je hebt voor jam maken helemaal geen machine nodig..?quote:Op woensdag 8 maart 2006 15:04 schreef Kiedis het volgende:
Iets in me zegt dat je ipv een broodbakmachine een jam-maak-machine nodig hebt om Jam te maken.
Sommige broodbakmachines hebben wel degelijk een jam-functie.quote:Op woensdag 8 maart 2006 15:04 schreef Kiedis het volgende:
Iets in me zegt dat je ipv een broodbakmachine een jam-maak-machine nodig hebt om Jam te maken.
alles in een pan en ff koken, das moeilijk...quote:Op donderdag 9 maart 2006 17:45 schreef kabouter.muts het volgende:
Het lijkt haar juist zo makkelijk je hoeft het dus niet zelf te doen dat doet de machine.
Alles in de bbm en als het belletje gaat JAM.
Hoelang moet je jam eigenlijk koken?
Dat kan, bramen bevatten weinig pectine als ze goed rijp zijn, dan moet je IPV suiker geleisuiker gebruiken. Geleisuiker is suiker waar appelpectine aan is toegevoegt. Pectine is een geleermiddel dat van nature in vruchten voorkomt en de jam dik maakt.quote:Op donderdag 9 maart 2006 18:10 schreef kabouter.muts het volgende:
Vorig jaar bramenjam gemaakt maar hij bleef te dun.......
Nee, geen gelatine gebruiken, pectine is beter. Kan je bij de betere supermarkt wel verkrijgen, staat dan bij de geleisuikers.quote:Op donderdag 9 maart 2006 18:22 schreef kabouter.muts het volgende:
Ja ik las al van allebei evenveel.
Ik wilde juist niet zo'n zoete jam hebben.
Dan maar met gelatine in de weer denk ik.
citroenjam of citroenmarmelade?quote:Op maandag 13 maart 2006 10:24 schreef kabouter.muts het volgende:
Thanks Piet ik ga op zoek naar pectine.
Mijn moeder wil(de) citroenjam maken ze had een hele zak citroenen.
???? Heb jij een idee hoe?
Beetje zest en ctiroen pellen en in stukken snijden ofzo?
niet te lang koken, maar ook niet te kort, belangrijk, want anders is het pectine niet goed gevormt of kapotgekookt.quote:Op maandag 13 maart 2006 10:52 schreef kabouter.muts het volgende:
ooh zit er verschil in dan? marmelade of jam?
Ja de velletjes zullen ook wel niet lekker zijn.
Oke persen, schilletje erbij raspen(in andere volgorde)geleisuiker erbij en (in)koken.
Dan moet je hem verder inkoken.quote:Op donderdag 9 maart 2006 18:10 schreef kabouter.muts het volgende:
Vorig jaar bramenjam gemaakt maar hij bleef te dun.......
hou dan rekening dat ie in de koelkast moet, want met minder suiker word ie snel slecht.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 14:18 schreef 1-of-6Billion het volgende:
Écht lekkere jam maak je met Geleisuiker Speciaal van Van Gils.
2 Delen fruit op 1 deel suiker. Heel eventjes koken en verder als gewone jam in pott'n doen.
Heerlijke fruitige jam is het resultaat![]()
quote:Sinaasappeljam
Per kilo geschilde sinaasappels een kilo suiker.
Sinaasappels in kleine stukjes snijden en bestrooien met de suiker. Een nacht laten staan. Het vrijgekomen sap koken en de stukjes sinaasappel zonder pitjes toevoegen. Inkoken tot de juiste dikte en heet in steriele potten verpakken.
quote:Sinaasappeljam met Cointreau
Zelfde als hierboven, maar dan met een kledder Cointreau bij het inkoken. gedeeltelijk laten afkoelen en meer Cointreau toevoegen. In steriele potten gieten, maar de potten pas sluiten als de jam helemaal koud is.
quote:Sinaasappelgelei
1liter sinaasappelsap en citroensap (verhouding: 10 sinaasappels op 1 citroen) koken met 1 kilo suiker. Inkoken tot geleidikte. Evt wat grand Marnier toevoegen en heet in steriele potten verpakken.
Heel veel plezier, en laat even weten of het lekker is geworden!quote:Sinaasappel-citroengelei
Zie hierboven, maar nu 8 sinaasasappels op 5 citroenen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |