abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 augustus 2006 @ 17:15:26 #151
98138 Everett
Damnit, I am the paterfamilias
pi_40455939
Waarom zou ik bij Solis uit de buurt moeten blijven, volgens jou? Heeft dat te maken met de degelijkheid van het apparaat, de smaak van de koffie...? En waarop is jouw mening gebaseerd?

Ik bedoel het niet lullig hoor, maar ik ben gewoon benieuwd waarom je dat denkt. Ik had juist het idee dat Solis een goed merk is, omdat ze (bijna) alleen maar professionele apparaten maken.

Budget stopt wel een beetje rond de 450 euro. Het moet wel leuk blijven.

Ik ga de Gaggia Classic ook ees bekijken.
Well, as soon as we get ourselves cleaned up and we get a little smellum in our hair, why, we're gonna feel 100% better about ourselves and about life in general.
  donderdag 3 augustus 2006 @ 17:20:21 #152
121745 Gauge
God does not play dice
pi_40456079
Omdat, ik te maken heb gehad met Solis koffiemalers, duur apparaat en het enige positieve aspect is dat hij mooi op het aanrecht staat. Dan heb je nog de italiaanse merken die op veel vlakken een goede reputatie hebben (zeker gaggia)

Als het budget daar stopt koop je beter de gaggia classic. Dan zal je wel gemalen espresso-koffie moeten kopen en hou rekening ermee dat espresso niet meer te zuipen is als je maling meer dan een week oud is. Liefst een dag, daarom malen ze het ook op het moment dat je het nodig hebt, ultieme versheid.
En als je zelf zou malen heb je voor 180 euro de gaggia MDF maler, beste prijs/kwaliteit.
Niet malen met zo een schroefmalertje! Daar krijg je geen consistente maling mee, en dat is een belangrijk punt bij espresso: consistentie.

Waarschijnlijk krijg je zo een plastic prul-tampertje erbij, die zal je waarschijnlijk ook moeten vervangen (7g koffie voor 35ml goed vlak maken, recht aandrukken met een massakracht van ongeveer 10-15kg, het is vooral belangrijk dat deze kracht altijd hetzelfde is!
Losmaken, even ondersteboven houden, dan nog eens met dezelfde kracht ronddraaien, randjes schoonmaken en in het apparaat stoppen.)
  donderdag 3 augustus 2006 @ 17:23:47 #153
98138 Everett
pi_40456182
Bedankt voor je reactie. Ik had natuurlijk liever gehoord dat het een super apparaat is, maar misschien behoed dit me voor een miskoop. Nog maar even orienteren dus.
Well, as soon as we get ourselves cleaned up and we get a little smellum in our hair, why, we're gonna feel 100% better about ourselves and about life in general.
  donderdag 3 augustus 2006 @ 17:27:28 #154
121745 Gauge
God does not play dice
pi_40456385
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 17:15 schreef Everett het volgende:
Ik bedoel het niet lullig hoor, maar ik ben gewoon benieuwd waarom je dat denkt. Ik had juist het idee dat Solis een goed merk is, omdat ze (bijna) alleen maar professionele apparaten maken.
Budget stopt wel een beetje rond de 450 euro. Het moet wel leuk blijven.
Ik ga de Gaggia Classic ook ees bekijken.
Solis maakt ook gewone consumerproducten.
Als je budget zich strekt tot rond de 450 euro en je wilt echt voor de kwaliteit van je espresso gaan, dan zou ik een 2e hands & nagekeken Rancilio Siliva of ECM oid. overwegen. Bij div. winkels kun je dat soort machines inclusief garantie voor een bedrag rond de 250 euro vinden. Dan heb je nog geld over voor een fatsoenlijke molen, want dat is net zo belangrijk, misschien wel belangrijker, dan de machine.

Die solis heb ik in een winkel zien staan. Qua design vind ik 't een mooi dingetje. Maar hij is ook erg klein en dat belooft niet veel goeds wbt. de componenten die erin zitten.
  donderdag 3 augustus 2006 @ 17:34:01 #156
121745 Gauge
God does not play dice
pi_40456459
Ik heb zelf de Elektra S1CO trouwens.
pi_40456496
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 17:16 schreef TMoose het volgende:
Ik heb zelf een hele simpele Cafe Treviso van de'longhi. Kost iets meer dan 50 euro bij de blokker volgens mij. Daar komt een hele goede espresso uit. Het belangrijkste is dat je goede koffie gebruikt, en niet bang bent om het goed aan te drukken.

