Philip Seymour Hoffman![]()
Na een welverdiende Oscar, nu ook een welverdiend topic.
BiografiePhilip Seymour Hoffman denkt dat hij zonder zijn doorbraak in Scent Of A Woman nooit zijn huidige succes had bereikt. Weinigen nemen het vak zo serieus als hij.
![]()
Voordat hij vaste grond onder zijn voeten kreeg in Hollywood, had Philip het moeilijk. Hij raakte niet alleen gefrustreerd doordat niemand hem als acteur leek te willen maar slaagde er ook nauwelijks in ander werk te krijgen. Hij werd ontslagen als ober in een restaurant en zelfs als reddingswacht. Alles veranderde toen hij mocht opdraven als de moraalloze huisgenoot van Chris O'Donnell in Scent Of A Woman. Zijn cateringbaantje kon hij opzeggen en sindsdien hoefde hij nooit meer ander werk te doen.
OnzekerHet spelen van onsympathieke of in elk geval meelijwekkende types is een specialiteit geworden van Hoffman. Hij speelt een herstellende alcoholverslaafde in When A Man Loves A Woman, een perverse man die vrouwen telefonisch lastigvalt in Happiness en een eenzame docent die een relatie begint met een studente in 25th Hour.
Die typecasting heeft hij waarschijnlijk te danken zijn uiterlijk, dat hem niet snel een nominatie voor Hollywoods Meest Sexy Man zal opleveren. "Ik wacht tot iemand ooit zegt dat ik er op z'n minst schattig uitzie, maar dat is me nog niet overkomen," zei Hoffman ooit tegen een interviewer van de LA Times.
![]()
Zijn belangrijkste rollen zijn misschien niet de aantrekkelijkste maar Hoffman speelt zijn dubieuze personages serieus en overtuigend, zonder te vervallen in karikatuur of persiflage. De op 23 juli 1967 in New York geboren acteur leerde het vak aan de Tisch School of Drama in zijn geboortestad. Na zijn doorbraak in 1992 ging het snel. Inmiddels heeft hij in nauwelijks tien jaar tijd een indrukwekkend cv van 38 rollen opgebouwd. Daaronder bevinden zich memorabele films als Boogie Nights, The Big Lebowski, Magnolia en Red Dragon. Zijn repertoire heeft hij langzaam uit kunnen breiden, zodat hij niet altijd als loser hoeft te verschijnen.
UitputtendPhilip Seymour Hoffman wordt niet gestuurd door ijdelheid of roemzucht. Zo menselijk mogelijk een personage neerzetten is het enige dat voor hem telt. Hij neemt het werk als acteur zo serieus dat het bestuderen en voorbereiden van een rol een ware uitputting voor hem is. De hoge eisen en verwachtingen die hij zichzelf stelt en de schaamte als hij daar niet aan voldoet, maken hem soms bijna depressief. "Soms vragen mensen of ik het naar mijn zin heb als ik aan een film werk," zei hij in 2001 tegen Elle Magazine. "Nee absoluut niet, wil ik dan wel eens zeggen. Als het allemaal klaar is en ik het fantastisch heb gedaan, als mensen er iets aan hebben, dan pas is het leuk."
![]()
Op de middelbare school is Hoffman hevig geïnteresseerd in worstelen en atletiek maar besluit toneel te volgen om indruk te maken op een meisje.Al snel ontdekt hij dat hier zijn talent ligt en niet lang daarna kent iedereen van school hem uit de vele toneelstukken waar hij in meespeelt. De keuze om toneel te gaan studeren ligt dan ook voor de hand.
Na zijn afstuderen aan de New York Tisch School of Drama heeft Hoffman baantjes om aan de kost te komen. Zo werkt hij als ober en als winkelbediende, twee banen waar hij een grondige hekel aan heeft. Dan krijgt hij in 1992 de mogelijkheid mee te spelen in 'Scent of a Woman'. De film is een groot succes en Hoffman heeft sindsdien niet zonder acteerwerk gezeten.
In de tweede helft van de jaren negentig is Hoffman met name te zien als 'loser', een rol die hij uiterst overtuignd weet neer te zetten. Meesterlijk is Hoffman in zijn rol van P.A. Scotty in 'Boogie Nights', wanneer hij met vette haren en al kwijlend aan Dirk Diggler vraagt: “Can I kiss you on the mouth?”. Ook weer in 'Next Stop, Wonderland', 'Happiness', als de enge buurman en 'The Big Lebowski' schittert Hoffman als 'creep'.
![]()
Hierna is Hoffman wat vaker te zien in iets commerciëlere films waarin hij nog wel aparte types speelt maar waarbij het scherpe van het personage af is. Speelde Hoffman eerst echte 'losers' waar je direct een afkeer voor voelde, nu zet hij iets minder extreme personages neer die minder emoties bij de kijker losmaken. Zo is hij te zien als mannelijke verpleger in 'Magnolia', als travestiet in 'Flawless' en in 'The Talented Mr. Ripley'.
Hoffman blijft grossieren in kleine rollen in grote films als 'Almost Famous', 'Punch-Drunk Love', 'Red Dragon' en '25th Hour'. Een dragende rol heeft hij in de kleinere productie 'Love Liza' in 2002. Drie jaar later krijgt hij zijn eerste echte glansrol in 'Capote', een biografisch drama over de excentrieke auteur Truman Capote. Eindelijk is Hoffman uit de schaduw van zijn tegenspelers gestapt met een Oscarbeeldje in zijn achterzak.
Beknopte filmografieCapote (2005)
Along Came Polly (2004)
25th Hour (2002)
Red Dragon (2002)
Punch Drunk Love (2002)
Almost Famous (2000)
The Talented Mr. Ripley (1999)
Magnolia (1999)
Patch Adams (1998) ![]()
![]()
Happiness (1998)
The Big Lebowski (1998)
Boogie Nights (1997)
Twister (1996)
Scent Of A Woman (1992)
Voor meer info & films: http://www.imdb.com/name/nm0000450/
* Gewonnen FOK-Awards: Hunk (4x) * McDreamy * Brad Pitt * Wentworth Miller * Ewan McGregor * Walt Disney (3x) * Criterion (2x) * Nemo * Hitchcock * David Hasselhof * Academy *