abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35886061
Voor me staat een pc'tje met een gloednieuwe 300GB hardeschijf erin. Trots als ik was ging ik vrolijk win2k instaleren, de wizzard(verdeeld over 4 floppies ) pratitoneerde en formateerde de boel netjes.
Nu heb ik opgestart, blijkt m'n HD maar 127gb groot te zijn :|

waar kan dit aan liggen? Heb van download.com 2 partitie programma's gehaald, maar beiden zuigen als een op hol geslagen stofzuiger
... en zo staat het geschreven!
The man next to you, that's it, all it is
Dwarsliggers zijn moeilijker te begraven
pi_35886124
check je sata kabel...

collega van me had hetzelfde.. sata kabel waarschijnlijk verrot.. en een zootje data corrupt
pi_35886154
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 18:20 schreef Blue Thunder het volgende:
check je sata kabel...

collega van me had hetzelfde.. sata kabel waarschijnlijk verrot.. en een zootje data corrupt
het is een ouder systeem, heeft nog een IDE-kabel.

als ik die ga vervangen, moet ik dan m helemaal opnieuw partitoneren/formateren/instaleren?
pi_35886188
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 18:18 schreef thomastux het volgende:
Voor me staat een pc'tje met een gloednieuwe 300GB hardeschijf erin. Trots als ik was ging ik vrolijk win2k instaleren, de wizzard(verdeeld over 4 floppies ) pratitoneerde en formateerde de boel netjes.

waar kan dit aan liggen? Heb van download.com 2 partitie programma's gehaald, maar beiden zuigen als een op hol geslagen stofzuiger
helemaal updaten , of overstappen op xp
is namelijk bekende beperking
De waarheid is hard , gelukkig is de muur nog altijd harder
pi_35886189
als je alleen je kabel ga vervangen dan hoef je dat niet opnieuw te doen...

Wat geeft je bios als grootte aan?
pi_35886203
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 18:22 schreef Madnessy het volgende:

[..]

Collega had het met windows xp sp2
pi_35886224
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 18:23 schreef Blue Thunder het volgende:

[..]

Collega had het met windows xp sp2
Lol dat is wel kut , naja gok eerder dat het beperking van win 2k is
pi_35886242
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 18:23 schreef Blue Thunder het volgende:

Wat geeft je bios als grootte aan?
bios zegt netjes 300gb
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 18:22 schreef Madnessy het volgende:

[..]

kan dat patchen het verhelpen?
(het klonk me idd bekend in de oren, maar meende dat dat juist de beperking van fat was?)
pi_35886270
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 18:25 schreef thomastux het volgende:

[..]

bios zegt netjes 300gb
[..]

kan dat patchen het verhelpen?
(het klonk me idd bekend in de oren, maar meende dat dat juist de beperking van fat was?)
nee is beperking in de adressering (of hoe je het zegt ) boven de 127 gb heb je 40 of 48 bits nodig (weet niet precies) maar netjes updaten en ik gok dat je er gewoon bij kan (bij xp moet je ook minimaal sp1 of een reg edit uitvoeren)
  donderdag 9 maart 2006 @ 18:26:40 #10
47819 vbmot
Are those my feet?
pi_35886273
Google eens op enable big lba.
Looking for hotspots: wardriving or whoredriving?
Personal spam: http://www.kenya2ndhand.com
pi_35886290
heb je sp4 geinstalleerd van win2k? daarmee schijnt het opgelost te zijn.. het is overigens een 137 gb beperking
  donderdag 9 maart 2006 @ 18:28:16 #12
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_35886319
EnableBigLBA

zoek daar eens op.. Foutje in win2k
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  donderdag 9 maart 2006 @ 18:28:51 #13
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_35886333
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_35886369
ben nu SP3 aan het downloaden en een matrox programmatje ervoor

ben benieuwd!
pi_35886456
Helpt gegarandeerd .
pi_35887335
Of anders partition magic, dat werkte voor mijn 250gb schijf. Vervelend van PM was echter dat de schijf in een andere pc niet meer helemaal herkend werd.
...wat een klein burgerlijk gezeik van al die muffe normen & waarden polder mensjes...
pi_35888523
heb nu sp4 geinstaleerd, werkt niet
het programmatje via de tweakers.net link geeft doodleuk aan dat aangeranden word om parties van <127gb te maken. Ga nu alle updates instaleren, misschien dat dat helpt
pi_35888604
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 19:35 schreef thomastux het volgende:
het programmatje via de tweakers.net link geeft doodleuk aan dat aangeranden word om parties van <127gb te maken. Ga nu alle updates instaleren, misschien dat dat helpt
Drivers van je harde schijf willen wel eens helpen.
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
pi_35888619
NTFS onder Windows 2000 zou makkelijk 16 Exabyte aan moeten kunnen (2 ^ 64), dus het lijkt me niet meteen aan Windows 2000 te liggen.

Maar soms zit er een jumpertje op die schijf om zijn grootte in te perken. Dus kijk je jumpers eens na.
Don't hurry, be crappy!
  donderdag 9 maart 2006 @ 20:04:14 #20
67194 wimmel_1
Intentionally Left Blank
pi_35889549
Kijk ook even op de site van de fabrikant van je moederbord of er nieuwe driver te downloaden is voor je IDE controller.
Waarom staat er in ondertitels nooit dat wat er gezegd word?
  donderdag 9 maart 2006 @ 22:58:59 #21
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_35896285
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 18:18 schreef thomastux het volgende:
Ligt aan je computer. Kijk eerst eens of er een BIOS update is die schijven groter dan 137 Gb ondersteunen. Hardware ouder dan een jaar of twee heeft vaak deze limiet.

Mocht je geen firmware of BIOS update hebben voor je moederbord, dan kun je bij de fabrikant van de harde schijf ook vaak een tooltje halen dat je in het MBR (Master Boot Record) moet installeren waarna de volledige schijf wel benaderbaar is. Let wel op dat je hiervoor je schijf opnieuw moet partitioneren en formatteren!

[ Bericht 7% gewijzigd door maartena op 09-03-2006 23:06:33 ]
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 9 maart 2006 @ 23:02:59 #22
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_35896413
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 19:35 schreef thomastux het volgende:
Ah ja... Windows 2000 ondersteund pas na SP3 geloof ik grotere schijven. Echter, dat kun je niet NADERHAND oplossen met een nieuw service pack, en dan Partition Magic ofzo gebruiken, je moet een Windows 2000 installatie CD maken van je orginele CD met SP4 er al ingebakken. Dit heet "Slipstreaming" en als je zoekt op de termen Slipstream SP4 Windows 2000 in Google, dan moet je aardig wat uitleg krijgen. Het enige wat je hier voor nodig hebt is:

1) Je orginele Win2k CD
2) Een gedownloade versie van SP4
3) Instructies
4) Een CD brander om een nieuw CDtje te maken met SP4 er al in.

Daarna kun je Windows 2000 installeren, en kun je tijdens de installatie je schijf op 300 Gb formatteren.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 10 maart 2006 @ 13:35:01 #23
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35909381
of gewoon XP nemen
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  vrijdag 10 maart 2006 @ 21:12:09 #24
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_35923109
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 13:35 schreef McCarthy het volgende:
of gewoon XP nemen
Dat kan ook handig zijn idd. Maar een geslipstreamde CD van Windows 2000 met SP4 gaat ook prima hoor... En Windows 2000 draait beter op systemen met minder geheugen.
-
pi_35928252
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 20:04 schreef wimmel_1 het volgende:
Kijk ook even op de site van de fabrikant van je moederbord of er nieuwe driver te downloaden is voor je IDE controller.
[s][/s
die kan ik hellaas niet op de MSI-site vinden
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 22:58 schreef maartena het volgende:

[..]

