abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 maandag 13 maart 2006 @ 23:12:58 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_36008489
Raar dat de boekenweek 10 dagen duurt.

Arthur Japin schrijft Boekenweekgeschenk

Thema Boekenweek 2006: muziek

Arthur Japin schrijft op verzoek van de Stichting CPNB het Boekenweekgeschenk 2006. Met zijn laatste roman Een schitterend gebrek, won hij zowel de Libris Literatuurprijs 2004 als de Inktaap 2005, de publieksprijs van Vlaamse en Nederlandse jongeren.

Het motto van de Boekenweek 2006 is BOEM PAUKESLAG. Schrijvers en muziek. Het motto is ontleend aan het gelijknamige gedicht van Paul van Ostaijen. De 71 ste Boekenweek vindt plaats van 15 t/m 25 maart 2006.

Arthur Japin (Haarlem, 1956) debuteerde in 1996 met Magonische verhalen. In 1997 volgde de roman De zwarte met het witte hart , het levensverhaal van twee Afrikaanse prinsjes die als Hollanders werden opgevoed in het 19de-eeuwse Nederland. Hij deed hiervoor gedurende tien jaar onderzoek in onder meer Afrika en Indonesië.

In 1998 verscheen van zijn hand De vierde wand, verhalen, gevolgd door De droom van de leeuw (2002), een roman over liefde en verbeelding. Het jaar erop (2003) werd Een schitterend gebrek uitgebracht. Zijn werk wordt in zestien landen uitgegeven.

Japin, die Nederlandse taal en letterkunde studeerde aan de UvA en in 1982 afstudeerde aan de Theaterschool Amsterdam, schreef tevens scenario’s, hoorspelen, liedteksten en toneelstukken. Ook speelde hij rollen bij onder meer Toneelgroep Centrum en de Theaterunie en zong een kleine rol bij de Nederlandse Opera. Voor de opera naar De zwarte met het witte hart schreef hij het libretto (première 2007).

Schrijvers en muziek

Het onderwerp van de Boekenweek - schrijvers en muziek - zal tijdens de 71ste Boekenweek vanuit twee perspectieven worden belicht: vanuit de band die schrijvers met muziek hebben én vanuit boeken met muziek als onderwerp.

Onder deze laatste categorie vallen zowel romans en biografieën als gebundelde songteksten en fotoboeken. Bijvoorbeeld de biografie Wagner. De buikspreker van God van Martin van Amerongen; de romans Kreutzersonate van Margriet de Moor en De laatste dichters van Christine Otten (over de rapscene in de VS; genomineerd voor de Librisprijs 2005); Kronieken van Bob Dylan; de bundels Help! The Beatles van Erik Bindervoet en Robbert-Jan Henkes en Laat me niet alleen van Jacques Brel en het fotoboek U2 van Anton Corbijn.

Tijdens de Boekenweek 2005 stond de vaderlandse geschiedenis centraal. Auteur van het geschenk was Jan Wolkers.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_36009782
quote:
Op maandag 13 maart 2006 23:12 schreef tong80 het volgende:
Raar dat de boekenweek 10 dagen duurt.

Daar heb ik geen problemen mee, maar laat ze alsjeblieft op maandag beginnen...
Iedere Boekenweek hetzelfde liedje: de voorafgaande maandag en dinsdag klanten die boeken verzamelen, laten inpakken en vervolgens vragen om het BWG, gevolgd door verontwaardigde reacties, want 'er stond zoveel over in de zaterdag-kranten.' Men laat de boeken achter en 'ik kom woensdag wel terug.'
Een datum lezen mensen makkelijk overheen, en een week begint inderdaad op maandag. Frustrerend voor klant en boekverkoper.

