abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 11 maart 2006 @ 12:30:45 #1
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_35936713
Waar een ouwe knar over kan vertellen maar wat een jong broekie alleen van verhalen kent.


TS begint natuurlijk.

De Rotterdamse Willemsbrug.
Nee niet dat rare rode ding maar die oude van staal met planken. De altijd bomvolle tram reed er overheen en het was er altijd loei en loeidruk. Achterin de auto bij pa hoorde het geklepper van de planken als je er overheen reed. Als ik over de brug wandelde zat ik altijd met mijn vingertjes in de kogelgaten die nog in de staalconstructie zaten. Ik wist wel wat van oorlog maar had geen idee wat voor dingen zich afspeelden in mei '40. Als je geluk had zag je de trein over het luchtspoor richting station Blaak met je oprijden. Jawel, het spoor liep vroeger door totaan de andere kant van het Noordereiland. In zijn lelijkheid was het gewoon een mooi ding.

Deze beelden herinner ik mij nog

Van Zuid naar Noord


En toen moest-ie dicht


Verhaal *hier* dus over de dingen die niet meer te zien zijn maar voor jou ooit gestampte pot waren.
Jawohl Herr Kaloin!
pi_35941277
De autoloze zondag :



4 november 1973

"Wij moeten met elkaar beseffen dat wij niet ongestraft kunnen doorgaan met het verbruik van beperkte voorraden brandstoffen en grondstoffen, zoals wij dit de laatste kwarteeuw hebben gedaan". Zo sprak premier Den Uyl in een toespraak op radio en TV tot het Nederlandse volk. Vanwege de geringere aanvoer van olie kondigt het kabinet energiebesparende maatregelen aan, waaronder een autoloze zondag.



Volksdans op straat in Sint-Gillis-Waas tijdens de autoloze zondag van 18 november.
Foto archief GVA
pi_35941367
Het bovengrondse spoor over de Blaak.

Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_35941390
En zo zag het er uit in 1946

Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  zaterdag 11 maart 2006 @ 17:23:53 #5
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_35944125
De treinen van vroeger!
Dat was pas leuk, in de zomer kon je lekker de deur open gooien



Je moest alleen wel uitkijken voor de beton beton beton betonpalen

[ Bericht 27% gewijzigd door mazaru op 11-03-2006 17:54:44 ]
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  zaterdag 11 maart 2006 @ 17:47:25 #6
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_35944773
Het station van Assen

Vroeger was een een mooi sereen ingetogen gebouw. Het was spannend om er te zijn, op weg naar familie in Groningen of 'zomaar' een dagje uit met het gezin.



In de jaren 80 werd duidelijk dat het gebouw niet meer aan de eisen van de moderne tijd voldeed. Het zou teveel geld kosten om het voor de zoveelste keer te verspijkeren.

In 1988 verrees er onder architectuur van R.M.J.A. Steenhuis het nieuwe eigentijdse station Assen. De kosten kwamen zover ik weet natuurlijk veel hoger uit dan gepland.
Tegenwoordig straalt mijn station chaos uit, er is geen eenheid meer.



Een paar keer in de week kom ik er langs en elke keer denk ik ; Waarom heeft het zo moeten zijn? Assen heeft geblunderd.....
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_35945828
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 15:26 schreef Bluezz het volgende:
De autoloze zondag :



4 november 1973

"Wij moeten met elkaar beseffen dat wij niet ongestraft kunnen doorgaan met het verbruik van beperkte voorraden brandstoffen en grondstoffen, zoals wij dit de laatste kwarteeuw hebben gedaan". Zo sprak premier Den Uyl in een toespraak op radio en TV tot het Nederlandse volk. Vanwege de geringere aanvoer van olie kondigt het kabinet energiebesparende maatregelen aan, waaronder een autoloze zondag.

