De laatste tijd ben ik hard bezig in huis. Na het maken van een enorme boekenkast, ben ik nu een vliering aan het maken. Daarnaast hebben we twee trappen die een opknapbeurt kunnen gebruiken. Ik heb besloten deze zelf opnieuw te bekleden.
Om de planken netjes te kunnen zagen heb ik dus een cirkelzaag nodig. Er is echter een enorm aanbod en ik weet niet zo goed welke ik moet kiezen, al heb ik wel een voorkeur.
Ik wil in ieder geval geen Black&Decker. Ik heb veel gewerkt met een KS40 en ik vind de zijgeleider te kort. Hierdoor moet ik erg geconcentreerd werken om te voorkomen dat ik toch scheef ga zagen. Bij de grotere typen is ook een korte geleider geleverd. Daarnaast kun je bij verstek alleen aan de voorkant borgen, waardoor bij harder duwen de achterkant wat in kan zakken. Het gevolg is een niet volledig zuiver verstek. Dit merk valt dus af.
Ik heb een budget van rond de 140 euro. Voor dat geld kan ik een Bosch PKS 54 kopen
http://bnptocs.bosch-pt.com/boptocs-bn/Product.jsp;jsessionid=2BEBEBBA7029705A6B67C10E9CF2E920?division=hw&ccat_id=9648&prod_id=5964. Deze heeft een mooie zijgeleider en ziet er stevig uit. Daarnaast kun je voor en achter vastzetten als je verstek zaagt.
Nu heb ik ook de Metabo KS 54 gezien.
http://www.metabo.nl/meta(...)ks54_6_00540_00.html. Deze lijkt erg op de Bosch en heeft nagenoeg dezelfde specificaties. Ik ben alleen niet zo bekend met Metabo. De naam klinkt goed, maar dat zegt ook niet alles.
Kan iemand iets zinnigs zeggen over welke aanschaf verstandig is. Indien je ervaring hebt met een goedkopere machine die ook goede resultaten boekt, hoor ik het graag.
Hoewel ik normaal niet vies ben van een merk als Kinzo en Marcus, wilde ik deze keer bij een echt merk blijven. Ik moet er veel mee gaan zagen, en wat betreft ergonomie en solide bouw ben ik niet altijd tevreden over goedkope bouwmarkt merken (ik heb een bovenfrees en schuurmachine van een bouwmarkt merk, en de schuurmachine heb ik inmiddels vervangen voor een B&D en dat schuurt toch fijner.