abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 15 maart 2006 @ 01:48:16 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_36044841
Ik ben weer LPs aan het kopen.

Nu hebben jullie de overgang zelf meegemaakt. Dus wat vinden jullie leuk joh Bosbeetle die nostalgische ronde grote ninyl platen hebben een veel mooier geluid.

Of zeggen jullie van man wij waren eindelijk van die rot platen af .. dat gedoe met omdraaien. Eindelijk was er gebruiks gemak en het klinkt helder op elke goedkope flutradio. ga met je tijd mee
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_36044889
technisch..zijn DBX vinyl platen beter dan de CD (qua dynamiek en ruis) , en dat omdraaien...ach zelfs daarvoor hadden ze een oplossing, qua geluid klinkt vinyl ook lekkerder...en nee ik ben geen 40+
  woensdag 15 maart 2006 @ 02:01:58 #3
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_36044906
Singles, EP's en LP's vergelijken met CD's is vloeken in de kerk.

Niets gaat boven het ouderwetse vinyl-geluid met soms wat haperingen.

Lang leve de originele platenafspelers met 78, 45 en 33-toerenknoppen erop.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator woensdag 15 maart 2006 @ 02:05:20 #4
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_36044919
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 02:01 schreef golfer het volgende:
Singles, EP's en LP's vergelijken met CD's is vloeken in de kerk.

Niets gaat boven het ouderwetse vinyl-geluid met soms wat haperingen.

Lang leve de originele platenafspelers met 78, 45 en 33-toerenknoppen erop.
daarom ben ik ze weer aan het verzamelen maar was het geen verademing toen de cd kwam ?
  woensdag 15 maart 2006 @ 02:09:09 #5
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_36044936
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 02:05 schreef Bosbeetle het volgende:

maar was het geen verademing toen de cd kwam ?
Je vergeet voor het gemak de bandrecorder en de casettes even tussendoor als opvolgers van het vinyl??
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 15 maart 2006 @ 02:12:23 #6
6941 APK
Factual, I think.
pi_36044953
Ik kreeg vaak een elektrische schok van dat metalen dingetje in het midden van de platenspeler.

Geef mij maar MP3, De stereo-toren is al jaren geleden bij het oud vuil gezet.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  Moderator woensdag 15 maart 2006 @ 02:15:56 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_36044969
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 02:09 schreef golfer het volgende:

[..]

Je vergeet voor het gemak de bandrecorder en de casettes even tussendoor als opvolgers van het vinyl??
die waren er toch voornamelijk tegelijk met vinyl ??
  woensdag 15 maart 2006 @ 02:17:11 #8
6941 APK
Factual, I think.
pi_36044972
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 02:15 schreef Bosbeetle het volgende:

die waren er toch voornamelijk tegelijk met vinyl ??
En bij mij eerder zelfs, omdat ik LP's eerst niet kon betalen.
pi_36045005
Met zo'n arm met borsteltje en alcohol erop... ging het stof nog dieper in de groef, één en al gekraak..
gvd, had platen die grijs zagen van het stof, onspeelbaar gewoon. Ooit een manier gelezen om ze te "wassen" (dH2O, alcohol, afwasmiddel, ...) maar nooit geprobeerd. Met al de krassen erop was het niet de moeite waard..
pi_36045010
Die tape rommel is nooit wat geweest. Het enige voordeel was dat je erg zelf wat op kon zetten en in de auto naar kon luisteren.
pi_36045020
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 02:25 schreef Doderok het volgende:
Met zo'n arm met borsteltje en alcohol erop... ging het stof nog dieper in de groef, één en al gekraak..
gvd, had platen die grijs zagen van het stof, onspeelbaar gewoon. Ooit een manier gelezen om ze te "wassen" (dH2O, alcohol, afwasmiddel, ...) maar nooit geprobeerd. Met al de krassen erop was het niet de moeite waard..
Ik heb bijna 1000 singles liggen, voor een groot deel zwaar mishandeld. Maar dat heet charme. En als er teveel bier op zit, dan was ik ze gewoon: warm water en Dreft, werkt perfect. Geen schuurspons gebruiken dan natuurlijk.
pi_36045028
Voor degenen die wel nog LP's hebben maar niet de apparatuur, ergens op het www staat beschreven hoe je met een scanner de platen toch kunt beluisteren.
Vereist enige handigheid om de twee scans aan elkaar te passen (tenzij je een A3 formaat hebt), en verwacht niet te veel van de geluidskwaliteit, maar toch
  woensdag 15 maart 2006 @ 02:34:52 #13
6941 APK
Factual, I think.
pi_36045036
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 02:28 schreef en_door_slecht het volgende:
Die tape rommel is nooit wat geweest. Het enige voordeel was dat je erg zelf wat op kon zetten en in de auto naar kon luisteren.
Speak for yourself.

Mijn pa gooide alles van de Rolling Stones voor mij op een tape.
  woensdag 15 maart 2006 @ 02:37:55 #14
6941 APK
Factual, I think.
pi_36045047
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 02:31 schreef Doderok het volgende:
Voor degenen die wel nog LP's hebben maar niet de apparatuur, ergens op het www staat beschreven hoe je met een scanner de platen toch kunt beluisteren.
Vereist enige handigheid om de twee scans aan elkaar te passen (tenzij je een A3 formaat hebt), en verwacht niet te veel van de geluidskwaliteit, maar toch
Dus ik kan ergens -virtueel- mijn LP's afspelen op A3?

Ik snap er geen reet van, zal wel komen omdat ik in 1992 met blowen gestopt ben.
  woensdag 15 maart 2006 @ 02:43:06 #15
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_36045072
Ik heb zelfs onlangs een nieuwe pickup-naald gekocht!
Viel nog niet mee om de goede te pakken te krijgen, trouwens.

Maar de omschakeling naar cd's vond ik destijds absoluut een verbetering.
Je hoorde op een cd veel meer dan op een elpee.
Lag misschien ook wel aan mijn platenspeler - en aan de manier waarop ik met mijn elpees omging...
Dat verandert alles
pi_36045953
Ik heb nog steeds 350+ LP's liggen, en ga ze echt niet weg doen. Overigens speel ik ze zelden of nooit meer af, maar ben nog wel in het bezit van een zeer goede tangentiale draaitafel.
En inderdaad, de geluidskwaliteit is beter dan die van de CD, alleen heb je dus wel de ruis (en bij de goedkopere draaitafels de wow en flutter)
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_36045988
quote:
Tja het is een kunst om goed op te nemen op goed materiaal. En daar vallen de meeste draagbare tapespelers niet onder.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  woensdag 15 maart 2006 @ 10:32:02 #18
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_36048216
Ik heb ook LP''s liggen.
Die doe ik ook niet weg..Al gebruik ik de cd's Mp3 heb ik geen verstand van
pi_36049404
voor diegene die hun LP repertoire een nieuw digitaal leven willen inblazen:
Laser LP speler
pi_36049551
quote:
Met een Nakamichi (of van gelijke klasse) en goede Metal tapes + Dolby C, doen ze niet onder van CD's hoor

[ Bericht 1% gewijzigd door Mrln op 15-03-2006 11:28:16 ]
pi_36050253
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 11:22 schreef Mrln het volgende:

[..]

Met een Nakamichi (of van gelijke klasse) en goede Metal tapes + Dolby C, doen ze niet onder van CD's hoor
Helemaal mee eens. Ik had zelf Siemens tapedecks. Over het algemeen maakte Siemens rotzooi, maar deze serie tapedecks waren superieur, en idd ook met een nakamichi loopwerk.

Zelf had ik er nog een DBX ruisonderdrukkings unit voor gebouwd (schema's geript van Technics ) De kwaliteit die daar uit kwam, kunnen de meeste CD spelers alleen maar van dromen.

We hebben die DBX unit destijds zelfs nog getest met een cheepscape cassette walkman. Daar kregen we zelfs een signaal ruis verhouding van 60 dB uit (meen me iig te herinneren dat het om signaal ruis verhouding ging, is al behoorlijk lang geleden )

De huidige CD spelers worden overigens van steeds slechtere kwaliteit. Onlangs heb ik zelf na lang zoeken een nieuwe Yamaha CD/DVD speler gekocht, en dat was echt de beste die te krijgen was binnen een redelijk budget, maar zelfs die haalt niet de specs van mijn Technics CD speler van 20 jaar oud.

Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  woensdag 15 maart 2006 @ 11:53:57 #22
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_36050509
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 11:17 schreef Mrln het volgende:
voor diegene die hun LP repertoire een nieuw digitaal leven willen inblazen:
Laser LP speler
[afbeelding]
quote:
Starting list price: $15,000 US
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_36051126
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 02:37 schreef APK het volgende:

[..]

Dus ik kan ergens -virtueel- mijn LP's afspelen op A3?

Ik snap er geen reet van, zal wel komen omdat ik in 1992 met blowen gestopt ben.
Mensen begrijpen het nooit als ik iets uitleg. Zal wel aan hen liggen
Je legt je LP op een scanner, scant de groeven in, uit de vorm van de groeven wordt een geluidsfile opgebouwd. Simpel, nee?

Dit is bijvoorbeeld een stukje van Vivaldi's Vier seizoenen:

Lees het volledige verhaal: http://www.cs.huji.ac.il/~springer/
Met bijhorende geluidsfragmenten, kan je de kwaliteit beoordelen...
  woensdag 15 maart 2006 @ 13:14:48 #24
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_36052973
Een vriend van me spaart ook elpees, en ik vind het wel wat hebben. Ik heb helaas geen platenspeler meer, maar misschien dat ik er ooit wel weer eens een koop.
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  † In Memoriam † woensdag 15 maart 2006 @ 13:24:21 #25
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_36053324
Ik heb nog circa 220 LP's in 3 of 4 opbergbakken in de garage liggen, en ongeveer net zoveel CD's in een rekje in de woonkamer en dat zegt het al ongeveer: LP's waren vooral groot en onhandig.

Wat ik wel leuk vond aan LP's waren de grote goed leesbare hoezen, de bijgevoegde boekjes en soms zelfs complete posters. Qua geluid en hanteerbaarheid mis ik de LP echter totaal niet.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')