[afbeelding]

Volksdans op straat in Sint-Gillis-Waas tijdens de autoloze zondag van 18 november.
Foto archief GVA
Idd. En wij waren met onze club op zaterdag nog weleens weg om wedstrijden te doen. En de buschauffeur moest dan zorgen dat hij ons op tijd weer had afgezet anders mocht hij niet meer met de auto naar huis. Want dan was de autoloze zondag al ingegaan. (wij kwamen in de nacht van zaterdag op zondag thuis)
Inspiratieloos!
pi_35955546
Toen ik op de "huishoudschool" zat (Puntenburg, achter het station in Utreg) heb ik Hoog Catharijne zien bouwen. Ik google me rot maar kan geen plaatjes vinden van hoe het ervoor was, dat stationsgebied

edit : gevonden :



1970



2004

Lelijke shit he


Wat zonde trouwens van dat mooie station in Assen zeg

[ Bericht 17% gewijzigd door Blues op 12-03-2006 02:26:52 ]
pi_35960438
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 17:23 schreef mazaru het volgende:
De treinen van vroeger!
Dat was pas leuk, in de zomer kon je lekker de deur open gooien

[afbeelding]

Je moest alleen wel uitkijken voor de beton beton beton betonpalen
Hee, dat moet Hilversum zijn, daar staan heel wat voetstappen van me

En kijk eens hoe ze dat hebben "verfraaid"


En natuurlijk de oude zendmast...waarschijnlijk alleen nog maar voor Nederland 1. Vlak bij die plek heb ik later járenlang gewoond
hier kommt die Sonne!
alias Idril-2, alias anneVi
  zondag 12 maart 2006 @ 08:37:55 #10
23107 dolle_hond
topicverkoper
pi_35971588
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 17:47 schreef ondeugend het volgende:
Het station van Assen

Vroeger was een een mooi sereen ingetogen gebouw. Het was spannend om er te zijn, op weg naar familie in Groningen of 'zomaar' een dagje uit met het gezin.
[afbeelding]
[afbeelding]

In de jaren 80 werd duidelijk dat het gebouw niet meer aan de eisen van de moderne tijd voldeed. Het zou teveel geld kosten om het voor de zoveelste keer te verspijkeren.

In 1988 verrees er onder architectuur van R.M.J.A. Steenhuis het nieuwe eigentijdse station Assen. De kosten kwamen zover ik weet natuurlijk veel hoger uit dan gepland.
Tegenwoordig straalt mijn station chaos uit, er is geen eenheid meer.

[afbeelding]

Een paar keer in de week kom ik er langs en elke keer denk ik ; Waarom heeft het zo moeten zijn? Assen heeft geblunderd.....
Dat nieuwe station is inderdaad foei foei foei lelijk..stom he..
underground forever baby
  zondag 12 maart 2006 @ 21:37:16 #12
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_35973430
Wie kan de ellende nog herinneren van het schrijven met een kroonpen



Hoe voorzichtig je dat ding ook uit de pot haalde, er zat altijd te veel inkt aan, of je vergat even je hand op het vloeipapier te houden en je prachtige zinnen waren 1 grote vlek.
Het schoolbankje zat ook altijd vol met inkt, want het was een behoorlijk eind van je inktpotje naar het blaadje papier.



Maar als alles goed ging, dan had je ook wel een prachtig resultaat.
Eigenlijk was het best wel sjiek, om met Maaaikuullll te spreken

Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_35974355
Inderdaad...En als het dan gelukt was om eindelijk 5 bladzijden zonder vlekken en leesbaar (wat in mijn geval al heel iets was) te schrijven mocht je groene inkt halen...Had je 5 keer met groen gered dan mocht je met rode inkt...In de zesde klas kregen we een balpen...een bic...

Maar ze hebben alle stations gemoderniseert...Groningen herken je ook niet..en ik mis Het peerd van Ome Loeks nog steeds als ik er ben...
~*~Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt beter !~*~
pi_35978375
Ik werkte als 11-12 jarige na school bij een groenteboer, bestellinkjes wegbrengen enzo.
Zal het nooit vergeten, mijn eerste "salaris" 2 gulden van de baas, 2,75 fooi, 4,75!!!!! in een paar uurtjes!!!

De zaak lag midden in de hoerenbuurt an D-H, voor de kenners de Paviljoensgracht.

Daar stond je dus als 12 jarige met je doos boodschappen en de gordijnen dicht, dus wachten.

Heb het eerste bruine meisje meegemaakt wat achter het raam ging werken, man daar liep je voor om, had je nog nooit gezien, een bruin meisje in een witte bikini.

Herinner me Annie, Marcella, was zeker 60 en een hele deftige dame, achter het raam, old school zullen we maar zeggen.

Zal later nog wel wat meer plaatsen als er interesse is.
pi_36006757

De autoped. Tegenwoordig zie ik ze niet meer. Kinderen hebben een fiets, al dan niet met zijwielen, doch wij schuimden de straten af op de step. Voordeel was: als je ene been moe werd, ging je even over op je ander been. Nadeel was natuurlijk dat je constant moest staan.
  maandag 13 maart 2006 @ 23:12:36 #16
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_36008475
quote:
Op maandag 13 maart 2006 22:29 schreef kzin het volgende:
[afbeelding]
De autoped. Tegenwoordig zie ik ze niet meer. Kinderen hebben een fiets, al dan niet met zijwielen, doch wij schuimden de straten af op de step. Voordeel was: als je ene been moe werd, ging je even over op je ander been. Nadeel was natuurlijk dat je constant moest staan.
En altijd een lekke band natuurlijk.
Autoped !
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_36008727
En remmen met dat ding achterop..of met de neuzen van je schoenen..Was alleen je moeder niet zo blij mee... Ik had een rode..
~*~Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt beter !~*~
  maandag 13 maart 2006 @ 23:22:39 #18
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_36008869
quote:
Op maandag 13 maart 2006 23:18 schreef s10eke het volgende:
En remmen met dat ding achterop..of met de neuzen van je schoenen..Was alleen je moeder niet zo blij mee... Ik had een rode..
Dit is helemaal offtopic maar ik heb een rode, groene, blauwe en gele versleten.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_36009009
ECHTE Autopeds!!!! Niet dat flutding wat mijn zoon nu heb, dat lelijke ijzeren ding met veel te dunne (lees: rollerskate-) "bandjes" waarmee je zo op je bek gaat

geprobeerd natuurlijk
pi_36009546
quote:
Op maandag 13 maart 2006 22:29 schreef kzin het volgende:
[afbeelding]
De autoped. Tegenwoordig zie ik ze niet meer. Kinderen hebben een fiets, al dan niet met zijwielen, doch wij schuimden de straten af op de step. Voordeel was: als je ene been moe werd, ging je even over op je ander been. Nadeel was natuurlijk dat je constant moest staan.
ik had ook een echte autoped, met luchtbanden maar zonder rem...
dat laatste vond ik altijd jammer wat dan kon je niet "slippen"

(je post trouwens leuke foto`s Kzin )
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
  dinsdag 14 maart 2006 @ 17:04:27 #21
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_36027798
Rotterdamse jongetjes van toen pochen collectief dat ze er op hun opgevoerde brommer of met hun illegaal op het trottoir gebezigde voetbal vandoor gingen voor de Rotterdamse Gemeentepolitie.

Wat voor politie ?

Gemeentepolitie !

Ja die had je vroeger in de grotere gemeentes. De rest van Nederland moest zich behelpen met de Rijkspolitie die ook wel denigrerend BoPo, ofwel Boeren Politie werd genoemd door hun evenknie uit de grote stad. Maargoed, ik had het over de Rotterdamse Gemeentepolitie.

Achteraf beschouwen velen het als folklore (een ding dat je gedaan móest hebben als Rotterdams jongetje) om voor die verschrikkelijk dikke C10 te vluchten. Ieder knaapje uit die dagen kan zich het diepe dreigende V8 geluid herinneren dat deze bullebakken produceerden. Er kwam echt wat de hoek van de straat om. De kit ! Wegwezen ! En weg was je want er stapte dienders uit zo'n ding die grote klauwen hadden, rijbroeken met laarzen droegen en bijzonder kort van stof waren. En thuis komen janken was er niet bij. Je zal het wel verdiend hebben was de tendens met een holtrap als bevestiging van de vader des huizes.

Het kan aan mij liggen maar volgens mij snakt de Rotterdamse binnenstad naar die dagen.

Jawohl Herr Kaloin!
  dinsdag 14 maart 2006 @ 18:35:25 #22
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_36030231
De J-pap.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  dinsdag 14 maart 2006 @ 20:00:34 #23
1087 Merisse
broddeltante
pi_36032991
Hollanditis
Nooit eerder demonstreerden zoveel Nederlanders als begin jaren '80. De centrum-rechtse regering wilde 48 kruisraketten op Nederlandse grond plaatsen. Honderduizenden Nederlanders dachten daar anders over.

Vanaf het einde van de Tweede Wereldoorlog tot het instorten van de Soviet Unie in 1991, bepaalde de Koude Oorlog de sfeer in de wereld. De rivaliteit tussen het kapitalistische Westen en communistische Oostblok leidde tot een bewapeningswedloop. Beide machtsblokken richtten kernwapens op elkaars steden.

Omdat Nederland Navo-lid was, kreeg de regering de vraag voorgelegd of er 48 kruisraketten op Nederlandse grond geplaatst konden worden. De regering stond positief tegenover deze vraag, maar had buiten de bevolking gerekend. Grote groepen mensen wilden niets van doen hebben met de bewapeningswedloop.

Massale demonstraties waren het gevolg. Op 21 november 1981 waren in Amsterdam 400.000 mensen op de been.





Ik was erbij amper 17, vers van het atheneum af en maatschappelijk betrokken, ging ik met een groep vrienden per touringcar naar Amsterdam. In de bus werden al de nodige protestsongs geoefend. Van Amsterdam kan ik me herinneren dat er een enorm saamhorigheidsgevoel was. Ik heb mijn ogen uitgekeken naar de mensenmassa en de leuke vondsten op spandoeken en uitdossingen. Samen met een vriend ben ik op een gegeven moment op een balkon van een sjiek gebouw geklommen om de stoet te kunnen overzien. Er zat geen beweging meer in want er was maar gerekend op 100.000 tot 150.000 mensen. Het museumplein hebben we dan ook nooit gehaald. In plaats daarvan hebben we bij een vriend die in Amsterdam studeerde op zijn woonboot nasi gegeten, geblowd en naar de Doors geluisterd
Onvergetelijk!
You will never leave my mind
And it turns out to be so much different than our dreams
Now you're, you're a star in heaven
pi_36064316
Rumble in the Jungle
1974. Bokser Mohammed Ali daagde de wereldkampioen George Foreman uit tot een titelgevecht. De hoofdstad van Zaire, Kinshasa, was het podium voor het duel dat werd gedoopt tot de Rumble in the Jungle. Favoriet was Foreman. Jonger, sterker, sloeg harder dan wie dan ook. Maar slimmer? Dat niet.
Mohammed Ali hanteerde in de partij een tactiek die rope-a-dope werd genoemd. Een kleine acht ronden land liet hij zich murw beuken door zijn tegenstander. Terwijl Foreman klap op klap uitdeelde, speelde Ali hoegenaamd niets klaar. Een kwestie van tijd en Foreman zou zijn titel behouden, zo leek het. Totdat Ali de inmiddels moegestreden Foreman plotseling verrastte met een snelle combinatie en de kampioen naar het canvas sloeg. Een gedenkwaardige partij met een gedenkwaardige winnaar (tekst gepikt)

Als tienjarig meisje werd ik die nacht door mijn 5 jaar oudere broer zachtjes uit bed gehaald. Onder een dekentje heb ik met hem naar de wedstrijd gekeken. Het ligt niet echt meer vers in mijn geheugen. Volgens mij vond ik het interesanter om mijn bed uit te komen midden in de nacht dan de wedstrijd zelf. later heb ik de beelden teruggezien en er wel van kunnnen genieten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Quembel op 15-03-2006 19:07:18 ]
Please don't sit on my imaginary friend
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')