Ligt aan je computer. Kijk eerst eens of er een BIOS update is die schijven groter dan 137 Gb ondersteunen. Hardware ouder dan een jaar of twee heeft vaak deze limiet.

Mocht je geen firmware of BIOS update hebben voor je moederbord, dan kun je bij de fabrikant van de harde schijf ook vaak een tooltje halen dat je in het MBR (Master Boot Record) moet installeren waarna de volledige schijf wel benaderbaar is. Let wel op dat je hiervoor je schijf opnieuw moet partitioneren en formatteren!
bios updaten vind ik zelf ietwat link, heb er slechte ervaring mee.

Het is een matrox schijf, heb via de tweakers.net link dat programmatje gedownload en gebruikt, maar die geeft doodleuk aan dat je parties <137gb moet maken. De optie om MBR aan te passen lijkt niet te helpen.
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 21:12 schreef maartena het volgende:

[..]

Dat kan ook handig zijn idd. Maar een geslipstreamde CD van Windows 2000 met SP4 gaat ook prima hoor... En Windows 2000 draait beter op systemen met minder geheugen.
dat is precies mijn argument.

Als ik weer terug op m 'n kamer ben ga ik dat ook eens proberen, als ik je goed gebrijp is het een kwestie van een geslipstreamdecd bakken en dan herkentie de HD in een keer goed?
pi_35932410
Ik slipstream m'n Windows CD's met nLite, meesterlijk programma. CD laten inlezen, de grote .exe van de servicepack klaarleggen en kiezen, even wachten en ISO maken en branden maar.

(kan je gelijk de overbodige zooi eruit flikkeren, al is win2k al een hoop schoner dan winXP)
  zaterdag 11 maart 2006 @ 04:18:08 #27
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_35932498
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 23:54 schreef thomastux het volgende:
Als ik weer terug op m 'n kamer ben ga ik dat ook eens proberen, als ik je goed gebrijp is het een kwestie van een geslipstreamdecd bakken en dan herkentie de HD in een keer goed?
HD herkenning zit em nog steeds in de BIOS van je computer. Maar Windows 2000 met SP4 kan indien je systeem de schijf fatsoenlijk herkend, inderdaad partities maken van veel groter dan 137 Gb en ze fatsoenlijk formatteren.
-
pi_36050196
tijdens mijn griepen heb ik het volgende geprobeerd:
-alle service pack's geinstaleerd
-het bios geflashed naar de nieuwste versie, dit mocht hellaas niet helpen
-nLite aan de gang proberen te krijgen, deze bleeft hardnekking de foutmelding geven dat de map i386 niet bestond(in de map met alle instaltie bestanden van de win2k cd)
-Handmatig een slipstream instalatie te maken, alleen dos negeerde update.exe(uit de i386 map van SP4) waardoor dit niet lukte
-gevloekt
-met MaxBlast 3 parties gemaakt: 1 van +/-30gb, 2 van +/-135. Hierop ben ik nu aan het instaleren.

Dat het bios flashen niet werkt ligt volgens mij aan het feit dat het pctje een erg compacte desktop is, het zal niet interesant zijn om voor het het moederbord(MS6368 versie 5) grote schijven te ondersteunen.
pi_36055885
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 11:43 schreef thomastux het volgende:
Dat het bios flashen niet werkt ligt volgens mij aan het feit dat het pctje een erg compacte desktop is, het zal niet interesant zijn om voor het het moederbord(MS6368 versie 5) grote schijven te ondersteunen.
lijkt me juist wel

