abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35982529
Een groot nadeel van online forums is volgens mij dat mensen je niet om je mening vragen maar dat je je mening ongevraagd geeft. Sommige mensen vergelijken het online sociaal gebeuren wel eens met het real life sociaal gebeuren, maar een groot verschil daarin is dat in een real life sociaal gebeuren vrienden/kennissen of de mensen waarmee je praat de ander om een mening vraagt. Dat vragen om een mening geeft wederzijdse interesse in elkaar. Dat is essentieel voor een goede verhouding en wederzijds respect. Dat mis je op een forum. Inplaats dat je op een forum je mening geeft naar aanleiding van interesse van de ander, geef je op een forum ongevraagd je mening. Dat ongevraagd geven van je mening wordt vaak in discussies opgevat als 'wie ben jij dat jij dat weet' of 'wat weet jij er nou van'. Irritatie over het bemoeien van de ander. Er is op een forum geen situatie waarin de 1 de ander om zijn/haar mening vraagt. 'He piet, wat vind jij daar nou van'. De manier om een discussie in te gaan is je mening geven, ongevraagd. Dus in feite zit niemand specifiek te wachten op je mening, je mening ga je gewoon geven wat samen met de meningen van anderen tot een discussie vormt. Het is dus wezenlijk anders dan een chat of irc.
Ik weet niet of andere mensen dit ook zo zien, maar na een aantal jaren op fok en andere forums irriteert me dit steeds meer en maakt mij dit verschil steeds duidelijker het verschil tussen real life en forums aan.
geen
pi_35982568
Ja toch
  maandag 13 maart 2006 @ 09:04:56 #4
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_35982574
Ik ben het hier niet mee eensch. je geeft in real life ook ongevraagd je mening door te zeggen bijvoorbeeld: ey wat zit je haar leuk.
Het verschil is echter op een forum durven mensen negatieve meningen ook snel te zeggen. En in real life niet.
Remlof is een Spellings Nsb'er
pi_35982581
quote:
Op maandag 13 maart 2006 09:04 schreef B_BOY het volgende:
Ik ben het hier niet mee eensch. je geeft in real life ook ongevraagd je mening door te zeggen bijvoorbeeld: ey wat zit je haar leuk.
Het verschil is echter op een forum durven mensen negatieve meningen ook snel te zeggen. En in real life niet.
Een opmerking als 'wat zie je er leuk uit' is geen discussie.
geen
pi_35982602
quote:
Op maandag 13 maart 2006 09:04 schreef Brutus2k het volgende:
fijn die alinea's
Ja inderdaad, fijn lezen dit
pi_35982961
quote:
Op maandag 13 maart 2006 09:05 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

Een opmerking als 'wat zie je er leuk uit' is geen discussie.
Het gaat dan ook niet over discussies in je OP, maar over meningen. 'Wat zit je haar leuk' is wel degelijk een mening me dunkt.

Verder ben ik het wel met TS eens. Maar houden die ongevraagde meningen van anderen de discussie (dus toch..) niet gaande?
pi_35983022
quote:
Op maandag 13 maart 2006 09:31 schreef Lunar het volgende:

[..]

Het gaat dan ook niet over discussies in je OP, maar over meningen. 'Wat zit je haar leuk' is wel degelijk een mening me dunkt.

Verder ben ik het wel met TS eens. Maar houden die ongevraagde meningen van anderen de discussie (dus toch..) niet gaande?
Het gaat me wel om discussies, niet om situaties waarbij je elkaar ontmoet en tegen de ander zegt 'wat zie je er leuk uit'. Dat zijn andere opmerkingen dan in een discussie of praatje de ander vragen hoe hij/zij het ziet.

'Ongevraagd' je mening geven in een discussie is zeker een essentieel onderdeel van een online discussie, en dat is dan meteen ook mijn irritatie over dat online gebeuren.
geen
pi_35983040
Hieruit mag ik begrijpen dat je je ergert aan het feit dat discussie voort moeten vloeien uit meningen van anderen? Maar daar is een forum toch voor Ervaringen uitwisselen enzo
pi_35983059
quote:
Op maandag 13 maart 2006 09:02 schreef natte-flamoes het volgende:
Een groot nadeel van online forums is volgens mij dat mensen je niet om je mening vragen maar dat je je mening ongevraagd geeft. Sommige mensen vergelijken het online sociaal gebeuren wel eens met het real life sociaal gebeuren, maar een groot verschil daarin is dat in een real life sociaal gebeuren vrienden/kennissen of de mensen waarmee je praat de ander om een mening vraagt.

Dat vragen om een mening geeft wederzijdse interesse in elkaar. Dat is essentieel voor een goede verhouding en wederzijds respect. Dat mis je op een forum. Inplaats dat je op een forum je mening geeft naar aanleiding van interesse van de ander, geef je op een forum ongevraagd je mening. Dat ongevraagd geven van je mening wordt vaak in discussies opgevat als 'wie ben jij dat jij dat weet' of 'wat weet jij er nou van'. Irritatie over het bemoeien van de ander. Er is op een forum geen situatie waarin de 1 de ander om zijn/haar mening vraagt. 'He piet, wat vind jij daar nou van'.

