blieblie | woensdag 15 maart 2006 @ 21:38 |
Ben vandaag in Rotterdam geweest en was toch wel erg onder de indruk van het volgende vaartuig:quote:Semisubmersible crane and pipelaying (J-lay) DP vessel
Classification: Lloyds Register and R.I.Na. Compliance: NMD, HSE, USCG Rules
Dimensions: Length: 198 m Breadth: 87 m Depth to main deck: 45 m Transit draft: 10.5 m Operational draft: 27.5 m
Dynamic positioning: DP (AAA) Lloyds Register; IPD 3 R.I.Na.; Class 3 Norwegian Maritime Directorate notations; fully redundant.
Mooring system: 14 x 1,350 kW single drum winches, each 3,350 m x 3¾" mooring line and 40 t anchors.
Propulsion and thrusters: 4 x 4,500 kW propulsion azimuthing units, fixed pitch 2 x 5,500 kW retractable azimuthing units, fixed pitch 4 x 3,000 kW retractable azimuthing units, fixed pitch 2 x 2,500 kW bow tunnel units, fixed pitch
Power plant: Total power plant 70,000 kW, 10,000 Volt; 12 diesel generators on heavy fuels divided in 4 fire segregated engine rooms; classified UMS
Ballast system: Computer controlled system with simulation capabilities comprising 4 x 6,000 t/h ballast pumps, fully redundant.
Lifting facilities main crane: 2 twin S 7000 model fully revolving bow mounted Amhoist cranes. Main blocks tandem lift: 14,000 t Main block single lift: 7,000 t revolving at 40 m rad./41 m tieback 6,000 t revolving at 45 m rad./50 m tieback Aux.1 block: 2,500 t revolving at 74 m rad. Aux. 2 block: 900 t revolving at 115 m rad. Lowering capability to 450 m below sea level Whip hook: 120 t revolving at 150 m rad.
Pile driving/handling equipment availability: 2 Menck MHU 3000 hydraulic hammers. 2 Menck MHU 1700 hydraulic hammers. 2 Menck MHU 1000 hydraulic hammers. 2 Menck MHU 600 hydraulic hammers. 1 Menck MHU 220 hydraulic hammer. 1 Menck MHU 195 hydraulic hammer. 2 underwater power packs. 1 hydraulic hammer compensator. Slim and free riding mode capability. Full spread of internal/external elevators ranging from 20" to 102" i./o. dia. 2 levelling system range 66" - 72" dia. - 900 t capacity.
J-Lay system: Pipe diameter range from 4" to 32" Main laying tension system 525 t with tensioners, up to 2,000 t with friction clamps; Laying tower angle 90º - 110º Abandonment/Recovery system double capstan winch with 550 t capacity (up to 2,000 t with clamps) Number of welding stations: 1 Number of NDT and field joint stations: 1 Pipe string quadruple joint Pipe storage capacity up to 6,000 t
Crew facilities: 405 fully AC single or double cabins up to 800 persons.
Helideck: Suitable for two BV234 LR Chinook helicopters (one parked). Classified helicopter refueling system. 