[afbeelding]

Voor de beste smaak maal ik voor elk kopje de benodigde hoeveelheid koffiebonen zelf. Dit heeft een groter effect dan een 10 keer zo duur espresso-apparaat en al gemalen espresso koffie kopen.

Om te malen gebruik ik een SOLIS SCALA 166 koffiemolen. Die zou je voor een euro of 80 bij een koffiespeciaalzaak wel moeten kunnen krijgen.

[afbeelding]
precies dat espresso apparaat gebruik ik ook, al bijna 10 jaar lang, meerdere keren per dag. onverwoestbaar dus, en echt lekkere espresso. zoals je zelf al zegt, zelf vers malen is erg belangrijk. bij dit apparaat moet je even zelf de metalen koffiehouder verwarmen onder de warme kraan, en je kopje het liefst ook even, tegen afkoelen vd espresso. Bij de duurdere apparaten kun je dat automatisch doen, maar daar heb ik geen 100en euro's voor over, misschien ooit bij een volgend apparaat. Maar dan zul je altijd zien dat de dure uitvoering met toeters en bellen het niet zo lang uithoudt als de goedkope en simpele uitvoering.
  donderdag 3 augustus 2006 @ 17:36:33 #158
121745 Gauge
God does not play dice
pi_40456534
Byte_Me, als je hem te warm maakt is je koffie weer slecht...
  donderdag 3 augustus 2006 @ 17:43:43 #159
98138 Everett
pi_40456701
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 17:30 schreef mirugai het volgende:

[..]
dan zou ik een 2e hands & nagekeken Rancilio Siliva of ECM oid. overwegen.
Rancilio Silvia kost Eur 458 en ECM vanaf Eur. 498. Zou ik persoonlijk toch eerder voor een nieuwe gaan.
Het budget is een richtprijs die ik in mijn hoofd heb, maar dat kan eventueel aangepast worden. Het belangrijkste voor mij is dat ik iets goeds in huis haal waar ik geen spijt van krijg. Als ik voor iets meer geld iets kan kopen waarvan ik zeker weet dat ik er jaren (dagelijks) plezier van heb, dan zal ik dat zeker doen.

Het is alleen zo een lastig produkt om vooraf echt goed te kunnen beoordelen (en te duur om een gokje te wagen).
pi_40456750
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 17:36 schreef Gauge het volgende:
Byte_Me, als je hem te warm maakt is je koffie weer slecht...
ik vraag me af of je hem met warm water uit de kraan te warm kunt maken.
  donderdag 3 augustus 2006 @ 17:50:50 #161
121745 Gauge
God does not play dice
pi_40456863
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 17:45 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

ik vraag me af of je hem met warm water uit de kraan te warm kunt maken.
Waarschijnlijk niet, maar te koud is dan ook weer niet goed. Dilemma's...
pi_40456905
hoe warm moet het dan zijn?
  donderdag 3 augustus 2006 @ 17:56:25 #163
121745 Gauge
God does not play dice
pi_40457003
Een 95 graden
  donderdag 3 augustus 2006 @ 20:13:31 #164
121745 Gauge
God does not play dice
pi_40460703
Trouwens, hoe raak je af van een espresso-verslaving, ik geloof dat het niet erg gezond is... Het is echt een lichamelijke verslaving, stop ik ermee krijg ik barstende hoofdpijn!
Het bevat een hoop cafestol, wat een diterpeen is als ik het goed heb, wat dan weer niet zo optimaal is voor de metabolisme van je cholesterol.
Kan iemand dat bevestigen?
pi_40468807
Ik overweeg de aanschaf van een Solis SL 70
Kost via Ebay of rechtreeks bij een Duitse internetwinkel ongeveer 230 euro. (inclusief verzendkosten)
Amerikaanse Coffeegeek website is vrij positief over dit apparaat.
Binnen werk is zeker goed, daar twijfel ik niet over.

Heb ook Gaggia overwogen maar las dat een aantal Gaggia's schijnen te roesten.
Verder drink ik momenteel dubbele espresso's met veel melk in een wat hogere mok waarbij ik de melk vantevoren in de mok opschuim, Gaggia valt dan zowiezo af aangezien de ruimte tussen filterhouder en bodemplaat te klein is voor grotere kopjes.
De nieuwe designmodel van Solis ziet er ook aardig uit maar schijnt veel aluminium te bevatten, dat weer minder zou zijn dan messing zoals bij de SL 70.

Iemand praktijkervaring met de nieuwe (design) Solis of met de SL 70?

