij als een in-en-in Hollandse vent over.

Mijn complimenten, Nadine, toen ik dit topic eenmaal had ontdekt wilde ik nog meer één ding: het allemaal lezen.

Eén vraagje nog: wat stond er in het laatste hoofdstuk dat Daniël en Madame hebben gekregen?
Dank!

Hun laatste hoofdstuk is de monoloog van Madame. Maar ik ben de lulligste niet. Ik stuur ze het einde nog wel na
  vrijdag 17 maart 2006 @ 09:12:32 #69
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_36108031
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 09:10 schreef Nadine26 het volgende:
Maar ik ben de lulligste niet. Ik stuur ze het einde nog wel na
Weldoenster die je bent!

Ik begon vanochtend een beetje uit mijn hum, maar die slechte bui is als sneeuw voor de zon verdwenen na het lezen van Het Einde.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_36108066
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 08:52 schreef Copycat het volgende:


Wat een geweldig einde, Nadine!
In één woord: Briljant.

Houd je ons hier wel op de hoogte over de vorderingen van Het Boek? En mogen wij gesigneerde exemplaren verwachten? Met een persoonlijke note?
Ja, die dagboekmeet gaat er nog wel komen. Amstelhotel, anyone? (Een beetje in de geest van A.F.Th., die alle recensenten eens heeft omgekocht door ze in het Amstel een 7-gangenmenu te laten voorzetten. Op kosten van de uitgever, uiteraard).
  vrijdag 17 maart 2006 @ 09:15:47 #71
130803 Gripper
Get a grip
pi_36108084
Met veel plezier al die maanden gelezen, maar gelukkig is het afgelopen! Dat scheelt weer flink wat tijd per dag...

Het zou zo mooi zijn als iemand met veel vrije tijd, vooruitlopend op het uitgeven van het dagboek alle fragmenten bij elkaar zou bundelen en in een mooie zip zou plaatsen...
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_36108583
Oh ik ga zeker het boek kopen!

Nadine onderhouden hè?
Goed doel!
En het feit dat ik Nadine toch een beetje ken van FOK!...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  vrijdag 17 maart 2006 @ 11:22:17 #73
85962 ioko
I Appear Missing
pi_36111088
Een perfect einde aan een perfect verhaal. Wie zegt er dat internet geen diepgang kent? Ik kijk uit naar je boek Nadine, en ik wens je de vakantie van je leven toe!

Liefs
Coincidence
Makes sense
Only with you
  vrijdag 17 maart 2006 @ 11:23:38 #74
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_36111121
HVJJN#398

Iemand voelt zich miskend...
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_36111464
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 11:23 schreef Copycat het volgende:
HVJJN#398

Iemand voelt zich miskend...
Oh zeker, het leven heeft mij de laatste maanden door de hel gestuurd. En meneer kon maar geen afstand doen van zijn dagboek.

En dan nog geloven in gebakken lucht en dat over mijn rug. Ik kan het niet geloven.
High hopes and aspirations, and years, above my station
Maybe
but all this time I've tried to walk with dignity and pride
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')