 (foto's zijn vanmiddag door mij gemaakt) |
Slapshot | woensdag 15 maart 2006 @ 21:47 |
Heb dat ding ook eens mogen aanschouwen, schitterend vaartuig. Ongelooflijk eigenlijk dat zoiets zeewaardig is.  |
Oproerkraaier | woensdag 15 maart 2006 @ 21:51 |
Hadden ze wel eens mogen verven  |
Alexxxxx | woensdag 15 maart 2006 @ 22:03 |
Staan mooie kranen op  |
hermandeperman | woensdag 15 maart 2006 @ 22:06 |
Schitterend ding is het inderdaad 
Zag hem vanmiddag ook  |
Drive-r | woensdag 15 maart 2006 @ 22:49 |
Het zusje van de Thialf.... alleen is die van de concurrent (Heerema, Nederlands). Ze liggen bij Keppel Verolme, volgens mij doen ze alleen wat aanpassingen aan de J-Lay tower, maar er zullen vast wat meer klusjes gebeuren. Was paar weken geleden toevallig bij Keppel voor een ander projectje dat daar ligt. De Saipem 7000 is van dichtbij altijd wel mooi om even te zien.... |
Rev- | donderdag 16 maart 2006 @ 02:53 |
zon ding gebruik ik ook voor woon werk verkeer, erg handig |
David Letterman | donderdag 16 maart 2006 @ 03:07 |
quote: als het maar een ruime kofferbak heeft... |
Pony-Lover | donderdag 16 maart 2006 @ 03:10 |
Dit is er ook een maar hier schieten ze raketten mee af

 |
StefanP | donderdag 16 maart 2006 @ 04:20 |
Best groot! Die kranen... |
SpeedJeffrey | donderdag 16 maart 2006 @ 04:21 |
Ik zeg 1 woord: Titanic |
Drive-r | donderdag 16 maart 2006 @ 08:20 |
quote: Sterker nog, dé grootste ter wereld... Samen met zijn zusje, de Thialf, dan... Deze twee kranen verdelen de complete markt voor heave-lifting in de offshore industrie, moet behoorlijk lucratief zijn. |
Sbv6 | donderdag 16 maart 2006 @ 22:05 |
Heeey die ligt denk ik al een maandje ofzo recht tegenover mijn werk. Vanuit mijn kantoor kan ik er de hele dag tegenaan kijken. Het wordt wel donker als dit vaartuig voorbij komt. Hopelijk binnenkort nog een keer aan boord kijken als we er nog aan het werk zijn tenminste. Das een andere afdeling. |
Sbv6 | donderdag 16 maart 2006 @ 22:06 |
quote:Op woensdag 15 maart 2006 22:49 schreef Drive-r het volgende:Het zusje van de Thialf.... alleen is die van de concurrent (Heerema, Nederlands). Ze liggen bij Keppel Verolme, volgens mij doen ze alleen wat aanpassingen aan de J-Lay tower, maar er zullen vast wat meer klusjes gebeuren. Was paar weken geleden toevallig bij Keppel voor een ander projectje dat daar ligt. De Saipem 7000 is van dichtbij altijd wel mooi om even te zien.... Vergeet de Balder en de Hermus ? niet. Die liggen af en toe of in Vlissingen of nabij de Calandbrug in Europoort |
B_BOY | donderdag 16 maart 2006 @ 22:08 |
das wel een vrij forse jongen ja. Een blok degelijkheid als je het mij vraagt. |
Drive-r | donderdag 16 maart 2006 @ 22:14 |
quote:Op donderdag 16 maart 2006 22:06 schreef Sbv6 het volgende:[..] Vergeet de Balder en de Hermus ? niet. Die liggen af en toe of in Vlissingen of nabij de Calandbrug in Europoort Die zijn van een veel kleinere klassen. De Saipem 7000 en de Thialf delen de wereldmarkt voor de echte heavy lifts... Zij liften beiden iets meer dan 14.000 ton, de Balder en Hermus halen volgens mij max 8000/9000 ton, da's nogal een verschil. |
StefanP | vrijdag 17 maart 2006 @ 03:40 |
Vaart ie ook zelf of wordt ie gesleept en zijn die thrusters alleen voor kleine manoevers? |
blieblie | vrijdag 17 maart 2006 @ 05:08 |
Hij schijnt zelf te kunnen varen. Dit is wel een aardige site van iemand die (denk ik) bij Keppel Verolme werkt. http://home.zonnet.nl/john-r/op_deze_pagina_komen_diverse_fot.htm |
Drive-r | vrijdag 17 maart 2006 @ 08:18 |
quote:Op vrijdag 17 maart 2006 03:40 schreef StefanP het volgende:Vaart ie ook zelf of wordt ie gesleept en zijn die thrusters alleen voor kleine manoevers? Hij vaart zelf, nogal grote thrusters... |
jedel | maandag 20 maart 2006 @ 23:56 |
quote:Op donderdag 16 maart 2006 22:06 schreef Sbv6 het volgende:[..] Vergeet de Balder en de Hermus ? niet. Die liggen af en toe of in Vlissingen of nabij de Calandbrug in Europoort hermus = Hermod |