De manier om een discussie in te gaan is je mening geven, ongevraagd. Dus in feite zit niemand specifiek te wachten op je mening, je mening ga je gewoon geven wat samen met de meningen van anderen tot een discussie vormt. Het is dus wezenlijk anders dan een chat of irc.

Ik weet niet of andere mensen dit ook zo zien, maar na een aantal jaren op fok en andere forums irriteert me dit steeds meer en maakt mij dit verschil steeds duidelijker het verschil tussen real life en forums aan.
pi_35983061
Maar in openingsposts wordt toch juist meestal expliciet gevraagd 'wat anderen daar nou van vinden'?
  maandag 13 maart 2006 @ 09:38:45 #12
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_35983071
Dus ik moet eerst mensen uitnodigen om een mening te geven. 'In real life' vraag ik ook niet om meningen maa krijg ze daarentegen wel. Een forum op internet is alleen interessant als er discussies ontstaan.
Zyggie.
pi_35983079
quote:
Op maandag 13 maart 2006 09:36 schreef Lunar het volgende:
Hieruit mag ik begrijpen dat je je ergert aan het feit dat discussie voort moeten vloeien uit meningen van anderen? Maar daar is een forum toch voor Ervaringen uitwisselen enzo
Ja dat klopt, over het algemeen in discussies zie je irritatie van de 1 over de mening van de ander. Ik erger me er dood aan.
geen
  maandag 13 maart 2006 @ 09:39:31 #14
33549 Thomasumo
User 33549 reporting for
pi_35983086
Het nadeel aan Forums is dat het eigenlijk fora zijn....
I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
pi_35983105
quote:
Op maandag 13 maart 2006 09:39 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

Ja dat klopt, over het algemeen in discussies zie je irritatie van de 1 over de mening van de ander. Ik erger me er dood aan.
Dat dan weer wel. Iedereen heeft een eigen mening, en soms botsen meningen (ligt ook aan het onderwerp).
pi_35983114
quote:
Op maandag 13 maart 2006 09:38 schreef _Floddertje_ het volgende:
Maar in openingsposts wordt toch juist meestal expliciet gevraagd 'wat anderen daar nou van vinden'?
Mwa er wordt niet specifiek om mijn persoonlijke mening gevraagd maar meer naar mijn mening in een collectief, het forum. Dat is wel een verschil volgens mij. Er is geen 1 op 1 conversatie, je ziet in bv een nws discussie bijna nooit iemand de mening van een specifiek andere user te vragen. Zoiets doe je op een forum niet, en dat maakt een verschil.
geen
pi_35983142
quote:
Op maandag 13 maart 2006 09:40 schreef Lunar het volgende:

[..]

Dat dan weer wel. Iedereen heeft een eigen mening, en soms botsen meningen (ligt ook aan het onderwerp).
Iedereen heeft een mening, iedereen denkt een mening te hebben en op een forum is de insteek 'ik moet mijn mening geven ongeacht' en dat is een andere insteek dan in real life waarbij er meer wederzijds interesse is wat een wisselwerking opzet. Die wisselwerking mis je op een forum volkomen wat irritatie opwekt.
geen
pi_35983252
Jij opent toch een topic?
Daarin geef jij toch ongevraagd je mening, of zie ik dat nu verkeerd?

pi_35983290
Forums is geen meervoud... Fora
Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
pi_35983332
quote:
Op maandag 13 maart 2006 09:50 schreef Seolenna het volgende:
Jij opent toch een topic?
Daarin geef jij toch ongevraagd je mening, of zie ik dat nu verkeerd?

Ja dat klopt. Wat wil je ermee zeggen?
geen
pi_35983350
quote:
Op maandag 13 maart 2006 09:53 schreef Mangoworks2002 het volgende:
Ja ik weet niet hoor waarom je daar zo stellig over lijkt te zijn, maar als ik even vandale erop open sla en daar het woord 'forum' intype, dan poept ie er het volgende uit:

fo·rum (het ~, fora/~s)
1 bijeenkomst waarop deskundigen na een inleiding met het publiek discussiėren
2 groep deskundigen die vragen van een publiek beantwoorden
3 [gesch.] plein in Rome waar het volk bijeenkwam om de algemene zaken te bespreken, recht te doen enz.

en dus kan ik volgens mij uitstekend het woord 'forums' gebruiken.
geen
pi_35983434
quote:
Op maandag 13 maart 2006 09:53 schreef Mangoworks2002 het volgende:
Het mag allebei, forums en fora.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  maandag 13 maart 2006 @ 10:43:08 #23
110737 Jim.Beam
Manwhore Lion
pi_35984286
Maarre..natte-flamoes, wat vind jij daar nou van?
  maandag 13 maart 2006 @ 10:46:54 #24
108759 zwartedoos
Mijn doos is niet zwart.
pi_35984364
waarom heeft natte flamous de avatar van xebrozius?
*I'm not perfect but parts of me are incredible*
guess that's what happens when a tornado meets a vulcano
pi_35984498
quote:
Op maandag 13 maart 2006 09:02 schreef natte-flamoes het volgende:
Een groot nadeel van online forums is volgens mij dat mensen je niet om je mening vragen maar dat je je mening ongevraagd geeft.
Zoiets als jij nu doet bedoel je .......
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')