quote:Faillissement dreigt voor RBC
door onze Telesportredacite
ROOSENDAAL - Eerstedivisionist RBC Roosendaal gaat waarschijnlijk failliet. Na de gemeenteraad heeft ook B en W gezegd geen geld meer te willen geven aan de noodlijdende club.
De Roosendalers wilden ruim vier ton om het hoofd boven water te kunnen houden. De gemeente heeft RBC de afgelopen jaren al miljoenen geleend, en trekt nu een lijn. Als RBC geen nieuwe sponsors of financiers vindt, bestaat de kans dat de club zelfs de komende competitiestart in de Jupilerleague (eerste divisie) niet meemaakt.
RBC greep vorige maand net naast promotie naar de eredivisie. Als dat wel was gelukt, had de club veel meer inkomsten gekregen en zag de toekomst er beter uit.
Klopt, net het echte bedrijfsleven.quote:Op vrijdag 8 juni 2007 17:07 schreef methodmich het volgende:
hoop ik niet dat de club failliet gaat. Want dat zal zeker wel gevolgen hebben voor de werknemers, lijkt me.
Is het nou per se nodig om wederom je gram te halen? Je bent toch al kampioen, waar maak je je druk om? Voor sommigen blijft winnen moeilijker dan verliezen, en daar ben jij een treurig voorbeeld van. En over dat spandoek zelf: zoals eerder gezegd is het in ieder geval niet onze 30-jarige aanvoerder die dit geverfd heeft (of op een vol plein roept dat hij gaat zuipen +100 stoer)quote:Op vrijdag 8 juni 2007 17:04 schreef Opgezwollenlever het volgende:
"Hier valt niets te halen!"
Verhuizing van de hele clubquote:Wie wil verder met RBC?
Door LUDO VAN DENDEREN
ROOSENDAAL - RBC en Roosendaal waren altijd onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar het is onzeker of het huwelijk tussen de eerstedivisionist en de Brabantse stad nog een lang leven beschoren is. Niet alleen staat de noodlijdende club - nadat de gemeente Roosendaal gisteren besloot af te zien van een financiële injectie - op de rand van een faillissement, de clubleiding staat bovendien open voor een verhuizing naar een andere stad.
Het college van BW van de gemeente Roosendaal besloot gistermorgen het in acute geldnood zittende RBC geen extra garantstelling van 400 duizend euro te geven. Daardoor ziet de toekomst van de Roosendaalse club er somber uit. Het is onzeker of de club aan het volgende voetbalseizoen begint.
,,Enerzijds zegt de gemeente dat het erg belangrijk is dat profvoetbal voor Roosendaal behouden blijft,’’ reageert algemeen directeur Manfred Laros van RBC op het besluit van BW. ,,Maar aan de andere kant weigert de gemeente daarvoor financieel bij te springen. Hoewel ik er vanuit ga dat we in de eerste divisie meedoen, is de situatie op dit moment inderdaad zeer ernstig.’’
Het college is wel bereid een betalingsregeling te treffen voor de 401 duizend euro die de club al aan de gemeente verschuldigd is.
,,Maar dan is er dus nóg eens 400 duizend euro nodig. We zullen dit bedrag op een andere manier binnen moeten krijgen. Uiteraard hebben we al eens een rondje gemaakt langs potentiële geldschieters, dat doen we de komende tijd opnieuw. We blijven strijdbaar,’’ aldus Laros, die aangeeft dat RBC zich nog niet genoodzaakt ziet om noodgedwongen spelers te verkopen.
Indien RBC de huidige financiële crisis overleeft, wil dat niet per definitie zeggen dat profvoetbal in Roosendaal gewaarborgd blijft. Het is een publiek geheim dat de beleidsmakers van RBC behoorlijk uitgekeken zijn op de in hun ogen vaak starre houding van de plaatselijke politiek.
Bij wedstrijden of feestjes van RBC zijn de politici altijd aanwezig, maar als het er even op aan komt, geven diezelfde mensen niet thuis, zo is het veelgehoorde verwijt.
,,Er zijn genoeg gemeenten in Nederland die graag profvoetbal binnen hun stadsgrenzen hebben en wél open staan voor hulp indien hierom wordt gevraagd. Vooropgesteld, we hebben in Roosendaal onze aanhang en dus blijven we het liefst hier. Maar als er gemeenten geïnteresseerd zijn in RBC en onze licentie, dan kunnen ze contact met me opnemen.
,,Vergeet niet, we hebben een verzorgingsgebied van zeker 650 duizend mensen, de provincie Zeeland meegerekend. Genoeg plaatsen in de buurt. Ik vind een verhuizing interessant, al zal die niet van vandaag op morgen zijn.’’
Bergen op Zoom, op vijftien kilometer afstand van Roosendaal, lijkt een eerste optie indien RBC inderdaad wil verhuizen. Die gemeente heeft echter nog nooit nagedacht over het binnenhalen van profvoetbal. ,,Voorlopig is dit een Roosendaalse aangelegenheid,’’ laat wethouder Van Eekelen (Sport) via zijn voorlichtster weten. ,,Voordat we uitspraken doen over het binnenhalen van de club, moeten we eerst de volledige situatie van RBC kennen.’’
