abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 maart 2006 @ 18:01:31 #1
112013 Nathox
.... is er (n) iets..??
pi_35851399
Weet iemand of spreken in gebarentaal sneller is dan normale, verbale communicatie? Of is er weinig verschil of is het misschien juist langzamer?

Ik erger me namelijk met zekere regelmaat aan de traagheid van spreken. Bijvoorbeeld als je iets enthousiast wilt vertellen of als je snel iets uit wilt leggen. Ik heb al vaker gedacht 'dat moet toch sneller kunnen?'.

Niet dat ik zo'n overhaast of extreem gestresst persoon ben, maar het lijkt me leuk om me in iets te verdiepen waarmee je gewoon sneller kunt communiceren.
If you just don't give a shit about things, everything gets so much easier...
pi_35851543
Lijkt mij langzamer omdat je veel bewegingen moet maken, denk dat praten sneller is.

mooie avatar heb jij
a dirty mind is a joy forever
Forum admin Jump: webicon weggehaald wegens veiligheidswaarschuwing.
pi_35851570
Ik heb bij het NOS journaal altijd het idee dat de gebaren tolk langzamer is omdat ze altijd net wat later klaar is
Daarbij staat ze ook wel heel erg heftig te gebaren, terwijl de nieuwslezer niet door zijn of haar tekst heen racet
Wii-nummer: 3964-8145-1574-4580
Pm me als je me hebt toegevoegd!
pi_35851592
die gebarentolken doen altijd langer over gebaren dan over tekst. denk dat gebarentaal het langzamer is.
pi_35851626
middelvinger zegt iig genoeg toch ?
  woensdag 8 maart 2006 @ 18:11:20 #6
118145 Trancelocator
A.TRANCY.STATE.OF.MIND
pi_35851665
Als gebarentolk ben je al snel in het nadeel als je gebaren moet maken voor namen en plaatsnamen.
  woensdag 8 maart 2006 @ 18:13:06 #7
112013 Nathox
.... is er (n) iets..??
pi_35851713
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 18:07 schreef Jesse- het volgende:
Ik heb bij het NOS journaal altijd het idee dat de gebaren tolk langzamer is omdat ze altijd net wat later klaar is
Daarbij staat ze ook wel heel erg heftig te gebaren, terwijl de nieuwslezer niet door zijn of haar tekst heen racet
Maar is dat niet omdat de gebarentolk eerst moet afwachten wat de nieuwslezer zegt? Net als dat de afdroger altijd later klaar is dan de afwasser, ookal doet ie z'n werk sneller
pi_35852038
Ik ben doof en gebruik gebarentaal..........het is juist veel sneller.......nooit herhalen wat je zegt en voordat ze afgelopen is met gebaren ben je al begonnen met gebaren en iedereen kan het meevolgen van afstaand...heel makkelijk
  woensdag 8 maart 2006 @ 18:26:31 #9
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_35852091
He lul, of idd middelvinger zijn ongeveer gelijk.

Maar wanneer je een stukje complexe chemi gaat uitleggen is verbaal toch sneller dan non-verbaal lijkt mij
pi_35852453
Aangezien ik zelf slechthorend ben en dus ook gebaar met dove mensen en gewoon praat met horende mensen, kan ik zeggen dat gebaren véél sneller is, aangezien gebarentaal bijvoorbeeld geen lidwoorden heeft en zinnen afkort. Bijvoorbeeld wij zouden zeggen: De man verft de muur blauw, zeg je in gebaren: man verft muur blauw. Dat het bijvoorbeeld bij de journaals lijkt alsof ze achterlopen, komt omdat ze gewoon vertolken wat ze zeggen, ze moeten het dus eerst horen, en dan moeten ze gebaren.

woensdag 8 maart 2006 @ 18:46:40 #11
118145 Trancelocator
A.TRANCY.STATE.OF.MIND
pi_35852641
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 18:40 schreef timp0e het volgende:
Aangezien ik zelf slechthorend ben en dus ook gebaar met dove mensen en gewoon praat met horende mensen, kan ik zeggen dat gebaren véél sneller is, aangezien gebarentaal bijvoorbeeld geen lidwoorden heeft en zinnen afkort. Bijvoorbeeld wij zouden zeggen: De man verft de muur blauw, zeg je in gebaren: man verft muur blauw. Dat het bijvoorbeeld bij de journaals lijkt alsof ze achterlopen, komt omdat ze gewoon vertolken wat ze zeggen, ze moeten het dus eerst horen, en dan moeten ze gebaren.

En hoe gaat het dan bij eigennamen en plaatsnamen? Gebaar je dat met letters of op een andere manier? Bijvoorbeeld "De Franse president Chirac brengt een bezoek aan Amsterdam.".
pi_35852704
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 18:46 schreef Trancelocator het volgende:

[..]