bij beperkte ruimte in de kast is het toch handig als je veel Gigabytes op 1 disk heb?
  woensdag 15 maart 2006 @ 15:02:56 #30
107409 DaringDave
Listen to Jack Johnson
pi_36057111
Als je naar apparaatbeheer gaat en dan kijkt bij schijfbeheer, zie je dan achter schijf 0 (waar ook C: staat) Niet-Toegewezen ruimte?
-Made Made Dane
pi_36058504
de windows instaltie is 2x mislukt(NETDETECT kandie niet vinden als hij voor de eerste keer van de HD opstart)
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 15:02 schreef DaringDave het volgende:
Als je naar apparaatbeheer gaat en dan kijkt bij schijfbeheer, zie je dan achter schijf 0 (waar ook C: staat) Niet-Toegewezen ruimte?
yep, ondanks dat ik met MaxBlast hier parties heb aangemaakt
pi_36058548
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 14:32 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

lijkt me juist wel

bij beperkte ruimte in de kast is het toch handig als je veel Gigabytes op 1 disk heb?
oeh, dat is waar, maar als je bekijkt hoe compact de kast is, het is niet echt iets voor een High-End gebruiker, voor kantoor toepassingen is hij goed. En denk niet dat een kantoor-persoon >138gb nodig heeft
  donderdag 16 maart 2006 @ 01:06:27 #33
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_36075389
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 15:46 schreef thomastux het volgende:
oeh, dat is waar, maar als je bekijkt hoe compact de kast is, het is niet echt iets voor een High-End gebruiker, voor kantoor toepassingen is hij goed. En denk niet dat een kantoor-persoon >138gb nodig heeft
Sterker nog, alle HDD's in de 120+ PC's die ik hier beheer zijn 40 Gb. (Alle machines komen uit 2004).
We hebben er een paar met 80 Gb (zoals die van mij), maar aangezien alles op fileservers van 200 Gb+ centraal word bewaard is er lokaal inderdaad niet veel behoefte aan veel schijfruimte.

Maar weer even on-topic: Als ik even de specs van je mobo op zoek, zie ik dat er alleen maar Pentium III en Oud type Celeron CPU's in passen, en dat betekend dat die machine naar alle waarschijnlijkheid meer dan 5 jaar oud is.

Ik heb even op MSI gezocht voor je, en de laatste BIOS update is van 2003, ofwel 3 jaar geleden. Toen ik mijn PC in 2002 kocht, was 120 Gb een enorme schijf.

Er is 1 enkele bios update waar specifiek bij word vermeld dat een Maxtor 160 Gb schijf word ondersteund, en ik ga er even vanuit dat gezien de grootte van het moederbord, dat dit mischien gedaan is om een speciaal type computer te produceren, bijvoorbeeld voor een compacte DVR of zoiets. Bij geen een van de BIOS updates staat bij dat er "Large Disk Support" aan de BIOS word toegevoegd, dus ik ben bang dat je een probleem hebt. Ik denk ook dat het type moederbord (mini-ATX) inderdaad veel gebruikt word voor kantoor PC's en kleine PC's en er waarschijnlijk niet veel mensen zijn die in zo'n PC een 300 Gb schijf zouden willen hangen. Wellicht dat er daarom geen updates meer voor worden gemaakt.

Aangezien er slechts 1 harde schijf in die PC past (ga ik even vanuit n.a.v. informatie hier) zou ik die 300 Gb schijf inruilen voor een 120 Gb schijf, en daarnaast investeren in een FireWire kaartje (kost niet meer dan 25 Euro) en dan een externe schijf van 120 Gb in behuizing er aan vast hangen (behuizing is waarschijnlijk iets van 50 Euro, en dan heb je nog een 120 Gb schijf nodig). Je hebt dan 240 Gb aan ruimte. Aangezien de meeste FireWire kaartjes 2 poorten hebben (of meer) kun je ook nog een 3e externe 120 Gb schijf eraan koppelen, en dan heb je 360 Gb ruimte!

Een andere overweging die je zou kunnen maken is een NIEUW mini-ATX formaat bordje kopen, maar dan moet je waarschijnlijk ook de CPU en het Geheugen vervangen omdat nieuwe bordjes geen oude Celerons en P3's of oud formaat Dimmetjes aankunnen.
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')