Dit jaar wederom een dag gratis treinreizen binnen Nederland, op vertoon van het BWG, komende zondag 19 maart.
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
pi_36013482
Bedankt voor de tip, CW en ik ben het helemaal met je eens. Laat de boekenweek gewoon beginnen op een maandag.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 14 maart 2006 @ 09:00:21 #4
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_36013892
Leuk

Mijn afstudeerscriptie gaat over de actie met het treinreizen
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_36013950
Wat gaar zeg, die boekenquiz gister .
pi_36015080
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 09:04 schreef Airelle het volgende:
Wat gaar zeg, die boekenquiz gister .
Was het niks? Ik heb het opgenomen en ga vanavond kijken.
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
pi_36028773
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 10:04 schreef CartWOman het volgende:

[..]

Was het niks? Ik heb het opgenomen en ga vanavond kijken.
Ik vond in ieder geval van niet. Vooral de presentatie was uitemate slecht.
pi_36040839
quote:
Op maandag 13 maart 2006 23:50 schreef CartWOman het volgende:
' Men laat de boeken achter en 'ik kom woensdag wel terug.'
Een datum lezen mensen makkelijk overheen, en een week begint inderdaad op maandag. Frustrerend voor klant en boekverkoper.
Heel herkenbaar. Het idee erachter is natuurlijk dat op deze manier de zaterdag 2 keer in de Boeken'week' valt. Dat betekent een nóg grotere omzet.
Maar ik denk dat zelfs wanneer de Boekenweek op een maandag begint, het niet heel veel beter zal worden.

Mensen die een week eerder een boek hebben gekocht, willen ook wel eens tijdens de Boekenweek met het bonnetje terugkomen om te vragen of ze een boekenweekgeschenk kunnen krijgen.

Zodra je iets gratis kunt krijgen, dan is de hel los. Meerdere exemplaren eisen voor familie, buurman, buurvrouw, oudoom, poes, hond, kanarie. Daarbij vergeten mensen vaak dat het nog steeds een boekenweekgeschenk is.

Ik vind De grote wereld tot nu toe een mooi verhaaltje.
pi_36046861
hier reacties en meningen over Japin!
  woensdag 15 maart 2006 @ 12:52:02 #10
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_36052235
Buit binnen

• A.F. Th. van der Heijden - Drijfzand koloniseren
  • Jan Siebelink - Knielen op een bed violen
  • Jonathan Safran Foer - Alles is verlicht

én het boekenweekgeschenk natuurlijk

• [b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
    Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
    pi_36079974
    quote:
    Op dinsdag 14 maart 2006 23:02 schreef wyccie het volgende:

[..]

Heel herkenbaar. Het idee erachter is natuurlijk dat op deze manier de zaterdag 2 keer in de Boeken'week' valt. Dat betekent een nóg grotere omzet.
    Maar ik denk dat zelfs wanneer de Boekenweek op een maandag begint, het niet heel veel beter zal worden.
    Mjah, die vergis-ellende heb je dan niet. Het komt ook voor dat de 2e zaterdag de geschenken net op zijn, en juist de klanten die denken 'Hey, het is nog BW, leuk!' zijn het minst begripvol.
    'Zo lang de voorraad strekt' heeft niemand een boodschap aan. Wat een drama's heeft dat opgeleverd.
    Ik denk dat dat op een woensdag minder zal voorkomen.
    quote:
    Mensen die een week eerder een boek hebben gekocht, willen ook wel eens tijdens de Boekenweek met het bonnetje terugkomen om te vragen of ze een boekenweekgeschenk kunnen krijgen.
    quote:
    Zodra je iets gratis kunt krijgen, dan is de hel los. Meerdere exemplaren eisen voor familie, buurman, buurvrouw, oudoom, poes, hond, kanarie. Daarbij vergeten mensen vaak dat het nog steeds een boekenweekgeschenk is.
    Dat roep ik ook gefrustreerd achter de schermen.
    Ik zeg het er ook altijd bij; we hebben ze dan ook allemaal als cadeautje ingepakt, in muziek-cadeaupapier. Niet dat het altijd helpt, men blijft zeggen 'ik heb er recht op'. Ons beleid is: geen heftige discussies aan de toonbank, geef maar eentje extra mee.
    Het blijft bij aankoop vanaf...
    quote:
    Ik vind De grote wereld tot nu toe een mooi verhaaltje.
    Nog niet begonnen, ben benieuwd.