En hoe gaat het dan bij eigennamen en plaatsnamen? Gebaar je dat met letters of op een andere manier? Bijvoorbeeld "De Franse president Chirac brengt een bezoek aan Amsterdam.".
Franse heeft een gebaar.
Namen spel je, dus: C-H-I-R-A-C, je gebruikt dus het handalfabet
Amsterdam heeft een gebaar

Niet zo moeilijk dus
  woensdag 8 maart 2006 @ 18:55:36 #13
118145 Trancelocator
A.TRANCY.STATE.OF.MIND
pi_35852892
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 18:48 schreef timp0e het volgende:

[..]

Franse heeft een gebaar.
Namen spel je, dus: C-H-I-R-A-C, je gebruikt dus het handalfabet
Amsterdam heeft een gebaar

Niet zo moeilijk dus
Maar als je met het handalfabet moet spellen ben je in feite al langzamer toch?

En Amsterdam is drie kruizen zeker?

Okay ander voorbeeld:
De Nepalese koning bracht een bezoek aan Minneapolis.
pi_35853096
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 18:55 schreef Trancelocator het volgende:

[..]

Maar als je met het handalfabet moet spellen ben je in feite al langzamer toch?

En Amsterdam is drie kruizen zeker?

Okay ander voorbeeld:
Met het spellen van het woord ben ik maar 2 seconden aan kwijt, dat kan ik gewoon supersnel. En ik gebaar Amsterdam idd met 3 kruizen, zo heb ik het geleerd.

Wat de onderste zin betreft, voor ''Napalese'' en ''Minneapolis'', daar weet ik geen gebaar voor. Ik zou die woorden dan gewoon spellen. Maar toch kan het nog steeds sneller zijn dan het praten zelf, als je gewoon erg goed ben in spellen.
  woensdag 8 maart 2006 @ 19:22:40 #15
118145 Trancelocator
A.TRANCY.STATE.OF.MIND
pi_35853888
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 19:00 schreef timp0e het volgende:

[..]

Met het spellen van het woord ben ik maar 2 seconden aan kwijt, dat kan ik gewoon supersnel. En ik gebaar Amsterdam idd met 3 kruizen, zo heb ik het geleerd.

Wat de onderste zin betreft, voor ''Napalese'' en ''Minneapolis'', daar weet ik geen gebaar voor. Ik zou die woorden dan gewoon spellen. Maar toch kan het nog steeds sneller zijn dan het praten zelf, als je gewoon erg goed ben in spellen.
Ja, je kan het wel snel spellen, maar degene die je iets duidelijk wil maken moet het ook kunnen lezen. Maar ook dat laatste zal wel een kwestie van veel doen zijn. Ik vind iig knap hoe jullie dat doen.

Ik denk trouwens vaak met plezier terug aan die ene Cup-A-Soup reclame.
  woensdag 8 maart 2006 @ 21:12:28 #16
112013 Nathox
.... is er (n) iets..??
pi_35858478
Ok dan, leuk om te lezen dat gebarentaal dus veel sneller kan zijn! (had m'n vriendin dus toch gelijk )
Kunnen de ervaren onder ons misschien iets zeggen over hoe lang je erover doet om het te beheersen? Ik verwacht dat je het met een cursus aardig moet kunnen leren in een korte tijd maar dat je pas echt snel wordt als je het dagelijks doet.
Tips misschien?
pi_35858550
Er is wel eens zo'n doventolk bij het jeugdjournaal, maar voor zover ik het kan volgen loopt die altijd hopeloos achter.
Sport doet leven
pi_35860124
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 21:12 schreef Nathox het volgende:
Ok dan, leuk om te lezen dat gebarentaal dus veel sneller kan zijn! (had m'n vriendin dus toch gelijk )
Kunnen de ervaren onder ons misschien iets zeggen over hoe lang je erover doet om het te beheersen? Ik verwacht dat je het met een cursus aardig moet kunnen leren in een korte tijd maar dat je pas echt snel wordt als je het dagelijks doet.
Tips misschien?
De handalfabet is natuurlijk de basis van gebarentaal. Dus dat kan je het beste als eerste leren, als je de handaflabet kent, kan je al aardig goed communceren met dove mensen dmv spellen dus. Hier is de handalfabet: http://vitaal.denhaag.org/gebarenfabriek/alfabet/alfabet.html
De handalfabet is makkelijk te leren, ik heb aan een horende vriend van mij de handalfabet geleerd, die had het binnen een weekje of 2 het al onder de knie.

