abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35905208
Hoi,

Wat is de beste manier om pas geschuurd hout schilderbaar/stofvrij te maken. Moet je het dan afnemen met ammonia of met terpentine of maakt het helemaal niets uit?
  vrijdag 10 maart 2006 @ 11:27:46 #2
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_35905666
St. Marc!
Op basis van hars of zoiets. Prima spul en het stinkt niet zo.
Snobs have more fun!
KLIK!
  vrijdag 10 maart 2006 @ 11:28:56 #3
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_35905700
Terpentine is vet. Niet gebruiken dus.
St. Marc is overigens geweldig spul.
Ik heb al een boek.
  vrijdag 10 maart 2006 @ 11:31:08 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_35905762
Het afnemen met water met een scheutje ammonia dient niet alleen om al het stof weg te halen, maar om te ontvetten. Je neemt het hout af met water met wat ammonia, lekker ruim, en daarna nog een keer met schoon water. Je droogt het vervolgens af en laat het opdrogen. Het hout is nu zeer goed schilderbaar, en de verf ketst niet.
Je kan er nu één a twee lagen grondverf op zetten (buiten is beter 2 keer gronden) en dan vervolgens aflakken (2 keer is beter).
Tussen de schilderbeurten licht opschuren en ontvetten en ontstoffen.
Als je het zo doet en de kopse kanten goed behandeld kan het hout dan een 10 a 15 jaar mee buiten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 09:41:45 #5
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_35933777
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 11:28 schreef Rio het volgende:
St. Marc is overigens geweldig spul.
Idd een het stink niet net zoals ammonia
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_35936476
Als je verf op terpetine basis (verdunbaar met) gebruikt kan je terpetine gebruiken.
Anders zou ik dat zeker niet doen.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 12:45:50 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_35937115
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 12:21 schreef LPC-JP het volgende:
Als je verf op terpetine basis (verdunbaar met) gebruikt kan je terpetine gebruiken.
Anders zou ik dat zeker niet doen.
Nee, want dan ontvet je het hout niet, je verspreid het over een groter oppervlak.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_35944447
Wasbenzine zou dan wel kunnen (maar stinkt ook). Terpentine is idd op oliebasis, en dus een beetje vettig.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_35955940
terpentine is een vette verfverdunner, die gebruik je dus niet om je hout vetvrij mee te maken slimpie. een ammoniak-water oplossing is idd het best. als je gaat verven is het voor alles van belang dat je goed onderscheid maakt tussen waterbasis en oliebasis .

btw, je kwasten met verf op oliebasis na het verven niet in de terpentine zetten, maar in een glas water. even uitslaan en je kunt ze direct weer gebruiken. kwasten met verf op waterbasis, zoals latex, bind je met het handvat erbuiten in een plasticzak (evt afsluiten met vuilniszakbindertjes of elastiekjes)
Jusqu'ici tout va bien...
pi_35956702
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 22:41 schreef Manono het volgende:
btw, je kwasten met verf op oliebasis na het verven niet in de terpentine zetten, maar in een glas water. even uitslaan en je kunt ze direct weer gebruiken. kwasten met verf op waterbasis, zoals latex, bind je met het handvat erbuiten in een plasticzak (evt afsluiten met vuilniszakbindertjes of elastiekjes)
Mja, moet je ze alleen niet een jaar ergens in een aanrechtkastje laten liggen, want dan kan het toch wel eens verdomd vreemd gaan meuren in je huis.
pi_35957452
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 22:55 schreef Nuoro het volgende:
Mja, moet je ze alleen niet een jaar ergens in een aanrechtkastje laten liggen, want dan kan het toch wel eens verdomd vreemd gaan meuren in je huis.

hm.. hey, misschien dat ze in rome flinke keukenkastjes hebben!
Jusqu'ici tout va bien...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')