Lekker, die jaarlijkse frustratie ff van je afschrijven!
    pi_36080080
    quote:
    Op woensdag 15 maart 2006 12:52 schreef XcUZ_Me het volgende:
    Buit binnen

• A.F. Th. van der Heijden - Drijfzand koloniseren
  • Jan Siebelink - Knielen op een bed violen
  • Jonathan Safran Foer - Alles is verlicht

én het boekenweekgeschenk natuurlijk

• Wat heb je voor Foer betaald als ik vragen mag? Siebelink is prachtig geschreven, intens en vaak verdrietig, aangrijpend.
    Vanmiddag neem ik de nieuwe Maarten 't Hart mee: Mozart en de anderen.
    pi_36080087
    Voor de mensen in Hengelo en omstreken:

Signeersessie met Athur Japin
    Schrijver van het boekenweekgeschenk, Arthur Japin, komt signeren bij boekhandel Broekhuis.

Datum: donderdag 16 maart
    Tijd: 15.30 – 16.30 uur
    Prijs: gratis

Het schijnt dat hij ook nog ergens in Enschede gaat signeren, maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Helaas heb ik vandaag helemaal geen tijd, maar van het weekend ga ik zeker eens lekker neuzen in de boekhandel.
      donderdag 16 maart 2006 @ 13:28:36 #14
    106856 MociN
    Live your own legend
    pi_36084326
    Vanavond maar eens gaan kijken bij Broese in Utrecht wat ze daar a/d boekenweek doen. Heb iig wel nog wat boeken op m'n verlanglijstje staan.
    pi_36091304
    quote:
    Op donderdag 16 maart 2006 10:53 schreef CartWOman het volgende:
    allemaal als cadeautje ingepakt
    Hoeveel hebben jullie er dan van? Bij meer dan 10.000 geschenken is dat echt geen optie.
    quote:
    Lekker, die jaarlijkse frustratie ff van je afschrijven!
    Inderdaad
    quote:
    Op donderdag 16 maart 2006 10:57 schreef Gatalin het volgende:

Het schijnt dat hij ook nog ergens in Enschede gaat signeren, maar helemaal zeker weten doe ik het niet.
    Volgens mij ook in Broekhuis.
    pi_36114639
    Op aanraden van een vriendin 'Komt een vrouw bij de dokter' gekocht.

Dat boek wou ik al een tijdje graag lezen.
    Dat ik zondag met het boekenweekgeschenk gratis met de trein mag, gaf de doorslag tot aankoop!
    I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
    pi_36146635
    Wyccie ook weer thuis? En, heb je nog voetzolen over?

Damn wat een drukke dag... de treinen moeten morgen wel overvol zitten.

Toppers waren Jan Siebelink, Arthur Japin (alle titels ), Dan Brown, Tommy Wieringa, Maarten 't Hart, Khaled Hosseini en Nicci French.

En wéer klanten met bonnetjes van vorige week. Maar wel een heerlijke dag!
    pi_36146765
    quote:
    Op vrijdag 17 maart 2006 13:23 schreef Serendips het volgende:
    Op aanraden van een vriendin 'Komt een vrouw bij de dokter' gekocht.

Dat boek wou ik al een tijdje graag lezen.
    Dat ik zondag met het boekenweekgeschenk gratis met de trein mag, gaf de doorslag tot aankoop!
    Je bent niet de enige.
    Kluun verkocht ik vanmiddag aan een man die direct het vervolg De Weduwnaar bestelde, die in april verschijnt. Z'n vrouw heeft niet lang meer te leven, was best een aangrijpend moment...
    Maar wat schrijft die Kluun leuk en herkenbaar... z'n weblog is ook de moeite waard.
    pi_36146951
    Ik wilde dat boek dus ook kopen vandaag (van Kluun dus). Maar in Hoogeveen nergens meer verkrijgbaar
    "Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
    pi_36147150
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 17:52 schreef CartWOman het volgende:
    Wyccie ook weer thuis? En, heb je nog voetzolen over?

Damn wat een drukke dag... de treinen moeten morgen wel overvol zitten.
    Mijn hielen doen pijn En druk was het zeker! Eén en al mensenmassa.
    quote:
    Toppers waren Jan Siebelink, Arthur Japin (alle titels ), Dan Brown, Tommy Wieringa, Maarten 't Hart, Khaled Hosseini en Nicci French.
    Bij ons waren dat ook de meestverkochte titels, op Maarten 't Hart na.
    quote:
    En wéer klanten met bonnetjes van vorige week. Maar wel een heerlijke dag!
    Bij ons viel het gelukkig mee. We gaven de geschenken trouwens bij bijna alles weg, anders krijg je weer te veel gezeur Na morgen zal het wel teruglopen, het gaat er vooral om dat het een gratis treinkaartje is. Ik ben bang dat ie bij sommigen na morgen in de papierbak eindigt
    pi_36147282
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 18:12 schreef wyccie het volgende:

[..]

Mijn hielen doen pijn En druk was het zeker! Eén en al mensenmassa.
    [..]

Bij ons waren dat ook de meestverkochte titels, op Maarten 't Hart na.
    [..]

Bij ons viel het gelukkig mee. We gaven de geschenken trouwens bij bijna alles weg, anders krijg je weer te veel gezeur Na morgen zal het wel teruglopen, het gaat er vooral om dat het een gratis treinkaartje is. Ik ben bang dat ie bij sommigen na morgen in de papierbak eindigt
    Lekker met je voeten omhoog vanavond.

Ook bij tijdschriften en boekenbonnen?
    Wij absoluut niet, daar krijg je spijt van als je het met de aantallen niet gaat redden.
    Engelse boeken doe ik niet zo moeilijk over.
    pi_36147755
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 18:16 schreef CartWOman het volgende:

[..]

Lekker met je voeten omhoog vanavond.

Ook bij tijdschriften en boekenbonnen?
    Wij absoluut niet, daar krijg je spijt van als je het met de aantallen niet gaat redden.
    Engelse boeken doe ik niet zo moeilijk over.
    Alleen boekenbonnen niet. En als de boekjes op zijn: Op = Op.
    't Is ook niet dat we het allemaal weggeven, maar als er om gevraagd wordt, dan ook bij tijdschriften ja Zal CPNB niet leuk vinden. Maar ik ben de baas niet.
      Trouwste user 2022 zaterdag 18 maart 2006 @ 19:13:03 #23
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_36148539
    Tong gaat maandag zijn bestelde biografie van Peter Mueller ophalen.Kon vorige week al, maar dan had ik geen boekenweekgeschenk

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
    pi_36148720
    Verkeerd ofzo .

[ Bericht 84% gewijzigd door Airelle op 18-03-2006 21:10:23 ]
    pi_36149931
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 18:38 schreef wyccie het volgende:

[..]

Alleen boekenbonnen niet. En als de boekjes op zijn: Op = Op.
    't Is ook niet dat we het allemaal weggeven, maar als er om gevraagd wordt, dan ook bij tijdschriften ja Zal CPNB niet leuk vinden. Maar ik ben de baas niet.
    Zo is dat, gevolgen zijn voor je baas.
    En ze kúnnen streng zijn, ik ken een geval van een bkh die een jaar geen geschenken kreeg uitgeleverd, deze gaf op maandag en dinsdag al geschenken weg en is er bij genaaid door een collega-bkh. Tja, sukkels.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')