De Roosendaalse wethouder Jan Pelle van Financiën, die RBC het slechte nieuws bracht, zou het jammer vinden als de club verhuist. ,,RBC is sportief, economisch en marketingtechnisch belangrijk voor Roosendaal. Al vele jaren heeft onze stad plezier aan de vereniging. Maar als gemeente moesten we nu zeggen: ‘Financieel kunnen we tot hier en niet verder helpen’. Daarmee zijn we ons bewust van de eventuele consequenties.’’
In Nederland in het basketbal is het ook wel gebeurd, van Nijmegen naar Den Bosch. Het hele team, met volgens mij dezelfde sponsor ook nog. Maar een voetbalclub? Uberhaupt?quote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:00 schreef xJapser het volgende:
Niet in Nederland geloof ik.
Ik weet wel een voorbeeld uit de NBA , waar de Vancouver Grizzlies naar Memphis werden verplaatst geloof ik. Dus het fenomeen bestaat wel.
Ik moet zeggen dat ik er gister al even aan dacht, "waarom verhuizen we niet gewoon naar Bergen op Zoom", maar jah... Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Het zou wel een perfecte stunt zijn op dit moment, maar ik denk dat je op de lange termijn alleen je club naar de klote helpt. Oude Roosendalers hebben antipathie tov Bergen op Zoom. "Liever ne biels vur menne kop as den trein naor t Krabbegat", dat soort retoriek. Een Roosendaler gaat niet naar Bergen om daar RBC te kijken. Al met al geen heel goed idee.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 12:02 schreef methodmich het volgende:
Peter Jungschläger zou naar Arminia Bielefeld kunnen en zo al wat geld kunnen opleveren.
Maar hoe zou jij dat vinden Omnifacer, als in het meest extreme geval de club naar bijvoorbeeld BoZ zou verhuizen?
En een Bergenaar zit niet te wachten op Roosendalers. 'Agge mar leut et' kan ook zonder tullepetaonen. Beter nog.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 13:30 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik er gister al even aan dacht, "waarom verhuizen we niet gewoon naar Bergen op Zoom", maar jah... Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Het zou wel een perfecte stunt zijn op dit moment, maar ik denk dat je op de lange termijn alleen je club naar de klote helpt. Oude Roosendalers hebben antipathie tov Bergen op Zoom. "Liever ne biels vur menne kop as den trein naor t Krabbegat", dat soort retoriek. Een Roosendaler gaat niet naar Bergen om daar RBC te kijken. Al met al geen heel goed idee.
Weet ik, was ook maar een geintjequote:Op zaterdag 9 juni 2007 03:52 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Is het nou per se nodig om wederom je gram te halen? Je bent toch al kampioen, waar maak je je druk om? Voor sommigen blijft winnen moeilijker dan verliezen, en daar ben jij een treurig voorbeeld van. En over dat spandoek zelf: zoals eerder gezegd is het in ieder geval niet onze 30-jarige aanvoerder die dit geverfd heeft (of op een vol plein roept dat hij gaat zuipen +100 stoer)
Hilarisch. Vergeten dat je eigen club een paar jaar geleden bijna naar de tyfus was?quote:Op zaterdag 9 juni 2007 16:00 schreef Opgezwollenlever het volgende:
Weet ik, was ook maar een geintje
Begin van de redding?quote:PERSBERICHT
T.A.V. DE SPORTREDACTIE
Roosendaal, 22 juni 2007
ROEM VAN YERSEKE NIEUWE HOOFDSPONSOR RBC ROOSENDAAL
RBC Roosendaal heeft overeenstemming bereikt met het Zeeuwse bedrijf Roem van Yerseke over het hoofdsponsorschap. Roem van Yerseke zal met de merknaam ‘Zeeland’s Roem’ gedurende het seizoen 2007-2008 op de voorzijde van het wedstrijdshirt van zowel het eerste elftal als dat van Jong RBC Roosendaal prijken.
Roem van Yerseke, de afgelopen twee seizoenen al gewaardeerd sponsor van
RBC Roosendaal, is in Europa één van de toonaangevende ondernemingen in de schaal- en schelpdiersector. Het familiebedrijf, dat kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan, kweekt zelf mosselen en oesters en exporteert maar liefst zeventig procent van de handel. België is daarin heel belangrijk, maar ook landen als Frankrijk, Italië en Spanje. Roem van Yerseke beschikt over vier verwerkingsbedrijven gevestigd in drie landen en eigen mosselkwekerijen in Nederland en Duitsland.
Een toonaangevend bedrijf derhalve waarmee RBC Roosendaal zich graag associeert. Dat het bovendien een Zeeuws bedrijf is past prima in de marketingstrategie van RBC Roosendaal die zich sinds afgelopen seizoen nadrukkelijk op Zeeland richt.
“Voetbal wordt beleefd van hoog tot laag en van jong tot oud. Dat is identiek aan onze doelgroep”, aldus Bert Hoogerland, directeur van Roem van Yerseke. “Bij RBC kun je nog lekker onbekommerd naar een voetbalwedstrijd in een mooie, gezellige en sfeervolle ambiance. Daarnaast associëren wij ons graag met een vereniging waarbij eerlijkheid en open communicatie voorop staat.”
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |