abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35835849
De laatste tijd ben ik hard bezig in huis. Na het maken van een enorme boekenkast, ben ik nu een vliering aan het maken. Daarnaast hebben we twee trappen die een opknapbeurt kunnen gebruiken. Ik heb besloten deze zelf opnieuw te bekleden.

Om de planken netjes te kunnen zagen heb ik dus een cirkelzaag nodig. Er is echter een enorm aanbod en ik weet niet zo goed welke ik moet kiezen, al heb ik wel een voorkeur.

Ik wil in ieder geval geen Black&Decker. Ik heb veel gewerkt met een KS40 en ik vind de zijgeleider te kort. Hierdoor moet ik erg geconcentreerd werken om te voorkomen dat ik toch scheef ga zagen. Bij de grotere typen is ook een korte geleider geleverd. Daarnaast kun je bij verstek alleen aan de voorkant borgen, waardoor bij harder duwen de achterkant wat in kan zakken. Het gevolg is een niet volledig zuiver verstek. Dit merk valt dus af.

Ik heb een budget van rond de 140 euro. Voor dat geld kan ik een Bosch PKS 54 kopen http://bnptocs.bosch-pt.com/boptocs-bn/Product.jsp;jsessionid=2BEBEBBA7029705A6B67C10E9CF2E920?division=hw&ccat_id=9648&prod_id=5964. Deze heeft een mooie zijgeleider en ziet er stevig uit. Daarnaast kun je voor en achter vastzetten als je verstek zaagt.

Nu heb ik ook de Metabo KS 54 gezien. http://www.metabo.nl/meta(...)ks54_6_00540_00.html. Deze lijkt erg op de Bosch en heeft nagenoeg dezelfde specificaties. Ik ben alleen niet zo bekend met Metabo. De naam klinkt goed, maar dat zegt ook niet alles.

Kan iemand iets zinnigs zeggen over welke aanschaf verstandig is. Indien je ervaring hebt met een goedkopere machine die ook goede resultaten boekt, hoor ik het graag.

Hoewel ik normaal niet vies ben van een merk als Kinzo en Marcus, wilde ik deze keer bij een echt merk blijven. Ik moet er veel mee gaan zagen, en wat betreft ergonomie en solide bouw ben ik niet altijd tevreden over goedkope bouwmarkt merken (ik heb een bovenfrees en schuurmachine van een bouwmarkt merk, en de schuurmachine heb ik inmiddels vervangen voor een B&D en dat schuurt toch fijner.
pi_35836194
Ik zou gaan voor de metabo, dat is over het algemeen een beter merk dan de doe-het-zelf lijn van bosch. (denk aan duurzaamheid van behuizing en motor)

Alleen zou ik wel even kijken of de metabo een kunststof of een aluminium behuizing heeft, dit is denk ik één van de weinige verschillen

en zit er bij één van de twee een koffer??
  woensdag 8 maart 2006 @ 09:46:18 #3
120777 Saabmobiel
Hopsieflopsie!
pi_35836411
Zijgeleiding zou ik geen hoofditem van maken. Het werkt vaak praktischer met een balkje welke je met 2 lijmklemmen vastmaakt op je werkstuk en waarlangs je de zaag geleidt.

Metabo is wel een goed merk dacht ik.

Persoonlijk maak ik zelf gebruik van een goedkoop merk. Maar ja, ik heb hem ook maar 3 keer nodig gehad in 1 jaar.
U geeft mij het gevoel alsof ik met één been in de stijgbeugel ben blijven hangen en mijn paard me door een met wilde bijen bevolkt brandnetelveld sleurt.
The pain was enough to make a shy bald buddhist reflect and plan a mass murder.
pi_35836488
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 09:35 schreef Gurb het volgende:
Ik zou gaan voor de metabo, dat is over het algemeen een beter merk dan de doe-het-zelf lijn van bosch. (denk aan duurzaamheid van behuizing en motor)

Alleen zou ik wel even kijken of de metabo een kunststof of een aluminium behuizing heeft, dit is denk ik één van de weinige verschillen

en zit er bij één van de twee een koffer??
Ik denk dat de Metabo een kunststof behuizing heeft, omdat deze 200 gram lichter is dan de Bosch, en er zit geen koffer bij. Bij de Bosch zit voor hetzelfde geld wel een koffer bij, dus minder geld voor dezelfde machine. De Metabo heeft een iets hoger afgegeven vermogen, terwijl de motor iets minder vermogen heeft.

Met een goeie zaag heb je natuurlijk wel zo een houten koffer gemaakt, maar erbij is ook mooi.
pi_35836847
dan zou ik denk ik voor de bosch gaan

waar vind jij die trouwens voor 140 euro deze machine (ben ook nog op zoek naar een cirkelzaag)
pi_35838102
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 10:07 schreef Gurb het volgende:
dan zou ik denk ik voor de bosch gaan

waar vind jij die trouwens voor 140 euro deze machine (ben ook nog op zoek naar een cirkelzaag)
Bij de Formido is deze 135 euro. Op internet is deze bij handig.nl nog voor minder te vinden (115) maar di zijn met wat te vaag met de levertijd (ze hopen hem deze week binnen te krijgen en kunnen dan waarschijnlijk op vrijdag gaan verzenden). Dan betaal ik liever wat meer en dat ik hem dan meteen in handen heb.
pi_35838775
Ik heb veelal Metabo gereedschap en moet zeggen dat dit net iets degelijker aanvoelt dan Bosch en B&D. Echter bij de keuze van een cirkelzaag heb ik voor een klein prijsje een Gamma huismerk gekocht (±30 euro) en deze voorzien van een goed zaagblad. Dit icm een houten balk als zijgeleider doet het trucje wel heel erg netjes. Enige nadeel is dat hij iets meer lawaai maakt.
De overweging voor deze keuze was dat ik de cirkelzaag na de verbouwing vijwel nooit meer gebruik. Dit zou je ook nog als optie kunnen meenemen.
Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
pi_35839719
Als ik kijk wat er nog aan zit te komen denk ik dat ik de komende jaren nog bezig ben, laminaat op zolder, trappen bekleden (veel werk), vlonder in de tuin, nieuwe dakgoten met houten ombouw wandje in de schuur. En dan over een jaar of drie een nieuwe keuken, hele benedenverdieping laminaat. Ik denk dat ik nog wel een paar jaar aan het zagen ben. Vandaar de keuze voor een iets betere zaag.
pi_35840005
In dat geval zou ik de metabo aanraden... Goede garantie (XXL = 3 jaar)
Kijk dan ook eens naar de 55 plus ivm de instelling van toerental (kan "verbrande" kanten voorkomen)
die kauwen bijen
pi_35840316
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 12:08 schreef Kermit77 het volgende:
In dat geval zou ik de metabo aanraden... Goede garantie (XXL = 3 jaar)
Kijk dan ook eens naar de 55 plus ivm de instelling van toerental (kan "verbrande" kanten voorkomen)
Heb ik naar gekeken, maar dan moet ik nog 70 euro bij de prijs doen. Ik krijg dan ruzie met mijn vrouw en aangezien ik binnenkort nog wat spullen wil kopen is het soms handig om met minder genoegen te nemen
pi_35840489
Hmz. dat heb ik nou ook... anders had ik ipv Metabo wel Festool gekozen...
Je kunt niet alles hebben...
Succes met je verdere keuze
die kauwen bijen
pi_35848014
Ik denk dat ik voor de Metabo ga. Zie ik toch betere berichten over dan de Bosch. Het gemis van de koffer los ik wel op door zelf een koffer te maken.
pi_35910158
Nou, het is de Metabo geworden. 4 euro duurder dan de Bosch, maar voelt 100 euro degelijker aan. In vergelijk met de B&D is het helemaal geweldig. Met name de handgreep en de plaats van de aan/uit knop. Het klopt gewoon allemaal.
Verder heb je na online regeistratie recht op 3 jaar gearantie en je kunt meteen doorgeven dat je geen eclame en dergelijk wil hebben. Hulde!
Eens kijken wat ik van het weekend allemaal ga zagen.
pi_35910291
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 14:00 schreef deom het volgende:
Nou, het is de Metabo geworden.

Eens kijken wat ik van het weekend allemaal ga zagen.
keurig!!

ik denk als eerste: het zagen van een koffertje voor de zaag
pi_35911021
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 14:04 schreef Gurb het volgende:

[..]

keurig!!

ik denk als eerste: het zagen van een koffertje voor de zaag
Ik denk het wel, en dan mooi met de Frees er Metabo in frezen
pi_35912554
gefliciteerd
die kauwen bijen
pi_35921207
Ik heb een dergelijke afweging gemaakt maar heb uiteindelijk (ik denk in dezelfde prijsklasse) gekozen voor de Walt. Verder ben ik 100% metabo fan.

Wil nog wel een peumatische klopboor van Metabo dus dat wordt zoeken vanavond
Een iPhone/mobile dashboard op basis van je PVoutput gegevens. (free to use)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')