Als je echte gebaren wil leren moet je het idd met een cursus doen, en dan leer je het ook wel aardig snel in korte tijd. Hou er wel rekening mee dat het dan het echt wel moelijk is, aangezien je soms dan wel 100 gebaren in 1 week moet leren! Mijn moeder heeft het ook gedaan toen ze hoorde van de dokter dat ik doof/slechthorend was, en ze zei dat het het echt erg moelijk was en heel veel motivering vereist. De cursus duurde bij haar toen 1 jaar, en toen ze klaar was beheerste ze het heel erg goed.
  woensdag 8 maart 2006 @ 22:17:45 #19
112013 Nathox
.... is er (n) iets..??
pi_35861458
Ik had die website vanmiddag ook al gevonden, ik zal eens poging doen met het alfabet
Ergens wel jammer dat het landgebonden gebaren zijjn, het zou zo relaxed zijn als je er wereldwijd mee uit de voeten kon. Zeg maar als soort van noodoplossing als je elkaar niet verstaat
Heb je daar ervaring mee? Ben je weleens in het buitenland met iemand aan de praat geraakt?
pi_35861536
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 18:55 schreef Trancelocator het volgende:

Okay ander voorbeeld:
Als Philip Freriks dit moet uitspreken ben je met gebarentaal per definitie sneller
pi_35861925
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:17 schreef Nathox het volgende:
Ik had die website vanmiddag ook al gevonden, ik zal eens poging doen met het alfabet
Ergens wel jammer dat het landgebonden gebaren zijjn, het zou zo relaxed zijn als je er wereldwijd mee uit de voeten kon. Zeg maar als soort van noodoplossing als je elkaar niet verstaat
Heb je daar ervaring mee? Ben je weleens in het buitenland met iemand aan de praat geraakt?
De gebaren zijn wel landgebonden, maar ik zat vroeger op wedstrijdzwemmen voor dove mensen. Ik ging toen ook naar het WK waar ik dus contact had met andere dove mensen uit Portugal, Spanje enzovoorts. De gebaren zijn wel anders, maar het lijkt gewoon allemaal op elkaar. Ik kon geen Engels, dus ik gebruikte toen gewoon de Nederlandse gebaren, en tot mijn verbazing begreep hij mij gewoon. Hij gebaarde toen in het Portugees en ik begreep dat ook. Dus het is eigenlijk harstikke easy
  woensdag 8 maart 2006 @ 22:40:29 #22
112013 Nathox
.... is er (n) iets..??
pi_35862374
Ja das echt vet!
Ik zou ook nog wel wat meer willen weten over de 'grammatica' achter de taal. Zoals je 'man verft muur blauw-voorbeeld' over het inkorten van zinnen. Op de vitaal website vond ik hier niet zo snel wat over maar het zal wel ergens staan lijkt me.
pi_35862976
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:40 schreef Nathox het volgende:
Ja das echt vet!
Ik zou ook nog wel wat meer willen weten over de 'grammatica' achter de taal. Zoals je 'man verft muur blauw-voorbeeld' over het inkorten van zinnen. Op de vitaal website vond ik hier niet zo snel wat over maar het zal wel ergens staan lijkt me.
Ze zeggen dat er voor gebarentaal geen grammatica is. Daarom zijn er ook zoveel doven én slechthorenden slecht met grammatica, omdat er een verschil is met de Nederlandse taal en de Nederlandse gebarentaal.

Owjah, http://www.effathaguyot.nl/index.php?sid=79 is een gebarenwoordenboek, klik op een woord en je ziet er de gebaar van. Zo kom je wat verder!

En nu ga ik slapen!
  woensdag 8 maart 2006 @ 23:38:09 #24
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_35864388
Ik heb eens wat woorden bekeken,
maar het is bij veel woorden al een hele kunst ( - die vond ik ook vrij lastig; kunst - ) -
om de vingers in de juiste positie te krijgen.

Bestaat dat ook bij gebarentaal;
mensen met een 'spraakgebrek'?

Ik kan me zo voorstellen dat er mensen zijn die een haperende pink of ringvinger hebben, bijvoorbeeld.
...dass wir fliegen.
  donderdag 9 maart 2006 @ 00:28:11 #25
118145 Trancelocator
A.TRANCY.STATE.OF.MIND
pi_35865735
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:20 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Als Philip Freriks dit moet uitspreken ben je met gebarentaal per definitie sneller
True, true.
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:56 schreef timp0e het volgende:

[..]
Owjah, http://www.effathaguyot.nl/index.php?sid=79 is een gebarenwoordenboek, klik op een woord en je ziet er de gebaar van. Zo kom je wat verder!
Das een fijne site. Ik ga me er ook wat in verdiepen. Kan wel van pas komen voor als ik een leuk slechthorend/doof meisje tegenkom.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')