Ik ben minder tevreden over de Solis importeur in Nederland, heb een week geleden een mail gestuurd maar geen antwoord.
pi_40470492
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 20:13 schreef Gauge het volgende:
Trouwens, hoe raak je af van een espresso-verslaving, ik geloof dat het niet erg gezond is... Het is echt een lichamelijke verslaving, stop ik ermee krijg ik barstende hoofdpijn!
Het bevat een hoop cafestol, wat een diterpeen is als ik het goed heb, wat dan weer niet zo optimaal is voor de metabolisme van je cholesterol.
caffeine verslaving he, wordt gekenmerkt door hoofdpijn. Gaat na 1 a 2 weken helemaal over.
When dry solid
nitrogen triiodide
is touched, even with a feather, it decomposes rather violently
2 NI3 (s) --> N2 (g) + 3 I2 (s)
pi_40471023
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 04:08 schreef Stikstof-tri-iodide het volgende:

[..]

caffeine verslaving he, wordt gekenmerkt door hoofdpijn. Gaat na 1 a 2 weken helemaal over.
Je moet altijd langzaam afbouwen (je hebt het waarschijnlijk ook langzaam opgebouwd)
* MeZZiN heeft geen last gelukkig ben nog niet verslaaf maar vind het wel heel lekker maar 2 kopjes op een dag het je dat probleem niet zo nog.
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 08:53:19 #168
121745 Gauge
God does not play dice
pi_40471568
Ik drink 15-20 ristretto's per dag. En met zo een hoofdpijn voor 2 weken rondlopen is ook niet alles... afbouwen is nogal moeilijk of volledig erafblijven en hoofdpijn en na 2 weken naar 2 kopjes/dag... of niet.
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 08:54:36 #169
121745 Gauge
God does not play dice
pi_40471585
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 00:22 schreef rooienar het volgende:
Heb ook Gaggia overwogen maar las dat een aantal Gaggia's schijnen te roesten.
Verder drink ik momenteel dubbele espresso's met veel melk in een wat hogere mok waarbij ik de melk vantevoren in de mok opschuim, Gaggia valt dan zowiezo af aangezien de ruimte tussen filterhouder en bodemplaat te klein is voor grotere kopjes.
Je moet een espresso-apparaat goed onderhouden natuurlijk. Ik had geen last van roest en toch aantal jaren gehad.

Een cafe laté dus?
pi_40471873
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 08:53 schreef Gauge het volgende:
Ik drink 15-20 ristretto's per dag. En met zo een hoofdpijn voor 2 weken rondlopen is ook niet alles... afbouwen is nogal moeilijk of volledig erafblijven en hoofdpijn en na 2 weken naar 2 kopjes/dag... of niet.
Aandelen nemen in een merk pijnstillers en dan groot inkopen om het probleem op te lossen.
pi_40472436
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 20:13 schreef Gauge het volgende:
ik heb het ook gehad, ik merkte dit ik in het weekend vaak hoofdpijn had. Na een tijdje uitgevogeld dat dit kwam door het gebrek aan koffie/espresso (mijn apparaat stond toen nog op mn werk). Ik ben gewoon minder espresso's gaan drinken en de hoofdpijn ging na een tijdje ook weg. Over dat cholesterol kan ik je niets vertellen, misschien dat pietverdriet het weet.
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 15:08:00 #172
154987 robbedoes123
Doe maar een Espresso
pi_40511684
Ik weet het niet met die klachten, volgens mij komt het voor een groot gedeelte door de caffeine. Ga je alleen nog maar arabica koffie drinken en iig koffie zonder robusta bonen (want daar zit vaak veel caffeine in) dan zouden de klachten toch moeten verdwijnen.

Ik heb iig nergens last van en ik drink toch aardig wat bakkies (geen 20 dat vindt ik wel buitensporig veel)

En o ja, vergeet niet als je veel koffie drinkt ook veel water te drinken want op 1 of andere manier waar ik de reden ook niet van weet droog je een beetje uit van veel koffie drinken.

Succes
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 18:25:55 #173
121745 Gauge
God does not play dice
pi_40516598
Ik drink enkel arabica, robusta, niet vloeken aub!
  dinsdag 12 december 2006 @ 23:00:59 #174
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_44375673
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 11:41 schreef Xenomaniac het volgende:
Krups is top. Ik heb deze:

[afbeelding]
Die heb ik net via Marktplaats tweede hands aangeschaft.
Ga hem morgen ophalen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 12 december 2006 @ 23:06:54 #175
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_44375924
Nu een gratis nespresso bij een abbonement op Elle wonen.

Je vriendin iets leuks, jullie samen lekkere koffie . Win > Win
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')