quote:
Klaagbaak
Zat het weer eens tegen op school of je werk? Spui je gal hier!
Ja, het zat weer eens tegen. De situatie was als volgt.
Op school werd het MEP georganiseerd. MEP staat voor Model European Parliament, ofwel het Europees NamaakParlement. Hierin gaan scholieren van de vierde klas met elkaar in debat. Op elke deelnemende school zijn voorrondes, waaruit tien van de deelnemende vierde klassers doorgaan. Ik heb op mijn school zojuist meegedaan aan de voorrondes. Ik ben, tot mijn grote spijt (klaagbaak hè), niet gekozen om mijn school te vertegenwoordigen, net zoals een stuk of negen anderen. Met andere woorden, de helft van de deelnemers is doorgegaan, de andere helft niet.
"Doorgaan" houdt in dat je naar de volgende ronde mag, die in Arnhem gehouden wordt tussen de afvaardigingen van de scholen uit Gelderland. Deze ronde wordt in vijf dagen afgewerkt, een gratis vijfdagenlange vakantie naar een leuke stad dus. Hiernaast is het natuurlijk fantastisch om in strak pak de hele dag te debatteren met je vrienden. Je vrienden ja. Mijn beste vriend is wél door, nadat hij op aandringen van mij mee heeft gedaan. En een andere goede vriend mag ook naar Arnhem. Maar ik niet. Terwijl iedereen het zo'n beetje van me verwacht had. Ik heb namelijk een paar weken geleden deelgenomen aan een gemeenteraadsdebat, waar ik met zes andere leeftijdsgenoten het de lijsttrekkers en minister Pechtold ongemakkelijk maakte. Die onderneming was voor mij zeer geslaagd, ik heb een memorabele vergelijking getrokken, en de zaal van zevenhonderd mensen lachte om mij. Ook heb ik goede argumenten aangedragen. Ik heb dus ook al wat ervaring in de politiek, en ik kan het ook. Vandaag ging het echter kut. Twee anderen, die ook deelnamen aan het gemeenteraadsdebat in het jongerenpanel, zijn wel door. Ik dus niet. En ik baal daar als een stekker over. Het ging gewoon niet goed, ik gebruikte geen alliteraties, geen metaforen, geen grappige gezegdes, en ik wilde te graag. Dat was, denk ik, ook wel te merken. Maar het maakt het extra zuur. Waarom kan ik nou niet mee? Iedereen had het verwacht, en de jury kent mij niet. De anderen wel. Ik ben geïnteresseerd in politiek, en ik wil zo graag... dit is een aanslag op je zelfvertrouwen, dat na het betreffende gemeenteraadsdebat juist zo'n boost had gekregen.
Lees dit verhaal en beur me aub op. Als het kan.
En nu ga ik muziek maken.